تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816548044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛زينب(س) از شرط ضمن عقد تا همراهي امام زمان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛زينب(س) از شرط ضمن عقد تا همراهي امام زمان
؛از واقعه كربلا روايت هاي مختلفي ارائه شده است و هر يك رشادت هاي شخصيت هاي عاشورايي را در همراهي با امام زمانشان به گونه اي خاص توصيف كرده است اما هنوز هم بعد از گذشت سال ها گفتن و شنيدن از كربلا حسين(ع)، زينب(س)، قاسم بن حسن، علي اكبر علي اصغر و ابوالفضل العباس و... زواياي پنهان يكي از بزرگ ترين وقايع تاريخي را آشكارتر مي كند. در اين بين زينب كبري(س) به عنوان بانوي تاريخ ساز، گذشته از اين كه در دامان خاندان عصمت و طهارت پرورش يافته است و همراهي برادر و امام زمان خود را در صحنه كربلا برعهده دارد در نقش زن مسلمان، مادر و همسر نيز، از جايگاه ويژه و ممتازي برخوردار است.

حضور زينب در كربلا و پس از آن ايراد خطبه در بارگاه يزيد، ادامه رسالت و مسئوليتي است كه سال ها قبل مادرش فاطمه زهرا(س) در حمايت و همراهي امامش انجام داد. گذاشتن قطعه قطعه تاريخ در كنار هم زينب را به عنوان الگو و پيشواي زنان و مردان اين عصر و زمان به ما معرفي مي كند تا مسئوليت خود را بشناسند و به آن عمل كنند. براي واكاوي بيشتر اين بحث با حجت الاسلام واعظ موسوي به گفت وگو نشسته ايم تا از حضرت زينب(س) برايمان بگويد. او سخن خود را از معرفت و علم حضرت زينب(س) شروع مي كند و مي گويد: حضرت زينب(س) از نظر فهم ديني و علمي در حدي بودند كه طبق روايات حضرت سجاد(ع) خطاب به عمه بزرگوارشان مي فرمايند:

«انت بحمدا... عالمه غيرمعلمه يعني بحمدا... تو دانشمندي هستي كه استاد نديده اي. و فهمة غير مفهمة و بانوي فهميده اي هستي كه كسي (بشري) تو را تفهيم نكرده است.» بيان اين مطلب نشانگر اين است كه اگرچه حضرت زينب در رديف معصومين نيستند ولي تالي تلو معصوم است و پا جاي پاي معصوم گذاشته است.

حضور در كربلا و فهم بالا و دقت وصف ناپذير ايشان موجب شد كه قيام كربلا در سراسر عالم منتشر شود و به قولي كربلا در كربلا مي ماند اگر زينب نبود.

موسوي در پاسخ به سوال ما در مورد علم و فقاهت حضرت زينب(س) مي گويد: زينب(س) كه تحت تربيت اميرالمومنين(ع) بوده است قطعا از علم و فقاهت بالايي برخوردار است. روزي حضرت علي(ع) او را روي زانويش نشانده بود و اعداد را به او ياد مي داد و به زينب مي گفت بگو ١ و ٢و... حضرت به پدر پاسخ داد: پدرجان كسي كه قائل به يگانگي مي شود قائل به ثنويت نمي شود و با همين جمله و در همان كودكي، معرفت خودش را به يگانگي و توحيد خداوند نشان مي دهد يعني از آموزش و عددشناسي راهي به سوي توحيد و يگانه پرستي بازمي كند.

همه اين ها نشان دهنده هوش سرشار، خلاقيت زياد و علم خدادادي ايشان است. ايشان بعد از واقعه كربلا در كوفه و شام خطبه اي ارائه مي كند كه همانند يك بيانيه شديداللحن است و به اوضاع سياسي آن روز ايراد مي گيرد و در آن اهل كوفه را به عنوان مردمي مكار و حيله گر مي خواند و تسلط خودش را به قرآن و استفاده به جا از آيات قرآن نشان مي دهد. به آن ها مي گويد: شما همانند پيرزني هستيد كه از صبح تا شام نخ ريسي مي كند و شب تمام بافته هايش را پنبه مي كند و پيرزن با اين كار ناداني و حماقت خود را نشان مي دهد.

حضرت زينب(س) با اين مثال مي خواهد بگويد كه شما هم اي مردم كوفه نمازهايتان و تلاش هايتان را بر باد داده ايد زيرا امام زمان خود را نشناختيد و ياري اش نكرديد. مشكل شما زمان نشناسي و امام نشناسي است و از فرصتي كه ياري فرزند رسول خدا و دفاع از ولايت او برايتان به وجود آورد استفاده درست نكرديد.

واعظ موسوي با بيان اين مطلب كه اهل بيت از عواطف سرشاري برخوردار هستند و هيچ كس از نظر عاطفي به پاي آن ها نمي رسد، مي گويد: عواطف اين بزرگوار مانع انجام وظيفه اش نشد و در آن شرايط حساس در هنگام شهادت فرزندانش از خيمه بيرون نيامد. ما اوج ايثار و گذشت را وقتي مي بينيم كه همين زينب(س) وقتي بر بالين برادرزاده هايش مي آيد، طوري گريه و ناله مي كند كه امام حسين(ع) او را از روي جنازه ها بلند مي كند. اين چنين هوشمندي و دقت عقلي در هر لحظه عاشورا، حكايت از فهم عميق و عقل مداري و انديشه ايشان دارد.

وقتي از واعظ موسوي در مورد شرايط ضمن عقد حضرت زينب(س) سوال مي كنيم مي گويد: از ديدگاه اسلام شخصيت حقوقي زنان بسيار بالاست به طوري كه آن ها هنگام عقد مي توانند شرايطي را مطرح كنند كه از نظر حقوقي اين شرايط لازم الاجراست يعني صيغه عقد ازدواج براساس آن شرايط و با ذكر آن جاري مي شود. اسلام به خاطر اهميتي كه براي مقام زن قائل است و به خاطر دفاع از حقوق كساني كه در جايگاه ضعيف تري از نظر جسمي و اجتماعي برخوردارند، جايگاه حقوقي ويژه اي قائل است و زن نيز چون از نظر جسمي به اندازه مرد توانايي ندارد، اسلام چنين حقي را به او داده است كه در ضمن ازدواج، شرايطي براي همسرش بگذارد كه بخش عمده اي از اين مباحث در سوره نساء آمده است.

حضرت زينب(س) نيز از اين حق خود استفاده مي كند و شرط همراهي با امام حسين(ع) را با همسرش مطرح مي كند و عبدا...بن جعفر نيز مي پذيرد.

اين محقق مسائل خانواده در مورد شخصيت حضرت زينب در صحنه هاي عاشورا و ظرفيت روحي و معنوي بالاي ايشان مي افزايد: خداوند صبر را به اندازه مصيبت مي دهد. شخصيت حضرت زينب(س) آمادگي پذيرش اين شرايط را داشت يعني ايشان استعدادي دروني براي همراهي در اين واقعه و صبر بر مصيبت ها را داشت و ايشان در اين سفري كه ٥ تا ٦ ماه به طول انجاميد كاملا آماده پذيرش وقايع شد و مخصوصا همراهي با برادر و توصيه هايي كه امام(ع) به صبر مي كرد، در آماده سازي ايشان بسيار موثر بود و به واقع اين ٦ ماه همراهي، كلاس فشرده اي بود كه زينب(س) درس هاي بسياري از برادر آموخت و بعد از عاشورا نيز با توصيه و هدايت امام سجاد(ع) فضاي ذهن، روح و دلش با وجود مصيبت هاي فراوان، آماده تحمل و صبوري بود. حضور زينب(س) در واقعه كربلا از او شخصيت آب ديده و پخته اي ساخت.

؛زمان شناسي حضرت زينب(س)
؛زمان شناسي حضرت زينب(س)

يكي از درس هاي بزرگ زينب(س) به زنان در همه دوران ها زمان شناسي است. يعني يك زن نبايد سطح خود را پايين بياورد و به قولي تنها به ظاهر خود و مسائل سطحي توجه كند.

ويكتور فرانكل وجود زن را به ٣ بخش و لايه تقسيم مي كند؛ بخش بيروني كه همان ظاهر و شكل اوست، بخش مياني كه شخصيت رواني است و نبايد از او غفلت كند و بخش سوم كه شخصيت دروني يا روحاني زن است و بانوان ما بايد همه زمينه هاي وجودي خويش را بشناسند و استعدادهاي خود را بارور سازند. يك زن مي تواند الگو و مقتداي همه انسان ها باشد. يك زن مي تواند مثال و الگو باشد همان طور كه خداوند زن فرعون را مثال و الگو قرار مي دهد.

گاندي پيشواي مردم هند از شخصيت امام حسين(ع) الهام مي گيرد و هندوها را هدايت مي كند، او شخصيت وجودي امام حسين(ع) را درك كرده و از او الگو گرفته است.

زنان و دختران نيز بايد از زنان بزرگوار تاريخ الگو بگيرند و با خودشناسي، خودباوري، خودآگاهي و شناخت زمان و مسئوليت هايشان به عنوان يك انسان مسلمان به خودآگاهي برسند تا نقش موثري به لحاظ معنوي و فرهنگي در پيشرفت جامعه داشته باشند.
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 480]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن