تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798698991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون انساني سازمان محيط زيست در گفت‌وگو با فارس‌: خودروهاي غير استاندارد معادل 20 ميليون خودرو در تهران آلودگي ايجاد مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون انساني سازمان محيط زيست در گفت‌وگو با فارس‌: خودروهاي غير استاندارد معادل 20 ميليون خودرو در تهران آلودگي ايجاد مي‌كنند
خبرگزاري فارس: معاون انساني سازمان محيط زيست گفت: 40درصد خودروهاي موجود در تهران استاندارد نيستند، به عبارتي حدود يك ميليون و 300 هزار خودروي غير استاندارد در تهران معادل 20 ميليون خودرو در اين شهر ‌آلودگي ايجاد مي‌كنند.


حسن اصيليان با حضور در حاشيه ميزگرد بررسي آلودگي هواي كلان شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: مشكل آلودگي هواي تهران نياز به ريشه‌يابي دارد و بايد بررسي شود تا مطالبي كه به اين موضوع مرتبط هستند، دقيقاً مطرح شود.

* آلودگي هواي تهران روند صعودي نداشته است

معاون انساني سازمان محيط زيست گفت: يكي از مواردي كه با آلودگي هواي تهران ارتباط تنگاتنگ دارد معضل ترافيك است فعاليت‌هايي كه طي سال‌هاي گذشته براي كنترل ترافيك تهران انجام گرفته بي‌تاثير نبوده است و در طول 2 سال اخير آلودگي هواي تهران سير صعودي نداشته و تقريباً ثابت مانده است.
وي ادامه داد: بنابراين با توجه به اقدامات انجام گرفته توانسته‌ايم از سير صعودي آلودگي هواي تهران جلوگيري كنيم اما مشكل آلودگي هواي تهران هنوز حل نشده است با توجه به افزايش توليدات خودرو در شهرهاي بزرگ، تردد خودروها نيز افزايش يافته است.
معاون انساني سازمان محيط زيست در پاسخ به اينكه عامل بازدارنده كه توانسته مانع از رشد آلودگي هواي تهران شود چه بوده است؟ گفت: يكي از مواردي كه سازمان محيط زيست بر روي آن انگشت گذاشته استاندارد كردن خودروها است. تا قبل از سال 80 خودورها و موتورسيكلت‌ها هيچ‌گونه استانداردي نداشتند، اما سازمان محيط زيست براساس وظايفي كه هيئت وزيران براي آن مشخص كرده است كاملاً بر استانداردهاي خودروها نظارت دارد.
به گفته اصيليان اگر كارخانه‌اي نتواند استانداردهاي يورو 2 را پاس كند هيچ خودرويي از آن شماره‌گذاري نمي‌شود و در اين زمينه نيروي انتظامي كاملا با سازمان محيط زيست هماهنگ است.
وي گفت: در حال حاضر استاندارد خودروهاي داخلي يورو 2 است و موتورسيكلت‌ها بايد يورو يك را پاس كند و براي خودروهاي وارداتي از ابتداي سال جاري يورو 3 اعمال مي‌شود.
اصليان تأكيد كرد: براساس برنامه زمانبندي شده توسط هيئت وزيران خودروهاي داخلي نيز از ابتداي سال 89 بايد مطابق استانداردهاي يورو 3 توليد شوند.

* انجام مكاتبه با تمام خودروسازان

معاون انساني سازمان محيط زيست اعلام كرد: مكاتباتي در اين زمينه انجام گرفته و تمام كارخانجات خودروساز را در جريان قرار داده‌ايم كه اين طرح از ابتداي سال 89 بايد اجرا شود.
وي تاكيد كرد: رعايت استانداردها باعث شده است كه عليرغم افزايش توليد خودرو آلودگي هواي تهران روند صعودي نداشته باشد.

*40 درصد خوردروهاي فعلي مطابق استانداردها نيستند

وي در رابطه با خودروهايي كه قبل از سال 80 توليد شده‌اند و مطابق هيچ‌‌گونه استانداري نبودند، گفت: نزديك به 40 درصد خودروهاي فعلي در اين شرايط قرار دارند به عبارت ديگر اگر 3ميليون خودرو در حال تردد در سطح شهر تهران را در نظر بگيريم حدود يك ميليون و 300 خودروي غير استاندارد در تهران در حال تردد هستند.

* خودروي غير استاندارد معادل 20 خودروي استاندارد شده آلايندگي دارد

اصيليان ادامه داد: ميزان آلايندگي اين دسته از خودروهاي توليد شده براساس تحقيقات سازمان محيط زيست 30 برابر خودروهايي است كه استانداردهاي مورد نظر را پاس كردند، به عبارت ديگر خودروي غير استاندارد معادل 20 خودرو استاندارد شده آلايندگي دارند اگر اين رقم را در يك ميليون و 300 خودرو غير استاندارد را ضرب كنيم در نظر بگيريم ،حدود 20ميليون خودرو در حال تردد هستند.
وي تأكيد كرد: فعاليت‌هايي كه در رابطه با كاهش آلودگي هواي تهران انجام شده است بي‌تاثير نبوده اما از نظر سازمان محيط زيست ايده‌ال نيست.
به اعتقاد وي آلودگي هوا دقيقاً مرتبط با مشكل ترافيك است، تا زماني كه مشكل ترافيك تهران حل نشود به طور قطع مشكل آلودگي هوا همچنان پابرجا خواهد بود.
اصيليان در اين‌باره گفت: از جمله محورهايي كه براي رفع مشكل آلودگي هوا در نظر گرفته شده است، توسعه حمل و نقل عمومي است كه در كنار استاندارد كردن سوخت مهمترين محور است. توسعه حمل و نقل عمومي شامل توسعه حمل و نقل ريلي، اتوبوسراني، ميني‌بوسراني، تاكسيراني و به طور كلي آژانس‌هايي كه در سطح شهر تردد مي‌كنند، است.
معاون انساني سازمان محيط زيست گفت: براساس آمار شهرداري تعداد جابه جايي‌هايي كه در سطح تهران انجام مي‌گيرد، روزانه 15ميليون تقاضاي سفر وجود دارد است،كه حدود 800 هزار تا يك ميليون آن توسط مترو صورت مي‌گيرد، اگر خط 4 مترو راه‌اندازي شود اين جابه جايي به 10درصد مي‌رسد، در اين صورت شاهد يك ميليون و 200 هزار جابه جايي توسط مترو تهران در سطح شهر خواهيم بود.
وي در رابطه با ميزان جابه جايي انجام شده توسط اتوبوس‌ها گفت: بين 3 تا 5 ميليون مسافر هم توسط اتوبوس جابه جا مي‌شوند و اين رقم البته بسته به روز نيز دارد.
وي افزود: از مجموع 15ميليون تقاضاي سفر روزانه در كلان‌شهر، 10ميليون سفر توسط وسايل حمل و نقل عمومي انجام مي‌گيرد، اما پوشش 5 ميليون سفر باقيمانده نياز به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي دارد.
اصليان همچنين در رابطه با ميزان جابه جايي صورت گرفته توسط تاكسيراني اظهار داشت: 5 ميليون سفر نيز با تاكسي صورت مي‌گيرد ضمن اينكه حدود 5 ميليون سفر نيز توسط خودروهاي شخصي انجام مي‌شود كه به تدبيري قابل اجرا براي حل مشكلات آنها نيازمنديم.

* مجلس و دولت به دنبال توسعه حمل و نقل ريلي

معاون انساني سازمان محيط زيست افزود: توسعه حمل و نقل ريلي و اتوبوسراني از جمله موضوعاتي است كه در جلسات مجلس و دولت مطرح شده است و به دنبال ارائه راه‌حل هستند.
در حال حاضر بحثي بين شهرداري و دولت مطرح است كه بخشي از هزينه اتوبوس‌هاي جديد توسط دولت و بخش ديگر توسط شهرداري پرداخت شود.
وي تاكيد كرد: تا زماني كه مشكل ترافيك تهران حل نشود مشكل آلودگي هوا نيز حل نخواهد شد. منابع ثابت و متحرك در توليد آلودگي هوا موثر هستند و در حال حاضر منابع متحرك سهم بيشتري در توليد آلودگي دارد كه به عبارتي 85 درصد است.
وي گفت: براي اينكه بتوانيم خروجي‌ها را كم كنيم لازم است كه منابع را كاهش دهيم و اين مسئله مستلزم كاهش تردد خودروها و استفاده از حمل و نقل عمومي است.
وي با اشاره به شهر پاريس گفت: 15 ميليون خودرو در اين شهر وجود دارد طوري كه 70 درصد از شهروندان خودرو دارند اما در كشور ما تنها 40 درصد از افراد خودرو دارند. در شهر پاريس نه مشكل ترافيك وجود دارد نه آلودگي هوا به اين دليل كه حمل و نقل ريلي به خوبي افزايش يافته است و تمام قسمت‌هاي مختلف شهر را تحت پوشش وسيع قرار داده است حتي اتوبوسها در اين شهر از سيستم الكترونيكي برخوردار هستند و مسافر را از ايستگاه بعدي و زمان معطلي با خبر مي‌كنند. البته بايد توجه داشته باشيم كه شهر پاريس متعلق به كشوري توسعه يافته است.
اصيليان گفت: بايد زير ساخت‌ها را به‌گونه‌اي فراهم كنيم تا مردم به استفاده از حمل و نقل عمومي تشويق شوند در صورتي كه زير ساخت‌ها آماده شود ديگر مردم از وسايل شخصي استفاده نخواهند كرد.

* يك چهارم خيابان‌ها به تردد خودروهاي شخصي اختصاص داده شود

وي پيشنهاد داد: بايد تدابير سخت‌گيرانه مانند جريمه و افزايش محدوده طرح ترافيك مورد استفاده قرار گيرد، يا اينكه خيابان‌هاي بزرگ را به 4 قسمت تقسيم كرده و 3چهارم آن را به حمل و نقل عمومي اختصاص دهيم در اين صورت شهروندان ديگر تمايلي به استفاده از خودرو شخصي ندارند.
اصيليان در رابطه با افزايش قيمت بنزين و سهميه‌بندي آن گفت: قيمت واقعي و سهميه‌بندي بنزين بايد به درستي محاسبه شود مجموعه اين افكار در كنار استاندارد كردن سوخت و خروج خودروهاي فرسوده بدون شك مي‌تواند به حل مشكل آلودگي هواي تهران كمك كند.
معاون انساني محيط زيست گفت: براي رفع مشكل آلودگي هواي تهران بايد ريشه‌‌اي عمل كرد.

* 50 درصد مشكل آلودگي هواي تهران ناشي از ضعف مديريتي است

وي در رابطه با اين‌كه در كميسيون امنيت ملي تعداد اتوبوس‌هاي موجود در شهر تهران كافي اعلام شده است و تنها ضعف مديريتي از عوامل مهم در عدم رفع مشكل آلودگي هوا مطرح شده است، پاسخ داد: بخشي از مشكلات مربوط به ضعف مديريتي است شايد 50 درصد مشكلات ناشي از همين مسئله است.
اصيليان در رابطه با تعداد اتوبوس‌هاي شركت واحد اظهار داشت: ناوگان اتوبوسراني بين 5 تا 7 هزار دستگاه اتوبوس دارد كه 2 هزار دستگاه آن فرسوده هستند، به عبارت ديگر اگر در هر اتوبوس روزانه بين 750 تا 800 نفر مسافر جابه‌جا شود روزانه در كل 4 ميليون مسافر توسط اتوبوس‌ها جابه‌جا مي‌‌شود.
وي با بيان اينكه آمارهاي مختلفي در جلسه كميسيون امنيت ملي مطرح شد، گفت: قرار شد تا شوراي عالي ترافيك آمارهاي واقعي در در اين زمينه را ارائه دهد تا بتوانيم تعداد اتوبوس‌هاي مورد نياز را به دست آوريم.
معاون انساني محيط زيست گفت: در حال حاضر حدود 100 هزار دستگاه تاكسي وجود دارد كه 20 هزار دستگاه تاكسي مشخص نيستند و در تهران گم هستند در مجموع اگر 10 ميليون سفر توسط وسايل حمل ونقل عمومي فعلي در شهر تهران انجام شود براي پوشش 5 ميليون سفر ديگر نياز به توسعه حمل و نقل عمومي است.
اصيليان با اشاره به جلسه كميسيون امنيت ملي گفت: در اين جلسه مطرح شد كه دولت بودجه مناسبي را براي توسعه حمل و نقل ريلي در 8 كلانشهر در نظر گرفته است.
انتهاي پيام/
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن