تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816709875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهى به حاشيه‌هاى آخرين برنامه كانون فيلم معناگرااصل را رها كرده‌ايم و گرفتار حاشيه‌ها شده‌ايم!


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: نگاهى به حاشيه‌هاى آخرين برنامه كانون فيلم معناگرااصل را رها كرده‌ايم و گرفتار حاشيه‌ها شده‌ايم!
فرهنگ و هنر، اميررضا نورى پرتو- مدتى است كه به طور پيوسته در سينما فرهنگ تهران برنامه‌اى با عنوان نشست كانون فيلم معناگرا برگزار مى‌شود. با وجود اين‌كه بحث‌هاى رد و بدل شده در اين محفل هنرى نيز همانند بسيارى از نشست‌هاى تخصصى و كاربردى در زمينه هنر و فرهنگ در سطح جامعه ما با بى‌توجهى رسانه‌ها و عامه مردم روبه‌رو شده است، اما اين برنامه كه به هشتادمين نشست خود نزديك مى‌شود، در ميان جمع كوچكى از مشتاقان سينماى روز جهان و ايران مشتريان خاص خود را پيدا كرده است. برنامه اين كانون شامل نمايش فيلم‌هايى در زمينه سينماى ماورايى و معنوى است كه در كشور ما با عنوان نادرست معناگرا شناخته مى‌شود. در كنار نمايش اين آثار سينمايى نقد و بررسى آنها نيز برگزار مى‌شود كه خوشبختانه تا امروز روالى منظم و پيوسته را پيموده و مى‌توان به آينده اين برنامه و تاثيرش، حتى در بين اندك علاقه‌مندانش، اميدوار بود. نشست كانون فيلم معناگرا در 78 برنامه‌اى كه پشت‌سر گذرانده، با هيچ گونه حاشيه‌اى مواجه نشده و تاكنون مطابق سليقه گردانندگانش به كار خود ادامه داده است. اما در جريان برگزارى واپسين برنامه اين نشست سينمايى حاشيه‌هايى به‌وجود آمد كه در بين رسانه‌هاى سينمايى و هنرى نيز بازتاب داشت.

برنامه هفتاد و هشتم كانون فيلم معناگرا كه در نيمه ماه جارى برگزار شد، اختصاص به نمايش و نقد فيلم «چشمه‌» ساخته دارن آرنوفسكى بود كه به تازگى فيلم ‌‌«‌كشتى‌گير‌» را بر پرده سينماهاى جهان داشت. اما نمايش فيلم چشمه كه در چارچوب تعيين شده سينماى موسوم به معناگرا قابل تحليل است، حاشيه‌ها را به وجود نياورد، بلكه نام خود دارن آرنوفسكى بود كه اعتراض‌هايى را به همراه داشت. در فيلم كشتى‌گير او كه درباره زندگى يك ورزشكار است، به پرچم كشورمان و به نوعى به فرهنگ ايرانى توهين شده است. يكى از كاراكترهاى منفى اين فيلم كه حريف قهرمان داستان است، كشتى‌گيرى ايرانى است كه روى رينگ از شخصيت اصلى شكست مى‌خورد و پرچمى‌كه او در دست دارد و البته تصوير آن نيز بر پيراهن‌اش نقش بسته، به‌دست قهرمان شكسته و پاره مى‌شود و در پايان رقابت كاراكتر اصلى فيلم آن را به شكلى تحقيرآميز به‌ گوشه‌اى مى‌اندازد. متاسفانه توهين جديد كارخانه روياسازى هاليوود به فرهنگ ملى ايرانى‌ها آنطور كه بايد در ايران و حتى محفل‌ ايرانيان خارج از كشور ‌نيز بازتابى نداشته و تا امروز همانند زمان اكران فيلم موهن 300 شاهد آن همه اعتراض يكصدا و نمادين نبوده‌ايم. شايد اگر پاى نسخه‌هاى فيلم به شكلى گسترده به كشورمان باز شود، دامنه اين اعتراض‌ها هم ابعاد وسيع‌ترى به خود بگيرد. اما به صرف اين‌كه در فيلم جديد آرنوفسكى به ايرانيان توهين شده، منكر ديگر آثار او شويم و به نمايش فيلم‌هاى او اعتراض كنيم، كارى است كه جاى بسى سوال دارد.

با اعلام برنامه كانون فيلم معناگرا، هيئت اسلامى‌هنرمندان نسبت به نمايش فيلمى‌از دارن آرنوفسكى اعتراض كردند و از عبدالله اسفندياري، به عنوان گرداننده برنامه‌هاى كانون، خواستند كه از اكران فيلم چشمه خوددارى كند. اما اسفنديارى پيش از برگزارى برنامه هفتاد و هشتم كانون اعلام كرد كه در جريان نشست نقد و بررسى فيلم چشمه، حركت شيطنت‌آميز صنعت سينماى هاليوود را محكوم خواهند كرد. با وجود اعتراض هيئت اسلامى‌هنرمندان نشست كانون فيلم معناگرا با نمايش فيلم چشمه در سينما فرهنگ آغاز شد. رضا محمدي، مجرى و كارشناس اين مراسم، با اشاره به فيلم كشتى‌گير آخرين ساخته دارن آرنوفسكي، توهين‌هاى اشاره شده در اين اثر هاليوودى را محكوم و اظهار اميدوارى كرد كه هنرمندان ايرانى با توليد آثار ارزشمند، به اين قبيل فيلم‌ها پاسخى شايسته بدهند. دكتر سيدمحسن فاطمي، استاد دانشگاه كلمبيا و مدرس سينما كه سابقه حضور در برنامه تلويزيونى ‌‌«‌سينما ماورا‌» را نيز دارد و نيز دكتر محمدباقر قهرماني، استاد رشته سينما مهمانان اين برنامه بودند كه درباره اين فيلم و انديشه‌هاى معنوى و ماورايى موجود در محتواى آن حرف زدند و از ارزش‌هاى اين فيلم ياد كردند و البته در لابلاى صحبت‌هايشان به فيلم اخير آرنوفسكى اشاره چندانى نكردند. البته در پايان اين نشست رضا محمدى اظهار داشت آرنوفسكى فيلم تحسين شده ‌‌«‌پى‌» را هم در كارنامه كارى خود دارد كه در آن تا حدودى رويكردى صهيونيستى به پايان آفرينش به چشم مى‌خورد. در حقيقت هاليوود با جذب اين گونه فيلم‌سازان، آثارى را با گرايش‌هاى فكرى خود توليد مى‌كند و گردانندگان اين صنعت غول‌پيكر از اين فيلم‌سازان به‌عنوان ابزار سياسى خود استفاده مى‌كنند. همزمان هيئت اسلامى‌هنرمندان در بيانيه‌اى با عنوان ‌‌«‌نمايش فيلمى‌از يك فيلم‌ساز هتاك در سينما فرهنگ‌» نسبت به نمايش فيلم چشمه واكنشى رسمى‌نشان داد كه در تمام رسانه‌ها و نشريه‌هاى تخصصى و غير تخصصى بازتاب داشت. متن اين بيانيه جالب توجه بود كه بد نيست در اين يادداشت به آن اشاره شود:

«خبر عجيب بود و تكان‌دهنده. نمايش فيلمى‌از آرنوفسكى كه امروز در سينما فرهنگ نمايش داده مى‌شود، بازتاب‌هايى منفى در محافل هنرى و رسانه‌اى در پى داشت. فيلمسازى به نام آرنوفسكى فيلمى‌ساخته با نام كشتى گير. فيلمى‌كه سراسر توهين به پرچم مقدس جمهورى اسلامى‌ايران و مردم ايران است؛ فيلمى‌كه در آن پرچم ايران پاره مى‌شود. شخصيت منفى فيلم كه يك ايرانى است،‌ با فضاحت شكست مى‌خورد و جناب آرنوفسكى تا آنجا كه توان داشته كشور عزيزمان را نواخته است.حالا عزيزان متعصب ما براى تنبيه جناب آرنوفسكى قصد كرده‌اند فيلمى‌از او را به‌صورت ويژه در سينما فرهنگ نمايش دهند.»

عبدالله اسفنديارى به عنوان بانى برنامه‌هاى كانون فيلم معناگرا و مدير كانون فيلم معناگراى بنياد سينمايى فارابى در پاسخ به پرسش برخى خبرنگاران رسانه‌ها سعى كرد توضيحاتى منطقى داشته باشد و اعلام كرد هدف كانون فيلم معناگرا، روشنگرى تفكرات فيلمسازى در جهان است و در ادامه صحبت‌هايش نيز بيان داشت ما بايد بپذيريم اگر بخواهيم در مقابل ساخته‌هاى مختلف دنيا هوشيار باشيم، تنها بايد فيلم‌هاى قابل تائيد خودمان را نمايش دهيم و تحليل كنيم.

به صرف اين‌كه اگر كسى در جايى مرتكب يك اشتباه شد، همه كارهاى او را به يك چشم نگاه كنيم و به يك چوب برانيم، روشى درست و فرهنگى نيست. با اندكى تامل به نظر مى‌رسد اظهارنظر اسفنديارى چندان هم دور از منطق نباشد. اين موضوع كه مدتى است فرهنگ و تمدن ملى و مذهبى‌مان از سوى آثار سينمايى آن سوى آب‌ها مورد تهاجم قرار گرفته، بر هيچ كس پوشيده نيست. اما بدون شك وظيفه ما در برابر اين تهاجم سينمايى و فرهنگى بايد پيرو روشى هدفمند و منطقى باشد كه مهم‌ترين آنها سرمايه‌گذارى كلان و مطالعه فراوان در زمينه توليد آثارى سينمايى است كه بتواند فرهنگ و هنر و تمدن والاى اين سرزمين كهن را به جهانيان معرفى ‌كند. يادمان نرفته پروژه ذوالقرنين با محوريت زندگى كورش كبير كه در جريان جنجال‌هاى به‌وجود آمده پيرامون فيلم 300 حرف‌هاى زيادى درباره آن زده شد، خيلى زود و با وجود تلاش‌هاى پيگير عزيزالله حميدنژاد به‌دست فراموشى سپرده شد. در اين يادداشت كارى به جريان موسوم به معناگرايى كه تاثير منفى زيادى بر سطح كيفى توليدات سال‌هاى اخير سينماى ايران گذاشته، نداريم،اما برگزارى نشست‌هايى از نوع همين كانون فيلم معناگرا كه مى‌تواند محفلى مناسب براى افزايش آگاهى جوانان مشتاق باشد، جاى بسى تقدير دارد يا حداقل اين‌كه مى‌توان در برابرش جبهه‌گيرى نكرد. قضيه پيش آمده پيرامون برنامه اخير اين كانون سينمايى بار ديگر مهر تائيدى بر اين موضوع مى‌زند كه همانند هميشه اصل قضيه را فراموش كرده‌ايم و به حاشيه‌ها دل بسته‌ايم.
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن