تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816299984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در حوزه‌ي ميراث فرهنگي، تعدادي پروژه‌ي مرمتي و مطالعاتي در خراسان شمالي در دست انجام‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در حوزه‌ي ميراث فرهنگي، تعدادي پروژه‌ي مرمتي و مطالعاتي در خراسان شمالي در دست انجام‌اند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگي

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان شمالي از انجام پروژه‌هاي مرمتي، مطالعاتي و تهيه‌ي پرونده‌هاي آثار تاريخي با هدف ثبت در فهرست آثار ملي خبر داد.

علي كاظمي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي كارگاه‌هاي فعال مرمتي اين استان، اظهار داشت: بناهاي تاريخي عمارت، آيين‌خانه‌ي مفخم و حسينيه‌ي جاجرمي در بجنورد مرمت و احيا مي‌شوند. هم‌چنين حمام قاجاري جاجرم با هدف ايجاد موزه‌ي مردم‌شناسي در دست مرمت است.

وي ادامه داد: مرمت قلعه‌ي جلال‌الدين جاجرم به‌عنوان قلعه‌ي دوران خوارزمشاهي، مرمت، آواربرداري و حفاظت اضطراري رباط قره‌بيل در شهرستان گرمه، حفاظت اضطراري و سامان‌دهي ارگ شهر بلقيس و مرمت حمام تاريخي فاروج با هدف ايجاد موزه‌ي مردم‌شناسي، از ديگر پروژه‌هاي مرمتي فعال اين استان‌اند.

او هم‌چنين در توضيح پروژه‌هاي مطالعاتي در دست انجام استان خراسان شمالي، گفت: مستندسازي و مرمت باغ علي‌آباد بجنورد، طراحي و مطالعه‌ي موزه‌ي عمارت مفخم، مستندسازي طرح چهارتاقي تيموري در شيروان و مطالعه و مستندسازي رباط قلي در جاجرم از جمله‌ي اين پروژه‌ها هستند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان شمالي مستندسازي مقبره‌ي شهدا در بجنورد و مستندسازي و تهيه‌ي نقشه‌هاي فاز دوم موزه‌ي عمارت مفخم را از ديگر پروژه‌هاي در دست مطالعه‌ي اين سازمان دانست.

كاظمي تصويب تهيه‌ي نقشه‌ي باستان‌شناسي استان خراسان شمالي را با 300 ميليون تومان اعتبار در هيأت دولت و در دور دوم سفر رييس‌جمهور از ديگر كارهاي در دست انجام اين سازمان دانست و افزود: قرار است، 150 ميليون تومان اين اعتبار را سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان رضوي تأمين كند و بقيه‌ي مبلغ از محل اعتبارات استاني داده شود كه با گرفتن موافقت استانداري، پيش‌بيني اعتبار آن در برنامه‌هاي سال 1388 انجام مي‌شود.

وي بررسي و شناسايي باستان‌شناسي خراسان شمالي را با همكاري سازمان آب منطقه‌يي استان با جذب 200 ميليون تومان از سوي اين سازمان، از ديگر پروژه‌هاي عمراني در دست انجام اعلام و بيان كرد: شناسايي باستان‌شناسي در كل استان با هدف مستندنگاري باستان‌شناسي و شناسايي آثار تاريخي استان انجام مي‌شود.

او اظهار داشت: در بحث پروژه‌هاي استاني، درحال شناسايي مناطقي هستيم كه احتمال مي‌دهيم، توسعه‌ي عمراني استان به آن‌ها آسيب مي‌زند. تاكنون انجام اين شناسايي 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان شمالي با اشاره به گستردگي بناهاي تاريخي اين استان و بناهايي كه در سال‌هاي گذشته در فهرست آثار ملي به ثبت نرسيده‌اند، گفت: در گام نخست بايد اين آثار را در فهرست آثار ملي ثبت كنيم. به همين دليل، درحال پي‌گيري براي گرفتن اعتباري از محل اعتبارات استاني هستيم تا دست كم بناهاي درحال تخريب و با شرايط اضطراري را مرمت كنيم. اكنون گروه كارشناسي در حوزه‌ي معاونت ميراث فرهنگي اين سازمان درحال بررسي و شناسايي بناهاي تاريخي ثبت‌نشده است.

وي يكي از مشكلات آثار تاريخي استان خراسان شمالي را شناسايي نشدن اين آثار دانست و افزود: حتا اگر آثار شناسايي شده باشند، هنوز در مرحله‌ي گرفتن شماره‌ي ملي هستند. به همين دليل، در هزينه‌كرد اعتبار، قدري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي انجام كار كند است.

او توضيح داد: اعتبارات تخصيص‌يافته‌ي مجموعه‌ي فعاليت‌هاي در دست اقدام حوزه‌ي ميراث فرهنگي در سال 1387 با تخصيص 50 درصد، مبلغ 280 ميليون تومان از محل اعتبارات استاني و 200 ميليون تومان باز هم با تخصيص 50 درصد، از محل اعتبارات ملي پرداخت شده است.

كاظمي اعتبارات تخصيص‌يافته به اين استان را در حوزه‌ي ميراث فرهنگي براي امسال نسبت به سال‌هاي گذشته، چشم‌گير ارزيابي و تأكيد كرد: اگر پنج درصد اعتباراتي كه قرار است، براساس مصوبه‌ي هيأت دولت از سوي استانداري به سازمان داده شود، تحقق يابد، تخصيص اعتبار به اين استان نسبت به سال‌هاي گذشته رشد 300 درصدي خواهد داشت.

به گفته‌ي او، استان خراسان شمالي 359 اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملي و يك مورد ثبت‌شده در فهرست ميراث طبيعي، 876 اثر شناسايي‌نشده شامل تپه، محوطه و بناي تاريخي دارد. هم‌چنين 40 پرونده‌ي اثر تاريخي، هشت پرونده‌ي ميراث معنوي و چهار پرونده‌ي ميراث طبيعي براي ثبت در فهرست آثار ملي در دست تهيه‌اند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن