تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816748308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت بازنگري در طرح آمايش صنعت و معدن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ضرورت بازنگري در طرح آمايش صنعت و معدن


سرمايه :با اعلام اجراي طرح آمايش صنعت و معدن در كشور و اصرار وزارت صنايع و معادن بر اجراي آن بسياري از كارشناسان اقتصادي كشور اعلام كردند در شرايط فعلي فضاي مناسبي براي پياده سازي آن وجود ندارد و مطالعات كارشناسي دقيقي در اين راستا صورت نگرفته است.در حالي كه براساس اعلام مسوولان وزارت صنايع و معادن هم اكنون براي راه اندازي 800 طرح آمايش صنعتي 30 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است.

معاون پشتيباني وزارت صنايع و معادن ضمن بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: «اجراي اين طرح ها با استفاده از منابع دستگاه هاي دولتي وابسته به وزارت صنايع و معادن و بانك هاي ملت و صنعت و معدن در دست اجراست.»
به اعتقاد وي طرح آمايش صنعتي و معدني شكاف بين مناطق محروم و توسعه يافته را از بين مي برد. از طرفي با توجه به كاهش شديد قيمت نفت به نظر مي رسد تزريق اعتبار به طرح هاي عمراني روند كندتري را دنبال كند كه اين موضوع سرنوشت اين طرح را نيز در ابهام قرار خواهد داد.
اين در حالي است كه با وجود تمام تلاش دولت براي بهره برداري از 800 طرح آمايش صنعتي تا پايان سال 1390 هنوز هيچ يك از طرح ها به بازدهي مطلوب نرسيده اند. در واقع گفته مي شود كمبود نقدينگي بهره برداري قطعي از اين طرح ها را تا سه سال آينده غيرممكن كرده است. علاوه بر اين بسياري از كارشناسان نيز بر اين باورند كه برنامه ريزي هاي انجام گرفته جهت اجراي طرح آمايش صنعت و معدن به لحاظ كارشناسي و مكان يابي استقرار طرح ها به بازنگري نياز دارد.

مزيت هاي طرح آمايش صنعتي

به نظر مي رسد آنچه در اجراي طرح آمايش صنعتي ضروري به نظر مي رسد اين است كه اين طرح بايد در مناطقي اجرا شود كه داراي مزيت هاي خاص از قبيل وجود منابع دروني غني، امكان دسترسي آسان به مرزهاي بين المللي، وجود پيدايش حلقه هاي گمشده، تكميل زنجيره ارزش افزوده براي واحدهاي بزرگ و نيز منابع غني انساني و وجود زيرساخت هايي از قبيل آب، برق، انرژي و... براي واحدهاي صنعتي و معدني وجود داشته باشد.
از همين رو همواره انتقاداتي بر اجراي اين طرح وارد بوده است.
يك عضو كميسيون صنايع و معادن در اين رابطه اظهار داشت: «در حال حاضر اولويت وزارت صنايع بر احداث طرح هاي صنعتي است كه در برخي از صنايع كمتر وجود دارد.»
وي توضيح داد: «در اين ميان برخي از صنايع جديدالاحداث مزيت هايي دارند كه نگاه جدي تري بايد نسبت به آنها داشت.» وي در ادامه به توسعه برخي از صنايع بدون توجه به نياز بازار داخلي تاكيد كرد: «در حال حاضر بسياري از صنايع مشابه در بخش صنعت فعال هستند كه منجر به هدررفتن هزينه ها و سرمايه گذاري هاي انجام شده مي شوند.» به اعتقاد وي در طرح آمايش صنعتي علاوه بر اينكه تامين نقدينگي، سرمايه در گردش صنايع و افزايش بهره وري بايد رفع شود لازم است توجه ويژه اي نيز به تغيير كاربري برخي صنايع مشابه به توليدات شان كه مازاد بر بازار مصرف است، شود.»
در همين حال يك عضو سازمان صنايع و معادن يكي از استان هاي كشور نيز با اذعان بر اينكه، براساس برنامه ريزي هاي انجام شده طرح آمايش صنعتي مي توان ميان درآمدهاي سرانه و رفاه اجتماعي در كليه استان هاي كشور به وجود آورد، خاطرنشان كرد: «متاسفانه پيش از اجراي طرح آمايش صنعتي، بايد آمايش سرزمين به طور كامل اجرا مي شد تا اولويت گذاري ها براساس آن انجام شود.»
وي با تاكيد بر اينكه، طرح آمايش سرزمين حلقه اصلي و مفقودشده طرح آمايش صنعت است، افزود: «رويكرد آمايشي بايد با قابليت ايجاد تعادل و شناخت ظرفيت هاي مناطق مختلف و نيز استفاده بهينه از اين ظرفيت ها باشد.»
به گفته وي محدوديت هاي منابع طبيعي، نيروي انساني، منابع مالي انرژي، آب، برق، سوخت و نيز مواد اوليه از مهم ترين مسائلي است كه در مطالعه و مكان يابي صنعتي بايد مدنظر قرار گيرد.
براين اساس با در نظر گرفتن موارد فوق در تدوين طرح هاي صنعتي مي توان هزينه هاي توسعه اي و زيرساختي را به حداقل رسانده تا توجيه اقتصادي و حتي طرح هاي آمايش صنعت و معدن قابليت عملياتي پيدا كند.
بنابراين گرچه طرح آمايش صنعتي در نظر دارد قانون توازن اقتصادي و سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف صنعتي ايجاد كند به طوري كه هر يك از استان هاي كشور با توجه به زمينه ها و استفاده هاي منابع انساني، از رشدي متعادل برخوردار شوند، اما آنچه در اين بحث حائز اهميت است، طرح آمايش سرزمين است.
درواقع براساس اين طرح بايد تلاش كرد، صنايع مادر در مناطقي مستقر و راه اندازي شوند كه زمينه هاي لازم براي توسعه را در اختيار داشته باشند اين عامل موجب رشد اقتصادي در مناطق مختلف كشور خواهد شد.

سهم استان هاي توسعه نيافته در طرح آمايش صنعتي

اين در حالي است كه چندي پيش مسوول پيگيري طرح آمايش صنعت و معدن از سهم 45 درصدي 10 استان توسعه نيافته از طرح هاي جديد آمايش صنعت و معدن خبر داد و افزود: «از 266 طرح در استان هاي توسعه نيافته در حال حاضر 194 طرح، متقاضي قطعي سرمايه گذاري دارند.» اين رقم معادل 73 درصد كل طرح هاي استان هاي اردبيل، لرستان، خراسان جنوبي، همدان، كرمانشاه، آذربايجان غربي، كردستان، گلستان، كهكيلويه و بويراحمد و سيستان و بلوچستان است.
 پنجشنبه 12 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن