تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816486107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس يك فوريت لايحه هدفمند كردن يارانه ها را تصويب كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مجلس يك فوريت لايحه هدفمند كردن يارانه ها را تصويب كرد
رئيس جمهور در جمع خبرنگاران: پرداخت نقدي يارانه ها منتفي نشده است
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز پس از ارائه گزارش اقتصادي رئيس جمهور به نمايندگان درباره ضرورت هدفمندي يارانه ها و سخنان يك نماينده مخالف و يك نماينده موافق، با ١٢٧ راي موافق، ٨٥ راي مخالف و ٧ راي ممتنع به يك فوريت لايحه هدفمند كردن يارانه ها راي دادند و رئيس جمهور نيز پس از اين مصوبه با حضور در جمع خبرنگاران، اعلام كرد كه پرداخت نقدي يارانه ها منتفي نشده است. به گزارش خبرنگار پارلماني خراسان، دكتر محمود احمدي نژاد، با حضور در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي به عنوان اولين سخنران در دفاع از لايحه هدفمند كردن يارانه ها پشت تريبون مجلس رفت ولي پيش از ورود به اين بحث دقايقي در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي در غزه سخن گفت. رئيس جمهور در ادامه پيشرفت اقتصادي را عامل اصلي پايداري انقلاب و آرمان هاي انقلابي دانست و گفت: در سند چشم انداز توسعه بايد به قدرت اول منطقه تبديل شويم و تحقق اين هدف نيازمند بازنگري در روندهاي گذشته و شناخت موانع و افزايش سرعت حركت است. وي با بيان اين كه سياست هاي اصل ٤٤ قانون اساسي در حقيقت تئوري اقتصاد اسلامي و برپايي يك اقتصاد توسعه يافته است، افزود: براي تحقق اهداف اقتصادي از ٣ سال قبل يك تئوري راهبردي شكل گرفت و هدف آن شناختن تحرك اقتصادي و راهكارهاي مناسب براي تحقق آن بود.

اشكالات نظام فعلي يارانه ها از زبان احمدي نژاد
رئيس جمهور طرح تحول اقتصادي را حاصل ٣٠ هزار نفر-ساعت كار و بررسي در دولت نهم اعلام كرد و افزود: با بررسي هاي صورت گرفته ٧ عامل به عنوان مهم ترين عوامل بر سر راه رشد اقتصادي كشور شناخته شد كه شامل ماليات، يارانه، امور گمركي، بانكداري، ارزش گذاري پول ملي، نظام توزيع كالا و خدمات و بهره وري مي باشند. وي خطاب به نمايندگان گفت: لايحه اي كه امروز در دستور كار شماست براي هدفمند كردن يارانه هاست كه مهم ترين انتخاب از ميان ٧ محور مذكور است و گرچه شما به اشكالات اساسي نظام توزيع يارانه ها واقفيد ولي بيان آن ها خالي از لطف نيست. احمدي نژاد سپس مهم ترين اشكال وارد بر توزيع يارانه ها را در انتخاب نادرست كالاهاي مشمول يارانه دانست و گفت: اشكال دوم آن است كه يارانه ها به اهداف خودشان نمي رسند و مشكل قاچاق از ديگر اشكالات است كه با وجود سهميه بندي سوخت با آن مواجهيم. وي اختلال در توليد و سرمايه گذاري را اشكال ديگر توزيع يارانه ها به شيوه فعلي دانست و گفت: كالاهاي پر مصرف به قيمت ارزان توليد و توزيع مي شوند و نوع سرمايه گذاري و مصرف بسيار متناسب با نوع توزيع يارانه هاست. وي شفاف سازي فعاليت هاي اقتصادي و واقعي كردن قيمت هاي كالاهاي مشمول يارانه را از اهداف ارائه طرح تحول اقتصادي دانست و گفت: رقابت پذير كردن توليد و خدمات، دادن فرصت و مديريت صحيح براي اعمال كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي، توسعه سرمايه گذاري و افزايش فعاليت هاي عمراني از ديگر اهداف اين طرح است. وي افزود: هدفمند كردن يارانه ها بدون اصلاح قيمت ها ناممكن است بنابراين بايد قيمت ها واقعي و اصلاح شود.

جهش قيمتي ظرف ١٨ ماه مستهلك مي شود
احمدي نژاد با بيان اين كه يكي از نگراني ها درباره اين لايحه آن است كه جهش قيمتي اتفاق مي افتد، گفت: گرچه اين جهش ظرف ١٢ تا ١٨ ماه مستهلك مي شود، امروز به لطف خدا با روند نزولي قيمت هاي جهاني مواجهيم كه فرصت بسيار خوبي را براي اجراي اين طرح در اختيار جامعه و اقتصاد ايران قرار داده است. وي جبران تبعات اين طرح را با هماهنگي ميان مجلس و دولت امكان پذير دانست و گفت: اگر دولت و مجلس دست به دست هم دهند و هماهنگ طرح را جلو ببرند با كمترين تبعات منفي و بيشترين اثرات مثبت مواجه مي شويم.

نا به ساماني توزيع يارانه ها
رئيس جمهور با بيان اين كه در سال ٨٥، سهم دهك دهم درآمدي از يارانه ها ٥/٣٢ درصد كل مصرف انرژي و سهم دهك اول درآمدي ٥/١ درصد از بنزين و ٩ دهم درصد از گازوئيل بوده است، گفت: اين آمار نشان مي دهد كه دهك دهم ٣٠ برابر بيشتر از دهك اول از يارانه ها استفاده مي كنند و ٣ دهك بالاي درآمدي ٤ برابر ٣ دهك پايين درآمدي از يارانه ها بهره مي برند. احمدي نژاد در ادامه توانمندسازي خانوارهاي محروم با بهره گيري از ٦٠ درصد از درآمدهاي حاصل از اجراي طرح تحول اقتصادي، حمايت از توليد و صادرات با بهره گيري از ١٥ درصد اين درآمدها و جبران هزينه هاي عمراني با بهره گيري از ٢٥ درصد درآمدها و تشكيل صندوق هدفمندسازي يارانه ها را براي شفاف سازي توزيع يارانه ها از محورهاي طرح تحول اقتصادي ذكر كرد.

احمدي نژاد در جمع خبرنگاران: پرداخت نقدي يارانه ها منتفي نشده است
دكتر احمدي نژاد هنگام ترك مجلس شوراي اسلامي با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص برخي خبرها درباره منتفي شدن پرداخت نقدي يارانه ها گفت: آقاي مصباحي مقدم اين خبر را تكذيب كرد و بنابراين جايي براي اين بحث باقي نمي ماند. در لايحه همه چيز پيش بيني شده است و وزير اقتصاد آن را منتشر مي كند و از نظر كارشناسان نيز استفاده خواهيم كرد. وي در پاسخ به اين سوال كه مبلغ يارانه هاي نقدي چه رقمي است، گفت: اجازه بدهيد اين لايحه بررسي شود و مجلس كار خود را انجام دهد تا متناسب با شرايط و مصوبه مجلس عمل كنيم. رئيس جمهور در پاسخ به خبرنگاري كه عنوان كرد، توصيه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول اين است كه اصلاحات اقتصادي در زماني انجام شود كه دولت ها در اوج محبوبيت سياسي باشند، آيا دولت نهم در اوج محبوبيت سياسي قرار دارد، گفت: (شما توصيه هاي بانك جهاني را به ما ديكته مي كنيد) اما تا روزي كه هستيم وظايف خود را انجام مي دهيم و از ثانيه ها براي انجام كارهاي اساسي استفاده مي كنيم. وي با اشاره به استقبال مردم از طرح تحول اقتصادي گفت: ٦٣ ميليون نفر از مردم از طرح استقبال و ثبت نام كردند كه در واقع بزرگ ترين رفراندوم اقتصادي در كل جهان انجام شد. وي اضافه كرد: به درخواست دولت ٦٣ ميليون نفر از مردم براي مشاركت در اين طرح اعلام آمادگي كردند كه فكر نمي كنم بالاتر از اين رايي باشد. وي گفت: اگر از ٧ ميليون نفر مردم نيز خواهش مي كرديم حتما آن ها نيز در اين رفراندوم اقتصادي شركت مي كردند. احمدي نژاد در مورد تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزي گفت: هر چيزي كه مجلس تصويب كند همان لازم الاجراست. وي افزود: قانون اساسي را يك بار مرور بفرماييد مي بينيد دولت نهم شفاف ترين دولت است.

نماينده مخالف: لايحه تحول اقتصادي جامعيت ندارد
سيدعماد حسيني، به عنوان مخالف يك فوريت لايحه هدفمند كردن يارانه ها با بيان اين كه تحول اقتصادي چيزي نيست كه با يك طرح و لايحه به ثمر برسد، گفت: هدفمند كردن يارانه ها يك فرآيند مستمر است و لايحه اي كه براي آن تقديم مجلس شده است، جامعيت ندارد. مواردي مثل كاهش نرخ تورم، رونق بخش خصوصي و غيره مستلزم كار بنيادي در اقتصاد است كه نيازمند يك برنامه است، نه يك لايحه. وي با بيان اين كه طرح تحول اقتصادي و لايحه هدفمند كردن يارانه ها بايد بيشتر مورد نقد و بررسي باشد، افزود: در شرايطي كه قيمت نفت به زير ٤٠ درصد رسيده است ما با چه هزينه اي مي خواهيم اين لايحه را اجرايي كنيم؟

نماينده موافق: وضعيت فعلي توزيع يارانه ها ناعادلانه است
روح ا... حسينيان، به عنوان موافق يك فوريت اين لايحه با اشاره به توزيع ناعادلانه يارانه ها در شرايط كنوني گفت: ٧٠ درصد يارانه ها در كشور به ٣٠درصد از خانوارهاي ثروتمند تعلق مي گيرد و به عكس خانوارهاي محروم تنها از ٣٠درصد يارانه ها بهره مي برند.

وي افزود: تا زماني كه انرژي ارزان به صنايع تزريق مي شود، صاحبان صنايع به فكر اصلاح روش ها و بهينه سازي مصرف سوخت نمي افتند.

تذكر توكلي در باره طولاني شدن سخنان رئيس جمهور
احمد توكلي، طي تذكري نسبت به سخنان طولاني رئيس جمهور انتقاد كرد و گفت: ايشان اگر به عنوان پيشنهادكننده فوريت لايحه هدفمندكردن يارانه ها صحبت مي كردند، ٥دقيقه وقت داشتند و اگر به عنوان ارائه گزارش اقتصادي صحبت مي كردند كه بايد اعلام مي شد. علي لاريجاني نيز در پاسخ، سخنان رئيس جمهور را علاوه بر دفاع از فوريت هدفمندكردن يارانه ها شامل ارائه گزارش اقتصادي نيز اعلام كرد.

فوريت اصلاحيه بودجه نيز راي آورد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز همچنين يك فوريت لايحه اصلاح قانون بودجه سال ٨٧ را با ١٢٢ راي موافق و ٧٦ راي مخالف تصويب كردند. اميرمنصور برقعي، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در دفاع از اصلاحيه بودجه گفت: بودجه در ٢، ٣ سال اخير با رويكرد انقباضي بسته شده است و در پايان سال نيز بنا را بر آن گذاشته ايم كه با اصلاحيه كار بودجه را به پايان ببريم. به گفته وي ٧٤٠ ميلياردتومان اعتبارات بازنشستگان كه طبق قانون مديريت خدمات كشوري بايد در سال جاري به آنان پرداخت شود، به اتمام رسيده است و دولت با كسري اعتبارات براي پرداخت حقوق فرهنگيان آموزش و پرورش مواجه شده كه براي جبران آن ها ناگزير از ارائه اصلاحيه است. با اين حال رئيس كميسيون برنامه و بودجه در مخالفت با فوريت اين اصلاحيه گفت: اين لايحه ٦ هزارميلياردتومان اعتبارات بودجه را براي بخش هاي جاري و واردات بنزين جابه جا مي كند و با ١١هزار ميلياردتوماني كه هنگام تصويب بودجه امسال براي هزينه هاي جاري مصوب شد، جمعا ١٧ هزارميلياردتومان ارقام بودجه را به سمت هزينه هاي جاري و واردات بنزين روانه كرده است كه ٢٩ درصد انحراف را از بودجه نشان مي دهد. عبداللهي افزود: اگر قرار باشد اجراي بودجه ٢٩درصد انحراف داشته باشد ديگر چه نيازي به فرآيند طولاني قانون گذاري و كميسيون تلفيق است؟ اما موسي الرضا ثروتي، ديگر عضو كميسيون بودجه در موافقت با اين فوريت گفت: آموزش و پرورش براي پرداخت حقوق فرهنگيان ٦ هزار ميليارد تومان كسري دارد و وزارت بهداشت نيز با ٢ هزار ميليارد تومان كمبود اعتبار مواجه است و اكنون وضعيتي پيش آمده است كه ناگزير از راي دادن به فوريت اصلاحيه بودجه ايم.

درحاشيه
" وزراي صنايع و معادن، اقتصاد، راه و ترابري، دفاع، اطلاعات، كشور، فرهنگ و ارشاداسلامي و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، دكتر احمدي نژاد را هنگام ورود به صحن علني مجلس همراهي كردند.

" در ابتداي جلسه، حاجي بابايي، عضو هيئت رئيسه مجلس، دستور جلسه را با عنوان «گزارش رئيس جمهور براساس ماده ١٥٧ قانون برنامه چهارم و تقديم لايحه هدفمندكردن يارانه ها» اعلام كرد، درحالي كه رئيس جمهور در سخنان خود چيزي درباره ماده ١٥٧ قانون برنامه چهارم نگفت.

"كاظم دلخوش، مخبر كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي، در پايان جلسه ديروز مجلس، گزارش سوم اين كميسيون را براي نمايندگان قرائت كرد كه در آن با اشاره به كاهش شديد قيمت نفت آمده است: مقرر شد كارگروهي مركب از ٥ نفر از نمايندگان كميسيون ويژه با همكاري مركز پژوهش ها و بهره گيري از نظرات نخبگان پيش نويس لايحه را بررسي كنند تا پس از طرح در كميسيون و بررسي تقديم هيئت دولت شود.
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن