تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827310098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صفاريانپور در گفتگو با مهر:تيك تاك فرصت معاشرت با شخصيت‌هاي محبوب را به مخاطب مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صفاريانپور در گفتگو با مهر:"تيك تاك" فرصت معاشرت با شخصيت‌هاي محبوب را به مخاطب مي‌دهد
فواد صفاريانپور تا به حال چند برنامه گفتگومحور تهيه و توليد كرده، اما برنامه "تيك تاك" تجربه‌اي متفاوت در كارنامه او به شمار مي‌رود. گفتگو با اين برنامه‌ساز جوان در روز تولد او ـ البته با دو ساعت تأخير ـ انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طعم خوش شربت‌هاي "تيك تاك" و سخن گفتن از سينما، آرزوهاي دوران كودكي و لذت معاشرت با شخصيت‌هاي محبوب دو ساعت گفتگو با تهيه‌كننده و كارگردان "تيك تاك" را به خاطره‌‌اي شيرين تبديل كرد؛ برنامه‌اي كه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 19:45 روي آنتن شبكه دو مي‌رود.

* ايده "تيك تاك" چطور شكل گرفت؟ شما پيش از اين سابقه اجرا و تهيه برنامه‌هاي گفتگومحور را داشتيد. نگران نبوديد "تيك تاك" شبيه برنامه‌هاي قبلي شود؟

ـ صفاريانپور: وقتي پيشنهاد توليد اين برنامه به ما داده شد، از ما خواستند يك برنامه گفتگومحور متفاوت بسازيم و درباره اين متفاوت بودن صحبت نشد، خودمان هم تا مدتي نمي‌دانستيم چه بايد بكنيم. در صحبت‌هايي كه داشتيم به اين ساختار رسيديم. اولين ايده اين بود كه مجري نداشته باشيم. مخاطب ميانه گفتگوي دو نفر وارد مي‌شود و ميانه بحث هم از آنها جدا مي‌شود. اين فرصتي است كه بيننده دارد تا در يك كافه شنونده حرف‌هاي دو نفر باشد.

* براي همين محل اين ملاقات‌ها يك كافه است؟

ـ اتفاقي مي‌بايست مي‌افتاد تا ميهمان‌هاي برنامه از شكلي كه در تلويزيون و اين برنامه‌ها وجود داشت فاصله مي‌گرفتند. اغلب اين شخصيت‌ها در تلويزيون ديده شده بودند. اما مي‌خواستيم به جاي پرداختن به تخصص آنها به تفكرشان بپردازيم. در برنامه‌هاي گفتگومحور از يك جراح درباره درك او از زيبايي يا نگاهش به مرگ و فلسفه زندگي سئوال نمي‌شود و اين شخصيت‌ها درباره حرفه‌شان صحبت مي‌كنند.

* دوست داشتيد ذهنيت آدم‌ها را در "تيك‌تاك" انعكاس دهيد؟

ـ براي من اين نكته كه در ذهن آدم‌ها چه مي‌گذرد هميشه جذاب بوده. فكر مي‌كنم در يك برنامه گفتگومحور بررسي سناريو زندگي آدم‌ها خيلي جذابتر است تا درباره حرفه آنها صحبت كنيم. دوست داشتم شما هم از من درباره گذشته‌ام مي‌پرسيديد و من مي‌گفتم آرزويم بوده برنامه‌اي مثل "تيك تاك" داشته باشم و با اين چهره‌ها معاشرت و لذت آن را با مخاطب تقسيم كنم.

* پس يكي از هدف‌هايتان اين است كه وجهي از شخصيت ميهمان‌ها را نشان دهيد كه ديده نشده است؟

ـ ديده شده اما از آن گذشته‌ايم. در گفتگوهاي تلويزيوني هدف چيزي ديگر است و معمولا پرداختن به زندگي شخصي آدم‌ها مهم نيست. ماهيت كلي برنامه "تيك تاك" اين است كه دو نفر كه قرابت و دوستي دارند در فرصتي كوتاه با هم درباره موضوعي كه دوست دارند صحبت كنند و بيننده با اين گپ همراه شود.

فواد صفاريانپور (چپ) با برادرش سياوش و بيژن بيرنگ در پشت صحنه "تيك تاك"

* از اول مهم بود اين زوج‌ها همخواني داشته باشند؟

ـ قطعا از اول به اين موضوع فكر كرديم.

* ميهمان‌هاي برنامه چقدر بازي مي‌كنند؟ همه چيز واقعي است يا شما آنها را هدايت مي‌كنيد؟

ـ نقش كارگردان در "تيك تاك" فراهم كردن شرايط يك گفتگوي خوب است. بخشي از كار ما در مرحله پيش از گفتگو انجام مي‌شود. به اين فكر مي‌كنيم چه كساني را انتخاب و از چه كسي دعوت كنيم كه با ميهمان برنامه گفتگو كند. درباره چه موضوعي صحبت كنيم. اغلب ميهمان‌هاي ما آدم‌هايي جامع هستند، اما من دوست دارم درباره دغدغه‌هايشان صحبت كنند.

* بخشي از ماجرا قبل از گفتگو شكل مي‌گيرد؟

ـ در كنار گروه تحقيق و پژوهش، گروهي ديگر پيش از ورود به كافه روي طرحي كار مي‌كنند كه قرار است در اين گفتگو اتفاق بيفتد. من، سياوش، خانم مهسا ملك‌مرزبان و خانم آذر اسدي به عنوان اعضاي شوراي سردبيري برنامه روي موضوع‌ها فكر مي‌كنيم و به تركيب ميهمان‌ها و ارتباطي كه بايد بين آنها برقرار شود، مي‌رسيم.

* پس در واقعيت دخل و تصرف مي‌كنيد؟

ـ من و گروهم فضايي فراهم مي‌كنيم تا اتفاق‌هايي كه در اين كافه مي‌افتد واقعي و قابل باور باشد، شرايط بر ميهمان‌ها غالب شود و در فضايي راحت و صميمي با هم صحبت كنند.

* مثل فيلم‌هاي رئاليستي آنها را در فضا قرار مي‌دهيد؟

ـ دقيقاً. وقتي شرايط كامل شد، آنها با حس و حال كافه همراه مي‌شوند.

* جزئياتي وجود دارد كه فضاي اين كافه را واقعي و باورپذير مي‌كند. چطور به اين فضاسازي رسيديد؟

ـ افرادي كه غير منتظره از مقابل دوربين مي‌گذرند، حضور كافه‌دار و آمبيانس كافه كه در چنين فضايي وجود دارد بيننده را در شرايطي قرار مي‌دهد كه بپذيرد با يك گپ صميمي در يك كافه همراه شده است. اين مجموعه كارهايي است كه كارگردان و گروه برنامه‌ساز بايد انجام دهند تا برنامه‌اي با مشخصات "تيك ‌تاك" ساختاري قابل‌ قبول پيدا كند.

* در "تيك تاك" كارگرداني يعني فضاسازي و همراه كردن ميهمان‌ها با اين فضا.

ـ كارگرداني اين برنامه نه گل درشت است نه خيلي كمرنگ. كارگردان يعني راهبر و اين نقش در برنامه مشخص است. به هر حال من تمهيداتي دارم، ما دو ساعت قبل از شروع گفتگو با هر دو طرف صحبت مي‌كنيم و سناريويي شكل مي‌گيرد. نقشه نمي‌كشم اما...

* به هرحال راهبردي وجود دارد و نمي‌شود گفت همه چيز اتفاقي است.

ـ هيچ چيز در "تيك‌ تاك" اتفاقي نيست. پتانسيل برنامه حاصل يك عمر پژوهش و تحقيق است و من واسطه جمع‌آوري آن هستم.

* افرادي هستند كه علاقه به حضور در برنامه نداشته باشند؟

ـ بله، برخي علاقه به حضور در برنامه نداشتند و گروهي هم با تلويزيون مشكل داشتند. افرادي به برنامه آمدند و گفتگو كردند اما حاصلش آنطور كه مي‌خواستيم نشد. آنها به من اعتماد كردند و با نظر خودشان گفتگو را كنار گذاشتيم. گاهي بعضي گفتگوها را تكرار و گاهي تركيب‌ها را عوض كرديم. فكر مي‌كنم همه گفتگوها يكدست نيست، اما از سطح متوسط هم پائين‌تر نيست. گفتگوهاي ضعيف را بيرحمانه كنار گذاشتيم.

* مقصر اينكه گفتگوها خوب نمي‌شدند شما بوديد؟

ـ گاهي من و گروهم در انتخاب آدم‌ها اشتباه كرديم. گاهي موضوع را اشتباه انتقال داديم و... اين اتفاق در يك كار 100 قسمتي طبيعي است. اما ميزان اين خطاها نسبت به برنامه‌هاي ديگر كمتر است چون در همه بخش‌ها دقت لازم را داريم.

* چقدر به اين فكر كرديد كه گفتگوها متنوع باشد يا مناسبت‌ها را در نظر بگيريد؟ مثلاً در برنامه‌اي كه همزمان با هفته كودك پخش شد نگار استخر و آزاده پورمختار حضور داشتند.

ـ "تيك ‌تاك" برنامه مناسبتي نيست و هيچ مناسبتي را در خود جاي نمي‌دهد، چون آدم‌ها به خاطر مناسبت خاص به كافه نمي‌روند تا باهم معاشرت كنند. ما بايد توقعمان را از يك گفتگو مشخص كنيم. قرار است با يك گفتگو چه اتفاقي بيفتد؟ مشكلي حل شود، نتيجه‌گيري خاص داشته باشيم يا موضوعي بررسي شود؟ در "تيك‌ تاك" هيچيك از اين هدف‌ها را نداريم. اين برنامه فرصت معاشرت من و مخاطب را با افرادي فراهم مي‌كند كه فرصت معاشرت با آنها را در زندگي پيدا نمي‌كنيم.

* يعني به اين سمت حركت كرديد كه كارگرداني ديده نشود؟

ـ نه. فكر مي‌كنم هر چيز اندازه‌اي دارد و ميزان ديده شدن كارگردان در يك پروژه هم بايد مشخص باشد. اگر چه نام سياوش به عنوان مشاور در كنار نام من مي‌آيد، اما ما با هم كار مي‌كنيم. گروهي كه در كنار ما حضور دارند موثر است و اگر "تيك‌ تاك" برنامه‌اي موفق است، آنها هم در اين تأثيرگذاري نقش دارند."تيك ‌تاك" يك كار گروهي و كارگردان هماهنگ كننده اين ايده‌ها است.

* در "تيك ‌تاك " نقش افراد در خلق موقعيت‌ها مهم است. به نظرم يكي از بهترين قسمت‌ها برنامه رامبد جوان و اميد روحاني بود. جوان بازيگر و كارگردان است و ريتم را خوب مي‌شناسد، هر جا بحث افت مي‌كرد او خوب فضا را عوض مي‌كرد.

ـ من هم موافقم كه يكي از بهترين برنامه‌ها همين گفتگو بود.

* اما همه گفتگوها يكدست نيست، مثل گفتگوي نگار استخر و آزاده پورمختار.

ـ البته من اين گفتگو را خيلي دوست دارم.

* حاشيه‌هايش از گفتگو بهتر بود و شما از اين حاشيه‌ها خوب استفاده كرديد.

ـ نارگل دختر خانم استخر در آن گفتگو نقشي مهم داشت و بحث هم جذاب بود.

* مي‌توانيد با قاطعيت درباره بهترين و بدترين برنامه قضاوت كنيد؟

ـ قاطعانه قضاوت مي‌كنم و از اين موضوع هم پرهيز نمي‌كنم. بعضي مي‌گويند همه كارهايشان را به يك اندازه دوست دارند، اما من اينطور نيستم. هنرمند نمي‌تواند همه كارهايش را به يك اندازه دوست داشته باشد.

* هنرمند در ذات خود كمالگرا است.

ـ هم آرمانگرا است هم نظرش دائم تغيير مي‌كند. البته بعد از مدتي هم نسبت به بعضي كارهايش حس نوستالژيك پيدا مي‌كند. قرار نيست من همه اين گفتگوها را دوست داشته باشم بلكه بايد فكر و ديدگاه اين آدم‌ها را به تصوير بكشم. ما در تدوين هم چيزي را حذف و اضافه نمي‌‌كنيم، چون نمي‌خواهيم جريان گفتگو را تغيير بدهيم.

* مخاطب برنامه طيفي خاص هستند؟

ـ همه مردم مخاطب برنامه ما هستند، اما هر بيننده‌اي به اندازه خود از "تيك‌ تاك" لذت مي‌برد.

* به اين فكر كرديد كه شخصيت‌هايي را به برنامه بياوريد كه پيش از اين به تلويزيون نيامده‌اند؟

ـ اتفاقاً به اين موضوع هم فكر كرديم. تلاش ما اين بود كه برنامه‌اي آبرومند بسازيم و اين شخصيت‌ها به برنامه اعتماد كنند و ميهمان ما شوند. برخي شخصيت‌ها برايم اهميت و ارزش زياد داشتند، اما با برخورد منفي كه كردند آن هيبت شكست. البته آدم‌هاي بزرگ هم به برنامه تلويزيوني خوب مي‌آيند. اما اگر بعضي تمايل ندارند، من به عنوان برنامه‌ساز مقصرم كه با آنها درست رفتار نكردم. حتي ممكن است برخورد مسئولان در مقاطعي در اين موضوع دخيل باشد.

* براي طراحي "تيك ‌تاك" الگوي خارجي داشتيد؟

ـ اصلاً. من برنامه‌هاي خارجي را مي‌بينم، اما بايد رسانه را بشناسيم و با شناخت برنامه بسازيم. طراحي "تيك ‌تاك" كارگاهي بود. طراحي اوليه را خانم ملك‌مرزبان و شهرام شكيبا انجام دادند و من، سياوش و خانم ملك‌مرزبان در بالغ شدن آن نقش داشتيم. در اين مدت از آدم‌هاي درجه يك كمك فكري گرفتيم و ايده‌هايمان كامل شد. در واقع چكش‌كاري نهايي با من و سياوش بود.

* برنامه‌اي را تكرار كرديد؟

ـ همانطور كه اشاره كردم بعضي برنامه‌ها خوب نبود، اما ميهمان‌ها با علاقه آمدند و دوباره صحبت كردند. در واقع آنها به من اعتماد كردند و دفعه دوم گفتگو همان چيزي مي‌شد كه مي‌خواستيم.

* ايده اين منوي متفاوت و خوشمزه از كجا آمد؟

ـ زماني كه به فكر طراحي يك كافه رسيديم، دنبال كافه‌اي متفاوت بوديم و به اين نتيجه رسيديم كه كافه‌اي ايراني با خوراكي‌هاي اصيل و ايراني داشته باشيم. يكروز به بچه ها گفتم مي‌توانيم فهرستي از نوشيدني‌هاي خوشمزه و ارزان ايراني تهيه كنيم و خودم فهرست نهايي را انتخاب كردم.

* سفارش‌ها واقعي است؟

ـ از زماني كه شخصيت‌ها وارد كافه مي‌شوند همه چيز واقعي است. يكي از جذابيت‌هاي برنامه اين تفاوت نوشيدني‌ها است. تجربه كردن يك نوشيدني متفاوت لذت‌بخش است. به تجربه فهميده‌ام زماني يك گفتگو موفق مي‌شود كه به هر دو طرف خوش بگذارد.

* افق ديد شما در اين حرفه چيست؟ به كارگرداني در تلويزيون و سينما فكر كرده‌ايد؟

ـ من و سياوش سال‌هاست برنامه مي‌سازيم اما دغدغه من سينماست. من عاشق سينما هستم و براي رسيدن به آن برنامه‌ريزي كرده‌ام. اوايل فيلم كوتاه مي‌ساختم و از قصه و آرتيست‌بازي خوشم مي‌آيد، اما هيچ‌قت برنامه‌سازي براي تلويزيون را فراموش نمي‌كنم. مخاطب تلويزيون گسترده است و برنامه‌هاي اين رسانه بازخورد سريع در حد وسيع دارد.

گفتگوي رامبد جوان با اميد روحاني از برنامه‌هاي موفق "تيك تاك" بود

* از عكس‌هاي روي ديوار مي‌توان حدس زد به سينماي كلاسيك علاقه داريد.

ـ من چارلي چاپلين را دوست دارم به اين دليل كه كوچك و بزرگ حرف او را مي‌فهمند. كمدي و ملودرام را ترجيح مي‌دهم اما سينماي فلسفي را كمتر دوست دارم. "هامون" را دوست دارم اما "ليلا" و"اجاره نشين‌ها" را بيشتر دوست دارم. دلم مي‌خواهد مردم وقتي از سينما بيرون مي‌آيند حالشان خوب شود. سينماي هيچكاك را هم دوست دارم.

* از خارجي‌ها راحت اسم مي‌بريد اما درباره ايراني‌ها پرهيز مي‌كنيد؟

ـ اينطور نيست... مهرجويي استاد است. فيلم‌هاي كيارستمي، بيضايي و تقوايي را دوست دارم. فرمان‌آرا از كارگردان‌هاي محبوب من است و از اغلب فيلم‌هاي ابراهيم حاتمي‌كيا لذت مي‌برم.

* با اين عشق به سينما چرا برنامه سينمايي نساخته‌ايد؟

ـ (فكر مي‌كند) درباره چه چيز سينما برنامه مي‌ساختم؟

* مثلاً اين كافه پاتوق سينمايي‌ها بود و هر بار يك گفتگوي سينمايي در آن شكل مي‌گرفت.

ـ ما ميهمان سينمايي داشته‌ايم و از اين به بعد هم داريم.

* گفتار متن پايان هر برنامه، امضاي شما پاي آن گفتگو است؟

ـ اين گفتار متن نگاه من به عنوان كارگردان است كه با مشورت منصور ضابطيان كامل مي‌شود. احساس مي‌كنم لازم است برنامه را با اين كدگذاري تمام كنيم. البته همه برنامه‌ها يك شكل پاياني ندارند و بر اساس جنس برنامه به پايان‌بندي مي‌رسيم.

* گپ ما هم تمام شد. خسته نشديد؟

ـ نه! خوش گذشت...

ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ

گفتگو از محدثه واعظي‌پور
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن