تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815195630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا / ‪ ۶۰‬ميليارد ريال براي مبارزه با بيماريهاي انگلي دام هزينه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا / ‪ ۶۰‬ميليارد ريال براي مبارزه با بيماريهاي انگلي دام هزينه مي‌شود
اقتصاد. كشاورزي. دامپزشكي
معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور گفت: امسال ‪ ۶۰‬ميليارد ريال براي مبارزه با بيماري‌هاي انگلي دام در كشور هزينه مي‌شود.

مهدي خلج روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: سازمان دامپزشكي كشور به نمايندگي از دولت تامين سم و عمليات سمپاشي براي مبارزه با بيماري‌هاي انگلي دام را به صورت رايگان انجام مي‌دهد.

خلج با بيان آنكه امسال ‪ ۴۷۰‬تن سم رايگان براي مبارزه با بيماري‌هاي انگلي دام مصرف شده است، اظهار داشت: در اين خصوص حدود ‪ ۳۰‬ميليون نوبت گوسفند و بز و ‪ ۲/۳‬ميليون نوبت گاو در سطحي معادل ‪ ۱۲۶‬ميليون متر مكعب جايگاه دام در كشور سمپاشي شده است.

اين مقام مسئول سپس از بيماري تب كريمه - كنگو به عنوان يك بيماري ويروسي عفوني نام برد و اظهار داشت: اين بيماري، مشكل بهداشتي بسياري از كشورهاي جهان محسوب مي‌شود و هم اكنون ‪ ۳۰‬كشور با اين بيماري درگير هستند خلج در ادامه توزيع جغرافيايي بيماري تب كريمه - كنگو را شرق و جنوب قاره اروپاو كل كشورهاي آسيا و آفريقا عنوان و تصريح كرد: اين بيماري به شدت در منطقه خاورميانه گسترش يافته است.

وي تب كريمه - كنگو را يك بيماري بومي در كشور با سابقه چندين قرن اعلام كرد و گفت: شناخت بيماري تب كريمه - كنگو در قرن اخير از سال ‪۱۳۴۸‬ مطرح شده است.

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور، عامل اين بيماري را بندپايان و بويژه كنه دانست و افزود: هر بيماري كه مخزن آن بندپايان باشد، داراي گستردگي بسيار بالايي بوده و كنترل آن بسيار سخت است.

به گفته خلج، كثرت و فراواني كنه‌ها و سهولت ميزبان يابي آن مي‌تواند به بقاي بيماري و گستردگي جغرافيايي آن كمك كند.

وي در ادامه گفت و گويش با خبرنگار اقتصادي ايرنا ، علايم بيماري تب كريمه - كنگو را در دام‌ها نامشهود خواند و اظهار داشت: دام‌ها در صورت ابتلا به اين بيماري، با تب ضعيفي در يك دوره گذراي پنج تا هفت روزه مواجه مي‌شوند و از خود هيچ علايم باليني نشان نمي‌دهند و بر اين اساس، بيماري تب كريمه - كنگو به عنوان يك بيماري مهم اقتصادي دام محسوب نمي‌شود.

خلج با اين حال، اين بيماري را از نظر تهديد سلامتي انسان مهم دانست و گفت: بيماري تب كريمه - كنگو مي‌تواند از طريق گزش كنه‌هاي آوده، تماس با خون و بافت حيوانات آلوده و نيز ارتباط با افراد بيماري بويژه از طريق ترشحات به انسان منتقل شود.

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور، آموزش و اطلاع رساني صحيح افراد در معرض خطر بيماري بويژه روستاييان و دامداران، فعالان و شاغلان كشتارگاه و كادر پزشكي و دامپزشكي را در پيشگيري از ابتلاي جمعيت انساني به بيماري تب كريمه - كنگو موثر خواند و افزود: عموم مردم نيز مي توانند با تهيه گوشت قرمز و ساير آلايش‌هاي خوراكي دام كه در كشتارگاه هاي مجاز كشتار و در مراكز مورد تاييد سازمان دامپزشكي عرضه مي‌شود، از ابتلاي احتمالي به اين بيماري در امان باشند.

به گفته خلج، در صورتي كه گوشت كشتار شده به مدت ‪ ۲۴‬ساعت و آلايش‌هاي خوراكي به مدت ‪ ۴۸‬ساعت در درجه حرارت يخچالي باقي بمانند، هيچ مخاطره اي براي مصرف‌كنندگان ايجاد نخواهد كرد.

وي با بيان آنكه سازمان دامپزشكي كشور در سال‌هاي اخير كلاس‌هاي آموزشي ويژه‌اي را براي افراد در معرض خطر بيماري تب كريمه - كنگو در مناطق مختلف برگزار كرده است، بر لزوم آموزش همگاني مردم از طريق صدا و سيما براي شناخت روش‌هاي مقابله با ابتلاي احتمالي اين بيماري تاكيد كرد.

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور همچنين با تاكيد بر لزوم جلوگيري از كشتار غير مجاز دام‌ها و توسعه فضاهاي مجاز كشتارگاهي جهت مبارزه با اين بيماري، اظهار داشت: طرح ساماندهي كشتارگاه‌هاي صنعتي دام در سال ‪ ۸۴‬توسط سازمان دامپزشكي تهيه و به وزارت جهاد كشاورزي ارايه شده است كه بر اساس اين طرح، از فعاليت كشتارگاه‌هاي نامناسب جلوگيري شده و كشتارگاه‌هاي صنعتي توسعه داده مي‌شود.

خلج گفت: از ابتداي اجراي اين طرح تاكنون ‪ ۳۰۰‬كشتارگاه كوچك نامناسب تعطيل شده و سطح بهداشتي كشتارگاه‌هاي موجود ارتقا داده شده است.

به گفته وي، هم اكنون ‪ ۴۰‬كشتارگاه صنعتي بزرگ و ‪ ۴۰۰‬كشتارگاه غير صنعتي با قابليت‌هاي مناسب تر از كشتارگاه‌هاي تعطيل شده در كشور فعال بوده و ‪ ۶۰‬كشتارگاه صنعتي بزرگ نيز در حال احداث است.

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور همچنين با اشاره به تفاهم نامه اين سازمان با وزارت كشور و سازمان شهرداري‌هاي كشور با هدف توسعه كشتارگاه‌هاي صنعتي و واگذاري آنها به بخش خصوصي و نيز توقف فعاليت كشتارگاه‌هايي كه فاقد قابليت بهسازي بوده و از نظر استقرار در وضعيت مناسبي نيستند، تصريح كرد: در چارچوب اين تفاهم نامه، قرار است چند كانون شهري، يك كشتارگاه صنعتي بزرگ احداث كنند.

خلج با بيان آنكه هم اكنون ‪ ۳۰‬درصد كشتارها در فضاي غير مجاز انجام مي شود، از تدوين طرحي با عنوان ساماندهي كشتارگاههاي روستايي توسط سازمان دامپزشكي خبر داد و افزود: در اين خصوص، مذاكراتي با سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) صورت گرفته است تا در قالب يك همكاري و با كمك شوراهاي روستا و استانداري ها، الگوي كشتارگاه‌هاي كوچك روستايي در برخي مناطق ايجاد و سپس توسعه يابد.

وي هزينه‌هاي بكارگيري اين الگو را ارزان و در عين حال تامين‌كننده بهداشت عمومي مردم دانست و ابراز اميدواري كرد: اجراي اين الگو در سريعترين زمان ممكن انجام شود.

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي صدور مجوز تردد بهداشتي، سمپاشي دامها قبل از جابه جايي، اخذ پروانه بهداشتي براي حمل و نقل دام ها و نيز بازرسي قبل از كشتار دام‌ها در كشتارگاه‌ها را از ديگر برنامه هاي اين سازمان براي مبارزه با بيماري تب كريمه - كنگو برشمرد و گفت: اين سازمان براي افزايش مراقبت‌هاي بهداشتي و حفاظت فردي كادر بهداشتي و فعالان شاغل در كشتارگاه ها، بر استفاده از ماسك، كلاه، دستكش، پيشبند و چكمه توسط اين افراد تاكيد دارد.

خلج در ادامه با بيان آنكه پديده گرم شدن تدريجي هوا و تغيير شرايط اقليمي، بستر را براي افزايش بيماري‌هاي انتقال يابنده توسط بندپايان فراهم مي‌كند، تصريح كرد: با توجه به مسئوليت سازمان دامپزشكي در عرصه اقتصاد ملي و بهداشت عمومي، ضروري است حمايت‌هاي بيشتري از اين سازمان بويژه در زمينه تامين نيروي متخصص در بخش دولتي و بكارگيري دستكم يك دامپزشك مسلط و مجرب دولتي در هر واحد كشتارگاهي صورت گيرد زيرا كشتارگاه يك پالايشگاه و آيينه تمام نماي وضعيت بهداشت دام كشور است.

به گفته وي، اگرچه كمبود نيروي متخصص در اين بخش به شدت احساس مي‌شود، اما با تلاش بي‌وقفه سازمان دامپزشكي و نيز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ميزان كشندگي بيماري تب كريمه - كنگو در ايران به هفت درصد كاهش يافته است كه در مقايسه با ‪ ۳۰‬درصد كشندگي اين بيماري در جهان، وضعيت مطلوبي در كشور حاكم است.
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن