تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816656436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرانسه در دام غزه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فرانسه در دام غزه
پاريس - فرانسه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را با بي تفاوتي در برابر جنايات اسراييل در غزه و نقض حقوق بشر در اين سرزمين به پايان برد و خاطره برخورد غير مسئولانه خود با يك بحران انساني را بعنوان رياست دوره اي اتحاديه اروپا در تاريخ سياسي جهان ثبت كرد.


بحران غزه به ظاهر بحراني غيرمنتظره بود. غير منتظره از اين روي كه افكار عمومي مردم جهان ناگهان با حمله وحشيانه رژيم صهيونيستي به مردم بي پناه غزه روبرو شده است.
اما اين ظاهر ماجرا است و اين سوال بي پاسخ است كه دولتهاي اروپايي چگونه مي توانند از رفتار سبعانه و غير انساني اين عضو نو ورود به اتحاديه خود بي خباشند. حال انكه مسئولان تل آويو پيش تر هماهنگي هاي لازم را با طرفهاي ذينفع در اروپا و منطقه خاورميانه كرده اند ؟
در اين بحران اينك سه محور مورد توجه قرار گرفته است : فرانسه و ديپلماسي اروپايي ، اسراييل ، افكار عمومي و فضاي بين الملل.
فرانسه و ديپلماسي اروپايي :
فرانسه كشوري است كه اين بحران حيثيت بين المللي آن را به معامله گرفته است. اين آخرين مانور مديريتي فرانسه در سمت رياست اروپا بود و پاريس با غفلت از اين فرصت تصوير ناگواري از فرجام اين رياست برجاي گذاشت.
ساركوزي هر چند كه برنامه هاي بين المللي خود را تمام شده تلقي كرده و به صحنه داخلي فرانسه بازگشته است ولي امروز در پايان راه با ماموريتي ناتمام مواجه است، ماموريتي كه با ورود غير رسمي اسراييل به اتحاديه اروپا بحراني شده بود.
اتحاديه اروپا امروز بايد پاسخگوي اقدام هشتم و نهم دسامبر خود باشد كه ارتقاي سطح روابط با اسراييل را متعهد به " ارزشهاي مشترك دوسويه، دمكراسي، حقوق بشر، حاكميت قانون، آزاديهاي اساسي، حاكميت و دولت مطلوب و قوانين بشر دوستانه بين المللي" نموده است.
اگر اتحاديه اروپا نتواند فجايع اين عضو عزيز كرده جديد الورود خود را مهار كند نخواهد توانست از ديگر كشورهاي مستقل جهان انتظار داشته باشد تا به ارزشهاي انساني و يا حتي مورد نظر غرب احترام بگذارند.
پرسش امروز افكار عمومي جهان اين است كه آيا آقاي ساركوزي رييس اتحاديه اروپا روز پنجشنبه در ديدار با ليوني او را به خاطر اين همه تخطي از تعهد با اتحاديه كه در بالا اشاره شد توبيخ خواهد كرد ؟
امروز (پنجشنبه ) ليوني وارد فرانسه مي شود تا گزارش حمله به غزه و كشتار مردم مظلوم فلسطين را به رييس جمهوري اين كشور ارايه كند. ساركوزي در اين ديدار از او خواهد خواست تا به اراده اتحاديه اروپا و سازمان ملل احترام بگذارد و آتش بس پيشنهادي را بپذيرد. درخواستي كه قبل از سفر ليوني از سوي او رد شده است.
اما مگر اسراييل روسيه است كه دستش را زير سنگ اتحاديه اروپا ببيند، لابي يهود در كشورهاي مهم اروپايي و امريكا به چه كار خواهد امد اگر نتواند اين حساسيت هاي گذرا را خاموش كند. مگر مراكز مهم تصميم گيري در غرب كه خود نقش تداركات و دفاع از رژيم اسراييل را بازي مي كنند اجازه مي دهند كه درپايات كار ، تلاويو محكوم شود ؟
آيا همچنانكه براي ساير كشورهاي متخلف عضو اين اتحاديه جرايمي پيش بيني شده است، براي رژيم تل اويو نيز عقوبت هايي در تجاوز لجام گسيخته خونين به مردم مظلوم و از پيش محاصره شده غزه پيش بيني شده است ؟
فرانسه و آقاي ساركوزي در آزموني سخت گرفتار امده اند !
اينكه ديپلماسي فرانسه در جنگ روسيه با گرجستان گروگان تجربه امروز در غزه است. در آن جنگ فرانسه با همه نيروي خود در ميدان حاضر شد و توانست با وجود اقتدار و حتي سركشي روسيه آن كشور را بر سر ميز مذاكره بكشاند.
در يك مقايسه اجمالي و كوتاه مي توان چالاكي موضع گيري فرانسه در نبرد گرجستان و كاهلي دستگاه ديپلماسي آن در نبرد غزه را مشاهده كرد.
در ان مورد ساركوزي خود به آن ديار سفر كرد و با اعزام وزير خارجه خود به منطقه از نزديك با رهبران روسيه و گرجستان ديدار و بحران را مهار نمود ولي در اين مورد بنظر مي رسد بيشتر به يك تكاپوي رسانه اي اكتفا كرده است.
اين نكته را از موضع گيري احزاب و شخصيت هاي چپ در فرانسه هم مي توان دريافت، حزب كمونيست فرانسه در آخرين موضع گيري از اين نشست و برخاست هاي تشريفاتي در اروپا نسبت به اين قتل عام فجيع اظهار نفرت كرده است !
اسراييل و سياست هاي منطقه اي:
اين جنگ اولين تجربه اسراييل پس از راه يابي غير رسمي اين كشور به اتحاديه اروپاست. حركت اسراييل در ابتداي ورود به اين اتحاديه را دو گونه مي توان تعبير كرد. تعبير خوشبينانه انكه دولتمردان اين كشور با حمله به غزه خواسته اند به جهان نشان دهند كه اسراييل به پشتوانه حمايت هاي بين المللي و اروپايي خود بيمي از ملامت ديگران ندارد و مي تواند شبانه روز خانه و كاشانه مردم بيدفاع و بي آذوقه غزه را زير بمباران سنگين خود بگيرد و به كسي هم حساب پس ندهد.
تعبير دوم و بدبينانه البته سهمگين تر است و ان اين است كه اسراييل با چيدن مقدمات لازم و تامين حمايت و ايجاد هماهنگي با دوستان اروپايي خود عرصه كارزاري را در غزه گشوده است كه مدعيان صلح و حقوق بشر هم نتوانند از پس مهار ان برآيند و اتحاديه اروپا با تامين ورود اين رژيم به جمع اعضاي خود و تامين مجوز هاي لازم بين المللي در واقع شريك يك قتل عام رسوا است.
اسراييل در موضع گيري هاي جديد يعني پس از دريافت پيشنهادات اروپايي ها نشان داده كه وقاحت كار را جدي تر از ان مي داند كه تن به يك پيشنهاد آتش بس بدهد.
تل اويو هم اكنون با برگزاري نشست امنيتي – نظامي كابينه در حال سقوط اولمرت در حال بررسي بيلان حملات و آمار مورد انتظار است. اظهارات اعضاي اين كابينه نشان مي دهد كه اسراييل تا بدست اوردن نتايج قطعي از اين حملات قصد پاپس كشيدن از غزه را ندارد.
نشست اروپايي سه شنبه شب در پاريس براي حل بحران غزه و چاره انديشي براي كمك رساني انساني به مردم بيدفاع نشان داد تا جايي كه اين اقدامات با سياست هاي كنوني و دو رويه مصر همراه باشد نتيجه اي نخواهد داد.
كشوري كه راههاي ورود و خروج به رفح را از سويي در دست دارد و از سوي ديگر دست در دست ماموران امنيتي تل آويو هرگونه دفاع مشروعي را در ميان مردم منطقه رصد مي كند نمي تواند جز با صلاحديد رهبران "تساهال" براي اين كشتار انساني تصميم هاي انساندوستانه بگيرد !
مصري ها تلاش مي كنند همچون هميشه از راه عمرو موسي دبيركل مادام العمر اتحاديه عرب، دستگاه سنتي ديپلماسي خود را در جهان عرب فعال سازند و با طرح حرفهاي آشتي جويانه ، صلح طلبانه و زيبا براي رهبران عرب پوشش مشروع تراشيده و از سوي ديگر هم دو حزب بزرگ و رقيب منطقه يعني فتح و حماس را براي نشست مشترك و تفاهمي آماده سازند.
اسراييلي ها جواب رد به درخواست هاي بين المللي و نشست پاريس داده اند، اين خبري بود كه روز چهارشنبه بر صدر اخبار نشست، قطعنامه بين المللي با شركت اتحاديه اروپا، آمريكا، روسيه و سازمان ملل صادر شده بود.
اسراييل قصد ندارد به اين زودي به تهديدها و حملات خاتمه دهد، چنانكه رهبران آن رژيم روز چهارشنبه به رسانه ها گفته اند دست يافتن به تضمين قطعي يا به عبارت صريح تر سركوب كامل حماس، هدف اصلي انهاست.
اسراييل نيروهاي تازه نفس به خدمت احضار كرده است و با ورود هزاران نيروي تازه نفس به ارتش غارت و تجاوز، بحران غزه تازه وارد مرحله اي جديد از سركوب شده است.
اسراييلي ها امروز بيش از هر زمان نگران انتقام جويي مردمي هستند كه از كودك و پير، زن و مرد دست به اسلحه خواهند برد و در برابر اين يورش وحشيانه صف خواهند كشيد.
تانك هاي اسراييلي كه امروز در بيرون و پشت ديوارهاي شهرغزه ايستاده اند مترسك هايي هستند كه نگران از همين تلافي جويي مردم بيدفاع ولي خشمگين غزه، ياراي اقدام ندارند.
حماس هم گفته است كه هر گونه دخالت بين المللي يا عربي بايد با هدف توقف حملات اسراييل، رفع تحريم ها و گشايش همه معابر ورودي و خروجي باشد.
افكار عمومي و فضاي بين الملل:
جنگي كه تاكنون در كوچه خيابانهاي غزه صدها شهيد و حدود دو هزار مجروح برجاي گذاشته است از سوي اسراييل به نبرد عليه رزمندگان حماس تعبير مي شود و مضحك تر اين است كه بلندگوي سازمان ملل نيز با رسوايي تمام از كشته شدن تنها 25 درصد شهروندان غير نظامي در اين ماجراي خونبار خبر مي دهد.
اين امار به اندازه اي رسوا و بي ملاحظه انتشار يافته است كه مصداقي از كم حافظه‌ گي دروغگوست و بي درنگ اين نكته به ذهن جهانيان تبادر مي كند كه اگر كوبيدن شهري با اين همه سكنه از اسمان تنها 25 درصد تلفات غير نظامي داشته باشد پس بايد گفت كه همه شهروندان اين شهر رزمندگان حماس محسوب مي شوند !
استناد اسراييل براي ادامه اين نبرد خونين به موشك هايي كم تلفات و گاه بي تلفات است كه از سوي رزمندگان حماس به داخل اسراييل شليك شده است. اين موشك ها اگر پرتاب شده باشد ، در يك نبرد نابرابر و براي دفاع از خانه و كاشانه مردمي پرتاب شده است كه هر روز آوارگي و ويراني آشيانه خود را زير زنجير بولدوزرهاي اسراييل تجربه مي كنند.
مردمي كه فرياد و فغان انها را نه دنياي عرب و نه سران دمكرات اروپا و آمريكا تاكنون نشنيده اند و حتي برخي شهروندان آزاده اروپايي – آمريكايي براي دفاع از حقوق انساني همين مردم بيدفاع فلسطيني در سالهاي گذشته به منطقه رفته و در برابر بيل بولدوزرها آماج ضرب باتوم و شتم ماموران متجاوز اسراييل شده و گاه حتي بقيمت جان ، بزير چرخ‌هاي انهدام مناطق مسكوني رفتند.
امروز جهان غرب همصدا با اسراييل فرياد براورده كه بايد امنيت اسراييل در برابر موشك هاي حماس تامين شود ولي سخني از اين نيست كه امنيت شهروندان فلسطيني را چگونه بايد تامين كرد و چه سان مي توان خانه هاي انان را از دستبرد سياست توسعه اراضي يك رژيم متجاوز و اشغالگر مصون داشت ؟
جهانيان امروز دريافته اند كه مردم مظلوم فلسطين در موارد بيشماري تاوان منازعات دروني دولت يهود را داده اند. منازعاتي كه ميان احزاب راديكال و عملگراي اسراييلي جريان دارد و براي رسيدن به كرسي هاي قدرت و اجراي سياست هاي توسعه طلبانه نياز به قرباني كردن مردمي دارد كه بي دفاع در خانه هاي تحت محاصره خود نشسته اند.
در اين ميان البته يك سياست داخلي و دايمي اسراييل اقتضا مي كند تا برخي از جناح ها در برابر برخي ديگر همچون فرشته هاي نجاتي تصوير شوند كه اگر از انها غفلت شود ممكن است منطقه به دامن خون و آتش بيفتد !
تحريك افكار عمومي غرب در رسانه هاي اروپايي و امريكايي بيشتر به اين سياست نزديك است تا از راه فشار بر مردان سياسي، ناآگاهانه راه را براي چانه زني هاي مورد منظر و مطلوب اسراييل بگشايند !
در اين سياست البته چنانكه خواننده اي فرانسوي پاي تحليل "ژان كترومر" در وبلاگ روزنامه ليبراسيون نگاشته است يك نكته بديهي و مسلم است و ان اينكه حماس يا جهاد اسلامي بايد مانع اصلي صلح منطقه معرفي شده تا سازمانهاي اروپايي همچون سازمانهاي مستقر در بروكسل و پارلمان اروپا بتوانند در محكوميت آنها و براي جبران كم كاري خود هزاران كيلو كاغذ به عنوان محكوميت، گزارش كار و موضع گيري به هرسو بپراكنند.
برخي از خوانندگان فرانسوي پيشنهاد مي كنند تا با راديكال هاي رژيم اسراييل مقابله شود تا انها نتوانند در برابر اراده جهاني مبني بر تامين صلح پايدار بايستند ولي همين خوانندگان از خود مي پرسند كه چطور چنين چيزي ممكن است زماني كه آمريكا و اروپا از اسراييل به صرف انگيزه اي عقيدتي (مبني بر اين ادعا كه اسراييل كشور يهوديان است چون خدا وعده داده است ) و به هر قيمتي دفاع مي كنند ؟
به علاوه به نوشته همين يادداشت هاي شهروندي در پاي اخبار روزنامه هاي فرانسوي، اين سياست تجاوز اسراييل تازگي ندارد، مگر زماني كه دولت مردمي و دمكراتيك حماس بر سر كار نيامده بود، تل اويو همين راه را نمي رفت و همين شيوه سركوب را با مردم فلسطين نداشت ؟
نكته پاياني:
اين ماجرا در آغاز سال نو ميلادي اتفاق افتاده است كه بطور معمول رييس جمهوري فرانسه بايد خود را براي نطق سال نو و ميهماني هاي داخلي و بين المللي اليزه آماده سازد.
ساركوزي كه سال گذشته در نطق خود از تمدن و اخلاق سخن گفت امسال از سوي گروههاي رقيب سياسي و منتقدين مستقل خود به دوستي افراطي با تل آويو متهم است و با حمله دولتمردان صهيون به غزه در دامي افتاده است كه بنظر نمي رسد بزودي مخالفين دست از سر وي بكشند.
از سوي ديگر بازگشت ساركوزي به داخل او را درگير مسايلي كرده است كه در آغاز سال نو نمي تواند نسبت به انها بي توجه بماند: رشد بيكاري، مشكل و اعتصاب مدارس، معضلات درماني و بيمارستاني، بحران اقتصادي كه دامن فرانسه را هم گرفته است، رسوايي‌هاي اخير زندانها و دستگاه قضايي بيش از اين به ساركوزي اجازه تعلل نمي دهد و چنان كه دستگاه خبر رساني اليزه اميدوار است او هر چه زودتر بايد راه برون رفت از اين بحران را بجويد.
اروپام.**2093**270
 پنجشنبه 12 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن