تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816515886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نفس پايتخت به شماره افتاده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: نفس پايتخت به شماره افتاده است
غلظت اين آشناي زندگي شهري ( منظور همان منواكسيد كربن خودمان است) در ساعات اوليه صبح و ساعات پاياني روز به بيشترين مقدار خود مي رسد تا جايي كه در مراكز پر تردد شهر هشدار دهنده هاي آلودگي هوا خطوط زرد رنگ را مي گذرانند و با رنگ هاي قرمز خبر از اوضاع نگران كننده مي دهند. البته اين هشدارها به چشم بسياري از شهروندان تهراني آنقدر آشنا است كه بي توجه به تغيير رنگش هر روز تنها از كنارش عبور كنند.


باشگاه جواني برنا / مريم يارقلي- براي بسياري از آنهايي كه صبح ها بجاي پر كردن هواي پاك در ريه هايشان منو اكسيد كربن بعلاوه كربوكسي،دود، آلودگي صوتي با چاشني ترافيك نوش جان مي كنند سرگيجه، سردرد، خواب‌آلودگي و سوز چشم چيز عجيب و غريبي نيست.عجيب كه نه احتمالا مثل خيلي چيزهاي ديگر جز لاينفك زندگي شهري شان به حساب مي ايد و فقط در روياها بايد به دنبال خداحافظي با آنها باشند...

فكر مي كنم بحران آلودگي 13 سال است كه تهران و چند شهر بزرگ ديگر را در قبضه خود درآورده است درست از سال 1374 همان سالي كه قرار شد 29 دي ماه هر سال به عنوان روز ملي هواي پاك در نظر گرفته شود تا شايد در اين روز دلمان به حال شهرمان بسوزد دلمان به حال گياهان بسوزد شايد هم دلمان به حال تنفس خودمان بسوزد.

آمارها خبر از اين مي دهد كه بيش از 80 درصد آلودگي هواي تهران به آلا‌ينده‌هايي مثل مونو اكسيدكربن كه از خودروهاي پراكنده در سطح شهر پخش مي شوند ارتباط دارد( ماشين هاي شخصي هم جزو همين خودروهاي پراكنده به حساب مي آيند). از سوي ديگر كل زمان فعاليت تمام خودرو‌ها به غير از وسايل نقليه عمومي در تهران، روزانه 19 ميليون و 500 هزار ساعت است. اين در حالي است كه حدود 2 ميليون و 500 هزار اتومبيل در شهر تهران تردد مي‌كنند در حالي‌كه كل سطح تهران تنها 700 كيلومتر مربع است!

غلظت اين آلاينده آشناي زندگي شهري ( منظور همان منواكسيد كربن خودمان است) در ساعات اوليه صبح و ساعات پاياني روز به بيشترين مقدار خود مي رسد تا جايي كه در مراكز پر تردد شهر هشدار دهنده هاي آلودگي هوا خطوط زرد رنگ را مي گذرانند و با رنگ هاي قرمز خبر از اوضاع نگران كننده مي دهند. البته اين هشدارها به چشم بسياري از شهروندان تهراني آنقدر آشنا است كه بي توجه به تغيير رنگش هر روز تنها از كنارش عبور كنند.

اما امروز بحث آلودگي هوا هم مانند ترافيك، معضلي چندوجهي با متوليان متعدد شده است كه همچون هميشه هر يك مي‌كوشند تا ديگري را به كوتاهي و قصور در انجام وظايف خود متهم كنند.سازماني يك روز را در تهران شرايط هشدار و ناسالم اعلام مي‌كند و از شهروندان مي‌خواهد براي حفظ سلامتشان از خانه خارج نشوند و در مقابل، سازماني ديگر با رد اظهارنظر سازمان قبلي، تاكيد مي‌كند كه همه چيز عادي است و هيچ خطري جان تهراني‌ها را تهديد نمي‌كند.

معلوم نيست تا زماني كه اختلاف‌نظرهاي متعدد ميان سازمان‌هاي مرتبط با بحث آلودگي هوا بر سر مباحثي همچون آلوده بودن يا نبودن، در شرايط ناسالم و هشدار واقع شدن يا نشدن، تشكيل جلسه دادن يا ندادن، به مردم اطلاع‌رساني كردن يا نكردن و... مطرح است، هيولاي سياه آلودگي هواي تهران چند قرباني خواهد گرفت؟

تمام اين مسائل را اضافه كنيد به اينكه اتوبوس‌هاي گازوئيلي همچنان در شهر جولا‌ن مي‌دهند و شهروندان ما براي سوار شدن به همين اتوبوس‌ها، در ايستگاه‌ها سر و دست هم را مي شكند تا گله اي جا نصيبشان شود. از طرفي ديگر انواع اتومبيل‌هاي دهه 1340 و پيش از آن به‌جاي آنكه به موزه‌ها سپرده شوند، در خيابان‌هاي شهرمان تردد دارند، و كسي نيست آنها را بصورت اصولي جمع كند.

در اين بين نبايد غافل شد از مافياي زمين خوار كه با پروژه‌هاي ساختمان‌سازي وسيع و ساخت برج‌هاي بلند بدون هيچ حصاري، كمربند سبز حاشيه شهر تهران و بسياري شهرهاي بزرگ ديگر را مي‌بلعند. با اين اوصاف نبايد انتظار داشت نام تهران از ليست آلوده‌ترين، پرازدحام‌ترين و نامنظم‌ترين كلا‌ن شهرهاي جهان به اين زودي خارج شود.

اختلالات ذهني و ژنتيكي، بروز رفتارهاي ناملايم و تنشهاي عصبي، شيوع بيماريهايي نظير سرطانها، برونشيت و حساسيت‌ها، حمله قلبي و نهايتاً كاهش عمر و مرگ و مير، نسبت به گذشته همه و همه جزو اثرات همان آلودگي هوايي هستند كه براي پاك شدن و اهل شدنش روزي را تعيين كرده ايم و در ان روز وعده مي دهيم كه تا سال بعد تدابيري بينديشيم تا تعداد روزهاي پاك افزايش پيدا كنند.اما چه سود چرا كه امسال همان سال بعد پارسال است سالي كه قرار بود پاك تر از سال پيش باشد اما...

***

در باشگاه جواني برنا ثبت نام كنيد:[email protected]
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن