تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816297038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استان قزوين رتبه اول بهره وري آب در كشور را كسب كرد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: استان قزوين رتبه اول بهره وري آب در كشور را كسب كرد
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين گفت: بهره وري آب در سطح مزارع استان 70 درصد است و نسبت به ميانگين جهاني -60 درصد- داراي وضعيت مناسبي است.
به گزارش خبرنگار اعزامي موج به استان قزوين؛ دكتر محمد رضا صفري رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين در نشست خبري با اعلام اين مطلب افزود: اين استان به دليل شبكه آبياي كارآمد به عنوان پايلوت كشوري انتخاب شد. اين شبكه داراي كانون آب بران است كه به تعاوني آب بران تبديل مي شود.
وي گسترش كشاورزي پيشرفته را نتيجه استقرار شبكه آبياري دانست و گفت: پس از انقلاب اين ارمغان به سطح تمام روستاهاي استان گسترش يافت.
صفري سطح اراضي كشاورزي استان را 98/0 درصد از كل اراضي كشاورزي كشور اعلام كرد و افزود: بيش از 3 درصد محصولات كشاورزي در اين استان توليد مي شود. 31 درصد اراضي منطقه قابليت زراعي دارند كه ميزان برداشت در آن از ميانگين كشور بسيار بالاتر است. 53/54 درصد اراضي مرتعي، 2/1 درصد جنگلي و 3/2 درصد بياباني است.
وي خاطر نشان كرد: 65/54 درصد اراضي استان آبي و 35/45 درصد ديم است. در چنين شرايطي 6/91 درصد محصولات از سطح اراضي آبي و 4/8 درصد از اراضي ديم برداشت مي شود.
رييس جهاد كشاورزي استان قزوين عمده ترين محصولات باغي استان را سيب، گيلاس، انگور، گردو، فندق، زيتون، زغال اخته، هلو و شليل اعلام كرد و افزود: در توليد زغال اخته رتبه اول كشور را داشته و 5/95 درصد اين محصول در استان قزوين توليد مي شود.
وي اين منطقه را داراي رتبه دوم در توليد قندق، انگور، گيلاس، شليل و زيتون دانست و گفت: استان قزوين جزء 10 استان برتر باغذاري كشور است. در توليد گندم آبي رتبه 14، جوي آبي رتبه 11، ذرت دانه اي رتبه 6 و عدس ديم رتبه 4 را دارد.
صفري افزود: بهره وري در واحد سطح در استان قزوين بالاست و امسال در توليد ذرت دانه اي مقام اول يا دوم را كسب خواهد كرد.
وي قزوين را داراي رتبه نخست كشور در ميانگين توليد شير به ازاي هر راس دام توصيف كرد و گفت: در اين استان هر راس دام 32 ليتر شير در روز توليد مي كند كه با ميانگين هاي بين المللي برابري داشته و نسبت به ميانگين كشوري بالاتر است. در بسياري از واحدها به ازاي هر راس دام حدود 60-50 ليتر شير برداشت مي شود.
رييس سازمان جهاد كشاورزي قزوين توليد شير ساليانه استان را 350 هزار تن اعلام كرد و خاطر نشان كرد: 5 درصد شير كشور در اين منطقه توليد مي شود.
وي با اشاره با رتبه 5 كشوري در توليد مرغ گفت: سالانه 61 هزار تن مرغ در قزوين توليد مي شود. در توليد تخم مرغ رتبه سوم را داشته و حدود 72 هزار تن توليد مي شود.
وي چهار محور توسعه پايدار كشاورزي و منابع طبيعي، افزايش كمي و كيفي محصولات كشاورزي با نگاه به تامين امنيت غذايي، رشد سرمايه گذاري و توسعه و عمران مراكز روستايي و عشايري را اساس برنامه ريزي بخش كشاورزي قزوين دانست و افزود: طراحي ها براي حركت به سمت كشاورزي مدرن و توسعه يافته بر مبناي توانمندي عوامل توليد شامل آب، خاك، انرژي و منابع انساني است. در استان قزوين بر اساس ويژگيهاي خاص به آموزش، ترويج و تحقيقات توجه ويژه شده است.
صفري با تاكيد بر نقش تحقيقات در كشاورزي مدرن گفت: 12 ايستگاه، مشغول فعاليت در زمينه تحقيقات كاربردي مورد نياز بخش هستند.
وي عدم گسست در عوامل توليد را رمز موفقيت در كشاورزي توسعه يافته دانست و خاطر نشان كرد: با گسترش تعاونيهاي توليد و يكپارچه سازي اراضي تلاش مي كنيم بهره وري عوامل توليد را افزايش داده و صرفه جويي در هزينه ها داشته باشيم. در تعاونيهاي توليد عمليات خاك ورزي حفاظتي در دست انجام است و حضور اين تعاونيها نقش كليدي در تكميل زنجيره توليد دارد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي قزوين با اشاره به نقش اتحاديه ها در بخش كشاورزي گفت: اتحاديه دامداران استان يكي از بهترين تعاونيهاي كشور است. يكي از فعاليتهاي مثبت انجام شده توسطه اين اتحاديه ايجاد مشاركت در فعاليتهاي بخش توليد و كارخانه فرآوري شير است.
وي از ايجاد اولين تعاوني توليدكنندگان قارچ كشور در استان قزوين خبر داد و افزود: رتبه سوم توليد قارچ كشور به اين استان تعلق دارد. در سياستهاي سازمان جهاد كشاورزي نگاه به تشكلها و گروههاي مشاركت مردمي بسيار جدي است و اين امر به توسعه كشاورزي كمك خواهد كرد.
وي با اشاره به فعاليت 49 شركت مشاوره اي و فني گفت: طرح نظارت به كشت گندم به اين شركتها واگذار شده است. در سال گذشته انجام مبارزه بيولوژيك با مشاركت 102 كارشناس گياهپزشكي و حفظ نباتات در استان در قالب انجام فعاليتهاي آموزشي، ترويجي و توزيع نهاده آغاز شد. امسال نيز 125 كارشناس در مقطع زماني مشخص جذب خواهد شد.
صفري از كسب رتبه نخست در مكانيزاسيون كشت برنج خبر داد و گفت: در برداشت برنج تلاش مي كنيم براي اولين بار از كمباين استفاده كنيم. اقدامات موثري در مبارزه بيولوژيك با كرم ساقه خوار برنج انجام شده است.
وي با اشاره به كشت متناوب كلزا و برنج در سطح 20 هكتار به عنوان پايلوت افزود: نتايج بسيار خوبي از اين منطقه بدست آمد كه در معيشت مردم بسيار موثر خواهد بود.
رييس سازمان جهاد كشاورزي قزوين از احداث بزرگترين واحد گاوداري كشور در استان قزوين خبر داد و گفت: اين واحد يكي از بزرگترين مگا فارمهاي دنياست و 40 هزار راس دام در اين منطقه نگهداري خواهد شد.
وي افزود: با توجه به وضعيت دامپروري منطقه الگوي كشت به سمت گسترش علوفه پيش رفته است. براي اولين بار در سطح استان اقدام به كشت خلر، ماشك، كلزاي علوفه اي و سورگوم شده است. در سال گذشته علي رغم خشكسالي، سطح زير كشت ذرت دانه اي و علوفه اي رشد خوبي داشت. ميانگين توليد در اين مزارع بسيار مناسب و حدود 110 تن در هكتار بود.
صفري از توجه به گسترش صنايع تبديلي وابسته به بخش كشاورزي در سياستگذاريهاي استاني خبر داد و گفت: واحدهاي جديد فرآوري شير در دست احداث است. با افزايش شركتهاي مكانيزاسيون بهره وري بهبود خواهد يافت.
وي با اشاره به فعاليتهاي انجام شده در حوزه آب و خاك گفت: با استفاده از اعتبارات خشكسالي فعاليتهاي زير بنايي خوبي در اين بخش انجام شده و 10 هزار هكتار از اراضي استان تحت پوشش آبياري تحت فشار قرار گرفت. چند سد خاكي در دست احداث بوده و زهكشي حاشيه شوره زار مركزي به عنوان مهمترين پروژه استان در سطح 15 هزار هكتار در دستور كار قرار دارد. انجام اين پروژه از مصوبات سفر اخير رياست جمهوري به استان قزوين است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي قزوين احداث آزمايشگاه مدرن كنترل كيفي مواد غذايي با منشا دامي به عنوان مرجع ملي را يكي ديگر از مصوبات سفر رييس جمهور به استان قزوين دانست و گفت: اولين كلكسيون ملي انگور با 830 رقم انگور در تاكستان با حضور وزير جهاد كشاورزي به بهره برداري رسيد. در سال جاري 150 رقم انگور به اين مجموعه اضافه خواهد شد.
وي منطقه الموت را مركز توسعه گياهان دارويي معرفي كرد و افزود: اكوتون ويژه الموت استعداد ويژه اي در گسترش كشت گياهان دارويي دارد. در اين منطقه گياه سرخ وليك رشد مي كند كه از نظر مواد موثره بسيار مهم است. اقدامات مناسبي براي گسترش كشت گياهان دارويي در منطقه انجام شده است.
صفري با اشاره به سياست گسترش باغهاي زيتون در اراضي شيب دار حاشيه شاهرود گفت: اگر نيمي از اراضي ملي و مستثنيات تبديل به باغ ديم شود كمك بسيار بزرگي به كشاورزي منطقه خواهد كرد.
وي از انتخاب قزوين به عنوان پايلوت كشاورزي مدرن خبر داد و گفت: استفاده از سيستم پيام كوتاه يكي از نوآوري هاي مسئولين استان براي اطلاع رساني به كشاورزان در ارتباط با تغييرات آب و هوايي و يا نحوه مبارزه با آفات است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي قزوين از توزيع لامپهاي كم مصرف در مرغداريها به منظور بهينه سازي مصرف سوخت به عنوان اقدامي مثبت ياد كرد و افزود: براي اولين بار در كشور مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيك در مرغداري هاي استان توليد خواهد شد.
 جمعه 13 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن