تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812851895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك‌سالگي كاپلو روي نيمكت انگليس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: يك‌سالگي كاپلو روي نيمكت انگليس
فوتبال- گروه ورزشي:
فابيو كاپلو مثل همه مربيان بزرگ ديگر بي‌قرار است.

هنوز آخرين بازي اولين سال مربيگري‌اش در تيم‌ملي انگليس كه به برتري 2 بر يك در برلين انجاميد، تمام نشده بود كه به پيشرفت بيشتر تيمش فكر مي‌كرد. نتايج تيم هرچند غرورانگيز بوده، ولي براي مرداني مثل او در يك لحظه بخار مي‌شود و به آسمان مي‌رود. يك ربع پس از پيروزي بزرگ 4 بر يك مقابل كرواسي در زاگرب بود كه مربي ايتاليايي با لحن تندي درباره بازي صحبت مي‌كرد.

كاپلو شخصيت غمگيني ندارد، ولي براي خشنودي به عنوان يك مربي به چيزي بيش از پيروزي‌هاي مقتدرانه در بازي‌هاي دوستانه و مرحله مقدماتي نياز دارد. قضاوت نهايي درباره او در مرحله نهايي جام‌جهاني 2010 در آفريقاي جنوبي خواهد بود كه حضور انگليس در آن مسابقات قطعي به نظر مي‌رسد. استانداردهاي جام‌جهاني بالاتر است و هزينه شكست در آن زمان سنگين‌تر. كاپلو مي‌گويد: «ما از يك مرحله عبور كرده‌ايم ولي رسيدن به پايان مسير آسان نيست.»

در پرواز برگشت به انگليس، كاپلو راهروي هواپيما را تا آخر طي كرد تا با همه بازيكنان و كادرفني دست بدهد. زمان زيادي طول كشيد تا چنين حركتي به نشانه تحسين از او ديده شود. در اين مدت كارهاي زيادي انجام شده و او خواست از تعهد همه كساني كه در اين پروژه شريك بودند، تشكر كند. هيچ نشانه‌اي از تزلزل در او ديده نمي‌شود، ولي وقتي از پتانسيل تيم فعلي براي فتح جام جهاني سئوال مي‌شود، آن را رويايي در دوردست مي‌داند. او درباره خاطراتش از جام‌هاي جهاني مي‌گويد: «يادم مي‌آيد كه وقتي در جام جهاني 1974 يك بازيكن بودم، به عنوان يكي از سه تيم برتر جهان به آلمان رفتيم ولي در پايان مرحله گروهي حذف شديم.» كاپلو بازيكن خط مياني آن تيم بود و در جريان پيروزي 2 بر يك لهستان كه منجر به حذف ايتاليا شد، زننده تنها گل تيمش.»

مسافران جديد

او دورنماي تيمش در آفريقاي جنوبي را اينگونه ترسيم مي‌كند: «همه چيز به آمادگي بازيكنان بستگي دارد و اينكه در آن زمان چقدر شاداب باشند.» براي كاپلو صحبت از جام جهاني هنوز زود است. با اين وجود او نمي‌تواند از كاري كه از زمان پيوستن به تيم‌ملي انگليس انجام داده، به راحتي بگذرد. او درباره اولين بازي‌اش روي نيمكت اين تيم مي‌گويد: «پس از بازي مقابل سوئيس فهميدم كه كار بسيار بسيار سختي داريم. اين يك ماموريت بزرگ است.» اين بازي دوستانه در ومبلي با پيروزي 2 بر يك به پايان رسيد، ولي بازيكنان آن روز، خيلي زود از قطار جا ماندند.

جرمن جيناس هرچند اولين گل عصر كاپلو را به ثمر رساند اما جزو مسافران برلين نبود و حتي وقتي قرار شد هافبك‌هايي جانشين جرارد و لمپارد مصدوم شوند، جيمي بولارد (فولام) و اسكات پاركر (وستهم) معرفي شدند. ديويد بنتلي كه مقابل سوئيس در تركيب اصلي بود، در تيم فعلي جايي ندارد و پيتر كراوچ هم به حاشيه رانده شده است. هر مربي از رقابت در تيمش صحبت مي‌كند، ولي به ندرت مي‌توان تيمي پيدا كرد كه داراي چنين حدي از رقابت و در نتيجه دردسرهاي فراوان انتخاب باشد. آلمان در برلين در حالي تسليم انگليس شد كه تنها تعداد معدودي از بازيكنان اصلي كاپلو در تركيب اصلي حاضر بودند.

به نظر نمي‌رسيد كه تركيب انگليس درون زمين تصادفي انتخاب شده بود و كمتر كسي جاي خالي غايبان را احساس كرد. مربي ايتاليايي وقتي تيم را از مك‌لارن تحويل گرفت، در تشخيص بيماري تيم گفت: «بازيكنان انگليسي از نظر تكنيكي خوبند، ولي فقط در تمرينات و ليگ برتر، نه در تيم‌ملي.» تفاوت كاپلو با اسلافش اين است كه براي حل اين مشكل روش موثري در پيش گرفت. در بازي اخير، حتي با حضور ذخيره‌ها هم تيم هماهنگ بود. كاپلو مي‌گويد كه تاكيد اصلي بر جاگيري و تمركز بازيكنان است: «اين بسيار مهم است.

بازيكنان انگليسي كيفيت بالايي دارند ولي ما همچنين به حركت با توپ و بدون توپ، در زمان حمله و دفاع نياز داريم. اين كار بسيار مهمي است كه مربيان انجام داده‌اند.» سرعت در اين تيم نقش حياتي دارد و در غياب تئو والكات مصدوم، كاپلو در بازي اخير از سرعت ويرانگر گابريل آگبونلاهور استفاده كرد. كاپلو مربي‌اي نيست كه به بازي ديدني شهرت داشته باشد، ولي اجازه حمله دادن به تيم انگليس تصميم موثري بوده است. او در حالي كه طرفدار مالكيت توپ است، استفاده از روحيه تهاجمي طبيعي ليگ برتر را هم دوست دارد. انگليس در 10 بازي‌اش 25 گل زده كه 12 نفر از بازيكنان در آن سهيم بوده‌اند.

ذات تهاجمي

تنها مرتبه‌اي كه انگليس نتوانسته گلزني كند به شكست يك بر صفر در پاريس برمي‌گردد كه تنها ناكامي عصر كاپلو به شمار مي‌رود. 8 بازي از 9 بازي ديگر با پيروزي به پايان رسيده است. با اين وجود مربي هنوز دغدغه‌هاي زيادي دارد. ديويد جيمز تنها بازيكني است كه در همه بازي‌ها در تركيب اصلي بوده و با پيدا شدن يك رقيب، وضعيت تيم در اين نقطه حساس مطمئن‌تر مي‌شود. كاپلو همچنين بايد به اين موضوع فكر كند كه هر دو گل تيمش در آلمان توسط متيو آپسون و جان‌تري از روي ضربه ايستگاهي به ثمر رسيد. تيم همچنين تسلطش در بازي باز و رو به جلو را نشان داده، ولي بايد بهترين و مطمئن‌ترين سيستم انتخاب شود.

در بازي‌هاي حساس، انگليس مي‌تواند از روش 1-3-2-4 استفاده كند. والكات، وين روني و جرارد مي‌توانند نقش مهاجمان ثانويه را به خوبي ايفا كنند. هرچند اميل هسكي نشان داده كه يك مهاجم هدف قابل توجه است، ولي گاهي تيم به يك تمام‌كننده چابك نياز دارد.

آگبونلاهور مي‌تواند براي چنين نقشي پرداخته شود ولي فهميدن واكنش كاپلو در برابر يك مايكل اوون آماده جالب خواهد بود. او مي‌گويد: «در به روي همه بازيكنان باز است. من بازيكناني را انتخاب مي‌كنم كه در بهترين شرايط بدني باشند. به همين دليل است كه آنها خيلي خوب بازي مي‌كنند. وقتي براي تيم‌ملي بازي مي‌كنيد بايد 100 درصد آماده باشيد. بازي با 60 درصد آمادگي براي تيم‌ملي غيرممكن است.»

هر بازيكني كه بخواهد در فهرست كاپلو قرار بگيرد، آزموني سخت و فرسايشي در پيش دارد، ولي عملكرد او در سال اول نشان مي‌دهد كه ممكن است روزي براي مسافران اين گروه، افتخار بزرگي در راه باشد.

منبع: گاردين – 21 نوامبر 2008
 دوشنبه 16 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن