تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821015060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو هيات مديره ايران‌خودرو: *206 به‌دليل ارزبري ضررده است *پلت‌فرم X12 نزديك به 206 است *جامعه با پژو روآ بد برخورد كرده است!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عضو هيات مديره ايران‌خودرو: *206 به‌دليل ارزبري ضررده است *پلت‌فرم X12 نزديك به 206 است *جامعه با پژو روآ بد برخورد كرده است!
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: خودرو

شركت بزرگي مانند ايران‌خودرو كه سال گذشته به عنوان پرفروش‌ترين شركت داخلي با فروش بيش از هشت هزار ميليارد تومان معرفي شد، همواره با مسائل و حاشيه‌هاي زيادي مواجه است و همواره مسائل جانبي بزرگترين خودروساز خاورميانه بيشتر از متن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

البته برخي سياست‌هاي وزارت صنايع و معادن نيز در به‌وجود آوردن بخش عمده‌اي از اين حاشيه‌ها بي‌تاثير نبوده است چراكه بخش زيادي از سياست‌هاي ايران‌خودرو از سوي اين وزارتخانه تحميل شده است. در اين رابطه ديدن عضو هيات مديره اين شركت بزرگ خودروسازي كنجكاوي هر خبرنگاري را برمي‌انگيزد تا از مسائل مختلف و مشكلاتي كه اين شركت با آن دست به گريبان است، مطلع شود.

البته برزو مختاري گرچه در ابتدا قصد صحبت كردن نداشت ولي در ادامه با حرارت خاصي راجع به مسائل ايران خودرو به ابراز عقيده پرداخت.

ضرر توليد خودروهاي دوگانه‌سوز و رويكرد شركت به موتورهاي پايه گاز سوز، دفاع از پژو روآ، برند ملي ايران خودرو، مسائل مربوط به چري، بازگشت پيكان جديد و بحران جهاني از جمله مسائلي است كه وي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره آنها به اظهار نظر پرداخت.

وي معتقد است ايران‌خودرو به دليل ارزبري 2000 يورويي پژو 206 روي اين محصول ضرر مي‌كند.

اما درحالي كه استقبال عمومي از محصول پژو رو‌آ ايران‌خودرو در بازار بسيار كم شده، شركت فروش خوبي براي اين خودرو داشته است.

ــ جامعه با پژو روآ بد برخورد كرده است!

مختاري همچنين در پاسخ به اينكه پس چطور اين خودرو با كاهش استقبال عمومي مواجه شده است؟ توضيح داد: "شايد اين مساله به خاطر اين است كه تعريف بدي از آن وجود دارد. بايد دانست موتور اين خوردو ديگر موتور پيكان نيست و قطعا ايمني روآ بيشتر از پرايد است."

اما باتوجه به اينكه مصرف بالاي سوخت پژو روآ از جمله مسائلي بود كه موجبات كاهش تقاضا براي اين خودرو و رفتن ايران خودرو به سمت روآي سال را فراهم كرد، وي گفت:" درخصوص مصرف سوخت آن نيز آقاي زالي - رييس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو - موتوري تهيه كرده كه شرايط بهتري يافته است."

بحث دوگانه‌سوز كردن خودرها مساله‌اي است كه شايد هيچ كدام از خودروسازان داخلي مثل ايران خودرو به آن معترض نبوده است و آن‌طوركه از شواهد امر برمي‌آيد ضرر هنگفتي نيز از اين بابت كرده است و ضمن كاهش استقبال مردم، محصولات دوگانه‌سوز اين شركت معمولا با كيت‌هاي نسل چهارم عرضه شده‌اند و هنوز وزارت نفت حدود 100 ميليارد تومان از بابت اين خودروها به ايران خودرو بدهكار است. هرچند اخيرا درخصوص برخي تاكسي‌هاي دوگانه‌سوز ايران خودرو گشايشي شده است.

ــ دوگانه‌سوز بهتر از هيچي!

دراين‌باره مختاري با اشاره به استراتژيك بودن كالايي مثل بنزين خاطرنشان كرد: سياست‌مداران موظفند وقتي كه بنزين مي‌تواند از سوي دشمن به عنوان يك حربه فشار مورد استفاده قرار گيرد، كاري كنند كه اين فشار به حداقل برسد. بنابراين خودرو دوگانه‌سوز داشتن خيلي بهتر از اين است كه وسيله‌اي براي حركت نداشته باشيم ولو با تمام نقايصي كه دارد.

وي افزود: ولي ما نيز در راستاي بهبود خودروهاي دوگانه‌سوز حركت و به سمت توليدات پايه‌گازسوز حركت كرده‌ايم. ما راجع به خودروهاي دوگانه‌سوز ضرر كرده‌ايم و هنوز هم درپي گرفتن آن هستيم چراكه دولت يكسري تعهدات داشت كه به آن عمل نكرد و در اين زمينه فشار نقدينگي زيادي به ايران‌خودرو وارد شد.

ــ اگر توليد كنيم و مشتري نبود، چه بايد كنيم؟

اين عضو هيات مديره ايران خودرو درباره اين‌كه چرا موتورهاي پايه‌ گازسوز شما هنوز به توليد انبوه نرسيده است؟ توضيح داد: مصرف و توليد انبوه نياز به تقاضا دارد. اگر توليد كنيم و مشتري نبود چه بايد كنيم؟ هر محصولي بايد كشش توليدش ايجاد شود. درحال حاضر ما به دانش فني و اساس انجام كار دست يافته‌ايم و آماده توليد انبوه نيز هستيم و قطعا اگر زيرساخت‌هاي لازم در كشور فراهم شود موتورهاي پايه‌گازسوز ايران خودرو نسبت به نمونه‌هاي دوگانه‌سوز قبلي افت توان نخواهند داشت.

باتوجه به اين‌كه قرار است ايران‌خودرو از سايت بابل كه قبلا بنا بود در راستاي توليد محصول مشترك S21 با شركت چري از آن استفاده كند، از قرار معلوم گويا اين سايت به توليد سمند جديد ايران خودرو اختصاص يافته و قرار است از خردادماه سال آينده توليد در آن به انجام برسد.

مختاري در ادامه گفت‌وگو با ايسنا راجع به اين سايت گفت: استاندار جديد مازندران اعتقاد دارد كه محيط زيست اين منطقه را نبايد صنعتي كرد و اين در حالي است كه ما اين همه نقاط كويري داريم و مسيرهاي جاده‌هاي آنجا نيز آمادگي كارهاي لجستيكي را ندارد و نسبت به اين مشكلات نمي‌توان بي‌تفاوت بود.

وي افزود: درباره كارخانه بابل نيز در حال بررسي هستيم كه با سرمايه‌ بخش خصوصي و با برند ايران‌خودرو محصول توليد شود و محصولي نيز كه قرار است در آنجا به توليد برسد در حال حاضر جزء محصولات فعلي ما نيست.

به گفته اين عضو هيات مديره ايران خودرو، چين به عنوان يك اقتصاد مطرح وجود دارد كه اگر از آن دور شويم به خودمان ضرر زده‌ايم و اين كشور را نمي‌توان از همكاري كنار گذاشت.

ــ قطعا در آينده از نام پيكان استفاده خواهيم كرد

او همچنين درباره اينكه آيا اگر فشارهاي دولتي نبود ايران‌خودرو به سمت ايجاد سايت خودروسازي در بابل حركت مي‌كرد؟ گفت: قطعا براي اينكه در اين مكان سايت توليدي ايجاد كنيم كارشناسي‌هاي زيادي بايد صورت مي‌گرفت كه اين كارها در بابل انجام شد. اين‌كه اين سايت در مازندران باشد نظر دولت بود ولي اينكه الزاما خود بابل يا جايي ديگر بتوان اين كار را انجام داد بررسي‌هاي ما نشان مي‌داد اگر اين سايت جايي ديگر نزديك به بابل باشد، مي‌تواند به ما كمك كند كه اين امر مورد قبول واقع نشد و ما هم با درايت خود مي‌خواهيم كمترين ضرر و زيان را ايران خودرو، بخش خصوصي و مردم ببينند.

«آيا پيكان برمي‌گردد» سوال ديگري بود كه با اين واكنش مختاري روبرو شد: « آيا پيكان خودرو خوبي نبود؟ پيكان در زمان خود مطرح شده بود. البته امروز نيز توقعات مردم بالا رفته و ما نيز بايد به آن احترام بگذاريم، ولي قطعا در آينده از نام پيكان استفاده خواهيم كرد.»

بحث رقابت و تقابل محصولات جديد داخلي دو شركت سوال ديگر از مختاري بود چراكه اخيرا و باتوجه به اينكه سايپا محصول داخلي مينياتور خود را رونمايي كرده بود، مديرعامل ايران خودرو درباره اين محصول گفته بود كه قرار است بهمن ماه محصول از آن رونمايي شود و داخلي‌تر از محصول سايپاست.

ــ پلت‌فرم X12 نزديك به 206 است

وي درباره اين‌كه آيا محصول داخلي ايران خودرو قرار است روي پلت‌فرم 206 باشد؟ گفت: بحث‌هاي مختلفي مطرح شده بود كه پلت‌فرم پيكان جديد روي پژو206، سمند يا روآ باشد كه در نهايت به اين جمع‌بندي رسيديم كه نزديك به پژو 206 باشد. سعي مي‌كنيم قيمت پايه آن زير 10 ميليون باشد و با اين قيمت نيز قصد رقابت يا مبارزه با محصول ديگري را نداريم. اتاق خودرو نيز توسط نيروهاي داخلي طراحي شده است. پرايد باتوجه به خروج پيكان از خط توليد ايران‌خودرو توانست جاي آن را بگيرد. ولي مطمئنا اگر الان پيكان وجود داشت، مشتري حق انتخاب داشت و هدف ما نيز ايجاد حق انتخاب براي مشتري است.

بحث بحران جهاني و پرداختي‌هاي ايران‌خودرو به شبكه قطعه‌سازي مساله ديگري بود كه مختاري به بحث راجع به آنها پرداخت. او ضمن عنوان اينكه فشار به قطعه‌سازان كنترل شده است توضيح داد: در شرايطي كه بحران جهاني وجود دارد و شركت‌هايي مثل پژو و رنو و همچنين قطعه‌سازان جهاني واحدهاي خود را تعطيل مي‌كنند وضعيت ما به صورت كنترل‌شده‌اي است.

ــ‌ امتياز دادن براي پژو هزينه‌بردار است

وي همچنين درباره مذاكره با پژو براي واردات خودرو پس از بحران به وجود آمده، تصريح كرد: همه اين كارها در دستور كار ما قرار دارد. ما به دنبال ايجاد روابط بهتري هستيم و چالش‌هاي ما با پژو در اين زمينه بيشتر شده است. آنها در حال تثبيت منافع خود هستند ولي بايد در مواردي به توافق برسيم. وقتي كه آنها تحت فشار هستند قطعا امتياز دادن برايشان هزينه‌بردار است و در مقابل آن مقاومت مي‌كنند ولي همه اين مسائل بستگي به فراست ما دارد.

اين عضو هيات مديره ايران خودرو همچنين درباره اين‌كه آيا سفر اخير مديرعامل شركت به فرانسه دراين زمينه مثمرثمر بوده است؟ و آيا ايران خودرو قصد واردات خودرو خاصي را دارد؟ گفت: بله. نتيجه اين سفر مثبت بود و به تفاهماتي نيز رسيديم ولي اگر قرار باشد محصولي در رنج قيمتي بالا يا پايين وارد شود، كار در ابتدا با توليد داخلي شروع نخواهد شد و به‌تدريج توليد داخل نيز مي‌تواند آغاز شود.

او همچنين درباره نگراني‌هاي خودروسازان داخلي از بحران جهاني گفت: هم سايپا و هم ايران‌خودرو بايد نگران بحران مالي جهاني باشند اما تنها خودروساز نمي‌تواند به آن توجهي داشته باشد بلكه در سياست‌ها و قانون‌هايي كه وضع مي‌شوند بايد نظرات خودروسازان نيز دريافت شود. به‌عنوان مثال تعرفه واردات بايد به نفع توليد باشد چراكه به‌زودي شما شاهد حمله قيمتي چين خواهيد بود. آيا بايد بازار داخلي را در اختيار افراد ديگري گذاشت؟

اين مقام مسوول در شركت ايران‌خودرو در پايان اظهار كرد: هرچه باشد ما صنعتگر هستيم و اگر نتوانيم به سطحي از توليد برسيم كه قيمت تمام شده پايين بيايد نمي‌توانيم موفق عمل كنيم چراكه درحال حاضر پژو با توليد سه ميليون دستگاه خودرو با شرايط بحراني مواجه شده است.

انتهاي پيام
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن