تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837846757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به نويسندگان جوان جسارت خلاقيت را بياموزيم


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: به نويسندگان جوان جسارت خلاقيت را بياموزيم
فتح ا... بى نياز با انتقاد از تدريس نشدن داستان نويسى خلاق در دانشگاه ها، كارگاه هاى داستان نويسى را در عين تأثيرگذارى، خالى از آسيب ندانست. اين منتقد ادبى و داستان نويس درباره كارگاه هاى داستان نويسى به ايسنا گفت: «در كشور ما، متأسفانه كارگاه هاى داستان نويسى خلاق در دانشگاه ها برگزار نمى شود؛ از اين رو علاقه مندان به داستان نويسى در محيط بيرون دانشگاه به جست وجوى چهره هاى داستان نويسى براى حضور در كارگاه شان مى پردازند؛ در حالى كه در كشورهاى ديگر، افرادى كه داستان نويسى تدريس مى كنند، چهره هاى معرفى شده ا ى هستند و فرد بر اساس نيازش، استادش را انتخاب مى كند.» او تصريح كرد: «كارگاه هاى داستان نويسى در جامعه ما مى تواند آسيب هاى جدى را هم براى هنرآموز به همراه داشته باشد، كه اين آسيب وجوه مختلفى دارد. درواقع، برخى از هنرجويان تحت تأثير شديد آموزه هاى استاد قرار مى گيرند؛ مثلا استاد مى آيد روى زبان و بازى هاى زبانى در داستان نويسى تأكيد مى كند كه هنرجويان به اين نحو بنويسند يا مثلا بر كار فرماليستى يا صورت گرايانه اصرار مى ورزد؛ از همين رو شاگرد، فردى تك بعدى مى شود كه تنها به يك ساحت داستان نويسى تأكيد مى كند. به اعتقاد من، اين آسيبى جدى براى هنرآموز در آغاز فعاليت هنرى اش است.» بى نياز معتقد است: «استاد كارگاه داستان نويسى ابتدا بايد ساير انواع و اقسام رويكردهاى داستان نويسى را براى هنرجو بيان كند. از سويى، ضرورت دارد كلاس ها از نظر روابط عاطفى بين استاد و هنرجويان و هنرجويان با هم به عنوان الگويى از بهترين روابط انسانى باشد و اگر هم ميسر نيست، دست كم رابطه ها دلنشين باشد. همچنين استاد بايد از رفتارهاى تحقيرآميز و يا ستايش آميز صرف درباره هنرآموز پرهيز كند.» اين نويسنده تك بعدى شدن هنرآموزان را يكى از آسيب هاى كارگاه هاى داستان نويسى دانست و افزود: «يك نويسنده جوان ضرورت دارد جسارت خلاقيت را بياموزد. همچنين لازم است به تجربه هاى زيست فرد اهميت داده شود و اين ها مسائلى است كه استاد بايد به شاگرد منتقل كند.» او انگيزه اقتصادى را عاملى در برپايى كارگاه داستان نويسى ذكر كرد و توضيح داد: «به هر حال، انگيزه هاى مادى و معنوى در برپايى كارگاه داستان نويسى اهميت دارد؛ انگيزه مادى به دليل همين شهريه هايى كه دريافت مى شود و معنوى نيز به دليل آن كه از رهگذر اين امر براى داستان نويس، شهرتى به همراه مى آورد. اين كه عده اى از شاگردان اطراف استاد جمع مى شوند و اين جا و آن جا از او ياد مى كنند، به هر حال، براى او شهرتى را به همراه مى آورد. با وجود اين انگيزه ها، بايد ديد ماحصل و برآيند نهايى كار چيست؟ » بى نياز افزود: «به اعتقاد من، در اين فرآيند، چند نويسنده خوب به جامعه معرفى مى شوند و تعدادى نويسنده در حد متوسط وارد بازار نشر مى شوند، كه اين به اعتلاى ادبيات ما كمك مى كند و ضرورت ندارد به انگيزه هاى اقتصادى كارگاه ها پيله كرد.» او در پايان، بر كاركرد كارگاه هاى داستان نويسى تأكيد كرد و گفت: «كارگاه هاى متعدد هنرى بد نيست و در هيچ جاى دنيا هم نتايج آن بد نبوده است و خيلى از هنرآموزان اين كارگاه ها بعدها به عنوان هنرمند معرفى شدند. ضرورت دارد در اين كارگاه ها، استادان با دانش روز به فعاليت بپردازند. از سويى، هنرجويان بايد يك پتانسيل اوليه داشته باشند و ضرورت دارد كه فرد مستعد باشد. چنانچه فردى به لحاظ قصه گويى ضعيف باشد، اگر تكنيك هم ياد بگيرد، داستان نويس خوبى نمى شود.»
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن