تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815624095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاسخ آرمين به مخالفان كانديداتوري خاتمي؛كانون‌‏هاي ضد اصلاحات نجيب‌‏تر از خاتمي نخواهند يافتشائبه تاخير در تصميم گيري خاتمي، بهانه‌‏اي براي منصرف كردن اوست


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: پاسخ آرمين به مخالفان كانديداتوري خاتمي؛كانون‌‏هاي ضد اصلاحات نجيب‌‏تر از خاتمي نخواهند يافتشائبه تاخير در تصميم گيري خاتمي، بهانه‌‏اي براي منصرف كردن اوست


تهران- خبرگزاري كار ايران
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب با بيان اينكه دوستان منتقدي كه خاتمي را متهم به عدم تن دادن به مقتضيات سياست ورزي مدرن مي‌‏كنند، خود بيشترين تلاش را براي دور ساختن خاتمي از سياست ورزي مدرن دارند،گفت:كساني كه بيش از همه با تأكيد بر احتمال تكرار هر 9 روز يك بحران، بر نيامدن خاتمي تأكيد دارند، خود در دوران اصلاحات در مديريتي و يا موقعيتي در سطحي بسيار پايين‌‏تر از خاتمي با بحران‌‏هاي تحميلي مواجه شده و براي مدتي از صحنه سياست به گوشه سكوت و انزوا نقل مكان كردند.

محسن آرمين در گفت‌‏وگو با خبرنگار"ايلنا"، با اشاره به انتقاد برخي چهره‌‏‌‏هاي اصلاح‌‏طلب از تعلل خاتمي در تصميم‌‏گيري براي حضور يا عدم حضور در انتخابات و متهم كردن خاتمي به فردمحور بودن،گفت: به نظر نمي‌‏رسد حتي در ميان مخالفان سرسخت خاتمي و اصلاحات نيز كسي را بتوان يافت كه خاتمي را متهم به عدم صداقت و يا سياست بازي كند. حداقل آن‌‏كه چنين اتهامي حتي در ميان مخالفان سرسخت خاتمي نيز خريداري ندارد. بنابراين كساني كه از آنها به عنوان برخي از چهره‌‏هاي اصلاح طلب نام برده مي‌‏شود و از زبان آنها اتهام سياسي كاري و فرد محوري و تكبر را متوجه خاتمي مي‌‏كنند ، بايد از انصافي كمتر از افراطيون ضد اصلاحات بهره‌‏مند باشند.
آرمين به اظهار نظرش كه در مصاحبه اخيرش با "ايلنا" بيان كرده بود مبني بر اينكه "خاتمي با تاخير در اعلام تصميم خود فرصت را از اصلاح طلبان براي تصميم ديگر نگيرد" اشاره كرد و گفت: اظهار نظر بنده درباره تصميم آقاي خاتمي به هيچ وجه نسبتي با ديدگاه و منطق اين دوستان ندارد. بديهي است كه اين حق هر كسي است كه زماني كه به اقناع و قطعيت لازم رسيد، تصميم‌‏گيري كند.
تأخير يك فرد در اعلام كانديداتوري فضا را براي ديگران تنگ نمي‌‏كند
وي تاكيد كرد: اصلاح طلبان با يكديگر به اين توافق رسيده‌‏اند كه براي تبليغ به نفع كانديداي خود يا اعلام آمادگي براي نامزدي رياست جمهوري منتظر يكديگر نمانند. بنابراين تأخير و تعجيل يك فرد در اعلام كانديداتوري فضا را براي ديگران نه تنگ مي‌‏كند و نه باز؛ زيرا قرار نيست كسي منتظر كسي ديگر بنشيند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب در ادامه تصريح كرد: البته اين كه همگان از موافق و مخالف پذيرفته‌‏اند آمدن و يا نيامدن خاتمي مي‌‏تواند معادلات حاكم بر فضاي رقابت انتخاباتي را تغيير دهد، خود نشانه وزن و موقعيت متفاوت خاتمي است. اما جايگاه متمايز او در ميان كانديداهاي بالقوه و بالفعل نبايد موجب انتظارات و توقعات بي‌‏جا از خاتمي شود و او را موظف سازد پيش از دستيابي به اطمينان و يقين لازم دست به انتخاب بزند و تصميم بگيرد.
نه تعجيل در تصميم گيري نشانه شجاعت است و نه تأخير در تصميم‌‏گيري علامت ترديد
وي با بيان اينكه نه تعجيل در تصميم گيري نشانه شجاعت و قاطعيت است و نه تأخير در تصميم‌‏گيري علامت ترديد و عدم قاطعيت
،اظهار داشت: بنده به هيچ وجه معتقد نيستم و اخلاقي هم نمي‌‏دانم كه خاتمي را براي تصميم‌‏گيري سريع تحت فشار بگذاريم؛ زيرا چهره‌‏هاي شناخته شده‌‏اي درميان اصلاح طلبان اكنون به ميدان آمده‌‏اند و فعاليت انتخاباتي خود را با جديت شروع كرده اند. بنابراين اصرار بيش از حد به خاتمي و تحت فشار قرار دادن وي و انتقاد به او به بهانه تأخير در تصميم گيري، تنها مي‌‏تواند با يك انگيزه صورت پذيرد و آن فضا سازي منفي و منصرف ساختن او از حضور در انتخابات است.
آرمين همچنين در واكنش به دلايل مخالفان كانديداتوري خاتمي مبني بر اينكه در زمان رياست جمهوري خاتمي، وي هر 9 روز با يك بحران روبه رو بود و اكنون چه اطميناني وجود دارد كه اين بحران‌‏ها تشديد نشود؟،گفت: به چه دليل مي‌‏توان مطمئن بود كه گزينه‌‏هاي آلترناتيو خاتمي در ميان اصلاح طلبان در صورت توفيق در انتخابات و نشستن بركرسي رياست جمهوري با هر 9 روز يك بحران مواجه نخواهند شد؟ آيا خاتمي از آنان راديكال تر و قاطع تر بود و يا با قدرت، تعاملي خشك و سازش ناپذير داشت كه تاوان آن هر9 روز يك بحران بود؟
وي خاطرنشان كرد: به نظر نمي‌‏رسدكه هيچ يك از كانديداهاي موجود در ميان اصلاح طلبان و حاميان ايشان چنين ادعايي داشته باشند. آنان برعكس مدعي آن هستند كه خاتمي انعطافي بيش از حد داشت و آنان قاطع‌‏تر از خاتمي عمل خواهند كرد و به زياده خواهي ها پاسخي قاطعانه تر از خاتمي خواهد داد؛ در اين صورت چگونه مي‌‏توان مدعي شد كه آنان برخلاف خاتمي با بحران‌‏هاي تحميلي مواجه نخواهند شد.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب يادآور شد:كساني كه بيش از همه با تأكيد بر احتمال تكرار هر 9 روز يك بحران، بر نيامدن خاتمي تأكيد دارند، خود در دوران اصلاحات در مديريتي و يا موقعيتي در سطحي بسيار پايين‌‏تر از خاتمي با بحران‌‏هاي تحميلي مواجه شده و براي مدتي از صحنه سياست به گوشه سكوت و انزوا نقل مكان كردند. اما اكنون به عرصه سياست بازگشته اند. بازگشت مجدد ايشان به عرصه سياست ورزي بدان معناست كه يا خود را براي بحران هايي نظير آنچه يكبار با آن مواجه شده‌‏اند، آماده كرده‌‏اند و يا ارزيابي آنان اين است كه چنين بحران‌‏هايي قرار نيست مجدداً تكرار شود. انتظار ما از اين دوستان اين است كه اين حق را به آقاي خاتمي نيز بدهند كه مانند ايشان بينديشد.
اقتدارگرايان اساس اصلاحات را براي قدرت خود يك تهديد خطرناك مي‌‏بينند
وي با بيان اينكه نكته تجربه هشت سال رياست جمهوري خاتمي نشان داده است كه تحميل بحران و تنش بر اصلاحات تابعي از متغير تندروي و كندروي نيست،اظهار داشت: اقتدارگرايان اساس اصلاحات را براي قدرت خود يك تهديد خطرناك مي‌‏بينند. و از همان آغاز حاضر نشدند آن را به رسميت بشناسند و با تحميل بحران و تنش و تحمل هزينه‌‏هاي سنگين كوشيدند آن را متوقف سازند. وگرنه كيست كه نداند كانون‌‏هاي ضد اصلاحات، نجيب‌‏تر از خاتمي نخواهند يافت و اگر قرار بود واقعاً به خواست مردم مبني بر اصلاح ساختارها و توزيع قدرت و مشاركت و نظارت مردم در امر قدرت تن دهند به خاتمي رضايت مي‌‏دادند؛ زيرا از او به رغم اصرار و تأكيد بر اصلاحات جز متانت و برخوردهاي سنجيده و اخلاقي، چيزي نديده‌‏اند.
آرمين تاكيد كرد: تنها دريك صورت ممكن است كسي كه به عنوان اصلاح طلب بر مسند رياست جمهوري تكيه مي‌‏زند، با كارشكني و مخالفت جدي مواجه نشود و آن اين كه كانون قدرت ضد اصلاحات اين اطمينان و تضمين را دريافت كرده باشد كه وي هيچ گونه قصد و اراده‌‏اي براي پيگيري اهداف اصلاح طلبانه ندارد.
خاتمي توانست بسياري از پرونده‌‏هاي خطرناكي كه عليه ايران مفتوح بود را ببندد
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب تصريح كرد: به رغم همين هر 9 روز يك بحران، خاتمي توانست جايگاه ايران را در سطح بين المللي ارتقاء بخشد و بسياري از پرونده‌‏هاي خطرناكي كه عليه ايران مفتوح بود، ببندد. با وجود هر 9 روز يك بحران ديپلماسي خارجي ايران به گونه‌‏اي اداره شد كه به رغم توفيقات چشمگير در زمينه فناوري هسته‌‏اي نظير رسيدن به مرحله غني سازي اورانيوم و راه اندازي كارخانه يو سي اف اصفهان و ... بحراني غير قابل كنترل عليه ايران شكل نگرفت، پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد نرفت، دو قطعنامه از سوي آژانس انرژي هسته‌‏اي و قطعنامه‌‏هاي پي در پي تحريم از سوي شوراي امنيت عليه ايران صادر نشد، و ايران به عنوان تهديد عليه صلح در منطقه معرفي نشد و روابط ايران با دنيا نه تنها به روابط با كشورهاي فاقد اهميت بين المللي محدود نگشت، بلكه ايران به عنوان مبتكر گفتگوي تمدن‌‏ها اعتبار و وزن بين المللي مضاعفي پيدا كرد و سران كشورهاي جهان ملاقات و گفتگو با وي را افتخار خود مي‌‏دانستند.
وي افزود: با وجود همين هر 9 روز يك بحران بود كه نرخ تورم سير نزولي يافت و كشور به رغم كاهش شديد قيمت نفت تا زير ده دلار در دو سال اول رياست جمهوري خاتمي و خشكسالي در دوره اول رياست جمهوري وي، ثبات رشد توسعه را تجربه كرد و پس از 50 سال به خود كفايي در كالاي استراتژيك گندم رسيد و ميزان جذب سرمايه خارجي و همكاري اقتصادي كشورهاي جهان با ايران براي اولين بار پس از انقلاب جهش چشمگيري يافت و طرح‌‏هاي عظيم ملي نظير طرح عسلويه به اجرا در آمد، و شاخص‌‏هاي اقتصادي همگي رو به بهبود گذاشت.
وي تاكيد كرد:به نظر مي رسد تجربه چهار سال گذشته، جامعه و فرهيختگان ما را به اين واقعيت رسانده است كه براي نجات كشور از بحران‌‏هاي سخت و خطر آفرين و تجديد دستاوردهاي فوق، هزينه هر 9روز يك بحران را تحمل كنند.
آرمين همچنين در بخش ديگري از گفت وگو با "ايلنا"در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي چهره‌‏هاي اصلاح طلب مخالف كانديداتوري خاتمي معتقدند با توجه به اينكه در دنيا "سياست ورزي مدرن" حاكم است، نبايد با سياست به صورت شخصي برخورد كرد و از اين زاويه خاتمي را متهم به شخصي برخورد كردن با سياست مي‌‏كنند،آيا چنين انتقادي به خاتمي وارد است؟پاسخ داد: گمان نمي‌‏كنم كسي تفاوت سياست ورزي مدرن از سنتي را فقدان فرهيختگي و اخلاق و رعايت ادب و خوش مشربي در يكي و وجود اين همه در ديگري بداند. حد‌‏اقل از كساني كه «چهره‌‏هاي اصلاح طلب منتقد خاتمي» ناميده شده است، به دليل اصلاح طلب بودن بعيد است كه فرهيختگي و ادب و اخلاق را عاملي منفي در سياست بدانند و به بهانه سياست ورزي مدرن به اوصاف مقابل آن معتقد باشند كه اگر چنين باشد بايد به روح ماكياول درود فرستاد.
وي افزود: به عقيده من مهمترين وجه فارق سياست مدرن از سياست سنتي وجه نهادين آن است. تفاوت سياست مدرن با روش سياست سنتي آن است كه در سياست مدرن سياست ورزي بر نهاد و سازمان استوار است نه بر شخص و كاريزما. بنابراين در سياست مدرن چيزي كه كمرنگ مي‌‏شود و جاي خود را به نهاد و سازمان مي‌‏دهد، شخصيت و كاريزما است نه خصوصيات برجسته اخلاقي و فرهيختگي و دانايي.
اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب با بيان اينكه نظام ما هنوز به مقتضيات سياست مدرن تن نداده است و صاحبان قرائت‌‏هاي رسمي از ماهيت جمهوري اسلامي در اين زمينه سخت مقاومت مي‌‏كنند،اظهار داشت: اين انتقاد نيز به همه سياسيون كشور از جمله اصلاح طلبان وارد است كه در زمينه نهاد سازي و سياست ورزي نهادينه، كاستن و اجتناب از فرد محوري در سياست و تربيت و آگاهي جامعه در اين زمينه، آن گونه كه بايد نكوشيده‌‏اند و به علت اين قصور و يا تقصير همواره در اوج گيري رقابت‌‏هاي سياسي به ويژه در صحنه انتخابات خود را ناگزير از پناه بردن به چهره و كاريزما يافته‌‏اند.
آرمين ادامه داد: از اين نظر همه سياسيون كمابيش مقصرند و فرهنگ سياسي جامعه ما از اين حيث گرفتار پس ماندگي است. نشانه و آثار اين پس ماندگي را در نقش مهم كاريزما و چهره‌‏ها در انتخابات و اقبال مردم از آن مي‌‏توان به روشني مشاهده كرد.
وي تصريح كرد: تا زماني‌‏كه در جامعه ما سياست ورزي مدرن جاي سياست ورزي سنتي را نگرفته است و هنوز شخصيت و كاريزما بيشترين تأثير را بر ساحت رقابت سياسي دارد، اتفاقاً خصوصيات اخلاقي برجسته نه تنها نقش منفي ايفا نمي‌‏كند بلكه ضرورت بيشتري مي‌‏يابد.
آرمين خاطرنشان كرد:تا وقتي كه سازمان و نهاد در عرصه سياست ورزي جاي فرد را نگرفته است، خصوصيات اخلاقي و شخصيتي و فرهيختگي و سلامت شخصي از آن نوع كه در خاتمي ديده‌‏ايم براي سياستمداران ما يك ضرورت است، زيرا در غياب نهاد و سازمان و در شرايطي كه شخصيت و كاريزما تأثيري تعيين كننده بر عرصه سياست دارد، يكي از مهمترين عواملي كه مي‌‏تواند آسيب پذيري قدرت و دولتمردان را در برابر فساد وانحراف كاهش دهد، همين خصوصيات اخلاقي است.
وي با تاكيد بر اينكه دوستان منتقدي كه خاتمي را متهم به عدم تن دادن به مقتضيات سياست ورزي مدرن مي‌‏كنند، خود بيشترين تلاش را براي دور ساختن خاتمي از سياست ورزي مدرن دارند،اظهار داشت: يكي از انتقادات آنها عليه خاتمي كه به صراحت و آشكارا بيان مي‌‏كنند، وجود ياران و دوستاني در اطراف خاتمي است كه از نظر اين آقايان تندرو تلقي مي‌‏شوند. آنان خود را معتدل و ياران خاتمي را تندرو معرفي مي‌‏كنند. توصيه اين افراد به خاتمي همواره فاصله گرفتن از اطرافيان به اصطلاح تندرو بوده است.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب يادآور شد: اين دوستان اگر واقعاً به سياست ورزي مدرن و مقتضيات آن معتقد بودند به جاي ترغيب خاتمي به فاصله گرفتن از عقل جمعي و روي آوردن به تصميم گيري فردي، بايد او را به عمل و تصميم سازمان يافته دعوت مي‌‏كردند. زيرا در سايه عمل نهادين و سازماني، نقش افراد راديكال- البته اگر چنين اتهامي صحت داشته باشد- كمرنگ مي‌‏شود.
پايان پيام

كد خبر: 467872
 دوشنبه 23 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن