تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803937547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واقعه كربلا عوامل و زمينه هاي فكري فرهنگي اجتماعي و سياسي ـ 9 (بخش آخر) جشن و پايكوبي « جاهلان » از قتل و كشتار « صالحان »


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: واقعه كربلا عوامل و زمينه هاي فكري فرهنگي اجتماعي و سياسي ـ 9 (بخش آخر) جشن و پايكوبي « جاهلان » از قتل و كشتار « صالحان »
در واقعه كربلا و در شرايطي كه امام حسين (ع ) و اصحاب فداكارش در راه دفاع از اسلام اصيل و مبارزه با تحريفات و بدعت ها و ظلم و تباهي هاي حاكم بر جامعه به خاك و خون غوطه ور شدند دو منطقه و شهر مهم از مجموعه شهرهاي سرزمين اسلامي در جهل و جمود مي سوختند و همين عارضه و آفت خطرناك خاستگاه اصلي افكار باطل و تحركات ضد اسلامي عليه فرزند رسول خدا و مبارزه خونين عليه او گرديد. اين دو شهر كوفه و شام بودند.
كوفه به نوعي در جهل و قشري گري فرو رفته بود و شام به گونه اي ديگر و اين جهل و جمود از دوره حيات و امامت و حكومت حضرت علي (ع ) تا دوره امامت و رهبري حضرت اباعبدالله الحسين (ع ) ظهور و بروز داشت .
در دوره امامت حضرت علي (ع ) جهل و جمود در ميان سپاهيان كوفه در موارد و موضوعاتي چون عدم فرمانبري و اطاعت از امام مسلمين و پاسخ منفي به درخواست هاي مكرر او براي حضور آنان در ميادين جهاد و مبارزه با دشمنان به عينيت درآمد و طبيعي مي نمود كه اميرمومنان (ع ) به شدت از اين جهالت و قشري گري گروه هايي از سپاهيان خويش كه از مردم كوفه بودند در رنج و مرارت افتد و خويشتن را غريب و بي ياور بيابد. اين سخنان دردناك و حزن آلود نمونه اي از رنج و غربت امام (ع ) از كوفيان در جهل فرورفته است كه مي فرمايد :
« مردم كوفه ! چرا شما را پيكرهاي بي روح و روح هاي بدون بدن مي نگرم چرا شما را عبادت كنندگان بدون صلاحيت و بازرگاناني بدون سود و تجارت و بيداراني خفته و حاضراني غايب از صحنه بينندگاني نابينا شنوندگاني كر و سخن گوياني لال مشاهده مي كنم » (1 )
مصداق و نمونه ديگر جهل و قشري گري كوفيان را در مخالفت و عدالت گروهي جاهل و متحجر به نام « خوارج » با حضرت علي (ع ) مي يابيم كه اسلام را نمي شناختند و در عين حال خود را اسلام شناس مي پنداشتند و سرانجام همين مردم قشري گرا و فاقد دانش و بينش و كوته فكر و كوردل به نفي ضرورت حكومت در اسلام پرداختند و به قيام مسلحانه عليه امام علي (ع ) روي آوردند . (2 )
جهل و جمود كوفيان در دوره امامت حضرت امام حسين (ع ) به اين شكل به ظهور و بروز درآمد كه در همان حال كه اهل قبله بودند و پيشاني به خاك مي گذاشتند و خدا را عبادت مي نمودند در مقابل دين خدا و امام معصوم صف آرايي كردند و خيانت هاي بني اميه عليه اسلام همچون غصب خلافت اسلامي و قرار گرفتن عنصر فاسق و فاسد و شرابخوار و زنباره اي چون يزيد در مسند زمامداري و ولايت اسلامي و جانشيني رسول خدا(ص ) را در نيافتند و قتل امام حسين (ع ) و يارانش را در صحراي تفتيده كربلا بر خويش واجب شرعي ! تلقي كردند.
اگرچه جهل و جمود در ميان مردم كوفه رخنه و نفوذ داشت و آفت و آسيب مي آفريد لكن جهل حاكم بر مردم شام بسيار عميق تر و گسترده تر بود و اين جهل هم در دوره امامت حضرت علي (ع ) و هم در دوره امامت حضرت امام حسين (ع ) حضوري مخرب و وحشتناك داشت .
نگرش به دو نمونه از جهل و ناداني شديد مردم شام نسبت به حضرت علي (ع ) به وضوح و صراحت عمق اين فاجعه بزرگ فكري و سياسي در شاميان را آشكار مي نمايد.
در جنگ صفين جواني از سپاه شام وارد ميدان كارزار مي شود و شروع مي كند به لعن و دشنام عليه حضرت علي (ع ).
از او پرسيده مي شود : اين شخصي كه او را لعن مي كني كيست
پاسخ مي دهد : دزدي است كه سرگردنه ها راه را بر مردم مي بندد و اموالشان را غارت مي كند!
نمونه ديگر اين كه در جنگ صفين وقتي « هاشم بن عتبه » از سوي لشكر امام علي (ع ) به ميدان نبرد وارد مي شود مردي از سپاه شام در مقابل او قرار مي گيرد و به دشنام و ناسزاگويي عليه اميرمومنان (ع ) مي پردازد.
هاشم بن عتبه به او مي گويد : از خدا بترس و دشنام مده تو مي ميري و بايد پاسخگوي سخنان خود باشي .
مرد شامي جواب مي دهد : چگونه دشنام ندهم و لعن نكنم در حالي كه شنيده ام رهبر شما علي نماز نمي خواند و شما نيز كه پيروان او هستيد نماز نمي خوانيد
جهل شاميان همچنان در بستر زمان تسري يافت و آنان اينگونه رشد كردند و پرورش يافتند تا اين كه واقعه كربلا در اثر همين جهل و جمود به وقوع پيوست .
پس از واقعه كربلا و به شهادت رسيدن حضرت امام حسين (ع ) بدترين جلوه جهل و گمراهي اهل شام به هنگام ورود كاروان اسرا به نمايش درآمد.
شاميان از اين كه امام حسين (ع ) توسط يزيدبن معاويه به شهادت رسيده بود در اوج شعف و شادماني به سر مي بردند و به درگاه خداوند سپاسگزاري مي كردند! مصداقي از اين حالات شاميان را در پيرمردي مشاهده مي كنيم كه هنگام ورود قافله اسيران خطاب به آنان چنين گفت :
« سپاس خداوند را كه شما و كسانتان را كشت و ريشه فتنه را قطع كرد. »
آنگاه كه اين حالات فردي تجلي اجتماعي پيدا مي كنند مي بينيم كه اهل شام به مناسبت به قتل رسيدن امام حسين (ع ) و يارانش محافل جشن و سرور برپا مي كنند و از اين نصرت الهي ! و پيروزي بزرگ ! به دست افشاني و پايكوبي مي پردازند!
گزارش اين مراسم حيرت آور كه از جانب مسلمانان ! و به انگيزه قربت ! و به عنوان عبادت ! برگزار گرديد متجلي كننده عمق جهل و جمود و آثار مخرب اين ويروس خطرناك در ميان مسلمانان اهل شام مي باشد :
« يزيد سرمست و مغرور و دارودسته حيوان صفت او ـ كه شهادت امام (ع ) و ياران او را پيروزي بزرگي براي خود مي پنداشتند ـ براي ورود خاندان آن حضرت ـ كه به صورت اسيران جنگي بودند ـ جشن و چراغاني مفصلي ترتيب داده بودند و هرگوشه شهر را به نحوي آذين بسته و دسته هاي خواننده و نوازنده را در نقاط مختلف شهر مستقر ساخته و به شادي و پايكوبي واداشته بودند.
در خبري كه از سهل بن سعد ساعدي نقل شده است مي گويد : من آن روز از شام مي گذشتم و مي خواستم به بيت المقدس بروم و چون با آن منظره روبه رو شدم حيرت كردم و هر چه انديشيدم چه عيدي است كه من اطلاع ندارم و مردم اين گونه شادي مي كنند به نتيجه اي نرسيدم . تا اين كه جمعي را مشاهده كردم كه باهم گفتگو مي كردند. از آنها پرسيدم :
آيا شما عيدي داريد كه من نمي دانم !
گفتند : اي پيرمرد مثل اين كه در اين شهر غريب هستي
گفتم : من سهل بن سعد هستم كه افتخار درك محضر رسول خدا محمد(ص ) را داشته و آن حضرت را ديده ام .
گفتند : به راستي اي سهل عجيب است كه از آسمان خون نمي بارد و زمين اهل خود را فرو نمي برد!
پرسيدم : براي چه مگر چه شده
گفتند : اين سر حسين بن علي است كه براي يزيد مي آورند!
در كتاب كامل بهايي نقل شده كه : خاندان پيغمبر را سه روز در خارج شهر شام نگه داشتند تا شهر را چراغان و زينت كنند. در اين سه روز به نحوي بي سابقه شام را تزيين كردند و سپس گروه بسياري حدود پانصد هزار نفر از زن و مرد براي تماشا به استقبال كاروان اسيران از شهر خارج شدند و اميران و سركردگان نيز دف زنان و رقص كنان و پايكوبان حركت كردند... و آن روز چهارشنبه شانزدهم ربيع الاول بود و در بيرون شهر جمعيت به قدري زياد بود كه همانند روز محشر در ميان يكديگر موج مي زدند و براي يزيدبن معاويه سراپرده وسيع و تختي نصب كرده و اطراف آن را به انواع جواهرات مرصع نموده و كرسي هاي زرين و سيمين در اطراف آن نهاده بودند ... » (3 )
چنين است كه با سياست هاي بني اميه مردم شام با « جهل » و « جمود » رشد مي كنند و رگ و پوست و گوشت و استخوانشان قوام مي گيرد و شاكله وجود و روح و جانشان انسجام مي يابد. آنان از زماني كه چشم گشودند حكمرانان بني اميه را مشاهده كردند و با اسلام اموي ـ با نام و نشان و ظاهري از اسلام نبوي و پوسته اي از تعاليم و معارف قرآني ـ انس يافتند و تفكر و مباني اعتقادي و عبادت و اخلاق و تربيت خود را با القائات امويان جهت و شكل دادند.
و چنين مردمي باطل را حق شمردند فساد را اصلاح پنداشتند ضلالت را هدايت تلقي كردند بيراهه را راه ناميدند و در ظلمتي كه نور مي پنداشتند به وادي شقاوت شتافتند و دنيا و آخرت خويش را تباه نمودند. اين فرجام شوم در همان حال كه تلخ است و اسف انگيز درس و پيامي است براي عصر و نسل ما و همه عصرها و نسل ها كه در دام جهل و جمود و تحجر نيفتيم كه انتهاي اين سراب كفري است در پوشش ايمان و همين جاست كه به نام دين بي ديني مي كنيم و به سوي بيت نفس نماز مي گزاريم و نه به سوي قبله حق و گام در مسير جهنم سوزان معاصي و مفاسد مي نهيم و خويشتن را رهسپار به سوي بهشت پاكي ها مي پنداريم و هر عمل « نفساني » همچون فتنه مكر دروغ تهمت اختلاف افكني وحدت ستيزي هتك و تخريب و نفاق را توجيه « عقلاني » مي كنيم و خود را در انجام اين همه كژي و ناراستي كاملا « محق » مي پنداريم !
پاورقي :
1 ـ نهج البلاغه خطبه 108
2 ـ مراجعه شود به نهج البلاغه خطبه 40 پاسخ حضرت علي (ع ) به شعار انحرافي خوارج در نفي حكومت در اسلام .
3 ـ زندگاني حضرت زينب (س ) سيدهاشم رسولي محلاتي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ص 102 و 103
گروه « خوارج » اسلام را نمي شناختند و در عين حال خود را اسلام شناس مي پنداشتند و سرانجام همين مردم قشري گرا و كوته فكر و كوردل به نفي ضرورت حكومت در اسلام پرداختند و به قيام مسلحانه عليه امام علي (ع ) روي آوردند
با سياست هاي بني اميه مردم شام با « جهل » و « جمود » رشد كردند و رگ و پوست و گوشت و استخوانشان قوام گرفت و شاكله وجود و جان و روحشان انسجام يافت و آنان با « اسلام اموي » ـ با نام و نشان و ظاهري از « اسلام نبوي » و پوسته اي از تعاليم و معارف قرآني ـ انس يافتند و سرانجام در مقابل امام حسين (ع ) صف آرايي كردند و قتل او را براي خويش مصداق نصرت الهي ! و پيروزي بزرگ ! تلقي نمودند!
فرجام شوم مسلمانان عصر امام حسين (ع ) اگرچه تلخ است و اسف انگيز لكن درس و پيامي براي عصر و نسل ما و همه عصرها و نسل هاست كه در دام جهل و جمود و تحجر نيفتيم كه انتهاي اين سراب كفري است در پوشش ايمان و همين جاست كه به نام دين بي ديني مي كنيم و به سوي بيت نفس نماز مي گزاريم و نه به سوي قبله حق و گام در مسير جهنم سوزان معاصي و مفاسد مي نهيم و خويشتن را رهسپار به سوي بهشت پاكي ها مي پنداريم و هر عمل « نفساني » همچون فتنه مكر دروغ تهمت اختلاف افكني وحدت ستيزي هتك و تخريب و نفاق را توجيه « عقلاني » مي كنيم و خود را در انجام اين همه كژي و ناراستي كاملا « محق » مي پنداريم !
 دوشنبه 23 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن