تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815421328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزهاي خوب دكو در جزيره


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: روزهاي خوب دكو در جزيره
جام جم آنلاين: اندرسون لوئيس دسوسا ملقب به دكو، بازيكن برزيلي‌الاصل تيم ملي پرتغال در سال‌هاي اخير از بهترين و سرشناس‌ترين هافبك‌هاي جهان بوده است. او پس از 3 فصل حضور درخشان در بارسلونا، فصل گذشته بسيار ضعيف ظاهر شد و به همين دليل با آمدن پپ گوارديولا در فهرست فروش تيم كاتالونيايي قرار گرفت.


دكو اولين خريد لوئيس فيليپه اسكولاري، مربي جديد چلسي بود كه با مبلغ 8 ميليون پوند راهي غرب لندن شد.
دكو در طول بازي‌هاي اين فصل حضوري قابل قبول در تركيب چلسي داشته ولي هنوز تا آنچه در پورتو، بارسلونا و تيم ملي پرتغال ارائه كرده است، فاصله دارد. دكو اين شانس را دارد كه پس از كلارنس سيدورف به تنها بازيكني تبديل شود كه با 3 تيم مختلف قهرماني ليگ قهرمانان اروپا را تجربه كرده است.

فصل گذشته دكو روزهاي بسيار سختي را در ورزشگاه نيوكمپ پشت‌سر گذاشت و در حالي كه خيلي از بازي‌ها را به دليل آسيب‌ديدگي از دست داد، نتوانست حضوري موثر در تركيب بارسلونا داشته باشد و به چلسي پيوست. چلسي زيرنظر اسكولاري با چلسي آورام گرانت و پيش از آن ژوزه مورينيو متفاوت است.

اسكولاري در اين باره مي‌گويد: ما فوتبال آزادتري بازي مي‌كنيم. بازيكنان مي‌توانند ضربات بيشتري به توپ بزنند و به هم نزديك‌تر بازي كنند. ما اكنون بازيكناني مثل دكو در تيم داريم كه مي‌تواند اين تفاوت را ايجاد كند. جز دكو، افرادي چون فرانك لمپارد و نيكولا آنلكا نفراتي هستند كه فوتبالي تكنيكي به نمايش مي‌گذارند. الان تيم ما برزيلي‌تر از گذشته است.

دكو معمولا در نقش بازيساز بازي مي‌كند، ولي بيشتر موفقيت‌هاي او زماني به دست آمده كه در نقش غيرتخصصي به كار گرفته شده است. زماني كه دكو عضوي از پورتوي قهرمان اروپا در سال 2004 بود، مورينيو او را در سيستم 2 - 1 - 3 - 4 به عنوان ارتباط دهنده خط مياني و حمله به كار مي‌گرفت.

دوندگي كاشپتيا و مانيش به او فضاي لازم براي حركت كردن و استفاده از تكنيكش را مي‌داد. در بارسلونا او در روش 3 - 3 - 4 رايكارد در بيشتر روزها در نقش هافبك سمت راست بازي مي‌كرد و مثل ادميلسون و ژاوي وظيفه داشت به يك اندازه در حمله و دفاع مشاركت داشته باشد.

در آن زمان او مجبور بود بيشتر تكل بزند و كمتر به فكر گلزني باشد. اين انعطاف تاكتيكي او باعث شد در تيم فرانك رايكارد، نقشي كليدي به عهده گيرد و اين همان تيمي بود كه در سال 2006 به طور توام قهرمان ليگ اسپانيا و ليگ قهرمانان اروپا شد.

اسكولاري كه قبلا در تيم ملي پرتغال شناخت لازم از بازي دكو را به دست آورده، در حضور بازيكناني چون فرانك لمپارد و ميشائيل بالاك جايي ثابت براي دكو در نظر گرفته است. او در طول فصل از دكو در نقش‌هايي متفاوت استفاده كرده است.

او معمولا زماني كه لمپارد و بالاك به طور ثابت به ميدان مي‌روند، دكو را در كناره‌ها به بازي مي‌گيرد ولي زماني كه بالاك روي نيمكت باشد، دكو را در نقش بازي‌ساز اصلي مورد استفاده قرار مي‌دهد.

مردي از سائوپائولو

دكو در سائو برناردو دوكمپوي برزيل به دنيا آمده كه در ايالت سائوپائولو واقع شده است. اولين تيم او ناسيونال از منطقه پائوليستا بود. كورينتيانس در سال 1996 وي را به خدمت گرفت ولي او را به تيم دومش كورنيتيانس آلاگوانو فرستاد كه در شمال‌غربي برزيل واقع است. اين تيم بازيكنان جوان زيادي را به فوتبال برزيل تحويل داده است. په‌په مدافع رئال مادريد كه مثل دكو تصميم گرفت پيراهن تيم ملي پرتغال را به تن كند هم در همين تيم پرورش يافته است.

در سال 1997 دكو به تيم سرشناس بنفيكا پيوست، ولي به آلوركا قرض داده شد و آنجا در كنار مانيش و هوگوبيال كه بعد‌ها ملي‌پوش شدند، به ميدان رفت. با حضور اين بازيكنان آلوركا به ليگ دسته اول پرتغال صعود كرد. با وجود بازي‌هاي خوبي كه دكو انجام داد، گراهام سونس متقاعد نشد كه دكو مي‌تواند مهره ارزشمندي براي بنفيكا باشد.
به همين دليل اين مربي اسكاتلندي دكو را به سالگيروش قرض داد. در سالگيروش بازي دكو شكل ديگري گرفت و مبدل به يكي از بهترين‌هاي ليگ پرتغال شد. او در سال 1999 راهي پورتو رقيب هميشگي بنفيكا شد.

در پيراهن پورتو، دكو خيلي خوب شروع كرد و با توجه به اين‌كه در هيچ رده ملي براي تيم ملي برزيل بازي نكرده بود، به حضور در تيم ملي پرتغال تشويق شد. طبق قوانين او مجبور بود تا 6 سال از زمان ورودش به پرتغال صبر كند تا بتواند براي تيم ملي پرتغال بازي كند.

عده‌اي از پرتغالي‌ها معتقد بودند يك بازيكن برزيلي نبايد پيراهن پرتغال را به تن كند؛ اما استعداد و بازي‌هاي خيره‌كننده دكو پاسخ خوبي براي آنها بود. در يك نظرسنجي 60‌درصد از خوانندگان روزنامه ورزشي ابولا معتقد بودند. دكو بايد براي تيم ملي پرتغال بازي كند.

با اين‌حال لوئيس فيگو و روي كاستا پشت پرده عليه ورود دكو به تيم ملي پرتغال جبهه گرفتند؛ اما اسكولاري كه از سال 2003 مربي پرتغال شد، گفت: من كسي هستم كه بايد تصميم بگيرم چه كسي بايد براي تيم بازي كند و من معتقدم دكو كيفيت لازم براي بازي در تيم ملي را دارد. او تكنيكي و شوت‌زن است.

زندگي جديد

دكو در مارس سال 2003 اولين بازي ملي‌اش براي پرتغال را انجام داد و جالب اين‌كه اين بازي در برابر سرزمين مادري‌اش برزيل بود. اين بازي يك بازي رويايي براي دكو بود؛ چون او از روي نيمكت به بازي آمد و با يك ضربه آزاد تماشايي گل پيروزي بخش پرتغال را به ثمر رساند. اين نخستين برد پرتغال برابر برزيل از جام جهاني 1966 بود.

دكو پس از بازي گفت: مي‌خواهم اين موضوع را روشن كنم كه به دليل دعوت نشدن به تيم برزيل، پرتغال را انتخاب نكردم. مطمئن بودم دير يا زود مرا به تيم ملي برزيل دعوت مي‌كردند. هدف من از پوشيدن پيراهن تيم پرتغال اين بود كه به لطف‌هايي كه به من كردند پاسخ بدهم. اين كشور به عنوان يك فوتباليست به من خيلي كمك كرده است. هواداران فوتبال در خيابان از من مي‌‌خواستند براي تيم پرتغال بازي كنم. البته اين تصميم آساني نبود. قلبم به من مي‌گفت براي كشوري كه به آن تعلق دارم بازي كنم، چون من عوض نشده‌ام و خون برزيلي در رگ‌هايم در جريان است. گذشته‌ام را فراموش نكرده‌ام و هنوز برزيل را دوست دارم.

ماجراي پرتغالي شدن دكو كه اصليتي برزيلي داشت، موجب شده همه فراموش كنند، اوزه بيو اصليتي موزامبيكي داشت. اوزه بيو اسطوره فوتبال پرتغال است كه در سال 1966 تيم پرتغال را به مقام سوم جام جهاني رساند. دكو هم خيلي دوست داشت با پرتغال در يورو 2004 قهرمان شود؛ اما پرتغال در فينال در حالي‌كه ميزبان يونان بود، شكست خورد.

ترك پرتغال

پس از آن كه مورينيو پورتو را به مقصد چلسي ترك كرد، دكو در صدد برآمد راهي تيمي بزرگ و صاحب نام شود و وقتي پيشنهاد 10 ميليون پوندي بارسلونا رسيد، مسوولان پورتو با انتقال دكو موافقت كردند. در تيمي كه رونالدينيو و ژاوي را در اختيار داشت، اين‌گونه به نظر مي‌رسيد كه دكو بايد براي حضور در تركيب ثابت بجنگد؛ اما بعكس اين قضيه اتفاق افتاد و دكو در پايان فصل اول حضورش در بارسلونا، بهترين بازيكن لاليگا شناخته شد. يك فصل بعد كه بارسلونا قهرمان اروپا شد، ترديدي باقي‌نماند كه او اشتباهي در انتخاب بارسلونا مرتكب نشده است.

فصل بعد شرايط دكو تغيير كرد. مديران باشگاه معتقد بودند او روي بازيكنان جوان باشگاه تاثير منفي مي‌گذارد. آنها همچون رونالدينيو او را مقصر كسب نتايج ضعيف مي‌دانستند. او با رايكارد، مربي تيم دچار اختلاف سليقه شد. از طرف ديگر دكو در زندگي شخصي‌اش دچار مشكلات بيشتري شد و 2 طلاق، 4 بچه و رسوايي‌هاي اخلاقي او دائما تيتر مطبوعات مي‌شد. البته فروش دكو يك سال به تعويق افتاد و در تابستان 2008 به چلسي رفت. به عقيده مسوولان بارسا 8 ميليون پوند براي يك بازيكن 30ساله كه از دوران اوجش فاصله گرفته مبلغ مناسبي بود.

مورينيو و اسكولا‌ري هر دوشخصيتي استثنايي دارند اما از جهاتي با هم تفاوت دارند

در چلسي، دكو بدون مشكل هم نبوده است. اخراج شدن در بازي مقابل رم اوج مشكلات او بود و موجب شد پس از شروعي خوب در 2 ماه اول آمدن وي به لندن، ارزش‌هايش زير سوال برود. با اين حال در اسفند زماني كه چلسي در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا، به ديدار يوونتوس برود، اسكولاري روي خلاقيت دكو حسابي ويژه باز كرده است.

دكو: از مطبوعات اسپانيا خسته شده بودم

لندن را چطور ديدي و چطور توانستي خودت را با شرايط جديد تطبيق بدهي؟

تفاوت‌هاي زيادي بين لندن و بارسلونا وجود دارد؛ چون بارسلونا كوچك‌تر است. لندن شهر بسيار بزرگي است هوا اينجا سردتر است؛ اما من خيلي راحت با شرايط جديد خو گرفتم. من چند بازيكن چلسي نظير ريكاردو كارواليو، پائولو فريرا، هيلاريو و بلتي را از قبل مي‌شناختم. اينجا خيلي خوشحالم.

لوئيز فيليپه اسكولاري در اين زمينه چقدر به تو كمك كرده است؟

بودن او اينجا خيلي مهم است؛ چون اينجا باشگاه جديدي است و من فقط چند بازيكن را مي‌شناسم. او مربي تيم است و تاثير زيادي روي من دارد.

چه تفاوتي بين فشارهاي موجود در چلسي و بارسلونا وجود دارد؟

اينجا تمركز روي فوتبال آسان‌تر است؛ چون در بارسلونا 2 روزنامه ورزشي وجود دارد كه دائما درخصوص بازيكنان مطلب مي‌نويسند. آنها حتي درباره تمرينات تيم هم مي‌نويسند، اما اينجا همه چيز آرام‌تر است. تمرينات ما دور از شهر انجام مي‌شود و هيچ تماشاگر يا خبرنگاري آنجا نيست. اين كار را راحت‌تر مي‌كند.

چگونه زبان انگليسي ياد مي‌گيري و چطور با ديگر بازيكنان ارتباط برقرار مي‌كني؟

انگليسي‌ام خوب نيست؛ اما مي‌توانم كمي صحبت كنم. با شنيدن صحبت ديگران انگليسي ياد مي‌گيرم. الان چند هفته‌اي است كه يادگيري زبان را شروع كرده‌ام. سعي مي‌كنم بهتر صحبت كنم، ولي اين به زمان نياز دارد. اين برايم يك مبارزه جالب است.

رابطه‌ات با اسكولاري چگونه است؟ او را چطور آدمي مي‌داني؟

من قبلا در تيم ملي با او كار كرده‌ام. او شخصيت مثبتي دارد. ما ارتباط خوبي با هم داريم. شايد باورش سخت باشد؛ اما او بيرون زمين آرام است. او كسي است كه مي‌توانم درباره همه چيز با او صحبت كنم. اسكولاري بسيار شوخ‌طبع است؛ اما در زمين تمرين و مسابقه بسيار پرسروصداست و با كسي شوخي ندارد.

تو با ژوزه مورينيو هم كار كرده‌اي. مي‌تواني او را با اسكولاري مقايسه كني؟

آنها شبيه هم هستند؛ چون هر دو شخصيتي استثنايي دارند، اما از جهاتي با هم تفاوت دارند. اسكولاري در طول هفته با بازيكنان بيشتر صحبت مي‌كند؛ اما مورينيو بيشتر روي آماده‌سازي براي بازي تمركز دارد و وقتي لازم باشد به صورت شخصي با بازيكن صحبت مي‌كند.

زمان زيادي از آمدنت به فوتبال جزيره نمي‌گذرد. چطور اينقدر زود با شرايط جديد كنار آمدي؟

اينجا بازي نسبت به اسپانيا بيشتر فيزيكي است و سريع‌تر انجام مي‌شود. بازي مستقيم بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فكر مي‌كنم به دليل تجربه‌ام راحت‌تر توانستم با بازي در اينجا تطبيق يابم.

چه بازيكني بيش از ديگران در استامفورد بريج روي تو تاثير گذاشته است؟

به نظر من چلسي بهترين هافبك‌هاي جهان را در اختيار دارد. خط مياني قدرتمندترين قسمت تيم ماست. با اين حال بازيكني كه مرا تحت تاثير قرار داده، جان تري است. او شخصيت قوي و فوق‌العاده‌اي دارد. او رهبر تيم ماست و يك بازيكن كامل.

تو با پورتو و بارسلونا ليگ قهرمانان را برده‌اي. فكر مي‌كني مي‌تواني با چلسي هم اين كار را تكرار كني؟

بله. تيم ما براي فتح ليگ قهرمانان به اندازه كافي قدرتمند است. تيم ما تقريبا همان تيم فصل گذشته است. معتقدم چلسي فصل قبل كمي بدشانس بود. براي قهرماني بايد هم خوب بازي كنيد، هم خوش‌شانس باشيد. بايد سعي كنيم به فينال رم برسيم و در آنجا هر چيزي مي‌تواند رخ دهد.

چه رقبايي در ليگ برتر انگليس در سر راه قهرماني داريد؟

منچستريونايتد، مدافع عنوان قهرماني يكي از اصلي‌ترين رقباي ماست. ليورپول هم تيم بسيار قدرتمندي است. آنها دفاع بسيار قدرتمندي دارند كه بسختي تسليم مي‌شود. آرسنال را نبايد از كورس قهرماني دور بدانيم. آنها هم تعدادي بازيكن بزرگ دارند.

مترجم: مزدك ميرزايي
منبع: World Soccer
 پنجشنبه 26 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن