تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816871876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الف مثل اسكي؛ مثل اسدلي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: الف مثل اسكي؛ مثل اسدلي
خسروي، شيرازي- بارش اولين برف زمستاني فكرمان را به سوي رشته اي معطوف كرد كه در استان ما حداقل امكانات را ندارد ولي علاقه مندان زيادي را به خود اختصاص داده است. اين رشته در تمام كشورها علاقه مندان خاص خود را دارد و رشته بسيار جذاب و مفرحي است. اسكي رشته اي پر از هيجان و البته نسبت به ديگر رشته ها پرخطر مي باشد به خصوص در استان ما...!

اين كه چرا در استان ما خطرآفرين است، برمي گردد به نبود محل مناسب براي علاقه مندان! البته بايد اذعان داشت واژه اسكي براي علاقه مندان به اين رشته در استان مفهومي ندارد و بايد از آن به عنوان تيوپ سواري تعبير كرد.

گردنه اسدلي هميشه بعد از بارش شديد برف بسيار شلوغ است به حدي كه بعضي اوقات ترافيك سنگيني در جاده ها ايجاد مي شود و اين امر ميزان علاقه مندي مردم را به اين رشته نشان مي دهد.

خراسان شمالي منطقه اي كوهستاني و پربرف است از اين رو شرايط كار در اين رشته در صورت همت مسئولان به بهترين شكل مهياست.

هم استاني ها حتما چندين بار گردنه اسدلي را ديده اند. مكاني زيبا به خصوص در زمستان ها براي تيوپ سواري اما بسيار خطرناك براي علاقه مندان به رشته هاي زمستاني! گردنه اسدلي هر ساله شاهد حضور خانواده هايي است كه تيوپ هايشان را بر بالاي آن مي برند و با آن سر مي خورند و به نوعي علاقه و اشتياق خودشان را از رشته اسكي در استان ابراز مي دارند ولي آيا مسئولي هست كه يك بار به آن محل برود و براي ساماندهي آن چاره اي بينديشد تا شاهد حوادث ناگواري نباشيم؟!

هر سال درميان شادي و هيجاني كه در اسدلي به وجود مي آيد، شاهد بروز حوادثي هستيم؛ همچون به كما رفتن دختر دانش آموزي كه سبب تاثر همگان شد.

به بهانه بارش اولين برف زمستاني، به ميان شهروندان رفتيم تا ميزان علاقه آن ها را به اين رشته ورزشي بدانيم. شاهد محمدي مي گويد: من عاشق اسكي هستم ولي توي استان ما فكر نمي كنم باشه، من كه نشنيدم!

وي مي افزايد: البته با دوستان هر سال به گردنه اسدلي مي رويم و آن جا تيوپ سواري مي كنيم كه خيلي لذت دارد.از او مي پرسيم: گردنه اسدلي براي اين ورزش خطرناك نيست؟ وي بيان مي كند: بسيار خطرناك است: وقتي تيوپ را بالا مي بريم اين احتمال را مي دهيم كه با دست و پاي شكسته برگرديم به خصوص كه كنار جاده هم قرار دارد و خطر را بيشتر مي كند ولي سعي مي كنيم به اين خطرها فكر نكنيم و از برف بازي و سر خوردن لذت ببريم. بايد با همين امكانات ساخت!

شيوا حسيني مي افزايد: به هيچ وجه نمي گذارم بچه هايم به اسدلي بروند چون خودم ديدم كه نوجواني هنگام فرود افتاد و دستش شكست، نمي خواهم پسرم را با دست و پاي شكسته به خانه برگردانم.او ادامه مي دهد: جوانان ما حق دارند شاد باشند و من هم مثل بچه هايم دوست دارم از ورزش هاي زمستاني مثل اسكي و تيوپ سواري استفاده كنم و لذت ببرم ولي با اين امكانات و نظارت نداشتن مسئولان اجازه نمي دهم حتي هوس رفتن به آن جا به سرشان بزند.محمدمهدي اميني عنوان مي كند: اسكي بايد لذت بخش باشد! من هر سال به اتفاق همسرم به اسدلي تنها محل تيوپ سواري در استان مي رويم كه البته كار خطرناكي است. او اضافه مي كند: به نظر من مسئولان بايد جواب اين علاقه مندان را بدهند و محل و امكانات مناسبي را براي ورزشكاران و علاقه مندان به وجود آوردند.شهرزاد شريفان كه در اسدلي هنگام تيوپ سواري آسيب ديده است، مي گويد: اگر در گردنه اسدلي مكان مناسبي براي تيوپ سواري و هر نوع ورزش زمستاني ساخته شود و امكانات لازم براي علاقه مندان قرار گيرد، شاهد اين گونه سوانح و حوادث نخواهيم بود.او اظهار مي دارد: خودم براي تيوپ سواري رفته بودم كه متاسفانه به علت برآمدگي هاي بسيار در پيست تيوپم برگشت و صورتم روي برف كشيده شد كه دچار آسيب ديدگي شدم و از آن موقع ديگر نرفتم.مريم محمدي مي گويد: 2 سال قبل براي تيوپ سواري به اسدلي رفتم كه متاسفانه شاهد صحنه اي بودم كه به شدت از اين كه محل مناسبي براي ورزش هاي زمستاني نداريم، متاثر شدم.

وي مي افزايد: پشت سر ما چند جوان با تيوپ پايين آمدند كه به علت وجود تخته سنگ در مسيرشان كه زير برف پوشيده شده بود تيوپ شان منحرف شد و زير پل افتادند و يكي از آن ها ضربه مغزي شد كه كارش به بيمارستان كشيد و اين در حالي بود كه آمبولانس هم در آن جا نبود.

وي بيان مي كند: در كل خدمات رفاهي هم وجود ندارد فقط پيرمردي چاي مي فروشد كه البته از هيچي بهتر است. نمي دانم چرا مسئولان فكري براي توسعه و زيبايي آن محل نمي كنند؟ آيا اسكي در استان ما مفهومي دارد؟

در ادامه سراغ معاون اداره كل تربيت بدني استان رفتيم تا سئوالات خود را بپرسيم. او مي گويد: در حال حاضر مردم به صورت خودجوش در 2 منطقه اسدلي و بدرانلو موقع بارش برف براي تيوپ سواري مي روند كه البته خيلي خطرناك است و نه ما و نه هيچ دستگاه ديگري نمي تواند نظارتي بر آن مكان داشته باشد!

سيداحمد وكيلي مي افزايد: من موافق تيوپ سواري در آن مكان نيستم چرا كه خطرناك است، درست است جنبه تفريحي دارد ولي به خطرش نمي ارزد و بهتر است شهروندان منتظر بمانند تا بتوانيم پيست مناسبي آماده كنيم.وكيلي ادامه مي دهد: اگر خدا بخواهد تا پايان سال هيئت اسكي راه اندازي مي شود و در حال حاضر براي رياست آن يك نفر ثبت نام كرده است و به زودي با حضور مسئولي از فدراسيون مجمع را برگزار و رئيس هيئت را مشخص مي كنيم.وي بيان مي كند: اسدلي و بدرانلو مربوط به منابع طبيعي است و ما بعد از تشكيل هيئت با اين سازمان جلسه مي گذاريم تا بتوانيم براي اسكي استفاده كنيم. ضمن اين كه اسكي روي چمن در كشور مدال آورتر است و ما خيلي دوست داريم اين رشته را در استان فعال كنيم.وكيلي اظهار مي دارد: سعي مي كنيم بعد از تشكيل هيئت با فدراسيون ارتباط بگيريم تا خيلي زود به هدفمان برسيم ولي نمي توانم در خصوص پيست اسكي روي برف تا سال آينده قولي بدهيم!

وي تاكيد مي كند: بايد اسكي را فعال كنيم و در اين راستا تمام تلاشمان را مي كنيم. او تصريح مي كند: در حال حاضر افرادي كه به اسدلي و بدرانلو مي روند مسئوليت شان با خودشان است. ما نمي توانيم به مردم بگوييم نروند. بايد صبر كنند تا هيئت را راه بيندازيم تا در محيطي آرام و امن به اين رشته بپردازند.براي اطلاعات بيشتر در مورد رشته اسكي مطالبي نيز از دنياي اينترنت در اختيارتان خواهيم گذاشت.

تاريخچه اسكي
پيش ازآن كه اسكي به عنوان يك رشته ورزشي مطرح شود، براي كار حمل و نقل از آن استفاده مي شد. نقاشي هاي روي غار و صخره ها مشخص مي كند كه اسكي قدمتي بيش از ۴۵۰۰سال دارد.مردم ناحيه تله مارك نروژ دراوايل سال هاي 1700 به گسترش اسكي به عنوان ورزش پرداختند. آن ها روش هاي تله مارك و كريستيانا (كريستي كنوني) و هم چنين روش نمايشي هنري را ايجاد كردند. آن ها شيفته پرش بودند. بدين گونه كه هر دو اسكي آلپاين ونورديك اين ويژگي را دارا بود.تفاوتي كه اكنون در روش هاي مختلف اسكي قائل مي شويم، در گذشته مطرح نبود. ابزار اسكي در گذشته فقط يك پوتين داشت كه فقط در قسمت پنجه پا روي اسكي نصب شده بود با پاشنه پاي آزاد كه به بالا و پايين حركت مي كرد كه آن را اسكي نورديك مي نامند.اولين رويداد سازمان يافته دراسكي، پرش و مسابقه كراس كانتري بود كه اوايل سال 1800 شروع شد و هر دو در رشته نورديك بود. در آن سال ها اسكي نورديك تغييرات زيادي داشت كه باوجود تغييراتي هنوز هم رواج دارد.در اوايل سال هاي 1900 محبوبيت اسكي افزايش يافت. چنان چه اروپايي ها همه تفريحاتي كه همسايه نروژي آن ها داشتند، ياد گرفتند و اسكي نورديك هنوز تا اين زمان در آن جا به كار برده مي شود.اين اتفاق با جرياناتي شامل اولين بازي هاي المپيك زمستاني مصادف شد. افتتاحيه بازي هاي 1924 در فرانسه، پنج رشته ورزشي داشت.

اين جريان ادامه داشت تا زماني كه براي اولين بار اسكي كراس كانتري در طول بازي هاي زمستاني 1932 در درياچه پلاسيد جايگاه خودرا پيدا كرد. هم چنان كه اسكي به اوج خود رسيده بود، تكنيك و تجهيزات نيز متناسب با مسابقات بهبود پيدا كرد. رشته تله مارك براي جاهاي هموار و چرخش هاي نمايشي نروژي مناسب بود اما از كنترل لازم براي سطوح شيب دار آلپ وكوه هاي ديگر اروپا برخوردار نبود و اين امر به ابداع اسكي آلپاين منجر شد.يكي از تجهيزات مورد استفاده اسكي آلپاين پوتين بود كه پنجه پا و پاشنه پا به طور كامل روي اسكي وصل شده بود و اسكي باز كنترل بيشتري داشت و به شخص اجازه مي داد مسير سرازيري را با سرعت بيشتري طي كند.اسكي آلپاين با تجهيزات جديد به دو نوع داون هيل واسلالوم تقسيم شد و براي اولين بار در بازي هاي زمستاني 1936 اينزبراك اتريش اسكي آلپاين معرفي شد.در طول سال هاي 1930 كه اسكي آلپاين به عنوان يك ورزش اروپايي مشهور شد، بالابر اسكي نيز اختراع شد كه فشار و سختي و بالا رفتن از كوه را قبل از سر خوردن از بين مي برد. توسعه صنعت اسكي بعد از جنگ جهاني دوم شروع شد وقتي كه براي اولين بار اتريش و سوئيس انواع اسكي آلپاين را توليد كردند. طي 60 سال گذشته مدارس مختلفي براي رشد اسكي با تحقيق بر تكنيك هاي مختلف و انواع حالات براي شناسايي بهترين فرم اسكي تشكيل شده است.جينت اسلالوم تلفيقي از هر دو حالت قبلي بود و اولين بار طي بازي هاي المپيك زمستاني 1952 اسلو اجرا شد. سوپرG، تلفيقي از جينت اسلالوم وداون هيل بودكه به رشته هاي اسكي آلپاين اضافه شد و همان زمان مسابقات آن در كاپ جهاني سال 1983 و المپيك سال 1988 نيز اجرا شد.

طي سال ها كارخانه هاي لوازم اسكي، تجهيزاتي با سرعت بيشتر و ايمن تر توليد و با دانش و تكنيك بهتر تجهيزات جديد رشته هاي تلفيقي را اصلاح كردند.

درجه بندي انواع مسير در پيست هاي جهاني

Green Circle

ساده ترين و ابتدايي ترين نوع مسير است كه براي آموزش مبتديان مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين مسيرها داراي عرض زياد و اغلب محافظت شده است. ميزان افزايش شيب در اين مسيرها از 6درصد شروع مي شود و تا 25درصد نيز مي رسد. توجه داشته باشيد كه افزايش درصدي به معناي شيب 45 درجه است.

Blue Square

مسير متوسط با شيب 25 تا 45درصد اغلب داراي سراشيبي هاي محافظت شده است. اين نوع مسير تركيبي از انواع مسيرهاي قابل عبور در كوهستان است و براي اسكي بازان با مهارت متوسط توصيه مي شود.

Black Diamond

مسير دشوار، داراي سراشيبي تند و گاه محافظت نشده و براي اسكي بازان با مهارت بالا مناسب است.

Double Black Diamond

مسير بسيار دشوار (سطح مهارت خبره) است. اين مسير داراي درجه شيب بالايي است و ممكن است با مخاطراتي همراه باشد. استفاده از اين نوع مسير تنها براي اسكي بازان حرفه اي توصيه مي شود.

Variation

اين نماد نشان دهنده مسيري با دشواري بين متوسط تا سخت است. اين نشان بيشتر در پيست هاي آمريكا به كار گرفته مي شود.

Terrain Parks

به يك قسمت از مسير پيست گفته مي شود كه شامل مكان هايي براي اجراي پرش و حركات نمايشي است كه ممكن است طبيعي يا مصنوعي باشد. معمولا رده بندي خاص خود را دارد به طور مثال يك مستطيل نارنجي نشان دهنده يك Terrain Park معمولي است. ولي اگر به همراه يك لوزي سياه در وسط باشد معرف Terrain Park براي اسكي بازان خبره است.

فدراسيون اسكي ايران
فدراسيون اسكي در سال 1323 تاسيس شد و در سال 1334 به طور رسمي به عضويت فدراسيون جهاني اسكي در آمد.

برخي از مهم ترين فعاليت هاي اين فدراسيون را مي توان اين گونه بيان كرد:

- توسعه و گسترش ورزش اسكي در بيشتر نقاط برف گير كه امكان تاسيس پيست اسكي در آن وجود داشته باشد.

- آموزش تكنيك هاي خاص اين رشته توسط كميته آموزش، مطابق با آخرين استانداردهاي جهاني

- فعاليت در سطوح قهرماني و قهرمان پروري با برگزاري الگوها و مسابقات در تمامي سطوح داخلي و بين المللي و در رده هاي سني مختلف توسط كميته مسابقات و مديريت تيم هاي ملي

- تربيت مربي و داور به منظور آموزش همگاني و نظارت و داوري بر نحوه اجراي مسابقات توسط كميته مربيان و داوران.

- فعاليت در رشته هاي الپاين، صحرانوردي، اسنوبورد، سبك آزاد، چمن و تشكيل كميته هاي مختلف به ويژه به همين نام در فدراسيون

مسابقات قهرماني اسنوبورد جام آسيا در تهران برگزار مي شود
با موافقت كنفدراسيون اسكي آسيا مسابقات اسنوبورد قهرماني اين قاره بهمن ماه سال جاري در پيست شمشك برگزار مي شود. به گزارش فارس، اين دوره از مسابقات با حضور تيم هاي مطرح آسيايي از 20 بهمن ماه سال جاري در پيست بين المللي شمشك برگزار مي شود.

سال گذشته با اعلام درخواست ميزباني توسط فدراسيون اسكي ايران و با بازديدي كه نمايندگان كنفدراسيون اسكي آسيا از پيست شمشك به عمل آوردند، با ميزباني ايران براي مسابقات قهرماني اسنوبورد جام آسيا در تهران موافقت شد.

ماير، اسطوره اسكي اتريش
هرمان ماير شاگرد تنبل آكادمي اسكي بود و وقتي 15 ساله بود او را از آن جا اخراج كردند. مدير آكادمي به او گفت كه استعدادي در اسكي ندارد و هرگز يك اسكي باز نخواهد شد. ماير، بعدها با حمايت والدينش اسكي را از سرگرفت و يكي از بهترين اسكي بازان جهان شد.او 2 مدال طلا در المپيك زمستاني 1998 ناگونو و 2 مدال نقره و برنز در المپيك زمستاني 2006 تورينو كسب كرد. او 3 مدال طلاي رقابت هاي قهرماني جهان را نيز به دست آورد.
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن