تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804622142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محرم ماه اثبات ارادت به سالار شهيدان است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محرم ماه اثبات ارادت به سالار شهيدان است
خبرگزاري فارس: محرم ماه اثبات ارادت به سرور و سالار شهيدان، حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) است.


به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، ماه محرم با آداب و آيين‌هاي آن داراي جايگاه برجسته‌اي در زندگي مردم است و آغاز اين ماه جلوه‌هاي نمايان و مشخصي دارد و مساجد و تكيه‌ها سياه‌پوش مي‌شوند.
روضه‌خواني، دسته‌گرداني و تعزيه خواني سه نوع عمده مراسم عزاداري ماه محرم است كه انجام آنها در گيلان به روش خاصي صورت مي‌گيرد.
در روزهاي دهه نخست ماه محرم موضوع روضه‌خواني هر روز تقريباً مشخص است به ويژه در روزهاي هفتم تا دهم اين ماه كه به مرثيه خواني براي حضرت علي‌اكبر (ع)، حضرت قاسم (ع) و حضرت عباس (ع) اختصاص دارد كه اين روضه‌خواني تا پايان ماه صفر ادامه مي‌يابد.
از جمله مراسمي كه در گيلان عموميت دارد، سينه‌زني، زنجيرزني و مراسم شام غريبان است كه در شهرها و روستاهاي مختلف هر كدام مسيري معين دارند و معمولاً حركت نمادين دسته‌ها به طرف بقاع متبرك و امامزاده‌ها است.
سال‌ها قبل، شب هنگام دسته‌ها مشعل بر داشته و جلوي دسته حركت مي‌دادند و هويت هر دسته «علم» محله بود كه به ويژه در روز عاشورا همراه دسته حركت مي‌كرد.
تمام شهرها و روستاهاي گيلان به شيوه‌هاي متفاوت آيين ماه محرم را برگزار مي‌كنند و دسته‌هاي زنجير زني امروزه در همه جاي استان جزو منسجم‌ترين دسته‌هاي عزاداري است.
زنجير زنان لباس سياه پوشيده در دو صف مقابل هم حركت مي‌كنند و نوحه‌خوان در ميان دسته راه مي‌رود و زنجير زنان با صداي سنج هماهنگ با نوحه‌خوان زنجيرها را به پشت خود مي‌كوبند.
قمه‌زني از جمله مراسم‌هاي سنتي در ماه محرم است كه به رغم ممنوعيت در برخي از روستاهاي گيلان به ويژه در تالش و آستانه اشرفيه اين كار هنوز هم انجام مي‌شود.
مراسم سوگواري دهه نخست ماه محرم تا پايان ماه ادامه مي‌يابد و تعزيه خوان‌ها در اين مدت در روستاها و شهرهاي مختلف استان كار خود را پيگيري مي‌كنند.
تعزيه از مهم‌ترين، پرشورترين و پر جاذبه‌ترين مراسم سنتي مذهبي در گيلان است كه در ايام محرم نقش محوري دارند.
گروه‌هاي تعزيه‌خوان گيلان تا شهرها و روستاهاي جلگه‌اي مازندران نيز مي‌روند و اغلب اين تعزيه‌ها توسط افراد محلي و معمولاً در فضاي باز جلوي مساجد و تكيه‌ها خوانده مي‌شود.
نماينده ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت در گفتگو با خبرنگار فارس، انجام برخي سنت‌ها در ماه محرم نظير قمه‌زني را عملي نادرست دانست.
آيت‌الله زين‌العابدين قرباني گفت: در ماه محرم هر كس ارادت خود را به طريقي به سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) نشان مي‌دهد ولي قمه‌زني عملي خلاف است كه حتي خود حضرت نيز راضي به اين كار نيست.
وي مهم‌ترين فلسفه قيام عاشورا را ترويج فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر عنوان كرد و اظهار داشت: از آنجا كه فلسفه اين قيام براي مردم به درستي مشخص نيست، گاهي كارهايي انجام مي‌شود كه ممكن است امام حسين(ع) از ما راضي نباشد ولي اگر فلسفه قيام عاشورا را بدانيم جلوي بسياري از خرافه‌ها گرفته مي‌شود.
نماينده ولي فقيه در گيلان تأكيد كرد: امام حسين (ع) آگاهانه به شهادت رسيد و قيام او براي امر به معروف و نهي از منكر بود و انقلاب ما نيز بر همين اساس پايه‌ريزي شد.
وي با بيان اينكه امر به معروف و نهي از منكر مي‌تواند تهاجم فرهنگي دشمن را خنثي كند، تصريح كرد: امروز دنيا كشورمان را به عنوان سمبل عدالت‌خواهي و اسلام‌خواهي مي‌شناسد.
امام جمعه رشت عزاداري براي امام حسين(ع) را عبادت بزرگي خواند و بيان داشت: اين عزاداري بايد از مجراي صحيح انجام شده و به فتواي علماي دين در مورد شرعي بودن يا نبودن برخي از رفتارها در عزاداري‌ها توجه كرد.
مديركل اوقاف و امور خيريه گيلان نيز در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت، تبعيت از فرهنگ عاشورا را مهم‌ترين درس اجتماع دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدكاظم ميرحسيني اشكوري افزود: كشورمان با پياده كردن فرهنگ عاشورا توانست در مقابل دشمنان مقاومت كند و امروز اقتدار ملت مسلمان ايران به دليل تبعيت از فرهنگ عاشورا است.
وي بيان داشت: امام حسين(ع) اختصاص به شيعه ندارد زيرا او فداي حق شده، با ظلم و ستم مبارزه كرد.
ميرحسيني اشكوري تصريح كرد: فرياد عاشورا تنها راه نجات مسلمانان و مظلومان جهان است.
وي مقابله با خرافه‌پرستي در عزاداري‌هاي ماه محرم و صفر را از مهم‌ترين كارهاي اوقاف گيلان عنوان كرد.
امام جمعه موقت رشت افزود: براي معرفي عاشورا امامان معصوم‌(ع) مطالب زيادي فرمودند و پيامبر اكرم(ص) نيز فرمود:«حسين چراغ راه هدايت است» و اين جمله بسيار پر معناست.
مديركل اوقاف و امور خيريه گيلان ادامه داد: اين جمله نشان مي‌دهد كه نياز و ضرورت ما به نور و زنده كردن فرهنگ عاشورا است.
وي با اشاره به اينكه تا كنون دشمن نتوانست اصل عاشورا را منكر شود، اظهار داشت: پيام عاشورا، قيام امام حسين(ع) براي حق، ظلم ستيزي و مبارزه با بي‌عدالتي است كه اين مهم به خوبي در سخنان امام حسين (ع) مشهود است.
ميرحسيني اشكوري گفت: خواندن اشعار در مراسم‌هاي عزاداري امام حسين (ع) بايد ظلم ستيزي را به ما بياموزد در غير اين صورت زير پرچم عاشورا سينه‌زدن، تحريف عاشورا است.
وي تأكيد كرد: امروزه ذكر مصيبت يك شغل شده است و توجهي به اشعار خوانده شده نمي‌شود در حالي كه نوع اشعار و سروده‌ها بايد كنترل شده و از افراط در هيئت‌هاي عزاداري جلوگيري شود.
امام جمعه موقت رشت حمل علم‌هاي بزرگ را حرام دانست و بيان داشت: زنجيرزني‌هاي خشن كه زنجيرزن شانه‌هاي خود را زخم مي‌كند نيز حرام است.
ميرحسيني اشكوري خاطرنشان كرد: امام حسين(ع) براي اقامه نماز و امر به معروف و نهي از منكر به شهادت رسيده است.
وي افزود: در شب عاشورا بسياري از كارهاي خلاف انجام مي‌شود كه هدف قيام امام حسين(ع) نبايد براي اين كارها از بين رفته و گم شود از اين رو بايد در مورد فلسفه قيام عاشورا فرهنگ‌سازي درست صورتي بگيرد.
مديركل سازمان تبليغات اسلامي گيلان نيز در گفتگو با خبرنگار فارس انجام حركت‌هاي خزنده در برخي هيئت‌هاي مذهبي را سبب بروز آسيب‌هاي فرهنگي دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمين جمال ياري افزود: انحراف در آيين‌هاي عزاداري ظلم به دين و فرهنگ ديني است و بايد اين عزاداري‌ها به دور از هر گونه انحراف و خرافه انجام شود.
وي تصريح كرد: هدف از برگزاري آيين‌هاي عزاداري امام حسين(ع) تبيين فلسفه عاشورا و پرهيز از بدعت‌هاي نادرست است.
ياري ترويج فرهنگ صحيح عاشورا را از وظايف هيئت‌هاي عزاداري، شاعران، علما، دستگاه‌هاي فرهنگي و رسانه‌هاي گروهي اعلام كرد.
انتهاي پيام/ل20
 سه شنبه 17 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن