تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816452597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش ايران فرهنگي/ايرن فرهنگي مهد يكتاپرستي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش ايران فرهنگي/ايرن فرهنگي مهد يكتاپرستي است
در همايش "ايران فرهنگي" يكي از سخنرانان بر جايگاه مهم ايرانيان در تمدن اسلامي تأكيد كرد و ايران‌زمين را مهد يكتاپرستي برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، همايش بين‌المللي ايران فرهنگي (گذشته حال و آينده) با حضور انديشمندان و صاحبنظران روزهاي 23 و 24 دي ماه در سالن شيخ انصاري دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار ‌شد.

در نشست صبح امروز اين همايش چندين سخنراني ايراد شد.

"قابليت هاي نوروز در به كارگيري به عنوان عنصر ديپلماسي فرهنگي" عنوان سخنراني دكتر بهرام امير احمديان بود.

پژوهشگر مسايل آسياي مركزي و قفقاز گفت: آيا جشنها و آيينهاي نوروزي كه داراي انديشه‌ها و آرمانهاي انساني و يزداني و پس ازگسترش اسلام جزء معدود آداب و رسومي است كه پا بر جا مانده، توانايي آن را دارد كه ملل و اقوام گوناگوني را كه آن را باور دارند و همه ساله برپا مي دارند، به هم نزديك كند؟ اين وظيفه را كدام كشور و ملتي مي‌تواند انجام دهد؟ جشنهاي سال نو ميلادي مسيحي صبغه ديني و مذهبي دارد؛ ولي همۀ پيروان مسيحيت چه آنهايي كه اعتقاد مذهبي و ديني ندارند و بدان پاي بند نيستند و چه مومنان و پيروان راستين حضرت عيسي مسيح(ع)، آن را گرامي مي‌دارند. آيا نوروز مي تواند چنين نقشي ايفا كند؟

وي در ادامه گفت: اگر جشن سال نو مسيحي كه در نيمكره شمالي و در سرماي طاقت فرسا برگزار مي‌شود، مي‌تواند ميليونها انسان را به يك حس و باور مشترك رهنمون شود، آيا نوروزي كه در آغاز بهار طبيعت همين نيمكره برگزار مي‌شود نيز قادر است ملل و اقوام مسلمان را از هر مذهب اسلامي اعم از سني و شيعه به هم نزديك كند؟

وي تصريح كرد: از استان "سين كيانگ" در كشور چين تا كشور مصر در حوزۀ نوروز قرار مي‌گيرند. بنا براين نوروز قابليت شگرفي در همگرايي فرهنگي مردمان اين سرزمينها دارد. همچنين نوروز مي‌تواند نقش برجسته‌اي در همگرايي قوميتهاي داخل كشور كه مي‌توان از آن به بافت فرهنگي موزاييك وار اشاره كرد ايفا كند.

او در پايان براي نشان دادن اهميت نوروز تأكيد كرد: اخيراً نامه‌اي به "بان كي مون" دبير كل سازمان ملل متحد ارسال شده و خواهان وارد كردن نوروز در تقويم سازمان ملل شده است.

"گذشته و آينده زبان فارسي در شبه قاره" عنوان سخنراني دكتر سيد مهدي حسيني از كشور پاكستان بود.

وي گفت: زبان فارسي از شاخه‌هاي ايراني است كه خود نيز از زبانهاي هند و اروپايي منشعب شده است بدين لحاظ، با زبان هندي پيوندي ديرين دارد. گذشته از اين خويشي، زبان فارسي مقارن با ورود غزنويان به شبه قاره راه يافت و در آن زمان، به عنوان زبان درباري و رسمي برگزيده شد.

او در ادامه افزود: اين موقعيت همچنان تا دوره‌هاي بعد، در زمان غوريان، سلاطين دهلي، گوركاني و ... ادامه داشت. بدين ترتيب زبان فارسي سرتاسر شبه قاره را در نورديد و نه تنها پناهگاه آن شد، بسياري از نويسندگان و شاعران مهم را در دامان خود پروراند.

وي تصريح كرد: به طور خلاصه، نفوذ و گسترش زبان فارسي را در شبه قاره مي‌توان نتيجه عوامل ذيل دانست.الف-انتخاب زبان فارسي به عنوان زبان رسمي؛ب-توجه به فارسي به عنوان زبان مذهبي؛ج-مهاجرت مبلغان، نويسندگان، شعرا و علما به شبه قاره؛د-ساخت و تركيب هاي ويژۀ زبان فارسي؛ه-تشويق و حمايت حكمرانان شبه قاره از اهل علم و ادب.

"عناصر پايداري فرهنگ ايراني در مواجهه با فرهنگ هاي بيگانه" عنوان سخنراني آقاي كريم خان محمدي بود.
وي با اشاره به مختصات فرهنگي ايران در ادوار تاريخي، همانند "ايرانيت"،"دينداري"،"شاهنشاهي"،"تنوع فرهنگي" و پيوستار فرهنگي" گفت : فرهنگ، علي رغم تجربه تغييرات كه ذاتي پديده هاي اجتماعي است، از يك سري عناصر پايدار برخوردار است كه مي توان از آن به "روح ملت ها" ياد كرد.

او تصريح كرد: با مطالعه اسناد تاريخي، مي توان گفت ايران به دليل "تنوع و موقعيت جغرافيايي" در طول تاريخ داراي تاريخ متنوع، و همواره در آن، زمينه براي گسست اجتماعي فراهم بوده است؛از سوي ديگر "تفرد معنوي" با دو ويژگي اعتقاد به مبدأ توحيدي و آيندۀ روشن خواستار انسجام تاريخي است.

وي در پايان گفت: ايرانيان براي فائق آمدن بر چالش "انسجام اجتماعي" و "گسست"، به ايده "حكيم حكم" رهنمون شدند كه در نظام شاهنشاهي تبلور يافت.

"روايت خاقاني شرواني و نظامي گنجوي از نخستين جنگهاي روس با ايران" عنوان سخنراني آقاي محمد طاهري خسروشاهي بود.

وي گفت: شرحي راجع به تاخت و تاز روس ها به شهر بردعه قفقاز در منظومه اسكندر نامه نظامي گنجوي و در ديوان قصايد خاقاني وجود دارد كه بايد از اين دو متن ادبي به عنوان "نخستين بازتاب جنگهاي روس با ايران در شعر فارسي" ياد كرد.

وي در پايان افزود: نظامي نخستين شاعر پارسي گوي است كه در باب هجوم دشمن به خاك ميهن، به واكنش برخاسته و اين واقعيت تاريخي را با هنرهاي شاعرانه آرايش داده است.پس از نظامي گنجوي، شاعر هم عصر او،خاقاني شرواني نيز در ديوان قصايد خود از حمله روس به قفقاز سخن مي گويد.

"ايران فرهنگي و چالش هاي هويتي" عنوان سخنراني دكتر مهدي رهبري بود.

استاديار علوم سياسي دانشگاه مازندران گفت: تمدن ايراني با وجود اشتراكات در حوزه هاي هويت سازي چون تاريخ، زبان، نمادها، اسطوره ها، مذهب و آداب و رسوم، در طول تاريخ دچار چالش بوده است.

وي گفت: در مقابل، اشتراكات فرهنگي يكپارچه ساز، عناصر متمايز ساز سلفي گري مذهبي، مدرن(ملي گرايي و غرب گرايي)، پست مدرن(كثرت گرايي) و جهان گرا به ضعيف شدن فرهنگ ايراني در دوران جديد انجاميده اند.

"فارسي نويسان و فارسي سرايان معاصر پاكستان در نيمه دوم قرن چهاردهم شمسي" عنوان سخنراني دكتر سيد مرتضي موسوي از كشور پاكستان بود.

او گفت: در اوايل قرن سيزدهم هجري شمسي، با افول خورشيد قدرت تيموريان شبه قاره، زبان فارسي از رسميت افتاد.اما در همين دوره، نويسندگان و سخنوران مشهور در شبه قاره آثاري ارزنده به وجود آوردند؛ كساني همچون "اسدالله غالب"،"سيد احمد خان"،"الطاف حسين حالي" و "شبلي نعماني".

وي در ادامه فارسي سرايان برجسته نيمه اول قرن چهاردهم هجري شمسي را از آن "علامه اقبال" و معاصرانش نظير "رعناي كاظمي پيشاوري"،"فيروز طغرايي"،"يوسف عزيز مگسي"،"زيب مگسي" و "عزيز الدين عظامي" دانست.

"ديپلماسي عمومي در ايران؛مقايسه با تجربه ساير كشورها" عنوان سخنراني خانم افسانه احدي بود.

او با اشاره به اهميت ديپلماسي عمومي در روابط بين المللي كنوني گفت: پيشرفتهاي عظيم در زمينه ارتباطات، موجب شده تا موج گسترده اي از اطلاعات به سرعت در تمام نقاط جهان منتشر شود و از طرف ديگر، تغيير در نظام بين الملل اين امكان را فراهم آورده تا افراد در شكل دهي به سياست و عملكردهاي جهاني نقش ايفا كنند؛به گونه اي كه امروزه افكار عمومي بين المللي تأثير بسياري در سياستگذاري ها در مقايسه با گذشته يافته اند.

وي گفت: اين مسأله باعث شده تا برقراري ارتباط با مخاطبان عام و تأثيرگذاري بر آنها در كشورهاي مختلف، مورد توجه دولت نيز قرار گيرد كه مي توان اين امر را در قالب "ديپلماسي عمومي" در كشورهاي گوناگون بررسي كرد.

در پايان اين همايش دكتر ديناني به ايراد سخن پرداخت. وي با بيان اينكه گستره ايران فرهنگي بسي فراتر از مرزهاي كنوني آن است افزود: تعيين مرزهاي فرهنگي ايران بسيار سخت و دشوار است. زبان فارسي كه مي‌توان از آن به فرهنگ ايران ياد كرد، مورد علاقه بسياري از مردم شبه قاره است.

وي در ادامه به تأثير شگرف ايرانيان بر جهان اسلام اشاره كرد و گفت: ايرانيان چه در علوم نقلي و چه در علوم عقلي منشاي خدمات فراواني در جهان اسلام بوده‌اند. برجسته‌ترين فقها، عرفا، محدثين و مفسران قرآن كريم متعلق به ايران فرهنگي بوده‌اند.

وي در ادامه به محبوبيت ابو حامد محمد غزالي طوسي در جهان اسلام سخن راند و تصريح كرد: عرفان ريشه در ايران باستان دارد اگر چه عرفاي ما بر اساس كلام وحي سخن گفته‌اند.

او گفت: ايران مهد يكتا پرستي بوده است.

وي در ادامه گفت: "نيچه" فيلسوف شهير غرب با وجود اينكه در كتابش اشاره‌اي به نام زرتشت نداشته است ولي به نام زرتشت در عنوان كتابش استفاده كرده گفت: نيچه چون طرفدار صدق و راستي بود و به باطن انسانها توجه داشت از اين رو نام كتاب خود را "چنين گفت زرتشت" ناميد. چرا كه از نظر نيچه اولين منادي "صدق" زرتشت بوده است.

وي در پايان گفت: با وجود مرزهاي سياسي كه قابل احترام هستند نمي‌توان براي فرهنگ مرز كشيد و آن را محدود كرد. اگر به فرهنگ ايران توجه كنيم خيلي حرف براي گفتن در دنيا خواهيم داشت.

در پايان اين همايش دكتر ايوب كريمي به جمع بندي مقالات و مباحث مطرح شده دراين همايش پرداخت.
 سه شنبه 24 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن