تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820857457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به چالش‌ها و فرصت‌هاي چين در سال ‪۲۰۰۸‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به چالش‌ها و فرصت‌هاي چين در سال ‪۲۰۰۸‬
سياسي. چين ‪. ۲۰۰۸‬فرصت ها. چالش ها
پكن- سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي كه آخرين روزهاي آن را سپري مي‌كنيم براي چين با فرصت‌ها و چالش‌هاي بسياري همراه بود.

به گزارش ايرنا ، چين در سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي كه مصادف با سي امين سالگرد اجراي سياست اصلاحات و درهاي باز است آغوش خود را به روي كشورهاي ديگر بيشتر باز كرد و رهبران اين كشور تلاش كردند روابط بيشتري با كشورهاي مختلف بويژه كشورهاي آفريقايي برقرار كنند.

يكي از چالش‌هاي جدي كه چين نيز همانند بسياري از كشورها با آن مواجه شد ، پيامدهاي ناشي از بحران مالي آمريكا و غرب بود . اين كشور در ماه‌هاي گذشته كوشيد ارتباطات بيشتري با كشورهاي جهان برقرار كند زيرا به اعتقاد مقام‌هاي چين روابط با كشورهاي ديگر در شرايط موجود براي مقابله با بحران مالي جهاني و مسايلي چون تحولات اقليمي از اهميت زيادي برخوردار است.

چين در صحنه سياست جهاني و امور مالي جهان امسال فعاليت‌هاي بيشتري انجام داد و با اختصاص ميلياردها دلار سعي كرد تا از تاثيرات منفي بحران جهاني مالي بر اقتصاد چين بكاهد.

چين در سالي كه گذشت ميزبان برگزاري مهمترين رويداد ورزشي جهان يعني المپيك و پارالمپيك ‪ ۲۰۰۸‬بود كه در ماههاي اوت و سپتامبر به ميزباني شهر پكن و چند شهر ديگر اين كشور برگزار شد .

شايد برگزاري موفق اين بازيها را بتوان بهترين دستاورد چين در سالجاري ميلادي تلقي كرد و به اذعان مسوولان كميته بين‌المللي المپيك ، چين المپيك را به بهترين نحو برگزار كرد .

برگزاري بيست و نهمين دوره بازي‌هاي المپيك كه حدود دو ميليارد نفر در سراسر جهان آن را از گيرنده‌هاي تلويزيوني خود تماشا كردند باعث شد تا جهان بيشتر از قبل با چين آشنا شود و چيني‌ها نيز شرايط بهتري براي شناخت بيشتر از جهان پيدا كردند.

نزديك به ‪ ۲۰۴‬هيات ورزشي از كشورهاي مختلف از جمله جمهوري اسلامي ايران در بازيهاي المپيك شركت داشتند كه تقريبا در تاريخ برگزاري اين بازيها بي سابقه بود و رسانه‌هاي گروهي اين رقابت‌ها را با كمك ‪۱۵۰‬هزار داوطلب براي المپيك و پارالمپيك به طور گسترده‌اي پوشش دادند.

با اين وصف حوادث و رخدادهايي نيز كام مردم چين را در سال ‪ ۲۰۰۸‬تلخ كرد كه خاطره آن سالها از ذهن مردم اين كشور پاك نخواهد شد . زمين لرزه ماه مه در استان سيچوان كه به كشته شدن نزديك به يكصدهزار نفر منجر شد شوك سنگيني را برجامعه چين وارد كرد .

چين درحالي آخرين روزهاي سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي را سپري مي‌كند كه همچنان از سرنوشت هزاران نفر از قربانيان اين زمين لرزه اطلاعي دردست نيست . هرچند رهبران چين وعده دادند ظرف سه سال مناطق آسيب ديده را بازسازي خواهند كرد اما شدت و وسعت خرابي‌ها خسارات سنگيني را به لحاظ اقتصادي به اين كشور وارد كرد.

چين در عرصه‌هاي علمي بويژه دانش فضايي موفق به كسب دستاوردهاي ارزشمندي شد و پرتاب چندين ماهواره و فضاپيما از جمله موفقيت‌هاي چين در سال ‪۲۰۰۸‬ ميلادي است .

چين امسال موفق شد با فرستادن فضاپيماي شن جو - ‪ ۷‬و پياده روي فضايي بار ديگر جهان را تحت تاثير دستاوردهاي علمي خود قراردهد و چين سومين كشوري است كه پس از آمريكا و روسيه قادر به انجام چنين ماموريتي است.

چين در سال جاري ميلادي با كشورهاي مختلف جهان روابط گسترده تري برقرار كرد . اين كشور موفق به برگزاري مذاكرات راهبردي اقتصادي با آمريكا شد و رهبران چين همچنان تاكيد دارند كه بر اساس منافع متقابل و برابري روابط خود را با شركاي بزرگي چون آمريكا و اتحاديه اروپا و روسيه افزايش داده است.

تقويت همكاري‌هاي چين با كشورهاي آمريكاي لاتين و كارائيب از سياست‌هاي تقويت شده اين كشور در سال ‪ ۲۰۰۸‬بود . ضمن آنكه چين روابط با آفريقا را نيز افزايش داد و برغم بروز بحران مالي جهاني همچنان تاكيد دارد كه به كمك‌هاي مالي خود به اين قاره ادامه خواهد داد.

بسياري از رهبران كشورهاي آفريقايي و آسيايي و آسياي شرقي و آمريكاي لاتين و قاره‌هاي آمريكا و اروپا در سال جاري ميلادي از چين ديدار كردند.

چين كمك‌هاي خود در سال جاري ميلادي به كشورهاي مصيبت ديده از جمله برمه ، كوبا ، جامائيكا و فيليپين را ادامه داد و روابط خود با ويتنام را نيز تا اندازه زيادي گسترش داده است .

مقابله با مسايلي چون تحولات اقليمي و كمبود انرژي و حل مشكل امنيت غذايي و مقابله با بحران مالي از ديگر چالش‌هاي اصلي چين در سال جاري ميلادي بوده است.

چين در سال جاري ميلادي رسوايي بزرگ توليد شير خشك‌هاي تقلبي آلوده به ماده شيميايي ملامين را تجربه كرد اما از اين تجربه به بهترين شكل براي افزايش همكاري با كشورهاي ديگر در زمينه امنيت مواد غذايي استفاده كرد .

توليد شير خشك‌هاي تقلبي و آلوده به ماده شيميايي در چين موجب مرگ چندين نوزاد و بيماري هزاران كودك شد .

بحران زدايي و جلوگيري از بروز بحران در روابط با كشورهاي ديگر اصلي‌ترين اقدامي است كه دولتمردان چين در سال جاري ميلادي و سال‌هاي گذشته دنبال كرده‌اند تا به هر شكل به گسترش روابط خود با كشورهاي ديگر مبادرت ورزند و اصل سياست درهاي باز و اصلاحات را با تاكيد بر اين روند دنبال كرده اند.

*** چين و مساله هسته‌اي كره شمالي
مساله هسته‌اي كره شمالي همچنان يكي از مشكلات بزرگ چين است . به نظر مي رسد بسياري در چين بر پيشرفت‌ها در حل اين مساله تاكيد دارند و چين كماكان ساختار مذاكرات شش جانبه پكن را موضوعي مهم مي‌داند كه بايد با كمك آن به حل مساله مساعدت كرد .

در اين راستا چين روابط گسترده تري با آمريكا و كره جنوبي دو بازيگر مهم در اين مساله برقرار كرده و با آنها در اين خصوص در مقاطع مختلف گفت و گو كرده است.

چين در پايان سال جاري ميلادي موفق شد نهايتا يك دور ديگر از مذاكرات شش جانبه را برگزار كند و اگرچه اين گفت و گوها بي‌نتيجه به پايان رسيد اما به هر صورت براي چين از لحاظ ديپلماتيك برگزاري اين نشست يك موفقيت محسوب مي‌شود.

مشكل اصلي چين اينجاست كه اكنون آمريكا خواستار اجراي برنامه راستي آزمايي از برنامه هسته‌اي كره شمالي است و به دنبال نمونه برداري از تاسيسات هسته‌اي اين كشور مي‌باشد مساله‌اي كه تاكنون مورد موافقت پيونگ يانگ قرار نگرفته و مانع بزرگي براي پيشبرد مذاكرات شش جانبه است .

*** چين و مساله هسته‌اي ايران
در سال جاري ميلادي چين بار ديگر به تلاش‌هاي ديپلماتيك خود براي حل مساله هسته‌اي ايران ادامه داد و كوشيد تا فرايند صلح خاورميانه را به پيش سوق دهد .

رهبران چين در سالجاري ميلادي بارها در ديدار با مقامات ايراني و همچنين اظهار نظر درباره مساله هسته‌اي ايران بر حل مسالمت آميز و ديپلماتيك مساله هسته‌اي ايران تاكيد كردند.

اين كشور همچنان بر مواضع خود مبني بر حل صلح آميز مساله هسته‌اي ايران تاكيد دارد و سخنگويان وزارت خارجه چين در سال جاري ميلادي اين موضع را بارها تكرار كرده و در اجلاس شوراي امنيت در ماه جاري ميلادي نيز خه يا في معاون وزير خارجه چين بر اين مساله تاكيد دوباره كرد و راه حل مساله هسته‌اي ايران را ديپلماسي و مذاكرات عنوان كرد.

در سال جاري ميلادي انجمن مستقل دوستي چين و ايران تاسيس شد . تا پيش از اين انجمن دوستي ايران و چين فعال بود و چين از طريق انجمن دوستي با ساير كشورهاي خارجي با ايران تعاملات خود را دنبال مي‌كرد.

چين با معدودي از كشورهاي جهان چنين انجمن‌هاي دوجانبه‌اي را تاسيس كرده است و چن خاو سو رييس انجمن تازه تاسيس دوستي چين و ايران مي‌گويد :
اهميتي كه براي جمهوري اسلامي ايران قائل هستيم باعث شد تا با پيگيري و همكاري طرف ايراني نهايتا اين ساختار را كه فاقد آن بوديم تاسيس كنيم .

روابط نزديكتر با ايران و توسعه مناسبات در عرصه‌هاي مختلف هدف اصلي از تاسيس اين انجمن است .

در ارتباط با مناسبات ايران و چين در سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي مي‌توان به سفر دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران به چين نيز اشاره كرد .

محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران براي شركت در آيين افتتاحيه بازيهاي پارالمپيك ‪ ۲۰۰۸‬پكن به چين سفر كرد . اين سفر مورد توجه بسياري از محافل خبري منطقه و جهان قرار گرفت.

ديدار رييس جمهوري اسلامي ايران با هو جين تائو رييس جمهوري خلق چين و مذاكرات طرفين درباره راههاي توسعه و تقويت مناسبات فيمابين از ديگر رخدادهاي مهمي بود كه مورد توجه بسياري از محافل خبري منطقه و جهان قرار گرفت .

*** چين و چين تايپه
در سال جاري ميلادي تحول بزرگي در روابط چين و چين تايپه رخ داد. مقام‌هاي دو طرف ديد و بازديدهاي مختلفي داشتند و به دنبال سفر چن يون لين رييس انجمن مناسبات چين با تايوان به تايپه نهايتا دو طرف پس از شش دهه براي برقراري ارتباطات سه گانه مستقيم ( پستي و هوايي و كشتيراني ) به توافق رسيدند.

اين تحول با روي كار آمدن ما اينگ جيو رييس جديد حكومت تايوان از حزب كومين تانگ رخ داد و دو طرف در مسير پيشبرد مناسبات قرار گرفته اند.

چين اخيرا نيز براي حسن نيت خود به دو پانداي بزرگ به چين تايپه اهدا كرد و در نشست اخير اقتصادي و فرهنگي با تايواني‌ها از سرمايه‌گذاري بيشتر تايواني‌ها در خاك چين استقبال كرد . اين كشور ‪ ۱۹‬ميليارد دلار وام براي شركت‌هاي چين تايپه اختصاص داده است تا آنها در مقابل بحران مالي جهاني توانايي‌هاي بيشتري داشته باشند .

در واقع بهبود نسبي روابط چين و چين و تايپه يكي از مهمترين تحولاتي بود كه طرفين در سال جاري ميلادي تجربه كردند و پس از ‪ ۶۰‬سال اكنون دو كشور داراي روابط هوايي و كشتيراني و ارسال محموله‌هاي پستي به صورت مستقيم هستند.

*** چين و بحران مالي جهاني
بزرگترين چالش چين در سال جاري ميلادي كه مشكلات ناشي از آن به سال آينده نيز سرايت مي‌كند بحران اقتصادي و مالي آمريكاست كه بسياري از بخش‌هاي جهان را در برگرفته است.

چين براي مقابله با اين بحران كه باعث بيكاري شماري از كارگران مهاجر اين كشور شده ‪ ۵۷۰‬ميليارد دلار بسته اقتصادي اختصاص داده است و انتظار مي‌رود تا سال ‪ ۲۰۲۰‬ميلادي ‪ ۷۰۰‬ميليارد دلار براي توسعه شبكه حمل و نقل ريلي هزينه كند كه هدف آن حفاظت از كارخانه‌هاي توليدكننده فولاد و آهن در سراسر كشور است كه گفته مي‌شود نيمي از آنها يا تعطيل شده و يا در آستانه تعطيلي قرار گرفته اند.

در همين حال هو جين تائو رييس جمهوري خلق چين با استفاده از فرصت برگزاري اجلاس گروه ‪ ۲۰‬در واشنگتن و اجلاس سران سازمان همكاري اقتصادي آسيا و اقيانوس آرام ( آپك ) در پرو با رهبران جهان درباره اين بحران گفت و
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن