تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815381333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت وحدت ملي ائتلافي براي حذف احمدي نژاد و بازگشت جريان دوم خرداد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دولت وحدت ملي ائتلافي براي حذف احمدي نژاد و بازگشت جريان دوم خرداد
خبرگزاري فارس: شكي نيست ايده دولت وحدت ملي صرفاً به بخشي از دوم‌خرداد محدود نمي شود و اين طرح حتي حمايت حزب اعتماد ملي را نيز به همراه دارد. در يك ارزيابي كلي و نگاهي تحليلي حاميان اين ايده و الگو در 4 لايه قابل طبقه بندي است:


ج) لايه‌هاي اين طرح:
شكي نيست ايده دولت وحدت ملي صرفاً به بخشي از دوم‌خرداد محدود نمي شود و اين طرح حتي حمايت حزب اعتماد ملي را نيز به همراه دارد. در يك ارزيابي كلي و نگاهي تحليلي حاميان اين ايده و الگو در 4 لايه قابل طبقه بندي است:
1ـ لايه افراطيون دوم‌خرداد:
طيف افراطي دوم‌خرداد متشكل از مجاهدين، مشاركت و … هر چند در سياستهاي اعلامي خود كمتر از اين ايده و الگو سخن مي‌گويند و حتي گاهي اوقات آن را رد مي‌كنند ليكن در سياستهاي اعمالي و پنهان آنها طرح "دولت وحدت ملي" به صورت جدي دنبال مي‌شود. آنها براي ايجاد اختلاف در بين اصولگرايان و با بهره گيري از مشي "نه احمدي نژاد" دنبال تشكيل جبهه اي گسترده هستند تا بار ديگر سيد محمد خاتمي را به قدرت برسانند.
در اين زمينه اتفاقا سعيد حجاريان در گفتگو با عباس عبدي در مصاحبه‏اي كه نشريه شهروند آن را منتشر كرد ، اقدامات و گزينه‏هاي اصلاح‏طلبان براي انتخابات 88 را بررسي كرده است.( نشريه شهروند، شماره 50، 26 خرداد87 ) حجاريان: "اگر ائتلافي جامع از نيروهاي اصلاح‏طلب تشكيل شود و بخشي از راست هم حضور داشته باشد، امكان تغيير وجود دارد. ببينيد، مراجع و ائمه جمعه از طرف مردم تحت فشار هستند. از طرف آقاي هاشمي هم تمامي روحانيون سنتي از آقايان واعظ طبسي تا مهدوي كني را با اين هدف كه در انتخابات آينده وضعيت به هم بخورد جمع كرده است.
عباس عبدي در پاسخ مي‏گويد: "خيلي اميدي ندارم كه روحانيت بتواند و يا بخواهد، كه قدمي به سوي اصلاح ساختار بردارد. حجاريان پاسخ مي‏دهد: اگر به جامعه روحانيت مبارز بروي، خيلي حرف‏ها را مي‏شنوي".
حجاريان در پاسخ به سوال عبدي درمورد پيشنهادات وي براي وضعيت كنوني مي‏گويد: "اصلاح‏طلبان تاكنون چندتا حرف زده‏اند. يكي اينكه مي‏خواهند كمي به سمت راست بچرخند... بخصوص شنيده‏ام كه در بين كارگزاران گفته شده كه بايد به سمت روحانيت برويم و فردي كه بتواند راي بياورد را مطرح كنيم. مثلا گفته‏اند ناطق كانديداي خوبي است. اول اينكه در قدرت نيست و دوم هم اينكه به اين سمت متمايل شده است و سوم اينكه ناطق دعواي ميان روحانيت و نظاميان را عميق‏تر مي‏كند... بالاخره هاشمي هنوز بخشي از قدرت ايران و عضو جامعه روحانيت است. ناطق هم عضو همين مجموعه است. طبيعي است كه هاشمي لولاي دو طرف مي‏شود، چون ممكن است خودش بيايد راي نياورد."
همچنين مواضع افراد ذيل در اين خصوص قابل توجه است(براي مطالعه بيشتر به:" بند (ه) برخي مواضع در خصوص دولت وحدت ملي" مراجعه فرماييد)
آذر منصوري معاون سياسي دبيركل جبهه مشاركت (14 ايلنا /05/1387)، محسن آرمين سخنگوي سازمان مجاهدين (ايلنا 1387/05/30)، محمدجواد روح عضو شوراي تهران حزب مشاركت (سرمقاله روزنامه كارگزاران شماره 652 ، يك شنبه،10 آذر ، 1387)، محمد سلامتي دبير كل سازمان مجاهدين (ايلنا 1387/09/16)، بهزاد نبوي در شيراز (ايسنا1387/09/22 )، و...
2ـ حلقه پيرامون آقاي هاشمي
حزب كارگزاران سازندگي و حلقه اطرافيان آقاي هاشمي اكنون مديريت صحنه و حتي ويترين ايده دولت وحدت ملي (ائتلاف با جبهه دوم‌خرداد) را در دست دارند و بيشترين تحرك را در اين خصوص دارند.
محمد عطريانفر عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي در گفتگو با خبرگزاري فارس(16/09/87) تصريح كرد: اقشاري از اصولگرايان در محوريت تشكيل دولت وحدت ملي بايد مورد توجه قرار بگيرند كه حداقل با محوريت شخصيت‌هاي تاثيرگذاري مانند ناطق‌نوري، ولايتي و دوستاني از اين دست باشند. طرح تشكيل دولت وحدت ملي با مشاركت جريان اصولگرا به دليل توسعه يافتگي بخش معتدل اصولگرايان است. اين فعال سياسي در خصوص اينكه به غير از اشخاص شاخص اصولگرا چه گروه‌هايي را از اين جريان حضورشان را در مدل دولت وحدت ملي محقق مي‌دانيد، تاكيد كرد: جامعه روحانيت مبارز، جبهه پيروان خط امام و رهبري و حزب موتلفه اسلامي قابليت اين موضوع را دارند كه در چارچوب دولت وحدت ملي با ساير گروه‌ها به فعاليت بپردازند و وقتي سخن از دولت وحدت ملي به ميان مي‌آيد اين گروه‌ها از جريان اصولگرا مد نظر ما است.
مواضع افراد ذيل نيز در اين خصوص قابل توجه است(براي مطالعه بيشتر به "بند(ه) برخي مواضع در خصوص دولت وحدت ملي" مراجعه فرماييد)
هاشمي رفسنجاني،همايش اصل 44 (چهارشنبه،20 آذر ، 1387)، محمد قوچاني (سرمقاله شماره 50 هفته نامه شهروند26خرداد)، حسين مرعشي سخنگو و عضو موثر حزب كارگزاران (روزنامه اعتمادپنج شنبه، 13 تير 1387 - شماره 1715- روزنامه اعتماددوشنبه،28 مرداد ، -شماره 656 ، پنجشنبه،14 آذر 1387، روزنامه كارگزاران1387)، محمد عطريانفر عضو حزب كارگزاران سازندگي (2/06/1387مهر- خبرگزاري فارس16/09/87)، محمد هاشمي رييس كميته سياسي حزب كارگزاران سازندگي (هفته نامه شهروند امروز شماره 5 ، 7 مهر 1387)، ماشاءالله شمس‌الواعظين (هفته نامه شهروند امروز شماره 68 ، 28 مهر 1387)، علي يونسي وزير سابق اطلاعات (ايلنا 1387/09/10)، جميله كديور همسر عطاءالله مهاجراني (سرمقاله روزنامه كارگزاران با عنوان" وحدت فوري"13 آذر)، غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران (ايسنا، پنجشنبه،14 آذر 1387)، حسن روحاني (ايلنا1387/09/15) و...
3ـ لايه آرام و روحاني جبهه دوم‌خرداد:
لايه آرام و روحاني جبهه دوم‌خرداد كه بيشتر در حزب اعتماد ملي و پيرامون آقاي مهدي كروبي حلقه زده‌اند و خوشبختانه در حال فاصله گيري از مواضع افراطي دوم خرداد هستند در انعكاس رسانه اي و تبليغاتي ايده دولت وحدت ملي، همراهي بسياري با لايه‌هاي ديگر نشان مي دهند. انگيزه اين لايه براي حمايت رسانه‌اي گسترده از اين جريان پيچيده تر از سايرين است. هدف آنها نه حمايت از نامزدي اصولگرا و اصلاح‌طلب (غير از كروبي) بلكه پيشبرد مشي "نه احمدي ن‍ژاد" و كسب وجاهت و زمينه سازي پيروزي براي آقاي كروبي است.
گرامي‌‏مقدم سخنگوي حزب اعتماد ملي در گفت‌‏وگو با ايلنا(14/05/1387) با اشاره به اظهارات اخير "ناطق نوري" مبني بر تشكيل "دولت وحدت ملي" ، اظهار داشت: اين اظهارات نشات گرفته از دل مشغولي‌‏هاي كساني است كه در انقلاب نقش اساسي داشتند و بنيان فكري آنها ريشه در اصالت اعتقادي و سياسي انقلاب دارد و نمي‌‏توانند نسبت به آينده نظام بي‌‏تفاوت باشند.سخنگوي حزب اعتماد ملي، با تاكيد بر اينكه بايد دغدغه‌‏هاي افرادي مانند ناطق نوري بررسي شود، ادامه داد: در حوزه زير ساخت‌‏هاي اقتصادي، با درآمدهاي نفتي بيش از 70 ميليارد دلار، همچنان با كاهش سرمايه گذاري خارجي ، فرار سرمايه از كشور و ركود در توسعه زير ساخت ها مواجه‌‏ هستيم. در ايجاد كسب و كار سهل و آسان كه بانك‌‏ها تا كنون متولي آن بودند، به دليل قفل شدن نظام بانكي ، دچار ركود شده‌‏ايم و افزايش لجام گسيختگي در قيمت مسكن، كالاهاي اساسي و خدمات، زندگي را بر مردم بسيار سخت كرده است. فعالان سياسي، بويژه ناطق نوري با درك اين مسايل ، انتخابات سال آينده را فراتر از جبهه سياسي مي بينند و معتقدند كه براي فايق آمدن بر مشكلات موجود، وحدت تمام نيروها ضروري است. جبهه اصلاحات و اصولگرا با نگاهي عميق، به تشكيل دولت ائتلافي پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اقدام كنند و در اين راه از تمام ظرفيت‌‏هاي موجود نظام استفاده كرده تا بتوانند بحران‌‏ها و معضلات پيش روي كشور را متوقف كنند .
عبدالواحد موسوي لاري (مهر 20/05/1387)، حسين موسوي تبريزي دبيرمجمع محققين و مدرسين (ايلنا 13/05/1387)، سيد محمد خاتمي در حاشيه همايش "نفت، توسعه و دموكراسي" (ايلنا1387/09/23)و...
4ـ لايه‌ قليلي از اصولگرايان:
در رأس جريان اصولگرا تنها 3 نفر با اين ايده همراهي نشان مي‌دهند. براي روشن شدن موضوع توجه به مواضع آقايان علي اكبر ناطق‏نوري، علي لاريجاني و محمدرضا باهنر در اين زمينه لازم است.
دكتر علي لاريجاني در گفت وگو با شماره 50 (26 خرداد 1387) در پاسخ به سوالي با عنوان "در فاصله زماني خروج از شوراي عالي امنيت تا ورود به مجلس بحثي را به عنوان دولت "وحدت ملي" مطرح كرديد. هنوز اين موضوع را مدنظر داريد؟ شاخص‌ها و مصاديق دولت وحدت ملي چيست؟" گفت: من ‌آن بحث را از سر تجربياتي كه در اداره كشور داشتم مطرح كردم، هنوز هم به آن پايبند هستم. اگر ما بتوانيم بين گرايشات مختلف سياسي يك منطقي را ايجاد كنيم كه همه مشاركت داشته باشند،‌ براي بالا بردن ظرفيت كشور مفيد است. البته من رئيس دولت نيستم، رئيس قوه مقننه هستم. در مجلس اين تعامل را برقرار كرده‌ام. همه گروه‌هاي سياسي با گرايشات متنوع فعال هستند و نقش دارند. ارتباط‌شان با من هم برقرار است. من فكر مي‌كنم اين حتما مفيد است. اين موضوع باعث مي‌شود جريانات مختلف سياسي حيات فكري داشته باشند و به جاي لجبازي، دعوا يا پستونشيني و نقشه‌كشي روبازي كنند. اين موضوع به هر حال به حال كشور مفيد است.
دومين موضع گيري را نيز هفته نامه شهروند، باز هويدا ساخت و در شماره 57 ( 13 مرداد 1387) در مطلبي با عنوان "تلاش ناطق‌نوري براي دولت وحدت ملي" نوشت: "اين روزها علي‌اكبر ناطق‌نوري، روحاني بلندپايه اصولگرا، در انديشه هدايت انتخابات رياست‌جمهوري به سوي يك فرد معتدل، براي تشكيل "دولت ملي" است. او در نظر دارد كه با جمعي از اصولگرايان اصيل و اصلاح‌طلبان معتدل، لويي جرگه‌اي تشكيل دهد تا از آن طريق انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده را مديريت و آن را از وضعيت فعلي كه يك جريان تندرو آن را به دست گرفته، خارج كند. اين چنين است كه ناطق‌نوري در تماس و ديدار با اكبر هاشمي‌رفسنجاني، سيدمحمد خاتمي و مهدي كروبي از راز دل خود پرده برداشته و دريافته كه آنان نيز نگران سرنوشت و آينده كشور هستند و حاضرند جبهه نجات ملي تشكيل دهند.از قرار معلوم در ايام تعطيلات عيدنوروز، خاتمي و ناطق‌نوري، هر دو به يك سفر مشترك مي‌روند. براي اولين بار ناطق‌نوري با سيدمحمد خاتمي مفصل سخن مي‌گويد. هر دو روحاني از وضعيت موجود و رويه دولت در امور اقتصادي و اجتماعي و سياسي گله و انتقاد مي‌كنند. ناطق‌نوري در همان ديدار پيشنهاد خود را ارايه و درمي‌يابد كه خاتمي نيز همراه دغدغه‌هاي اوست. بعد از اين ديدار بود كه، با هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان سخن گفته مي‌شود و پس از آن نيز با مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي. گويا ناطق‌نوري، اين سخن خود را نيز با خردمندان جناح راست مانند محمدرضا مهدوي‌كني، محمد يزدي و جمعي از مدرسين و اعضاي روحانيت مبارز نيز در ميان گذاشته است.
روز 19 آذر ناطق نوري در ديدار با دبيركل و اعضاي شوراي مركزي حزب مردم‌سالاري از اين ايده دفاع كرد.روزنامه كارگزاران در انعكاس اين ديدار نوشت: "دفاع مجدد ناطق‌نوري از دولت وحدت ملي حملات اخير طيف تندروي جريان حاكم به طرح "دولت وحدت ملي"، واكنش مبدع اين پيشنهاد يعني علي‌اكبر ناطق‌نوري را به دنبال داشت. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با دبيركل و اعضاي شوراي مركزي حزب مردم‌سالاري با اشاره به اين طرح گفت: "راه‌حل موفقيت در كشور، استفاده از همه نيروهاي موجود و تشكيل دولت وحدت ملي از ميان همه كساني است كه درد دين و دغدغه ايران دارند." وي سپس بدون ذكر نام به انتقاد از دولت نهم پرداخت و گفت: "نشانه‌هاي يك دولت موفق، برنامه‌ريزي دقيق، هدايت‌گري و حمايت و نظارت بر اقتصاد غيردولتي است. تا وقتي اقتصاد بسته دولتي و سياست بسته جناحي داشته باشيم، به جايي نمي‌رسيم."
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز با حضور در مراسم دومين يادواره پانصد شهيد بويين زهرا كه ابوترابي‌فرد و عليخاني و جاني‌عباس‌پور نمايندگان اين استان نيز در آن حضور داشتند؛ مجددا از ايده "دولت وحدت ملي" دفاع كرد وگفت(ايلنا1387/09/22): در اين روزها در مورد وحدت ملي صحبت‌هاي متفاوت مي‌شد. اگر ما در كشور وحدت داشته باشيم حسن است تا جايي كه من مي‌شناسم راه امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري نيز همين بوده و هميشه ملت و مسوولان را به وحدت دعوت كردند به طوري كه ايشان يك سال را به نام وحدت ملي نام‌گذاري كردند. عناصر وحدت اسلام آرمان‌هاي انقلاب، ايران و رهبري است و نمي‌دانم اين چه ربطي به دولت ائتلاف دارد. دولت ائتلاف هم مي‌تواند خوب باشد و هم نباشد. اگر دولت ائتلاف تبديل به دعوايي شود كه مظهر مناقشه شود، خوب نيست. امروز مقام معظم رهبري پرچمدار سرافرازي كشور در زمينه‌هاي اقتصادي، سياسي فرهنگي راه را نشان داده و علمدار هستند و همه كساني كه وحدت ملي را قبول دارند بايد پشت سر ايشان بايستند. دولت تلاش مي‌كند و مجلس نيز در خدمت مردم است. ممكن است كه تفاوت راي وجود داشته باشد؛ اما همه بر وحدت تاكيد دارند. لاريجاني با اشاره به همايش سي‌‏امين سال قانونگذاري و نظارت كه در مجلس به مناسبت شهادت مدرس مهمي برگزار شد؛ اظهار داشت: همه‌نيروها و نمايندگان در ادوار مختلف در اين مراسم حضور داشتند كه در حد خود جلسه خوبي بود. چرا همه چيز را با عينك معيوب مي‌بينيم؛ جلسه‌ به اين خوبي كه صحبت از مسائل وحدت شد چيز خوبي است. چرا نسبت به اين امر با عينك بدبيني نگاه مي‌كنيم. سياه‌نمايي گاهي نسبت به دولت و مجلس و گاه قوه قضاييه است. در حالي كه كار خوب را بايد تعريف كرد. اما برخي براي آن تئوري‌پردازي مي‌كنند.
"محمدرضا باهنر" دبيركل جامعه اسلامي مهندسين هم درباره بحث "دولت وحدت ملي"، گفت(كارگزاران- شماره 573 ، دوشنبه، 4 شهريور ، 1387): "اين بحث اساسي و جديدي نيست." وي تصريح كرد: "ما علاقه‌منديم كه دولت و مجلس آينده، بهتر از دولت و مجلس فعلي باشد." وي افزود: اينكه منتظر باشيم در جبهه اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري به صددرصد تفاهم برسيم تقريبا غيرممكن است، اما بايد تلاش كرد فرآيندي را تعريف كرد كه اين تفاهم اكثريتي شود. هنوز در محافل رسمي اصولگرايي روي مصاديق هيچگونه بحثي نشده است و اينكه مي‌گويند اصولگرايان براي حمايت از احمدي‌نژاد به توافق و جمع‌بندي رسيده‌اند چنين چيزي نيست، من در مذاكرات اصولگرايان هستم ولي اطلاعي ندارم."
ادامه دارد...
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن