تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821119702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس در گفتگو با صاحبنظران بررسي مي‌كند؛امام حسين ‌(ع) با قيام خونين خود اسلام را براي هميشه تاريخ زنده كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس در گفتگو با صاحبنظران بررسي مي‌كند؛امام حسين ‌(ع) با قيام خونين خود اسلام را براي هميشه تاريخ زنده كرد
خبرگزاري فارس:‌ آغازين ماه سال قمري با غم همراه است و تا عالم و آدم وجود دارند، غم حسين (ع) و قيام حسين (ع) پابرجاست. امام حسين ‌(ع) با قيام خونين خود اسلام را براي هميشه تاريخ زنده كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آغازين ماه سال قمري با غم همراه است و تا عالم و آدم وجود دارند، غم حسين (ع) و قيام حسين (ع) پابرجاست. امام حسين ‌(ع) با قيام خونين خود اسلام را براي هميشه تاريخ زنده كرد، اما با وجود گذشت سال‌هاي سال از اين واقعه عظيم تاريخي بزرگان ديني هنوز مي‌گويند كه برخي از ابعاد قيام عاشوراي سرور و سالار شهيدان نياز به بررسي، شناخت، تبيين و ترويج دارد.
نكات مورد تاكيد در سال‌هاي اخير كه به ويژه از سوي بزرگان ديني در قم همواره مورد تاكيد قرار گرفته است، تشريح و تبيين قيام عاشورا و دوري كردن مردم از بدعت‌هايي كه در حاشيه برگزاري مراسم‌هاي عزاداري سيد‌الشهدا ايجاد مي‌شود.

* عاشورا تحريف شدني نيست
واقعه عاشورا به قدرت عظيم و شفاف است كه يكي از اساتيد حوزه مي‌گويد كه اين واقعه همچون قرآن كريم تحريف شدني نيست.
آيت‌الله رضا استادي مي‌افزايد: واقعه عاشورا و فداكاري امام حسين (ع) و يارانش به قدري روشن و گويا است كه امكان تحريف اين واقعه وجود ندارد.
وي مي‌افزايد: هيچ‌ كس نمي‌تواند اين واقعه را تحريف كند، چراكه عاشوراي امام حسين (ع) بسيار گويا است و در كربلا امام حسين (ع) و يارانش فداي دفاع از دين شدند.
امام جمعه موقت قم با تاكيد بر اهميت تامل و تدبر در واقعه عاشورا اضافه مي‌كند: گريه كردن و محزون شدن در سوگ مصيبت سيدالشهدا ثواب بسياري دارد، اما مطالعه و تدبر درباره امام حسين (ع) و قيام عاشورا باعث ايجاد تحول در زندگي انسان‌ها مي‌شود.
استاد حوزه علميه قم تاكيد مي‌كند: عاشوراي امام حسين (ع) همانند قرآن كريم مي‌تواند نقش‌آفرين باشد و ما بايد از اين واقعه براي ساختن جامه و سالم‌سازي ادارات، مدارس، مسئولان، رسانه‌ها و .... الگوبرداري كنيم.
آيت‌الله استادي با اشاره به برگزاري مراسم‌هاي عزاداري در ايام محرم تاكيد كرد: عزاداري ارزش فوق‌العاده دارد كه در زندگي ما تاثيرگذاشته و آن را سالم كند.

* بايد جلوي ترويج قمه‌زني گرفته شود،
آيت‌الله ابراهيم اميني ديگر امام جمعه قم نيز ضمن تاكيد بر ضرورت تبيين و تشريح فرهنگ عاشورا در ميان مردم اظهار داشت: امام حسين (ع) در قيام خود اهداف بسياري را دنبال مي‌كرد كه يكي از مهم‌ترين اين اهداف، اجراي فريضه امر به معروف و نهي از منكر بود.
وي خاطرنشان كرد: خوشبختانه ما امروز شاهد هستيم كه مراسم‌هاي عزاداري ماه محرم در سراسر ايران اسلامي و كشورهاي مسلمان برگزار مي‌شود و برگزاري اين مراسم‌ها نشان‌ دهنده محبت شيعيان نسبت به اهل بيت (ع) است.
آيت‌الله اميني بهره برداري صحيح از مراسم‌هاي عزاداري را مورد تاكيد و توجه قرار داد و گفت: سخنرانان، مداحان و مسئولان برگزاري هيئت‌هاي مذهبي بايد توجه داشته باشند كه در اين مراسم‌ها ضمن پرهيز از مطرح شدن مسائل خرافي و دروغ، به بيان ويژگي‌ها و اهداف قيام عاشورا پرداخته شود.
امام جمعه موقت قم تصريح كرد: امام حسين (ع) با قيام خود درس آزادگي، جوانمردي و ظلم‌ستيزي را به ما آموخت و ما بايد اهداف اين قيام را براي مردم تشريح و تبيين كنيم.
وي با اشاره به مطرح شدن برخي مطالب خلاف واقع در مراسم‌هاي عزاداري يادآور شد: برخي از مداحان مطالب خلاف واقع را در مراسم‌هاي عزاداري مطرح مي‌كنند كه بايد نسبت به اين مسائل هشيار بود.
وي با اشاره به مطرح شدن مسئله قمه‌زني و بدعت‌هاي ديگر گفت: علماي ديني به اتفاق قمه‌زني را حرام اعلام كرده‌اند و بايد جلوي ترويج قمه‌زني گرفته شود.
بدعت‌ها و مسائل مطرح شده در كنار تشكيل هيئت‌هاي مذهبي باعث شده است كه خود فعالان در عرصه مداحي به فكر بيفتند و راه‌ حل‌هاي مختلفي را براي پيشگيري از چالش‌هاي ايجاد شده در كنار هيئت‌هاي مذهبي و مراسم‌هاي عزاداري ارائه كنند.
احمد شمس، يكي از مداحان قمي مي‌گويد: اگر مداحان وارد چالش شوند، دچار انحراف شده و در مسير غلط قرار مي‌گيرند.
وي مي‌افزايد: از ديگر مواردي كه دچار انحراف در مداحي‌ها مي‌شود فخرفروشي مداحان به يكديگر است كه بايد به اين مسئله نيز به صورت اساسي توجه شود.
اين مداح مي‌گويد: بايد با اخلاص و توجه به مسائل اسلامي محرمي بدون انحراف در مداحي داشته باشيم.

* بايد روي مداحان جوان بيشتر سرمايه‌گذاري كنيم
سيدمهدي ميرداماد، يكي از مداحان اهل بيت هم درباره اهميت نقش مداحان در ايام محرم اظهار مي‌كند: نسل جوان امروزي بايد به سه مرحله خود ساختگي، بهره‌گيري از درس استادان و تمرين و تلاش اهتمام ورزند.
وي مي‌افزايد: اگر مداحان جوان اين سه مرحله را رعايت كنند، بدون شك هيچ گروهي از آن‌ها به انحراف كشيده نشده و براي بيان مطالب خود به خرافات روي نمي‌آورند.
ميرداماد ادامه مي‌دهد: بايد روي مداحان جوان بيشتر سرمايه‌گذاري كنيم و در جلوگيري از انحرافات تلاش كنيم.

* هشدارهاي انتظامي به هئيت‌هاي عزاداري
برخي از مسائل پيش آمده در ارتباط با برگزاري مراسم‌هاي عزاداري حتي مسئولان انتظامي را نيز به بيان توصيه‌هاي مختلف به هيئت‌هاي عزاداري فراخوانده است.
فرمانده انتظامي استان قم با بيان اينكه شهر قم بايد در رعايت شئونات عزاداري حسيني براي ديگر شهرها الگو باشد، مي‌گويد: قم شهر مقدسي است و كساني كه در هيئت‌هاي مذهبي اين شهر فعاليت مي‌كنند، بايد به گونه‌اي عمل كنند كه اين شهر در كشور الگويي براي ديگر شهرها باشد.
رحيم خورشيدوند ادامه مي‌دهد: ما اگر مسائلي نظير جلوگيري از علم‌گرداني، جلوگيري از نصب و حمل تمثال ائمه، استفاده نكردن از آلات موسيقي‌ غيرمتعارف و قانون‌پذيري را در هيئت‌هاي مذهبي و برگزاري مراسم‌هاي عزاداري مطرح مي‌كنيم، به خاطر اين است كه بايد معنويت در همه‌ مراسم‌هاي ما به بهترين نحو وجود داشته باشد.

* مداح محوري آفتي براي هيئت‌هاي عزاداري
فرماندار قم هم در گفتگو با خبرنگار فارس در قم ضمن بيان برخي نكات در ارتباط با فراهم كردن شرايط برگزاري عزاداري مطلوب در ايام محرم تصريح كرد: در ايام محرم و عزاداري، امسال طرحي را به اجرا درآورديم تا در راستاي اجراي اين طرح از نصب تصاوير مداحان در معابر عمومي شهر و خارج از هيئت‌هاي مذهبي جلوگيري شود.
وي گفت: نصب اينگونه تصاوير باعث بر هم خوردن نظم چهره عمومي شهر و همچنين مسائل و مشكلات بعدي را به دنبال دارد و ما با اين اقدام سعي خواهيم كرد كه در اين خصوص فرهنگ‌سازي لازم را داشته باشيم.
فرماندار قم هيئت‌هاي مذهبي را به پرهيز از مداح‌محوري دعوت كرد و گفت: اين مسئله آفتي براي هيئت‌هاي عزاداري است و تبعات زيادي را به دنبال دارد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به هماهنگي‌هاي صورت گرفته براي برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي يادآور شد: ايستگاه‌هاي صلواتي با نظر شهرداري و نيروي انتظامي مكان‌نمايي مي‌شود.
نيكان قمي بيان داشت: مردم، اصناف، دستگاه‌ها، كارخانجات و ... امسال مشاركت بسيار خوبي با شهرداري در سياه‌پوش كردن شهر داشته‌اند و اميدواريم امسال در ايام عاشورا و تاسوعاي حسيني و پس از آن شاهد برگزاري هرچه باشكوه‌تر مراسم‌هاي سوگواري سرور و سالار شهيدان باشيم.

* فلسفه عاشورا بايد تبيين شود
معاون سياسي امنيتي استاندار قم هم با تسليت فرارسيدن ايام محرم، برضرورت تبيين بيش از پيش اهداف قيام ابا عبدالله الحسين (ع) تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: شكوه و عظمت واقعي عزاداري‌ها زماني نمود بيشتري خواهد داشت كه بتوانيم فلسفه حادثه عاشورا را به خوبي در جامعه نشان دهيم.
احمد حاجي‌زاده تصريح مي‌كند: بايد تلاش شود تا عزاداري‌هاي ماه محرم به دور از هرگونه بدعت و انحرافات برگزار شود.
وي ضمن قدرداني از همكاري مسئولان هيئت‌ها و دستجات عزاداري در برقراري نظم و آرامش، بر لزوم پرهيز از استفاده از هرگونه ادوات و آلات موسيقي و غيرضروري در دستجات و عزاداري‌ها تاكيد مي‌كند.
به هر حال تاسوعا و عاشوراي حسيني در پيش است و در اين روزها در شهر قم و در حرم كريمه اهل‌بيت (س) مرد و زن، پير و جوان، طلبه و دانشجو، همه و همه به عشق بزرگ مظلوم عالم به سر و سينه مي‌زنند و اشك ماتم مي‌ريزند، اما نكته‌اي كه در اين ميان هم عزادارن و هم برگزاري كنندگان مراسم‌هاي عزاداري بايد آن را مورد نظر قرار دهند، توجه به شعور حسيني به شور حسيني است و اين مهم با رعايت دستورات عملي دين مبين اسلام، توجه به اهداف قيام عاشورا و احياي امر به معروف و نهي از منكر محقق خواهد شد.
انتهاي پيام/ش10
 دوشنبه 16 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن