تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806892529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به سنتها و آداب و رسوم مردم استان كرمان در ماه محرم‌الحرام


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به سنتها و آداب و رسوم مردم استان كرمان در ماه محرم‌الحرام
داخلي. محرم ‪. ۸۷‬
ماه محرم به عنوان اولين ماه از سال قمري و شهادت سومين امام معصوم حضرت امام حسين (ع) در بين مردم استان كرمان از منزلت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

چند روز قبل از اين ماه سر در مغازه‌ها، اداره‌هاي دولتي و موسسه‌ها و شركتهاي خصوصي و بخصوص تكايا و مساجد با پارچه‌ها و بيرقهاي سياه كه نمودي از عزاداري قلبي مسلمانان شيفته حضرت امام حسين(ع) مي‌باشد تزيين مي‌شود.

كارشناس مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي استان كرمان روز دوشنبه به ايرنا گفت: در اين ايام شهروندان، دسته‌ها يا گروهها در حد امكان و توان خود سعي مي‌كنند ايام سوگواري اين ماه را به نحو مطلوبي برگزار كنند.

فاطمه رضاپور افزود: در مبادي ورودي هر محله يا جلو برخي مغازه‌ها و منازل تعدادي از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت بشكه‌هايي پر از آب و يا شربت قرار مي‌دهند و به ياد لبهاي تشنه يگانه مظلوم عالم از عابرين پذيرايي مي‌كنند.

او افزود: با شروع ماه محرم در گوشه و كنار شهر و در مكانهاي مذهبي يا منازل شخصي ، اشخاص مختلف اقدام به برپايي مجالس روضه‌خواني و زيارت عاشورا مي‌كنند.

وي گفت: در پايان زيارت عاشورا كه معمولا صبح‌هاي زود برگزار مي‌شود از شركت‌كنندگان در مجلس با نان و پنير و چاي پذيرايي مي‌شود.

اين كارشناس مردم شناسي افزود: مراسم روضه‌خواني معمولا به گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌شود كه به ظهر يا نيمه‌هاي شب خاتمه پيدا كند لذا صاحبان مجلس از افراد حاضر با غذايي كه معمولا آبگوشت مخصوص (آبگوشت امام حسيني) و يا چلوخورشت است پذيرايي مي‌كنند.

رضاپور گفت: كيفيت و نوع غذا بستگي به وضعيت مالي باني جلسه و يا ميزان مشاركت افراد خير و افرادي كه مبلغي به عنوان نذر اهدا مي‌كنند، دارد.

او بيان كرد: معمولا در اكثر نقاط استان كرمان پختن و توزيع آبگوشت ياد شده قدمت و رواج بيشتري دارد.

وي افزود: آبگوشت امام حسيني شامل گوشت بره، حبوبات از قبيل نخود و لوبيا، سبزيجات خشك از قبيل ترخون، شنبليله، ادويه از قبيل زردچوبه، دارچين، زعفران، فلفل، رب گوجه‌فرنگي، پياز، برگه زردآلو، به خشك شده و چربي گوشت گوسفند (دنبه) مي‌باشد.

اين كارشناس مردم شناسي گفت: با آماده شدن غذا و پس از خاتمه مراسم عزاداري و روضه‌خواني در بين جمعيت و عزاداران سفره‌هايي پهن مي‌شود و آبگوشت كه قبلا بوسيله پيمانه‌هايي داخل ظروف (معمولا كاسه مسي) ريخته‌اند نزد مهمانها مي‌آورند.

او افزود: شركت‌كنندگان در مجلس نيز آبگوشت را با نان محلي مطبوعي كه مخصوص اين روزها مي‌باشد مخلوط كرده و مي‌خورند و با بكار بردن كلمات التماس دعا و اجر شما بر امام حسين(ع) منزل يا محل برگزاري روضه و عزاداري را ترك مي‌كنند.

رضاپور اضافه كرد: در بيشتر شهرها و روستاهاي استان كرمان مرسوم است از اول تا هفتم ماه محرم "عاشوري" كه يك نوع بلغور مي‌باشد و همچنين شله‌زرد در بين مردم و همسايه‌ها توزيع مي‌كنند.

بگفته اين كارشناس مردم شناسي انتخاب روز پخت و توزيع بلغور و شله‌زرد همگي به مدت زمان فوت عزيز از دست رفته بستگي دارد.

او افزود: اگر از فوت وابسته آنها مدت كوتاهي گذشته باشد سعي مي‌كنند توزيع بلغور و شله‌زرد را در روزهاي اوليه محرم به انجام برسانند و چنانچه از زمان درگذشت وي مدت طولاني گذشته باشد پخت و توزيع عاشوري را در ايام بعدي نيز جايز مي‌دانند.

وي گفت: افرادي هم كه از عاشوري ميل مي‌كنند براي رفته‌گان و به ويژه فرد مورد نظر فاتحه‌اي قرائت و براي بازماندگان آرزوي طول عمر و سلامتي مي‌كنند.

در ايام محرم علاوه بر برگزاري مراسم روضه‌خواني حضرت ابا عبدالله‌الحسين (ع) مردم هر محله بطور خودجوش در تكيه‌ها و مسجدها تجمع و نسبت به تشكيل هيات‌هاي سينه‌زني يا زنجيرزني اقدام مي‌كنند.

دسته‌سينه‌زني هر محله نوحه يا نوحه‌هايي را متناسب هر روز بوسيله مداح يا مداحان خود تهيه و در مجالس مختلفي كه دعوت مي‌شوند مي‌خوانند و عزاداري مي‌كنند.

مثلا در روزهاي هفتم ماه محرم در مجالس مختلف نوحه حضرت قاسم‌بن الحسن و روز هشتم هم نوحه حضرت علي‌اكبر(ع) خوانده مي‌شود.

در روز نهم ماه محرم كه روز تاسوعا مي‌باشد نوحه حضرت ابوالفضل العباس (ع) برادر گرامي و سردار لشكر امام حسين(ع) خوانده مي‌شود. ك/‪۴‬
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن