تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816446639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديريت واحد ترافيك، حلقه مفقوده پايتخت (بخش ‪ ۲‬و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مديريت واحد ترافيك، حلقه مفقوده پايتخت (بخش ‪ ۲‬و پاياني)
اجتماعي. ترافيك. شهري
...دبير شوراي عالي ترافيك كشور در اين ارتباط گفت: مديريت ترافيك شهري به صورت زنجيره به هم تنيده است كه بايد به صورت تيمي و با كمك همه ارگان‌هاي تاثيرگذار در امر ترافيك شهري و نه فقط يك ارگان مشخص اداره شود.

مجتبي شفيعي به خبرنگار ايرنا گفت: نبايد توقع داشت همه امور مديريت ترافيك شهري به صورت انحصاري با عنوان مديريت واحد به يك نفر سپرده شود.

چرا كه اين سخن از نظر علمي حرف غلطي است.

وي اظهار داشت: اكنون در همه دنيا حدود ‪ ۳۰‬ارگان، بسته به نظام اجرايي و ساختاري آن كشور، در موضوع ترافيك تاثيرگذارند. اما اين بدان مفهوم نيست كه همه آنها متولي ترافيك هستند. بلكه هر كدام بر اساس تعريف فعاليت هاي اجرايي خود، به نحوي در مديريت ترافيك نقش دارند.

وي افزود: اخيرا گفته مي‌شود اگرمديريت واحد در حوزه حمل و نقل ايجاد شود، مشكل ترافيك حل خواهد شد، چطور امكان دارد در مديريت يك كار تيمي، تمامي امور به يك دستگاه سپرده شود؟ مگر مي‌شود بقيه دستگاه‌هاي تاثير گذار در ترافيك همچون پليس و اورژانس و غيره را حذف كرد و گفت فقط شهرداري تهران به عنوان متولي واحد ترافيك اقدام كند.

شفيعي با تاكيد بر اين كه يك متولي هماهنگ‌كننده بين دستگاهي در شهر بايد وجود داشته باشد گفت: طبق ماده ‪ ۹‬قانون مصوب توسعه حمل و نقل عمومي، متولي هماهنگي بين دستگاهاي شهري، شهرداري تهران است و اين اختيارات كه قبلا هم وجود داشت، از پارسال بطور قانوني به شهرداري تهران سپرده شد.

وي اضافه كرد: يعني بر اساس قانون مذكور، متولي اصلي حمل و نقل بار و مسافر كه بايد هماهنگي بين دستگاهي را نيز ايجاد كند، شهرداري تهران است.

شفيعي گفت: همه دستگاه‌هاي اجرايي در جهت عمل به ماده ‪ ۹‬قانون توسعه حمل و نقل كه در ‪ ۹‬ماه گذشته به تصويب رسيد، شهرداري تهران را به عنوان دستگاه هماهنگ‌كننده شهري قبول دارند. پس چرا اين نهاد به گونه‌اي صحبت مي كند كه گويي تا به حال مسئول ترافيك شهر نبوده است؟
شفيعي اعلام آمادگي كرد هر جا هم نياز به تدوين قوانين و تصميم‌گيري در سطح دولت براي بهبود ترافيك باشد، شوراي عالي ترافيك كشور همكاري مي‌كند ، همان گونه كه تاكنون چنين بوده است.

وي افزود: اين در حالي است كه حتي در سال جاري، كمك‌هاي دولت در همه بخش‌هاي شهري حتي در برخي زمينه‌ها تا صد برابر افزايش يافته است.

دبير شوراي عالي ترافيك كشور گفت: مرتبا مي‌گويند قانون اجرا نمي‌شود، شهرداري تهران در جهت حل معضل ترافيك از زمان تصويب قانون توسعه حمل و نقل عمومي چقدر به وظايف خود عمل كرده، چرا ترافيك حداقل طي سه ماه اخير بويژه در پيك عصر، گاهي وخيم تر شده است؟
شفيعي پرسيد: در ‪ ۹‬ماه اخير، شهرداري چه طرح جديدي در زمينه حل معضل ترافيك به شوراي عالي ترافيك كشور ارائه كرده و پيشنهادش براي حل معضل ترافيك چيست؟
وي گفت: بررسي شود از هنگام تصويب قانون توسعه حمل و نقل عمومي در ‪۹‬ ماه اخير، در جلسات متعددي كه برگزار شده، شهرداري تهران چند طرح براي بهبود ترافيك شهر ارائه داده است؟ اين دستگاه حتي يك طرح هم ارائه نكرده است. فقط حرف‌هاي بيهوده رد و بدل شده است.

اما جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي انتظامي كشور يكي از عمده مشكلات ترافيك پايتخت را واحد نبودن مديريت ذكر كرد.

سردار سيد كمال هاديانفر به خبرنگار ايرنا گفت: علاوه بر وجود نداشتن مديريت واحد شهري در پايتخت، نبود وحدت مديريت، همكاري و همدلي، تعامل و مسئول‌سازي و پاسخگويي ميان سازمان‌هاي متولي ترافيك نيز سبب ايجاد مشكل در كنترل ترافيك شده است.

وي تاكيد كرد با ايحاد مديريت واحد و وحدت مديريت ترافيك در تهران، مشكل ترافيك حل نخواهد شد. بلكه بايد در كنار اين مديريت واحد، به عوامل تاثيرگذار ديگري همچون نقش آموزش در كشور پرداخته شود.

سردار هاديانفر ايجاد وحدت مديريت در كنار آموزش و توسعه حمل و نقل عمومي و اصلاح و بهبود زيرساختها و تناسب زيرساختها با حمل و نقل را از ديگر عوامل عمده تاثيرگذار بر بهبود ترافيك پايتخت ذكر كرد.

وي گفت: ايجاد مديريت واحد ترافيك، قطعا پايتخت را با مشكلات متعدد ديگري همچون اصلاح قانون، ادغام سازمانها، شرح حدود وظايف هر يك از نهادهاي متولي ترافيك مواجه خواهد كرد كه اين امر خود بر حجم مشكلات ترافيكي پايتخت خواهد افزود. اما مي‌توان به جاي پرداختن به اين امر، به موضوع وحدت مديريت ميان سازمان‌هاي متولي ترافيك پرداخت.

اين مقام مسئول گفت: با ايجاد وحدت مديريت، همه نهادهاي متولي ترافيك از تصميمات اتخاذي يكديگر مطلع شده و با هماهنگي يكديگر و نشست‌هاي مداوم ، اقدام به اجراي طرح‌ها خواهند كرد.

وي گفت: همچنين ايجاد وحدت مديريت بين سازماني، كمك بزرگي به برنامه ترافيكي پنج ساله پليس در راستاي اقدامات وزارت راه و حتي شهرداري خواهد بود.

سردار هاديانفر، نقش پليس را در بهبود معضل ترافيك، عمده خواند و با اشاره به عملكرد متفاوت نقش پليس در كشورهاي مختلف گفت: برخي كشورها، امور، با سيستم هوشمند و بدون حضور فيزيكي پليس اداره مي‌شود. اما در برخي ديگر از كشورها همچون ما كه سيستم هوشمند هنوز توسعه نيافته، پليس با حضور فيزيكي بايد اقدام به اعمال قانون كند.

جانشين رئيس پليس راهور كشور گفت: ترافيك نبايد با حضور پليس كنترل شود . بلكه پليس بايد تنها ناظر اعمال قانون باشد و تنها از پشت دوربين‌هاي نظارتي، ترافيك را كنترل كند. اين در حالي است كه اكنون بخش عمده‌اي از تخلفات با حضور فيزيكي پليس كنترل مي‌شود.

هاديانفر افزود: فرهنگ‌سازي نقش بسزايي در بهبود ترافيك دارد. چرا كه با يادگيري صحيح رفتار ترافيكي از ميزان ترافيك در سطح كشور كاسته خواهد شد.

وي اضافه كرد: اكنون ‪ ۲۳‬ميليون شهروند داراي گواهينامه رانندگي هستند كه زندگي آنها با وسيله نقليه عجين شده، اما اغلب آنان نسبت به علائم راهنمايي و رانندگي بي‌توجه هستند.

به اعتقاد وي، هيچ كدام از ما رفتار صحيح ترافيكي را نياموخته ايم.

بلكه همه از هم رانندگي كردن را ياد گرفتيه ام.

اين، در حالي است كه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز سرمنشا مشكل نبودن مديريت واحد شهري در پايتخت را در حوزه قانون‌گذاري مي داند.

سيد جعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل ترافيك شهر تهران به خبرنگار ايرنا گفت: اين وظيفه مجلس است كه با تدوين مجموعه قوانيني، منجر به همسويي و هم افزايي در روابط دستگاههاي مرتبط با مديريت شهري شود.

وي افزود: اشكال ناهماهنگي‌هاي موجود در مديريت شهري را نه در حوزه اختيارات دستگاه‌هاي اجرايي، بلكه در حوزه قانونگذار بايد جستجو كرد. چرا كه هماهنگي‌هاي ميان سازماني در بخش مديريت شهري بايد به صورت قانون در آيد كه محصولش مديريت واحد شهري باشد.

معاون حمل و نقل ترافيك شهر تهران تاكيد كرد همه دستگاه‌هاي مرتبط با مديريت شهري به تنهايي در ايفاي وظايف خود تلاش مي‌كنند. اما چون جهت فعاليتهاي سازمان‌ها الزاما همسو با هم نيستند، ناهماهنگي‌هايي در كار به وجود مي‌آيد، بنابراين وجود مديريت واحد شهري مي‌تواند در همسان‌سازي جهت اقدامات شهري نقش تعيين‌كننده داشته باشد.

به گفته وي، ‪ ۲۵‬دستگاه بطور مستقيم و ‪ ۱۵‬دستگاه غيرمستقيم در موضوع ترافيك تاثير گذارند.

تشكري هاشمي گفت: تاثيرگذاري دستگاه‌هاي متولي در امر ترافيك به آن معنا نيست كه همه اين سازمان‌ها بايد به تابعيت يك سازمان واحد در آيند.

بلكه در تابعيت سازمان خود باقي مي‌مانند و تنها مديريت واحد شهري تلاش مي كند فعاليت‌هاي آنها را در قالب استراتژي‌هاي مشترك، هم همسو و هم افزا كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شهردار تهران تمايل دارد به عنوان مدير واحد شهري انتخاب شود، گفت: شهردار هميشه به ايجاد مديريت واحد شهري اصرار داشته است. اما قصدش انتخاب خود نبوده، هر چند از نظر عقلايي و مطالعات تطبيقي، تجربيات نشان مي‌دهد هميشه شهرداري‌ها به عنوان دولتهاي محلي اين محوريت را به عهده داشته اند.

معاون شهردار تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا با تعيين مديريت واحد شهري، معضل ترافيك تهران حل خواهد شد گفت: مشكل ترافيك، يك متغير نيست كه بتوان با يك گزينه حل كرد.

به گفته تشكري هاشمي، در صورت تحقق مديريت واحد شهري، توسعه حمل و نقل عمومي و نيز اصلاح قوانين مي‌توان اميدوار بود بخشي از مشكلات ترافيك پايتخت كه در ‪ ۸۰‬سال به وجود آمده است، در يك دوره چهار تا پنج ساله حل شود.

پيداست مشكل اصلي پايتخت، نبود مديريت واحد ترافيك نيست. بلكه حلقه گمشده مديريت واحد ترافيك، همان بي‌علاقگي مسئولان شهري و دست اندركاران به كار گروهي است كه به جاي هماهنگي ميان سازماني به من آهنگي در شهر مبدل شده است.

متاسفانه ناهماهنگي‌هاي درون سازماني عده‌اي از متخصصان شهرسازي سبب شده تا برخي مسئولان اقداماتي در شهر بكنند و عده‌اي ديگر هزينه‌هايي را صرف اصلاح آن كنند.

حاصل اين من آهنگي‌هاي سازماني در شهر تهران، صرف هزينه‌هاي موازي بسيار است كه از جيب همين مردم خرج مي‌شود.

از سوي ديگرنبودن برنامه ريزي منسجم و استفاده از افراد غير متخصص در شهرداري، سبب ايجاد مشكلات حاشيه‌اي در پايتخت شده است كه به نظر مي‌رسد ارتباط چنداني به واحد نبودن مديريت ترافيك شهري ندارد.

همچمنين اجراي اقدامات جزيره‌اي منفرد و پراكنده در شهرداري تهران از ديگر مواردي است كه بر وخامت مشكلات شهري افزوده است.

گويي نحوه ناصحيح مديريت شهري، توزيع نامناسب سرمايه و امكانات موجود سبب شده تا شهروندان از دسترسي به امكانات مطلوب شهري محروم بمانند.

به نظر مي‌رسد تا زماني كه ضعف اين چنيني مديريت شهري برطرف نشود و مسئولان شهري تنها با بهانه تراشي واهي از ايفاي وظايف و مسئوليت خود، سر باز زنند و تقصير را به گردن اجرا نشدن قانون، نبود سرمايه و تامين نشدن اعتبار اندازند، مشكلات پايتخت همچنان لاينحل باقي خواهد ماند.

همانطور كه از معني و مفهوم مديريت شهري مشخص است، مديريت شهري بهينه، نيازمند ايجاد يك هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و خدماتي است. بنابراين مديريت شهري به عنوان متولي هماهنگي بين دستگاهي بايد بتواند اين هماهنگي‌ها را به عرصه ظهور برساند.
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن