تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804936144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگو با مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي ايران مطرح شدخبرهاي تازه از معامله محصولات پتروشيمي در بورس


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: در گفت‌وگو با مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي ايران مطرح شدخبرهاي تازه از معامله محصولات پتروشيمي در بورس
پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت‌ها از نيمه دوم سال ميلادي حركت معكوس خود يعني افزايش قيمت‌ را در پيش بگيردهادي خسروي‌فر- با نزديك شدن به بهمن‌ماه و سالگرد تاسيس بورس فرآورده‌هاي نفتي و محصولات پتروشيمي پرسش هايي نظير محصولات پتروشيمي با توجه به تنوع توليد تاكنون توانسته بازار موفقي داشته باشد و خريداران آن از حضور در بورس كالا و تهيه محصول موردنياز خود از طريق بورس كالا رضايت دارند يا خير؟


و اينكه آيا شركت بازرگاني پتروشيمي به عنوان متولي فروش محصولات پتروشيمي واحدهاي دولتي از عملكرد بورس رضايت دارد يا خير؟ آينده بازار پتروشيمي با توجه به افت قيمت نفت چگونه خواهد شد؟ مطرح مي‌شود كه اين پرسش ها با داوود شاددل، مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي كه به عنوان متولي فروش 11 شركت دولتي در بورس كالا محصولات پتروشيمي را عرضه مي‌كند، مطرح و پاسخ داده شد.
آقاي شاددل با گذشت نزديك به يك سال از فعاليت بازار رسمي پتروشيمي از عملكرد بورس رضايت داريد؟
براساس مصوبه هيات‌وزيران از بهمن 86 مقرر شد كه محصولات پتروشيمي از طريق بورس كالا عرضه شود؛ البته فروش در بورس كالا احتياج به دريافت مجوزهاي لازم را داشت كه مبتني‌بر ظرفيت بالاي توليد، استمرار در عرضه كيفيت بسته‌بندي و ... بود كه اين فرآيند باعث ايجاد اطمينان براي خريداران مي‌شود. البته در ابتداي راه مشكلاتي ايجاد شد البته هر تغيير روش مقاومت خودش دارد كه طبيعي به نظر مي‌رسد و نزديك به يك سال كه از آغاز فعاليت بازار پتروشيمي مي‌گذرد شركت ما كه فروشنده در اين بازار است از عملكرد بورس رضايت دارد.
مشتريان شما بعد از ورود محصولات به بورس چه عكس‌العملي نسبت به اين موضوع داشتند؟
همان طور كه ذكر شد هميشه تغيير روش مقاومت‌هايي را دارد كه در ابتدا با اين موضوع و تغيير روش مخالف بودند كه بعد از گذشت چند ماه رضايت خود را به عناوين مختلف از عرضه در بورس اعلام كرده و از خريد محصولات از طريق بورس كالا استقبال كردند.
چند درصد از محصولات شركت‌هاي زيرمجموعه بازرگاني پتروشيمي در بورس پذيرش شده است و چه مدتي است در بازار فعال هستيد؟
محصولات پتروشيمي از تيرماه سال‌جاري از سوي بازرگاني پتروشيمي وارد بورس كالا شد و تا به امروز 95درصد محصولات شركت در بورس كالا عرضه شده است و 5درصد باقيمانده نيز با مدارك لازم در اختيار اداره پذيرش بورس قرار دارد و به دليل زمان‌بندي در جلسات سازمان بورس، پذيرش 8 محصول ديگر از ليست محصولات پتروشيمي، شركت بازرگاني پتروشيمي در صف ورود به بورس مانده است و زماني را براي پذيرش اين محصولات اعلام نكرده‌اند.
با توجه به اجراي اصل 44 قانون اساسي در صورت خصوصي شدن واحدهاي پتروشيمي عرضه محصولات به صورت مستقل انجام خواهد شد يا از طريق بازرگاني پتروشيمي ادامه دارد؟
در حال حاضر شركت‌هاي خصوصي به صورت مستقل محصولات خود را در بورس كالا به فروش مي‌رسانند و در صورت خصوصي‌شدن واحدهاي زيرمجموعه شركت بازرگاني نيز همين روند ادامه خواهد داشت، البته شركت‌هاي دولتي قرار است به صورت يك هلدينگ واگذار شوند كه پيش‌بيني مي‌شود در صورت ورود به بورس فروش در بورس كالا از طريق شركت بازرگاني پتروشيمي صورت بگيرد.
لطفا توضيحاتي در مورد كالاهايي كه مقرر شده در خارج از بورس كالا عرضه شوند بدهيد؟
كالايي در بورس پذيرش مي‌شود كه بتواند كل نياز كشور را تامين كند و كالايي در بورس قابل‌عرضه است كه استمرار توليد داشته باشد و قرار بر آن شده كالاهايي كه مشتري خاص دارند و توليد داخلي و ميزان عرضه كمتر از 50درصد مصرف داخل باشد خارج از بورس و به نرخ بورس از طريق شركت بازرگاني به فروش برسد.
خريد محصولات از طريق بورس‌كالا چه مزايايي براي شما و خريداران محصولات دارد؟
خريدار و فروشنده در بورس كالا به طور مستقيم با هم مذاكره نمي‌كنند و هر كدام با اعلام شرايط خود به كارگزاران با توجه به شرايط عرضه و تقاضا و نياز بازار اقدام به خريد مي‌كنند و مذاكرات از طريق كارگزاري‌ها با هم انجام مي‌شود و با توجه به قراردادهاي بين كارگزاري و بورس خريدوفروش داراي وجهه قانوني بهتري است.
آيا صادرات محصولات پتروشيمي شركت بازرگاني پتروشيمي از طريق بورس كالا انجام مي‌شود؟
بورس كالا هنوز در بخش صادراتي موفق عمل نكرده و ما چند بار عرضه از طريق رينگ صادرات بورس كالا داديم كه متاسفانه خريداري براي محصولات نداشتيم؛ چراكه خريداران خارجي ترجيح مي‌دهند كه مستقيم به صورت حضوري از بازرگاني پتروشيمي محصول موردنظر خود را بخرند.
آقاي شاددل به تعيين نرخ‌گذاري بازرگاني پتروشيمي با فرمول FOB با كسر 5درصد مي‌رسيم، چه دليلي براي فروش محصولات با اين فرمول وجود داشت؟
كارگروهي متشكل از سازمان حمايت، نمايندگان بورس كالا و وزارتخانه‌ها در هيات دولت تشكيل شد و براي حمايت از توليدكنندگان داخل قرار بر آن شد كه محصولات 5درصد زير قيمت محصولات صادراتي تحويل بر روي كشتي در خليج فارس به عنوان نرخ پايه در بورس عرضه شود و عرضه و تقاضا قيمت نهايي محصول را تعيين كند و هدف اصلي از فروش محصولات با اين فرمول حمايت از توليدكنندگان و صنايع پايين‌دستي است.
درباره نرخ‌گذاري محصولات پتروشيمي با معيار FOB، مسوولان بورس كالا در آخرين اظهارنظر خود اعلام كرده‌اند كه چنين مصوبه‌اي به بورس ابلاغ نشده است؟
نمايندگان بورس كالا در تمام جلسات تعيين‌نرخ محصولات پتروشيمي حضور داشتند و دليل عدم بي‌اطلاعي و اعلام اين خبر از سوي بورس را نمي‌دانم.
فكر نمي‌كنيد اين روش باعث تحميل قيمت به بازار شود؟
نرخ محصولات پتروشيمي با فرمول FOB منهاي 5درصد به عنوان قيمت پايه و به دليل هماهنگي با بازارهاي جهاني تعيين مي‌شود و در آخر عرضه و تقاضا نرخ اصلي را در بورس تعيين مي‌كند و هر محدوديتي در فروش محصولات باعث دو نرخي شدن محصول در بازار مي‌شود.
شما بحث محدوديت در خريد و فروش را مطرح كرديد. در چند روز گذشته پلي‌اتيلن توليدي پتروشيمي تبريز با محدوديتي كه از سوي كارگزار و نماينده فروش شركت مبني بر ارائه مجوز توليد از سوي خريدار الزامي است نوعي محدوديت براي خريدار محسوب نمي‌شود؟
خريد و فروش در بورس بايد با قوانين بورس كالا انجام گيرد و نبايد محدوديتي در معاملات ايجاد شود و درباره اين مورد خاص اطلاعاتي ندارم.
آيا محصولات وارداتي در بازار وجود دارد و تعرفه‌اي براي محصولات پتروشيمي وجود دارد؟
بله محصول وارداتي پتروشيمي در بازار وجود دارد و محصولات پتروشيمي جزو معدود اقلامي است كه تعرفه‌اي براي واردات ندارد.
صادرات محصولات چطور، بدون عوارض صادر مي‌شود؟
براي صادرات نيز عوارض وجود ندارد ولي از سوي وزارت صنايع پيشنهاد عوارض بر محصولات پتروشيمي داده شده است.
از سوي وزارت صنايع چرا؟ مگر شركت بازرگاني پتروشيمي زيرمجموعه وزارت نفت نيست؟
چرا شركت ما زيرمجموعه شركت نفت است، چون شركت‌هاي مصرف‌كننده محصولات پتروشيمي زيرمجموعه وزارت صنايع هستند از سوي اين وزارتخانه پيشنهاد عوارض براي حمايت از توليد داخل داده شده است.
روند قيمت‌هاي پتروشيمي را در آينده چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟
پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت‌ها تا نيمه اول سال2009 روند نزولي داشته باشد و در نيمه دوم سال حركت معكوس خود يعني افزايش قيمت‌ را در پيش بگيرد.
دليل نزول قيمت چه چيزي اعلام شده است؟
پيش‌بيني موسسات بين‌المللي نشان مي‌دهد قيمت نفت تا 25دلار در هر بشكه مي‌رسد و در نيمه دوم با تزريق مالي موجب رشد قيمت‌هاي بازار خواهد شد.
به بورس كالا بر گرديم براي خريداران خبر جديدي داريد؟
قرار بر آن شده است كه خريد اعتباري 4ماهه در ازاي نرخ سود بانكي مصوب در كشور كه از سوي بانك مركزي تعيين مي‌شود محصولات را به صورت مدت‌دار به فروش برسانيم و اگر نرخ سود را 12درصد بدانيم در هر ماه يك‌درصد سود دريافت مي‌كنيم و با تغيير نرخ سود فروش مدت‌ دارد و نرخ آن تغيير خواهد كرد.
فروش محصولات زير 20تن تقاضا به كجا رسيد؟
مشتريان كوچكي كه قبلا خوراك خود را از بازرگاني پتروشيمي خريداري كردند تا پايان سال محصولات زير 20تن خود را مستقيم از بازرگاني پتروشيمي خريداري مي‌كند و اين تبصره تنها تا پايان سال معتبر مي‌باشد.
به‌عنوان آخرين سوال شما براي اطلاع‌رساني براي خريداران و همچنين آشنايي با بورس كالا چه اقداماتي را انجام داده‌ايد؟
شركت بازرگاني پتروشيمي براي آشنايي فعالان بازار كلاس‌هاي و چند دوره آموزشي را در قالب دوره‌هاي فروش محصولات و تعيين قيمت‌گذاري محصولات برگزار كرد. همچنين سفري را با كارگزاران و تعدادي از فعالان بازار براي بازديد از پتروشيمي ماهشهر داشتيم و دوره‌هاي جديد آموزش بازرگاني پتروشيمي از 25 دي‌ماه برگزار خواهد شد.
 يکشنبه 22 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن