تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819594628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وبلاگ دوندهبازخواني كارتون‌هاي قديمي و دوراني كه دنياي ما كودكانه بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وبلاگ "دونده"بازخواني كارتون‌هاي قديمي و دوراني كه دنياي ما كودكانه بود
خبرگزاري فارس: روزگارى نه چندان دور تلويزيون به خانه هاى ما آمد، با خودش كارتون هاى دوست داشتنى آورد و داستان هايى كه هرگز از ذهن ما محو نخواهند شد.


به گزارش خبرنگار "سرويس فضاي مجازي" خبرگزاري فارس، بهمن عبداللهي نويسنده وبلاگ "دونده"، مطلبي را با عنوان "بازخواني كارتون‌هاي قديمي و دوراني كه دنياي ما كودكانه بود" در يكي از پست‌هاي وبلاگ خود منتشر كرده است.
برپايه اين گزارش در بخشي از اين مطلب آمده است:

روزگارى نه چندان دور تلويزيون به خانه هاى ما آمد، با خودش كارتون هاى دوست داشتنى آورد و داستان هايى كه هرگز از ذهن ما محو نخواهند شد.
امروز هر پدر و مادرى وقتى جلوى يك فروشگاه فيلم‌هاى كارتونى بايستد با تعجب بسته‌بندى كارتون‌هاى نسل هزاره سوم را خواهد ديد كه روى آنها اسامى عجيبى نوشته شده و تصاوير شخصيت‌هاى فلزى و روباتيك روى آنها حك شده است.
يقيناً همه اين پدر و مادرها در چنين لحظاتى به ياد دورانى مى‌افتند كه تلويزيون دو شبكه داشت و هر شبكه يك ساعت براى بچه‌ها برنامه پخش مى‌كرد كه همين يكى ـ دو كارتون و چند ميان پرده عروسكى ساخت وطن بزرگترين سرگرمى تصويرى آن نسل بود.
در سال‌هايى نه چندان دور از ويدئو و آتارى و گيم و DVD خبرى نبود، اما كارتون‌هاى جذابى بود كه به جاى خشونت و تصادف و اكشن پر از داستان‌هاى شيرين بود.
كارتون‌هايى كه هم دلنشين بودند، هم آموزنده و البته بعضى‌هايشان سريالى بودند.
وجه مشترك بيشترشان هم جست وجو به دنبال مادر و خانواده بودند. مثل نيكو، باخانمان، بل و سباستين، هاچ زنبور عسل و ‎.‎..، شخصيت بعضى‌هايشان بدون مادر بودند. مثل بنر، سندباد، حنا، جودى آبوت، گاليور و ‎.‎..، تعدادى از قهرمانان هم اصلاً نه پدر داشتند و نه مادر اما بشدت دوست داشتنى بودند مثل پلنگ صورتى، سرندى‌پيتى، پت و مت، گوريل انگورى و ‎.‎.‎.
در روزگاران كودكى ما سريال‌هاى دنباله دار بيشترين طرفدار را داشتند كه در اين ميان پينوكيو، سندباد، بينوايان، رامكال، بچه‌هاى مدرسه آلپ، بابالنگ دراز، خانواده دكتر ارنست، مهاجران و ‎.‎.‎. را مى‌توان نام برد، اما از ميان صدها كارتون اپيزوديك چندكارتون بيشترين خاطره را به ياد پدر و مادرهاى امروز مي‌اندازد؛ تنسى تاكسيدو و چاملى، پروفسور بالتازار، ركسى، لولك و بولك، كايوت و پرنده سريع (ميگ ميگ)، معاون كلانتر، يوگى و دوستان، گاليور، دهكده حيوانات، موش كور، تام و جرى و ‎.‎.‎.
اين روزها فيلم‌هاى سينمايى زيادى از آن سوى آبها به خيابان‌هاى شهرهاى ما مى‌رسد، برخى از اين توليدات به مدد چند شركت دولتى و خصوصى دوبله و تعدادى هم با زيرنويس در مغازه‌ها عرضه مى‌شوند، اما بسيارى از اين كارتون‌ها نمى‌تواند خاطره كارتون‌هاى ساده و خاطره انگيز آن روزها را تكرار كند، نسل امروز به هر حال با مرد عنكبوتى، هالك، لاك‌پشت‌هاى نينجا، شگفت انگيزان و ‎.‎.‎. عجين شده است.
كارى هم نمى‌شود كرد، موجى است كه راه افتاده و بچه‌ها حق انتخاب ندارند، تلويزيون هم با همه سخت‌گيرى‌هايش به وفور كارتون‌هاى پر از خشونت و تصادف و انفجار و شليك پخش مى‌كند.
در اين ميان نمى‌توان جلوى «ديدن» را گرفت اما مى‌توان برنامه‌هاى متعادلتر را جايگزين كرد.
رابين هود را يادتان هست هاكلبرى فين، ماركوپولو، آرزوهاى بزرگ، پسر مبتكر، لوله پاك كن، سه كله پوك و.‎.‎.
انتهاي پيام
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن