تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820883392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازارهاي پول و سرمايه تركيه در هفته اي كه گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازارهاي پول و سرمايه تركيه در هفته اي كه گذشت
آنكارا - بازارهاي پول و سرمايه تركيه هفته گذشته را تحت تاثير فضاي نسبتا آرام در بازارهاي جهاني ، روزهاي تا حدودي راحت را پشت سر گذاشتند.


به گزارش ايرنا، بورس اوراق بهادار استانبول به عنوان قلب بازارهاي پول و سرمايه تركيه هفته گذشته را با رشدي به ميزان 12/1 درصدي پشت سرگذاشت.
ارزش نرخ ليرترك جديد در قبال دلار 38/1 درصد رشد و در قبال يورو 33/0 درصد افت كرد.
نرخ طلا در بورس طلاي استانبول نيز 30/0 افزايش يافت.
سرمايه گذاران در صندوق هاي سرمايه گذاري به طور ميانگين 20/0 درصد سود دهي داشتند. اين در حالي است كه در هفته ماقبل بيش از 3/1 درصد سود دهي داشتند.
ميزان سودآوري سپرده هاي ليري در طول يك هفته نيز در حدود 26/0 درصد و سودآوري رپو 28/0 درصد شد كه نسبت به هفته ماقبل تغييري نداشت.
بازار هاي پول و سرمايه تركيه همانند گذشته هفته گذشته را تحت تاثير عوامل داخلي و خارجي پشت سر گذاشتند.
هفته گذشته به دليل مصادف بودن با تعطيلات كريسمس بازارهاي بورس بزرگ جهان نيمي از هفته كاري را در تعطيل بودند. اين خود آرامشي را به بازارها حاكم كرده بود كه بازار تركيه نيز به همين علت تحت تاثير اين فضا قرار گرفته بود.
گفته مي شود در هفته هاي پيش رو وضعيت صنايع خودروسازي آمريكا و طرح هاي دولتي در آن كشور براي رهايي اين صنايع از ورشستگي، مهم ترين دغدغه فكري را در بازارهاي جهاني تشكيل خواهد داد.
كارشناسان مي گويند "‌بورس هاي جهان و از جمله بورس استانبول كه سال بسيار سختي را پشت سر گذاشتند، به دنبال اين هستند كه سال جديد را با برنامه هاي خاصي آغاز كنند تا بتوانند از اين طريق غبار نامطلوب بحران مالي جهاني ناشي از بحران آمريكا را از روي خود بزدايند.
مداخله هاي تند بانك هاي مركزي جهان و اعلام بسته هاي بزرگ اقتصادي براي رهايي اقتصادهاي بزرگ از قرارگرفتن طولاني مدت در ركود اميدي را به بازارها داده است، ولي هنوز فضاي نامعلوم و جدي در اين بازارها ادامه دارد و افق ديد روشن براي اين بازارها بسيار دور و كم رنگ است.
بورس استانبول با چنين نگراني هايي خود را براي سال جديد آماده مي كند. اين بورس از يك طرف مشكلات عديده اقتصادي داخلي و كشمكش هاي سياسي در تركيه را نظاره گر است و از طرف ديگر امواج سهميگين بحران جهاني دست اندركاران اين بورس را بسيار نگران كرده است.
در هفته اي كه گذشت رقم شاخص در بورس استانبول با 56/293 واحد افزايش از 26 هزار و 40/205 واحد به 26 هزار و 96/498 واحد رسيد تا ارزش سهام در اين بازار به طور ميانگين 12/1 درصد رشد داشته باشد.
در هفته اي كه گذشت ارزش سهام شركتهاي فعال در بخش مالي بورس استانبول 71/0 درصد ، در بخش صنايع 89/1 درصد و در بخش خدمات 52/1 درصد شد.
در هفته اي كه گذشت سهام 323 شركت در بورس استانبول معامله شد كه ارزش 195 شركت افزايش و ارزش 84 شركت كاهش و ارزش 44 شركت تغيير نكرد.
در هفته ماقبل سهام 323 شركت در بورس استانبول معامله شد كه ارزش 296 شركت افزايش و ارزش 23 شركت كاهش و ارزش 4 شركت تغيير نكرده بود.
در هفته گذشته نرخ طلاي شمش 24 عيار در بازار بورس طلاي استانبول با 30/0 درصد افزايش به 96/40 ليرترك جديد در هر گرم و نرخ طلاي شمش در بازار كاپالي چارشي استانبول نيز بدون تغيير به 70/40 ليرترك جديد و نرخ سكه جمهوريت با يك درصد افزايش نسبت به هفته ماقبل به 273 ليرترك جديد رسيد.
بازار ارز تركيه نيز هفته گذشته را تحت تاثير افت ارزش دلار در بازارهاي جهاني با تحرك زياد پشت سر گذاشت.
نرخ دلار با 38/1 درصد كاهش به 5060/1 ليرترك جديد و نرخ يورو با 33/0 درصد كاهش به 1160/2 ليرترك جديد فروخته شد.
با اين تغييرات ميزان افزايش ارزش نرخ طلا در قبال ليرترك در سال 2008 ميلادي به 33/31 درصد، نرخ دلار با 72/28 درصد افزايش، نرخ يورو با 31/23 درصد، نرخ ليره استرلينگ با منفي 12/5 درصد، نرخ فرانك سوئيس نيز با 78/35 درصد افزايش روبه رو شد.
خاورم ** 2011**230**1415
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن