تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814740691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسيهاي وزارت بهداشت نشان داد: هر ماه يك روز هواي سالم در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بررسيهاي وزارت بهداشت نشان داد: هر ماه يك روز هواي سالم در تهران
جام جم آنلاين: نتايج بررسيهاي وزارت بهداشت نشان مي دهد كه تهرانيها در طول سالهاي 84 تا 86 بيش از 1032 روز ناسالم به لحاظ وجود آلاينده ذرات معلق (PM10) پشت سر گذرانده اند و در طول اين سه سال آنها فقط 63 روز هواي پاك در تهران استنشاق كرده اند. به عبارت ديگر، ميانگين هواي سالم در تهران در طول اين مدت 3/1 روز در هر ماه بوده است.


به گزارش خبرنگار مهر، آلودگي هوا به طرق گوناگون مي تواند آثار زيانبار درازمدت و كوتاه مدت بر سلامت انسانها بگذارد كه البته اين تاثيرات بيشتر متوجه سه گروه از اقشار مختلف جامعه است. به طوري كه كودكان گروه اول از افرادي هستند كه ارگانيزمهاي داخلي بدن آنان هنوز به طور كامل رشد نكرده است و كهنسالان به عنوان گروه دوم از افرادي هستند كه ارگانيزمهاي داخل بدن آنان فرسوده شده و بيماران قلبي و تنفسي به عنوان گروه سوم از افرادي هستند كه ارگانيزمهاي داخل بدن آنان دچار مشكل بوده و در نتيجه در معرض تهديدات جدي هستند.

مرگ سالانه 800 هزار نفر در جهان تنها بخشي از اثرات زيانبار و ملموس آلودگي هواست كه شهرهاي صنعتي ايران به ويژه كلانشهر تهران نيز از تبعات چنين خسارتهايي مستثني نيستند.

آلودگي هوا يكي از مهمترين مقوله هايي است كه نه تنها سلامت انسان را تهديد مي كند بلكه بر تمامي عوامل محيط زيست اعم از گياه و حيوان نيز تاثير نامناسب بر جا مي گذارد. به طوري كه بررسيهاي كارشناسان و مسئولان اجرايي در حوزه محيط زيست نشان مي دهد آلودگي هواي تهران موجب مهاجرت كلاغها از پايتخت شده است.

دكتر محمدباقر صدوق رئيس محيط زيست استان تهران با تاكيد بر اين نكته كه مهاجرت كلاغها ابعاد پنهان ديگري نيز دارد مي گويد: اين موضوع صرفا معلول عامل آلودگي هوا نبوده و اين تنها عامل فراري شدن گونه هاي پرندگان و كلاغها نيست هر چند اين مسئله از مهمترين عوامل آن محسوب مي شود چرا كه در پي توسعه ارضي و قد كشيدن برجها در شهر باغها از بين رفته و ادامه حيات پرندگان در شهر را غير ممكن ساخته است.

آسم، بيماريهاي انسدادي دستگاه تنفسي، سرطانهاي ريه و مجاري تنفسي، بيماري قلبي و عروقي و حملات قلبي، عفونتهاي دستگاه تنفسي فوقاني و سردرد، از جمله بيماريهاي عمده ناشي از آلودگي هواست كه متاسفانه سلامت افراد تهديد مي كند. يكي از عوامل زيست محيطي مخاطره آميز بر سلامت شهروندان تهراني آلودگي هواست كه نه تنها در 10 سال اخير مطرح نبوده بلكه در تيرماه 1354 آيين نامه جلوگيري از آلودگي هوا در مجلس شوراي ملي وقت به تصويب رسيده است. در متن اين قانون كه سي و هشت ماده و 9 تبصره دارد به تدوين استاندارد آلودگي هوا توسط سازمان حفاظت محيط زيست، جلوگيري از تردد خودروها و منابع ثابت آلاينده هوا، عدم شماره گذاري خودروهاي آلاينده، اخذ گواهينامه مخصوص ميزان آلايندگي خودرو و... اشاره شده است كه نشان از درك سهم خودروها در آلايندگي هواي شهرها داشته است.

در سالهاي اخير نيز طبق بررسيهاي به عمل آمده مشخص شده است كه بيش از 87 درصد آلودگي هوا مربوط به وسايل نقليه است. آلاينده هاي عمده اي كه شهر تهران را متاثر مي كنند شامل منوكسيد كربن، ذرات معلق، دي اكسيد گوگرد، اكسيدهاي ازت و ازن است. بر اساس بررسيهاي انجام شده توسط شركت كنترل كيفيت هواي تهران خودروهاي پايتخت روزانه دست كم 4 هزار و 400 تن آلاينده توليد مي كنند. اين ميزان آلاينده در سال به 6/1 ميليون تن رسيده و اين در حالي است كه ديگر آلاينده هاي صنعتي به مراتب بيشتر از خودروها آلودگي ايجاد مي كنند و ذرات معلق دومين عامل آلودگي هواي تهران است.

خودروهاي پايتخت روزانه دست كم 4 هزار و 400 تن آلاينده توليد مي كنند

برنامه كاهش آلودگي هواي تهران به جهت مخاطرات و عواقب آن به قدري اهميت داشته است كه در برنامه دوم، سوم و چهارم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي كشور ديده شده است. در ماده 62 برنامه چهارم توسعه آمده است كه "دولت مكلف است در طول برنامه چهارم، ميزان آلودگي هواي شهرهاي تهران، اهواز، اراك، تبريز، شيراز، مشهد، كرج و اصفهان را در حد استاندارد مصوب شوراي عالي حفاظت محيط زيست كاهش دهد.

آيين نامه اجرايي اين بند توسط سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارتخانه هاي نفت، صنايع و معادن، بهداشت و درمان، راه و ترابري و كشور تهيه و به تصويب هيئت وزيران رسانده شود.

بررسي آمار و ارقام سازمان بهشت زهرا (س) نشان مي دهد تعداد متوفيان تهراني بر اثر عارضه ايست قلبي در روزهاي يكم تا هشتم دي ماه سال جاري كه تهران شاهد شديدترين هواي آلوده بوده نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزايش داشته است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوي سازمان بهشت زهرا (س) در سال گذشته تعداد متوفيان تهراني كه بر اثر عامل ايست قلبي جان خود را از دست دادند 136 نفر بود كه اين رقم در سال جاري به 254 نفر رسيد. اين موضوع گوياي آن است كه در سال جاري شهروندان تهراني در حدود دو برابر بيشتر از سال گذشته بر اثر ايست قلبي فوت كرده اند.

تعداد متوفيان تهراني بر اثر عارضه ايست قلبي در اوايل دي ماه سال جاري كه تهران شاهد شديدترين هواي آلوده بود نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش داشته است.

بانك جهاني در سال 1999 براي بررسي وضعيت آلودگي هوا در كشورهاي مختلف اقدام به سنجش و تعيين آلايندگي 3 هزار و 226 شهر با بيش از 100 هزار نفر جمعيت از 166 كشور جهان نمود. در آن زمان متوسط سالانه آلايندگي هوا براي آلاينده ذرات معلق (PM10) مقدار 71 ميكروگرم در متر مكعب مشخص شد كه در اين بررسي از بين 3 هزار و 226 شهر، تهران رتبه 119 را به خود اختصاص داده بود اما پس از گذشت 10 سال و برنامه هاي تدوين شده كاهش آلودگي هوا در شهر تهران با رشد جمعيت و توسعه شهرنشيني هموخواني نداشته به طوري كه ميانگين آلايندگي هوا براي سالهاي 1384 تا 1386 در مقايسه با سال 1999 ميلادي نشاني از كاهش آلايندگي هوا ندارد.

نتايج بررسيها نشان مي دهد شهر تهران در سال 84 به لحاظ آلودگي هوا 348 روز ناسالم، در سال 85 حدود 330 روز ناسالم و در سال 86 نيز 354 روز ناسالم را سپري كرده است كه در مجموع بيش از 1000 روز ناسالم در طول اين سه سال داشته است كه همين امر باعث افزايش آمار ماموريتهاي اورژانس و... گرديده است.
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن