تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812830306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميزگرد رفتار رسانه‌ها درباره‌ حوادث غزه تاكيد شد: *نقش موثر رسانه‌هاي ايراني *ايجاد رنسانس رسانه‌يي در خاورميانه *از بين رفتن ابهت رسانه‌يي رژيم صهيونيستي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در ميزگرد رفتار رسانه‌ها درباره‌ حوادث غزه تاكيد شد: *نقش موثر رسانه‌هاي ايراني *ايجاد رنسانس رسانه‌يي در خاورميانه *از بين رفتن ابهت رسانه‌يي رژيم صهيونيستي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: رسانه

به عقيده كارشناسان‌ فعاليت‌هاي رسانه‌هاي ايراني در چند روزي كه از حمله‌ رژيم صهيونيستي به غزه مي‌گذرد بسيار موثر بوده و توانسته‌اند وضعيتي در افكار عمومي به وجود آورند كه اهداف آمريكا و رژيم صهيونيستي در اين عمليات با شكست روبه‌رو شود؛ در واقع رسانه‌هاي ايراني با عملكرد خوب در به پاخيزي مردم منطقه در حمايت از مقاومت فلسطين نقش بسيار موثري داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار رسانه‌ خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعد‌الله زارعي - كارشناس مسائل سياسي - كه در ميزگرد رفتار رسانه‌هاي عربي و غربي درباره‌ حوادث غزه در راديو گفت‌وگو سخن مي‌گفت، با اشاره به جلوگيري رژيم صهيونيستي از ورود خبرنگاران به غزه اظهار كرد: آنچه در غزه مي‌گذرد كاملا يك تراژدي و فاجعه‌ سنگين است كه توسط يك جريان نظامي خاص به وجود مي‌آيد.

او ادامه داد: اگر خبرنگاران وارد غزه شوند بايد اين جنايت‌ها را گزارش دهند كه ديدن آن‌ها نيز اين سوال را در ذهن ايجاد مي‌كند كه چه كسي اين جنايت‌ها را خلق كرده است و همه خواهند گفت رژيم صهيونيستي و چنين امري باعث مي‌شود اين رژيم ازسوي افكار عمومي دچار مشكلات فراواني شود.

ممانعت رژيم صهيونيستي از فعاليت آزاد رسانه‌ها در غزه

وي افزود: بر همين اساس طبيعي است كه رژيم صهيونيستي مانع از فعاليت آزاد رسانه‌ها در غزه شود؛ قطعا رژيم صهيونيستي اگر از سوي موشك‌هاي حماس مشكلي برايش ايجاد شود، آن‌ها را تصويرسازي و برجسته‌سازي مي‌كند زيرا به نفع اوست كه البته هنوز نتوانسته است مواردي اين چنيني پيدا كند كه روي آن‌ها مانور دهد.

او با اشاره به اين كه رژيم صهيونيستي در غزه دستاوردي ندارند ادامه داد: بايد دستاوردي وجود داشته باشد تا بتوان از آن گزارش تهيه كرد. مثلا اگر مردم غزه عليه حماس تظاهراتي مي‌كردند حتما رژيم صهيونيستي به خبرنگاران جايزه نيز مي‌داد تا آن را پوشش دهند يا چنانچه حملات هوايي رژيم صهيونيستي به كشته شدن چريك‌هاي حماس منجر مي‌شد (از آنجا كه از قبل تبليغات كرده بودند كه چريك‌هاي حماس تروريسم هستند) پخش تصاوير اجساد چريك‌ها براي آن‌ها يك دستاورد بود اما در حال حاضر فقط اين مردم عادي هستند كه آسيب مي‌بينند و تا به حال جسد هيچ چريكي پيدا نشده است.

او تصريح كرد: تنها در اقدامي در روز اول حمله به غزه عليه يك مقر پليس از سوي رژيم صهيونيستي انجام شد كه در آن تعدادي از اعضاي پليس غزه شهيد شدند و از آنجا كه پوتين و لباس نظامي به تن داشتند و شباهتي بين آن‌ها و چريك‌ها ديده مي‌شد، رژيم صهيونيستي و رسانه‌هاي آمريكا مداوم تصوير آن‌ها را نشان مي‌دادند. در حالي كه اگر به علامت‌هاي روي لباس‌هايشان توجه مي‌شد مي‌فهميدند كه پليس هستند ضمن اين كه چريك و يونيفورم خاص در عمليات نمي‌پوشند و سعي مي‌كنند دشمن را در شناسايي خود ناكام بگذارند.

فعاليت ايران در عرصه‌ رسانه‌ها را بسيار موثر بود

او در ادامه فعاليت ايران در عرصه‌ رسانه‌ها را بسيار موثر عنوان و خاطر نشان كرد: رسانه‌هاي ايراني توانسته‌اند وضعيت در افكار عمومي منطقه به وجود آورند كه رژيم صهيونيستي و آمريكا را در اهداف عمليات خود به شكست بكشاند؛ رژيم صهيونيستي آمده بود وضعيت منطقه را كه به نفع مقاومت بود دگرگون كند اما جرياني كه قرار بود ضعيف‌تر شود امروز قوي‌تر شده است.

وي با بيان اين كه فعاليت ايران در شش روز حمله به غزه بسيار موثر بوده است اضافه كرد: امروز با آنچه از رسانه‌هاي غربي پخش مي‌شود مي‌توان متوجه شد اقدامات ما قطعا فايده داشته است چرا كه در سطوح منطقه‌يي اقدامات ملت‌ها، احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها عليه رژيم صهيونيستي و آمريكا و نيز در حمايت از دولت مقاومت در فلسطين بوده است به گونه‌اي كه حتي آن‌ها را وحشت‌زده نيز كرده است.

زارعي با تاكيد بر اين كه ايران در به پاخيزي مردم منطقه بسيار نقش داشته است افزود: تمركز اقدامات صدا و سيماي ايران بر غزه و نيز فعاليت ساير رسانه‌هاي ايران و همچنين دولت به صورت قاطعانه و بدون ملاحظه كاري در قبال غزه بسيار خوب بوده است به گونه‌اي كه حمايت از مقاومت و حماس را همه‌گير كرده است.

رژيم صهيونيستي ابهت رسانه‌يي‌اش را از دست داد

در ادامه حسن عابديني - كارشناس رسانه - نيز با بيان اين كه در حال حاضر يك رنسانس رسانه‌يي در خاورميانه در حال اتفاق افتادن است اظهار كرد: رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه، ابهت دروغين نظامي خود را از دست داد و در جنگي كه چند روز از آن گذشته و تقارن يا مشابهتي با جنگ شش روزه‌ رژيم صهيونيستي عليه اعراب دارد، موضوع قابل بحثي است.

او ادامه داد: در شش روز جنگ رژيم صهيونيستي با اعراب او توانست تمام ارتش كشورهاي قدرتمند اعراب را شكست دهد و حتي خاك كشورهاي عربي اسلامي مثل جولان، كرانه‌ باختري و صحراي سينا را نيز به سرزمين‌هاي اشغالي خود اضافه كند.

وي افزود: در حالي كه امروز احساس مي‌شود رژيم صهيونيستي در جنگ غزه ابهت رسانه‌يي خود را نيز از دست داده است و با وجود لشگركشي رسانه‌يي 18 ماه گذشته‌ خود نتوانسته است افكار عمومي را متقاعد كند كه بپذيرند آنچه در غزه هست به نفع رژيم صهيونيستي است.

او با بيان اين كه دو جبهه‌ رسانه‌يي امروز در مقابل هم وجود دارند ادامه داد: يك رسانه‌اي كه در چارچوب رژيم سلطه از رژيم صهيونيستي دفاع مي‌كند و در هر دو حوزه‌ عربي و غربي وجود دارد كه در منتهي عليه راست اين جبهه‌ رسانه‌يي، رسانه‌ وابسته به نومحافظه‌كاران جنگ‌طلب هستند.

بايكوت اخبار غزه در برخي رسانه‌ها

وي ادامه داد: در واقع فاكس نيوز كه در چهار روز اول اين جنگ نابرابر سعي مي‌كرد اخبار را بايكوت رسانه‌يي كند و در اين راه بي‌ بي سي، سي ان ان، يورو نيوز، دويچه‌وله و فرانس 24 نيز بر اساس سياست‌هاي دولت‌هايي كه از آن‌ها تبعيت مي‌كردند او را همراهي و سعي كردند با جوسازي گرچه محدود جريان مقصر در اين جنگ را حماس نشان دهند، گرچه نتوانستند در افكار عمومي چنين مطلبي را جا بياندازند.

اين كارشناس رسانه اضافه كرد: همين شبكه‌ها از چهارشنبه شب سعي كردند برخي از واقعيت‌ها را نيز نشان دهند به گونه‌اي كه پنجشنبه شاهد بوديم در برخي رسانه‌هاي داخلي رژيم صهيونيستي نيز در مخالفت با جنگ غزه مطالبي منتشر شد؛ به طوري كه هاآرتص در مطلبي نوشت "در حقيقت جواناني كه در پشت جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي قرار گرفتند درست است كه جوان هستند اما بزدل‌ترين و ضعيف‌كش‌هاي آدم‌هاي روزگارند زيرا به جايي حمله مي‌كنند كه نه ضد هوايي وجود دارد و نه تدافند دفاعي؛ آن‌ها صرفا بمب‌هاي خود را در هر جايي كه امكانش باشد رها مي‌كنند، فارغ از اين كه تا الان يك پايگاه موشكي مقاومت را نيز نزده‌اند".

انتقاد رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي از جنگ غزه

او خاطر نشان كرد: اين مطالب نشان مي‌دهد فاجعه‌ي غزه آنقدر سنگين است كه حتي رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي كه ارتش كنترل شديدي برروي آن‌ها دارد نيز به انتقاد از جنگ عليه غزه پرداختند.

طلسم رسانه‌يي غرب شكسته شده است

به گفته‌ عابديني در جبهه‌ رسانه‌هاي غربي رسانه‌ها شگردهاي مختلفي را دنبال كردند كه اولين آن‌ها اين بود كه تلاش كردند حماس را به عنوان يك گروه تنهاي مقاومتي نشان دهند كه در مقابل جامعه‌ جهاني قرار گرفته است، در صورتي كه امروز شاهديم تظاهرات‌هاي گسترده‌اي در تمام جهان حتي در آمريكاي لاتين و ژاپن كه شايد دورترين منطقه نسبت به خاورميانه و جنايات رژيم صهيونيستي در غزه هستند اتفاق مي‌افتد. بنابراين مي‌توان گفت كه طلسم رسانه‌يي غرب شكسته شده است.

او ادامه داد: برچسب‌زني نيز شگرد ديگر رسانه‌هاي غربي در اين مدت بوده است؛ آن‌ها با استفاده از اين شيوه سعي كرده‌اند از قدرت حماس و تلاشي كه او براي دفاع از سرزمينش مي‌كند، بكاهد و او را يك گروه تروريستي و وابسته به كشورهاي ديگر نشان دهد كه اين شگرد نيز جواب نداده است.

وي خاطر نشان كرد: بحث ديگر نيز مربوط به توازن دروغين است؛ يعني يك بار رسانه‌ها مي‌گويند حماس در چند ماه گذشته راكت پراكني مي‌كرده و همين امر باعث شده است رژيم صهيونيستي به غزه حمله كند اما اكنون همين رسانه‌ها با چندين نفر مانند سخنگوي ارتش، سخنگوي نخست وزيري، نخست وزير، وزير جنگ و وزير خارجه‌ رژيم صهيونيستي مصاحبه مي‌كنند تا افكار عمومي را از اين طريق اغنا كنند اما همچنان در اين امر ناكام مانده‌اند.

به عقيده‌ وي از امروز نيز اين رسانه‌ها بنا را بر ترديدافكني گذاشته‌اند. يعني همان بحثي كه سيد‌حسن نصرالله، رهبر مقاوم جهان عرب، به آن اشاره كرد؛ بدين معنا كه اين‌ها همچنان وحشت دارند كه هدفشان را به طور دقيق و روشن بيان كنند يعني بگويند مي‌خواهيم حماس را نابود كنيم.

عابديني با اشاره به اين كه رسانه‌ها در جهان عرب نيز سياست‌هاي مختلفي را در اين مدت دنبال كردند افزود: سياست وابسته به كشورهاي عربستان و مصر از جمله سياست‌هايي بوده است كه رسانه‌هاي عرب در مدت حمله‌ رژيم صهيونيستي به غزه دنبال كردند؛ رسانه‌هاي اين دو كشور خلاف عرق عربيت و همچنين مسلمان بودن خود در چارچوب سياست‌هاي صاحبان، مالكان و رهبران خود عمل كرده‌اند.

او ادامه داد: مثلا العربيه در اين مدت سعي كرده است حماس را به عنوان مقصر در حمله‌ رژيم صهيونيستي به غزه نشان دهد گرچه اين رسانه انحراف معياري در همسويي با رسانه‌هاي غربي پيدا كرده و او نيز از اولين ساعات بامداد روز پنجشنبه از اصطلاحي به‌عنوان "عدوان اسرائيلي" استفاده كرده است و مسووليت برخي از فجايع غزه را به عهده‌ رژيم صهيونيستي انداخته است.

اين كارشناس خاطر نشان كرد: ‌از آنچه گفته شد چنين برمي‌آيد به احتمال قوي يك دگرديسي مانند آنچه در جنگ 33 روزه اتفاق افتاد در سطح رهبران عربستان شاهد باشيم ضمن اين كه رسانه‌هاي مصري هم در چارچوب دولت خود سعي كرده‌اند به رژيم صهيونيستي كمك كنند.

همكاري رسانه‌هاي مصري با رژيم صهيونيستي

او گفت: همانطور كه دولت مصر، دست به دست رژيم صهيونيستي داده و محاصره‌ غزه را كامل كرده است رسانه‌هايشان نيز چنين كرده‌اند. گرچه با تظاهراتي كه در قاهره و ساير شهرهاي مصر انجام شد انتظار مي‌رود بعضي استقلال‌طلبان و آزاديخواهان رسانه‌هاي جهان عرب به حمايت از مقاومت بپيوندند.

اين كارشناس رسانه‌ ادامه داد: ساير رسانه‌هاي عربي مانند الجزيره نيز از بدو شروع اين اتفاق واقعيت‌ها را منعكس كردند.

آن‌ها سعي كردند فجايعي را كه رژيم صهيونيستي به وجود آورده و همچنين تظاهرات‌ها را به طور كامل منتشر كند و در اين امر نه از مقاومت طرفداري كردند و نه از رژيم صهيونيستي كه البته الجزيره نيز در اين انعكاس خارج از سياست‌هاي خطر عمل نكرده است.

او اضافه كرد: زيرا امير قطر نيز در چند روز گذشته گفته است "اگر سران عرب الان جلسه تشكيل ندهند پس براي چه موضوعي بايد دور هم جمع شوند، وقتي كه فلسطين در آماج حملات سهمگين رژيم صهيونيستي قرار گرفته است".

به گفته‌ وي رسانه‌هاي نوظهور جهان عرب مانند المنار، رسانه‌هاي برون مرزي ايران يعني العالم و پرس تي وي و هچنين الاقصي (وابسته به حماس) از رسانه‌هاي بسيار نزديك به مقاومت محسوب مي‌شوند.

در مجموع آنچه گفته شد مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه آرايش رسانه‌يي حال حاضر جهان در كوشش وقايع غزه به شكل گفته شده است كه برخي در حمايت از مقاومت فلسطين و برخي نيز وابسته به نظام سلطه در غرب و جهان عرب هستند.

انتهاي پيام
 جمعه 13 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن