تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816652564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سطح جنگلهاي كشور 14ميليون و 200 هزار هكتار


واضح آرشیو وب فارسی:الف: سطح جنگلهاي كشور 14ميليون و 200 هزار هكتار
سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور سطح جنگلهاي كشور را 14ميليون و 200 هزار هكتار اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور كتاب سند توسعه منابع طبيعي و آبخيزداري در افق 1404 را به تازگي منتشر كرده است.
در فصل چهارم اين كتاب در مورد تبيين وضع موجود منابع طبيعي آمده است: كشور ايران با عنايت به برخورداري از تنوع اقليم و سازنده‌هاي زمين‌شناسي از نظر پوشش گياهي براساس گزارش نقشه پوشش گياهي كشور، تهيه شده توسط دفتر مهندسي و مطالعات سازمان در سال 83 شامل: جنگل 14 ميليون و 200 هزار هكتار، درختچه زار و بيشه‌زار 2 ميليون و 550 هزار هكتار، مرتع 86 ميليون و 100 هزار هكتار و اراضي بياباني 32 ميليون و 580 هزار هكتار است.
بنابر اين گزارش، از نظر طبيعي كشور ايران به 6 كلان حوزه، 30 حوزه آبخيز اصلي و 1081 حوزه آبخيز فرعي تقسيم شده است.
از مجموع 164 ميليون هكتار مساحت كشور، حدود 95 - 90 ميليون هكتار آن مربوط به مناطق كوهستاني و شيبدار و حدود 74 - 69 ميليون هكتار آن مربوط به مناطق كم شيب و دشتها به شمار مي‌رود.
در اين گزارش آمده است: حدود 91 ميليون هكتار از حوزه‌هاي آبخيز (5/55 درصد از سطح كشور) سيل‌خيز است. به عبارتي اين عرصه‌ها در توليد هرزآب‌هاي سطحي سريع نقش دارند به گونه‌اي كه اين عرصه‌ها سالانه بيش از 22 ميليارد مترمكعب هرز آب مستقيم و سريع توليد مي‌نمايند كه اين خود مبين استعداد فرسايش پذيري است.
بطور كلي در وضعيت موجود حدود 255 شهر (معادل 5/41 درصد كل شهرهاي كشور)، 8650 پارچه آبادي (معادل 7/12 درصد آباديهاي كشور)، يك ميليون هكتار از اراضي زراعي (باغ، اراضي آبي و ديم واقع در دشتها و حاشيه‌ رودخانه‌ها)، 20 هزار رشته قنات و بخش قابل توجهي از جاده‌ها و راههاي ارتباطي در معرض خطر سيل‌گيري قرار دارد.
بر اساس سند توسعه منابع طبيعي، ميزان فرسايش خاك در سطح 125 ميليون هكتار از حوزه‌هاي آبخيز كشور بطور متوسط سالانه حدود 30 - 25 تن در هكتار و متوسط ساليانه رسوب معادل 10 تن در هكتار است.
اندازه‌گيري ايستگاههاي هيدرومتري و همچنين نتايج عمق يابي مخازن تعدادي از سدهاي بزرگ و مهم كشور ميزان رسوب وارده به سدها معادل 236 ميليون مترمكعب در سال برآورد شده است.
سطح جنگلهاي كشور به استناد نقشه‌هاي پوشش گياهي با سطح تاج پوشش بالاي 5%ف 2/14 ميليون هكتار برآورد شده است كه از اين سطح جنگلهاي شمال كشور 84/1 ميليون هكتار است كه شامل 78 درصد توليدي و 22 درصد جنگلهاي حفاظتي، حمايتي وذخيره گاهي مي‌باشد انجام تهيه طرح‌هاي جنگلداري در سطح 1408500 هكتار و تهيه طرح‌اي جامع جنگلداري چند منظوره در سطح 1 ميليون و 226 هزار هكتار صورت گرفته است كه بيش از يك ميليون هكتار طرحهاي جنگلداري به 47 مجري فعال واگذار شده است، ضمن اينكه براساس تاج پوشش بالاي 10% مساحت جنگلهاي كشور 75/11 ميليون هكتار برآورد شده است.
تعداد دامهاي موجود در جنگلهاي شمال 3 ميليون و 368 هزار واحد دامي با انضمام 1 ميليون و 427 هزار واحد دامي كتول و حدود 30 هزار واحد دامداري و 74 هزار خانوار جنگل جنگل نشين كه 10 هزار و 62 خانوار در آباديهاي كمتر از 20 خانوار حضور دارند.
بهره‌برداري مجاز از جنگلهاي كشور در قالب طرح‌هاي جنگلداري، صرفا از جنگل‌هاي شمال كشور صورت مي گيرد.
در برنامه‌هاي اول و دوم توسعه برداشت سالانه 2 تا 5/2 ميليون مترمكعب از جنگلهاي شمال كشور پيش‌بيني شده بود كه عملكرد سالانه آن 7/1 ميليون مترمكعب اعلام شده است.
در برنامه سوم توسعه با تاكيد بر حفاظت از جنگلها و كاهش ميزان برداشت هدف كمي سالانه برداشت 5/1 ميليون مترمكعب پيش‌بيني شد كه عملكرد سالهاي 1379 و 1380 به ترتيب برابر 34/1 و 2/1 ميليون مترمكعب اعلام شده است. در حال حاضر اين ميزان به كمتر از 1 ميليون مترمكعب كاهش يافته است.
براساس آخرين مطالعات انجام شده توسط معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزي، جمعيت دامي كشور حدود 124 ميليون واحد دامي اعلام شده است كه از اين تعداد حدود 83 ميليون واحد دامي عشاير و دامداران روستايي كاملا به مراع وابسته هستند.
اگر از اين مراتع در شرايط متناسب بهره‌برداري به عمل آيد، مي‌تواند خوراك 37 ميليون واحد دامي را در مدت 7 ماه با 6/24 ميليون واحد دامي را در مدت يك سال تامين نمايد.
به اين ترتيب ملاحظه مي‌شود كه بيش از دو برابر (2، 2برابر) ظرفيت مجاز از مراتع كشور بهره‌برداري مي‌شود و معيشت بيش از 900 هزار خانوار روستايي و عشايري به بهره‌برداري غيراصولي از مراتع وابسته است.
سطح اراضي بياباني براساس نقشه پوشش گياهي به 5/32 ميليون هكتار مي‌رسد كه از اين ميزان 5/19 هكتار تحت فرسايش بادي و حدود 6 ميليون هكتار آن را كانونهاي بحراني فرسايش بادي و اراضي تحت تاثير از آن تشكيل مي‌دهد.
در مناطق فراخشك و خشك ايران، با توجه به شرايط اقليمي و همچنين عوامل انساني بيابانزا از قبيل افزايش جمعيت، جراي مفرط دام از پوشش گياهي موجود، برداشت بي‌رويه از سفره‌هاي آب زيرزميني و توسعه صنعتي و تغيير كاربريهاي اراضي، پديده بيابانزايي در ايران رشد فزاينده‌اي دارد.
سازمان جنكلها اعلام كرد: در راستاي تفكيك اراضي ملي و دولتي از مستثنيات اشخاص، تا كنون براي 115 ميليون هكتار عرصه سند صادر شده است.
 شنبه 21 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن