تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812809245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در كتاب جديد دو دانشمند آمريكايي عنوان شد: احتمال وجود يك جاسوس شوروي در برنامه هسته‌يي آمريكا بعد از جنگ جهاني دوم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در كتاب جديد دو دانشمند آمريكايي عنوان شد: احتمال وجود يك جاسوس شوروي در برنامه هسته‌يي آمريكا بعد از جنگ جهاني دوم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

"يو اس نيوز" در گزارشي به كتاب جديد دو تن از دانشمندان پيشين تسليحات هسته‌يي آمريكا اشاره كرده و نوشت كه اين دو در اين كتاب به احتمال وجود يك جاسوس شوروي در برنامه هسته‌يي تسليحاتي آمريكا اشاره كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجله "يو اس نيوز" در اين گزارش آورده است: دو دانشمند پيشين تسليحات هسته‌يي آمريكا در كتابي جديد اعلام كردند كه جاسوسان شوروي تنها به دزديدن رازهاي هسته‌يي از پروژه‌ي منهتن در دهه‌ي 40 ميلادي (چيزي كه تاريخ‌شناسان سال‌هاست از آن مطلع هستند) اكتفا نكردند، بلكه يك جاسوس كه در گذشته ناشناخته باقي مانده بود به شوروي كمك كرد اولين بمب هيدروژني خود را طراحي كند.

شوروي در سال 1955 اولين بمب گرمايي هسته‌يي خود را منفجر كرد كه اين امر تنها يك سال پس از آزمايش اولين بمب هيدروژني آمريكا اتفاق افتاد و شوروي با اين كار به برتري هسته‌يي كه ارتش آمريكا پس از جنگ جهاني دوم به دست آورده بود پايان داد.

در ادامه اين گزارش آمده است: دني استيلمن و توماس ريد، دو تن از دانشمندان پيشين برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي آمريكا در كتاب "صراحت هسته‌يي: تاريخچه‌اي سياسي از بمب و اشاعه آن" نام جاسوسي را كه به گفته‌ي آنان رازهاي مربوط به بمب هيدروژني را از لابراتوار تسليحاتي لوس‌آلاموس در نيومكزيكو خارج كرد فاش نكردند، اما به بخش‌هايي از زندگي وي اشاره كرده و گفتند كه وي در آمريكا به دنيا آمد، در خارج از آمريكا بزرگ شد، در دهه‌ي 30 تحت تاثير حزب كمونيست قرار گرفت و در طول جنگ جهاني دوم شغلي را در لابراتوار لوس‌آلاموس به دست آورد.

اين مجله در ادامه نوشت: بر اساس آن‌چه در كتاب استيلمن و ريد آمده است، آنان به اين دليل از افشاي نام اين جاسوس كه اكنون مرده است خودداري كردند كه "وي نمي‌تواند از نام خانوادگي خود دفاع كرده يا اظهارات آنان را انكار كند". به گفته‌ي ريد و استيلمن، نام اين جاسوس واقعا مهم نيست، بلكه "اثر انگشت وي است كه اهميت دارد".

در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم: به گفته استيلمن كه خود از سال 1965 تا سال 2000 به كار در لوس‌آلاموس مشغول بود، وي سعي كرد در دهه‌ي 90 ميلادي با مراجعه به پليس اف‌.بي‌.آي پرونده‌اي را عليه اين دانشمند تشكيل دهد، اما پليس محلي سانتافه تحقيقات را سرهم‌بندي كرد و تحقيقات در نهايت "ديگر قابل شناسايي نبود". در نهايت نيز توجه اف‌.بي.‌آي به واسطه‌ي يك واقعه‌ي جاسوسي كه در آن زمان در رابطه با ون هو لي، يكي ديگر از دانشمندان مشغول به كار در لوس‌آلاموس پيش آمد معطوف شد و از دنبال كردن پرونده‌ي پيشين خودداري كرد.

در ادامه اين گزارش آمده است: به گفته‌ي اين دو نويسنده، پس از آن‌كه جنگ سرد به خاطره‌ها پيوست، آنان براي اولين‌بار مدركي به دست آوردند كه ثابت مي‌كرد طراحي بمب هيدروژني شوروي با كمك شخصي از داخل برنامه‌ي هسته‌يي آمريكا صورت گرفت. به گفته‌ي آنان، دانشمندان روسي در نشستي در اواخر دهه‌ي 90 ميلادي به آن دو گفتند كه آندره‌يي ساخاروف، طراح بمب شوروي در خفا از اين‌كه اعتبار تمام و كمال ساخت اين بمب هيدروژني را بپذيرد خودداري كرده بود. روس‌ها به طور تلويحي گفتند كه ساخاروف مي‌دانست كه از شخصي در داخل برنامه‌ي آمريكا كمك گرفته بود.

مجله يو اس نيوز در ادامه آورده است: برخي كارشناسان پيشين تسليحات شوروي نيز گفتند كه يك كپي از طرحي اوليه از "در هم فروريختگي تابشي" (فن‌آوري مورد استفاده در بمب‌هاي هيدروژني) كه به نظر مي‌رسيد در دهه‌ي 50 توسط يك طراح آمريكايي بمب هيدروژني كشيده شده بود، دريافت كردند. اين سند ظاهرا دزديده شده يا كپي شده بود و سر از شوروي درآورده بود. استيلمن و ريد گفتند كه چنين اطلاعاتي تنها مي‌توانست از طريق يك مسير به شوروي راه يابد: از طريق يك جاسوس.

در پايان گزارش يو اس نيوز آمده است: در طول دهه‌ي 50 ميلادي در آمريكا سوءظن شديد و گسترده‌اي درباره‌ي احتمال جاسوسي شوروي وجود داشت و به نظر مي‌رسد افشاگري‌هاي جديد نشان مي‌دهند كه اين شك و ترديدها چندان نيز نابه‌جا نبود. اگر استيلمن و ريد حقيقت را بگويند مي‌توان مطمئن شد كه كساني بودند كه به شوروي كمك مي‌كردند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن