تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815619883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس كل بانك مركزي: نيازي به سكه هاي 50 تا 250 ريالي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: رئيس كل بانك مركزي: نيازي به سكه هاي 50 تا 250 ريالي نيست
رئيس كل بانك مركزي از تدابير اين بانك براي تأمين اسكناس و رفع مشكل فرسودگي اسكناسها در پايان سال و همچنين سوء استفاده از سكه هاي خرد خبر داد و بر جايگزيني پول درشت به جاي پول ريز تأكيد كرد.
محمود بهمني در گفتگو با مهر در خصوص فرسودگي اسكناسها در پايان سال، گفت: بانك مركزي تدابيري را در اين خصوص انديشيده است، به نحوي كه اسكناسهايي كه مرتباً فرسوده مي شوند و ديگر قابل استفاده نيستند را از جريان خارج مي كند.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه بانك مركزي در مقابل، معادل همان اسكناسهايي را كه از جريان خارج مي كند، اسكناس جديد چاپ مي كند و به جريان مي اندازد، تصريح كرد: بانك مركزي نگراني در خصوص مشكل اسكناس فرسوده در پايان سال ندارد.
وي خاطرنشان كرد: در پايان سال نيز هيچ مشكلي از لحاظ كمبود اسكناس نخواهيم داشت، زيرا پيش بيني هاي لازم را از قبل انجام داده ايم.
بهمني همچنين با تأكيد بر اينكه مشكلي نيز از نظر كمبود اسكناس با رقم خرد نداريم، افزود: اسكناسهاي خرد نيز به ميزان كافي وجود دارد و هيچ موردي مبني بر اينكه اسكناس خرد كم است، نبوده است.
وي به بالا رفتن حجم مبادلات اشاره كرد و درشت شدن ارقام اسكناسها را باعث تسهيل و تسريع در مبادلات دانست و گفت: اين در حالي است كه درشت شدن ارقام اسكناسها تأثيري بر افزايش نرخ تورم نمي گذارد، زيرا حجم اسكناسها تغييري نكرده و فقط مبلغ آنها تغيير مي كند.
رئيس كل بانك مركزي همچنين به هزينه هاي چاپ پول اشاره و تصريح كرد: چاپ اسكناسهاي درشت هزينه هاي چاپ پول را نيز كاهش مي دهد، هم اكنون هزينه چاپ هر اسكناس 370 ريال است، بنابراين اگر به جاي يك اسكناس 5 هزار توماني، اسكناسهاي با ارقام ريزتر چاپ كنيم، هزينه هاي چاپ اسكناس به شدت بالا مي رود.
وي ادامه داد: از سوي ديگر به نظر مي رسد كه ديگر نيازي به وجود برخي از پولها نيست، هم اكنون سكه هاي 250، 100 و 50 ريالي ديگر لازم نيست و بايد جمع شوند، زيرا ارزش ذاتي اين سكه ها از ارزش مبادلاتي آنها بيشتر است و قيمت نيكل آن نيز بيشتر است.
بهمني به برخي سوء استفاده هايي كه از ذوب كردن اين سكه ها به دليل بالا بودن ارزش ذاتي اين سكه ها به دليل نيكل آنها نسبت به ارزش مبادلاتي شان صورت مي گيرد، اشاره و تصريح كرد: بايد ارزش مبادلاتي سكه ها بيشتر از ارزش ذاتي آنها باشد تا انگيزه اين گونه اقدامها از بين برود و مشوقها برداشته شود.
وي بر جايگزيني پول درشت به جاي پول ريز تأكيد و خاطرنشان كرد: منتهي اين جايگزيني بايد متناسب با نيازها باشد، نه اينكه يك باره پول درشت را به جريان بيندازيم.
 يکشنبه 8 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن