تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816462921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تاريخچه سرزمين فلسطين/4جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل و دو برابر شدن آوارگان فلسطين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي به تاريخچه سرزمين فلسطين/4جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل و دو برابر شدن آوارگان فلسطين
گروه سياسي: در اثر جنگ ژوئن 1967 اعراب و اسرائيل، كرامه در 4 كيلومتري خط جديد آتش‌بس صهيونيست‌ها و در تيررس آنها قرار گرفت و جمعيت آوارگان ساكن كرامه از 25 هزار نفر به دو برابر افزايش يافت. سازمان فتح با توجه به نزديكي كرامه به مواضع صهيونيست‌ها آنجا را پايگاه خود ساخت.
در پنجم ژوئن 1967 (1387 هـ ق) اسرائيل با يك حمله غافلگيرانه به فرودگاه‌هاي كشورهاي عربي مصر، سوريه و اردن وارد جنگ شد و كناره غربي رود اردن و نوار غزه در اردن، بلندي‌هاي جولان در مرز سوريه و صحراي سينا در مصر را اشغال كرد كه به جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل مشهور شد.

درس مستقيم شكست اعراب اين بود كه اسرائيل با جنگ كلاسيك رژيم‌هاي عربي، از بين نمي‌رود بويژه كه متكي به مدرن‌ترين سلاح‌هاي امريكا و اروپاست و بايد با تقويت گروه‌هاي چريكي با آن مبارزه كرد. سازمان ملل طي قطعنامه‌اي اسرائيل را ملزم به عقب‌نشيني از اراضي اشغالي نمود اما اسرائيل خودداري كرد.

پس از آن شهر بيت‌المقدس را كه تحت حاكميت اردن بود و بيت‌اللحم و 27 دهكده ديگر را طبق مصوبه‌اي كه دولت اسرائيل صادر كرد، ضميمه خاك خود نمود و كوشيد اقليت 3 هزار نفري يهودي را در بيت‌المقدس به اكثريت تبديل كند كه اين تعداد را به 190 هزار تن رساند.

در 11 آگوست 1969 مسجدالاقصي را به آتش كشيدند و علت آن را اتصال سيم‌هاي برق جلوه دادند. احداث شهرك‌هاي يهودي‌نشين در مناطق اشغالي با سرعت انجام مي‌شد و دولت اسرائيل مي‌كوشيد چهره اسلامي شهرهائي مانند بيت‌المقدس را تبديل به شهري يهودي‌نشين سازد.

دولت غاصب بعنوان يافتن الواح و كتيبه‌ها و يادبودهاي انبياء و اقوام گذشته دست به حفاري‌هاي زيادي در اطراف مسجد صخره و مسجدالاقصي و حرم بيت‌المقدس زد تا بدينوسيله علاوه بر آواره كردن عده‌اي ديگر از اعراب، زمينه ويران‌سازي و تجديد بناي اين اماكن را فراهم نمايد.

اسرائيل با حمايت امريكا، انگليس و اروپا با قدرت پيش رفت و پس از مدت‌ها تلاش و عليرغم مخالفت‌هاي زياد اعراب و حتي مخالفت سازمان ملل سرانجام دولت اسرائيل پايتخت خود را از تل‌آويو به اورشليم (بيت‌المقدس) انتقال داد.

نبرد كرامه 1968

پس از جنگ شش روزه در ژوئن 1967 كه موجب تحقير اعراب شد، سازمان‌هاي مقاومت فلسطيني كه در اردوگاه‌هائي در اردن، سوريه و لبنان تعليم مي‌ديدند و استقرار داشتند بر شدت عمليات خود افزودند. شهر كرامه در 25 كيلومتري غرب امان (پايتخت اردن) در دره‌ي اردن واقع شده است كه عده‌اي از آوارگان فلسطيني را در خود جاي داده بود.

در اثر جنگ ژوئن 1967 اعراب و اسرائيل، كرامه در 4 كيلومتري خط جديد آتش‌بس صهيونيست‌ها و در تيررس آنها قرار گرفت و جمعيت آوارگان ساكن كرامه از 25 هزار نفر به دو برابر افزايش يافت. سازمان فتح با توجه به نزديكي كرامه به مواضع صهيونيست‌ها آنجا را پايگاه خود ساخت.

وزير دفاع رژيم صهيونيستي اعلام كرد كرامه به پايگاه اساسي مقاومت فلسطين تبديل شده است و فلسطيني‌ها در مقابل تهديدات اسرائيل تصميم به مقابله تا آخرين نفس گرفتند. يكي از توجيهات آنان اين بود كه با ايستادگي در كرامه به رژيم اردن تفهيم خواهند كرد كه ريختن خون فلسطيني‌ها بر سرزمين كرامه به آنان حق ماندن در اين سرزمين و گسترش عمليات مسلحانه از دره اردن را خواهد داد.

با يورش نيروهاي زميني و زرهي و كاملاً مجهز اسرائيلي به شهر كرامه و جنگ تن به تن با 300 چريك فلسطيني عده‌ي زيادي از صهيونيست‌ها كشته شده و سربازان اسرائيلي عقب‌نشيني كردند.

اين مقاومت راه و رمز جديدي را براي پيروزي ملت فلسطين ترسيم كرد و از آن پس عده زيادي داوطلب پيوستن به سازمان چريكي فتح شدند. در نبرد كرامه وسيع‌ترين حمايت‌هاي توده‌اي و حمايت‌هاي دولت‌هاي عرب نثار مقاومت فلسطين شد كه از جمله همكاري ارتش اردن با چريك‌ها بود.

اما اين همكاري موقت بود و تهديدات بعدي اسرائيل و رشد مقاومت فلسطين، منازعات چريك‌ها با دولت اردن را تشديد مي‌كرد كه منجر به حوادث خونين سپتامبر سياه در سال 1970 و درگيري رژيم اردن با چريك‌ها شد.

جنگ رمضان اكتبر 1973

ارتش مصر در اكتبر 1973 (1393 هـ ق) بطور ناگهاني و با شعار الله‌اكبر از كانال سوئز گذشت و با شكستن خط دفاعي بارليو كه در آن زمان به عنوان خط دفاعي تسخير ناپذير معروف بود و حمايت نيروي هوائي به صحراي سينا و داخل خاك اسرائيل هجوم برد و از طرف شرق نيز بطور همزمان نيروي هوائي سوريه تهاجم عليه اسرائيل را آغاز نمود و در همان روزهاي اول ده‌ها هواپيماي اسرائيل نابود شد و هزاران اسرائيلي كشته يا اسير شدند و افسانه شكست‌ناپذيري آن باطل شد.

اما با حمايت سريع نظامي امريكا و غرب در روزهاي بعد وضع جنگ تغيير كرد و در حالي كه اعراب ديگر از كمك به مصر و سوريه دريغ ورزيدند ارتش اسرائيل با هلي برد نيروها توانست در غرب كانال سوئز منطقه محدودي را به تصرف خويش در آورد.

سرانجام در كيلومتر 601 قاهره گفت‌وگو براي پايان دادن به جنگ آغاز گرديد كه با انعقاد قرارداد صلح، جنگ پايان يافت. پس از جنگ رمضان، انورسادات كه بجاي جمال عبدالناصر رهبر ملي مصر به رياست جمهوري رسيده بود، خط سازش با امريكا و غرب را پيش گرفت.

شناسائي ساف در 1974

سازمان ملل متحد در سال 1974 (1394 هـ ق) سازمان آزاديبخش فلسطين را بعنوان تنها نماينده خلق فلسطين به رسميت شناخت و ياسر عرفات در حالي كه در يك دست مسلسل و در دست ديگرش شاخه‌اي از زيتون كه سمبل صلح مي‌باشد داشت در جلسه سازمان ملل حضور يافت و مورد استقبال شديد نمايندگان كشورهاي جهان سوم و مترقي قرار گرفت.

درگيري فلسطيني‌ها در لبنان

پس از سركوبي مقاومت فلسطين توسط رژيم اردن در سپتامبر 1970، بار ديگر اردوگاه آوارگان فلسطيني در لبنان مورد حمله فالانژيست‌ها و راست‌گرايان لبنان كه از سوي اسرائيل حمايت مي‌شدند قرار گرفت.

نخست در ماه مه 1975 فالانژهاي حزب كتائب (مسيحي مذهب) در عين الرمانه اتوبوس حامل چريك‌ها و مردم غيرنظامي فلسطيني را به گلوله بسته و ده‌ها تن را شهيد و مجروح ساختند كه اين درگيري به ساير نقاط لبنان گسترش يافت و اوج آن محاصره اردوگاه تل‌زعتر و به توپ بستن آن بود كه بعلاوه كمبود غذا و دارو هزاران تن كشته و مجروح شدند و از آن پس در لبنان جنگ‌هاي داخلي ادامه يافت و ساختار سياسي جامعه و حكومت لبنان را نيز تحت تأثير خود قرار داد.
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن