تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812667527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

600 ميليون دلار مبلغ قرارداد ساخت آزادراه تهران - شمال


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: 600 ميليون دلار مبلغ قرارداد ساخت آزادراه تهران - شمال


ادامه از صفحه اول:خبر مزبور را با وزير راه و ترابري در ميان گذاشتيم اما وي پاسخي به اين سوال نداد. روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل نيز بر احتمال افزايش مبلغ قرارداد تا سقف 500 تا 600 ميليون دلار تاكيد كرد اما از امضاي آن اظهار بي اطلاعي كرد. بر پايه جديدترين اخبار فعاليت پيمانكار چيني در ساخت فاز اول آزادراه تهران - شمال در حال تعليق است و ساخت اين فاز از آزادراه متوقف شده است كه مسوولان امر معتقدند يكي از دلايل اصلي آن سرماي هوا در منطقه است.

اما در عين حال گفته مي شود پيمانكار چيني برخي نيروهاي خود را از پروژه ساخت فاز اول آزادراه تهران - شمال بيرون آورده است.
در اين ميان محمدرضا منتظري مجري ساخت آزادراه هاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور خروج چيني ها از قطعه اول آزادراه تهران - شمال را نه تاييد و نه تكذيب مي كند.
در عين حال يك منبع آگاه در گفت وگو با «سرمايه» از افزايش ميزان مبلغ قرارداد به 600 ميليون دلار خبرداد و گفت: اين در حالي است كه بسياري از پيمانكاران داخلي توانايي ساخت اين آزادراه را با مبلغ پايين تر دارند اما ساخت اين پروژه به پيمانكاران داخلي به صورت مستقيم داده نمي شود.
با افزايش مبلغ قرارداد آزادراه تهران - شمال از 200 ميليون دلار به 600 ميليون دلار موافقت شفاهي شده اما اين موافقتنامه هنوز رسمي نشده است و در امضاي افزايش مبلغ يا فسخ قرارداد ترديد وجود دارد.
وزير راه و ترابري نيز در اولين نشست مطبوعاتي خود در خصوص تعلل چيني ها براي ساخت اين آزادراه اظهار داشت: قرارداد مربوط به اين آزادراه با طرف چيني در سال 1383 منعقد شده و تاكنون بسياري از نرخ ها و قيمت هاي داخلي و جهاني تغيير كرده كه شامل قيمت مصالح، كارگر و غيره است.
به گفته وي چيني ها مدعي هستند با نرخ هاي آن روز مي توانستيم كار كنيم. الان قيمت ها تغيير كرده به گونه اي كه قيمت آهن، سيمان و قير سه برابر افزايش يافته است كه با توجه به تغيير قيمت هاي داخلي و خارجي، اين درخواست چندان غيرمنطقي نيست.
از سوي ديگر در حالي پروژه آزادراه تهران - شمال تنها چند درصد پيشرفت دارد كه تركان، حجتي، مرحوم دادمان، افشار، خرم، بناب، رحمتي و در نهايت بهبهاني به عنوان بالاترين مقام هاي مسوول در وزارت راه و ترابري در اين سال ها بوده اند همواره بر تسريع در اجراي اين پروژه تاكيد داشته و دارند اما تاكنون گره اصلي اين آزادراه باز نشده و از آن به عنوان آزادراهي بي پايان ياد مي شود.
وزير راه و ترابري كه رفع مشكلات احداث آزادراه تهران- شمال را يكي از اولويت هاي كاري خود اعلام كرده، مي گويد: «راهكارهاي تسريع ساخت اين آزادراه در نظر گرفته شده است اما با توجه به اشباع ظرفيت جاده شمال كشور و تاكيد سه رئيس جمهور و هفت وزير راه و ترابري مبني بر تسريع در روند ساخت آزادراه تهران- شمال، در سيزدهمين سال از آغاز اين پروژه نيز روند اجرا همچنان بسيار كند است.»
در سال هاي گذشته نيز همزمان با عقب نشيني هاي مكرر پيمانكار چيني بحث انتخاب جايگزين براي ادامه ساخت آزادراه تهران - شمال مطرح بوده است و گفته شده بود به علت اينكه اين شركت بهانه هاي خود را صراحتاً به وزارت راه و ترابري اعلام كرده احتمال به كارگيري پيمانكاران داخلي در اين آزادراه از قوت بيشتري برخوردار شده است.
پيشتر وزير راه و ترابري در اولين نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران اعلام كرد: هنوز گره آزادراه تهران - شمال را پيدا نكردم و در حال پيدا كردن آن هستم.
وي اظهار داشت: «من همچنان پيگير اين مساله هستم كه مشكل اصلي اين آزادراه كجاست و فكر مي كنم ظرف اين مدت كه من وزير شده ام زود است به اين نتيجه برسم.»
وزير راه و ترابري با اذعان به اين مطلب كه «چيني ها پنج سال است در اين آزادراه وارد شده اند اما هيچ كاري انجام نداده اند»، تصريح كرد: «قبول دارم ما هم مقصر هستيم چراكه چيني ها معتقدند قرارداد منعقدشده في مابين ايراني ها و چيني ها مربوط به سال 83 است و تا حدودي اين قرارداد را قبول ندارند كه قرار است طي جلساتي كه با هم داشتيم اين مشكل را حل كنيم.»
همچنين صدور رواديد و پرداخت ماليات 30 درصدي به كارگران چيني از جمله مشكلات موجود است.
به گزارش سرمايه، مطالعات مربوط به طرح احداث آزادراه تهران - شمال، نخستين بار در سال 1356 به تصويب رسيد. در آن هنگام يك شركت فرانسوي داوطلب احداث آن با سرمايه خود در پنج سال بود و تنها شرطش، دريافت عوارض از وسايل نقليه عبوري در مدت 10 سال پس از بهره برداري از آزادراه مذكور بود. با احتساب بهره و سود سرمايه هزينه احداث آزادراه در آن هنگام به
750 ميليارد ريال مي رسيد.
كلنگ آغاز اجراي اين پروژه در سال 1375 به زمين زده شده است. عقد قرارداد مشاركت با بنياد مستضعفان در سال 1375 با برآورد 2500 ميليارد ريال و سهم الشركه وزارت راه و ترابري به مبلغ 150 ميليارد ريال به صورت مقطوع جهت تملك اراضي و واگذاري 5/62 ميليون متر مربع زمين به وسيله دولت و بقيه تعهدات و هزينه ها براي تكميل و بهره برداري از آزادراه توسط بنياد تعهد شد.
در سال 1380 به علت محدوديت هاي مبتلا به واگذاري زمين هاي تعهد شده مذاكرات براي تغيير قرارداد شروع و سرانجام در سال 83 متمم قرارداد منعقد و عمليات اجرايي در سال 84 با هزينه كرد 75 ميليارد ريال و تامين اعتبار بابت برگزاري جلسات، رفع مشكلات و سوءتفاهمات انتخاب بانك عامل و انجام كارهاي بانكي اقدام و عمليات اجرايي با شرايط جديد آغاز شد.
سال 1381 رئيس جمهوري وقت ايران پروژه ساخت آزادراه تهران - شمال را جزو پروژه هاي داراي اولويت برگزيد ولي در تخصيص اعتبارهاي اين طرح در دولت گذشته تعلل صورت گرفت.
دولت نهم نيز پس از استقرار، مصوباتي در اين خصوص داشت، از جمله آنكه موافقت شوراي اقتصاد با درخواست وزارت راه و ترابري براي اصلاح تامين منابع مالي فاز نخست آزادراه تهران- شمال بود.
در اسفندماه سال 84 بابت پيش پرداخت فاينانس تعهد شده مبلغ معادل 33 ميليون دلار توسط بنياد به بانك عامل پرداخت شد.
اعتبار اسنادي در تاريخ 16/10/85 افتتاح و در مورخ 10/12/85 با تنفيذ وام (Finance) قرارداد اجرايي شد؛ مبلغ قرارداد تامين مالي و اجراي منطقه يك 220 ميليون دلار و 300 ميليارد ريال است. بنابر تصميم ديگري كه در سال 85 گرفته شد درخواست وزارت راه و ترابري درباره اصلاح مصوبه موضوع احداث و بهره برداري منطقه يك آزادراه تهران - شمال به طول 32 كيلومتر با استفاده از تسهيلات مالي خارجي توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور را به استناد بند ج ماده 13 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ايران مورد بررسي قرار داد و ضمن موافقت با تمديد اعتبار و مهلت مصوبه به مدت يك سال با اصلاح آن موافقت كرد.
همچنين بنا بر تصميم ديگر دولت نهم سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور
50 درصد تسهيلات خارجي (سهم الشركه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي) مورد نياز براي اجراي پروژه آزادراه تهران - چالوس را تضمين و به بانك تجارت اعلام كند تا چنانچه طرف مشاركت از پرداخت سهم خود در اقساط قرارداد ناتوان بود اين سازمان اعتبار لازم را تامين و وزارت راه و ترابري نسبت به پرداخت اقساط لاوصول يا معوق اعلامي بانك عامل (بانك تجارت) اقدام و در حساب هاي في مابين با بنياد ياد شده منظور كند.
در حالي هم اكنون پروژه آزادراه تهران - شمال تنها چند درصد پيشرفت دارد كه تركان، حجتي، مرحوم دادمان، افشار، خرم، بناب، رحمتي و در نهايت بهبهاني كه بالاترين مقام مسوول در وزارت راه و ترابري در اين سال ها بوده اند همواره بر تسريع در اجراي اين پروژه تاكيد داشته و دارند.
البته اعتبارات پيش بيني شده در سال هاي 84، 85 و 86 به ترتيب با احتساب فروش اوراق مشاركت مبالغ 75، 5/427 و 730 ميليارد ريال است. (در سال 86 اعتبار مصوب
200 ميليارد ريال و اوراق مشاركت
530 ميليارد ريال پيش بيني شده است). ضمناً براي حل و فصل مسائل في مابين سازمان محيط زيست و دستگاه اجرايي كميته مشتركي تشكيل شده است.
 يکشنبه 8 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن