تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814714177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان: به ربع قرن خدمات آموزشي وپژوهشي دانشگاه آزاداسلامي افتخار مي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان: به ربع قرن خدمات آموزشي وپژوهشي دانشگاه آزاداسلامي افتخار مي كنيم


زنجان- خبرگزاري ايسكانيوز: دكتر اصغر پرتوي همزمان با هفته پژوهش و بزرگداشت جنبش دانشجويي 16 آذر ماه 1332 با اشاره به عملكرد اين دانشگاه از زمان تأسيس تاكنون گفت: دانشگاه آزاد اسلامي در سال 1361 در كشور براساس نياز بسيار ملموس براي افزايش مراكز عالي و پذيرش دانشجو افتتاح شد و متعاقب آن، دانشگاه آزاد واحد زنجان نيز در سال 1364 گشايش يافت.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، وي افزود: امسال ما 25 سالگي تاسيس دانشگاه را جشن مي گيريم و به ربع قرن خدمات آموزشي و پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي افتخار مي كنيم چرا كه اين دانشگاه در طول عمر خود نزديك به دو ميليون و 400 هزار نفر در طول عمر خود فارغ التحصيل دارد و حدود 1 ميليون 350 هزار نفردانشجو نيز در حال حاضر در اين دانشگاه مشغول تحصيل اند.
دكتر پرتوي با اشاره به اين كه دانشگاه آزاد زنجان حدود 30 هزار نفر فارغ التحصيل دارد و در حال حاضر نزديك 12 هزار نفر در 85 رشته در حال تحصيل اند افزود : دهه سوم كه با آن مصادفيم دهه كيفيت نام گذاري شده و در سراسر كشور تلاش مي شود كيفيت آموزشي در اين دهه افزايش يابد در اين راستا در حال حاضر كه بزرگترين دانشگاه حضوري جهان است ، به يكي از با كيفيت ترين دانشگاههاي جهان هم تبديل شود. براي تامين اين آرمان يعني ارتقاي كيفيت، دانشگاه در چند محور فعاليت دارد .
وي تصريح كرد: اولين محور افزايش اعضاي هيأت علمي واجد شرايط، دومين محور افزايش فضاهاي آموزشي و پژوهشي و رفاهي و سومين محور تجهيز بيش از پيش آزمايشگاهها و كارگاهها و مراكز تحقيقاتي و كتابخانه ها است. محور بعدي اهميت دادن به فعاليت هاي پژوهشي است، هم از سوي هيأت علمي و هم از سوي دانشجويان كه طبيعتاً ارتقاء شاخص هاي هر كدام از اين محورها محصول اش ارتقاء كيفيت آموزشي مي باشد. در خصوص افزايش هيأت علمي سالانه حدود 50 نفر به اعضاء هيات علمي افزوده مي شود كه عمدتاً يا دكترا يا دانشجوي دكترا هستند. در محور دوم هم، با تلاشهايي كه صورت گرفته فاز يك پرديس جديد دانشگاه با مساحت 40 هكتار به بهره برداري رسيده است و فازهاي بعدي آموزشي و پژوهشي اين سايت جديد در دست احداث اند كه تا سال تحصيلي آينده به بهره برداري مي رسد . در مهر ماه 1387 ما 25 هزار مترمربع فضاي آموزشي و پژوهشي و رفاهي را بهره برداري كرديم . 25 هزار مترمربع هم در دست احداث داريم كه مطمئناً تا مهر آينده به بهره برداري مي رسد و نزديك 30 هزار مترمربع در دست طراحي داريم كه در سالهاي آتي به بهره برداري مي رسد .
وي افزود: در خصوص فضاهاي آزمايشگاهي و كارگاهي و تجهيز كتابخانه نزديك 10 باب كتابخانه در سال جديد آماده بهره برداري در هفته پژوهش هستندو بيش از پنج ميليارد ريال تجهيزات آزمايشگاهي و كارگاهي خريداري كرديم .
رئيس دانشگاه آزاد واحد زنجان گفت: درخصوص توسعه كتابخانه هم نزديك 500 ميليون ريال از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران خريد داشتيم و هر ليست كتابي كه از سوي اساتيد و دانشجويان و مديران گروه ارائه شود بدون درنگ خريداري مي شود، ضمن اينكه به بزرگترين كتابخانه ديجيتالي جهان به نام رزنت نيز متصل هستيم. اين كتابخانه حاوي ميليونها جلد كتاب، ميليون ها نسخه مقاله و ميليونها خلاصه پايان نامه كه 24 ساعته در اختيار دانشجويان و محققيق و اعضاي هيأت علمي است.
به مناسبت هفته پژوهش تعداد مقالات لاتين كه توسط اعضاي هيأت علمي دانشگاه به چاپ رسيد 53 مقاله، تعداد مقالاتي كه در مجلات معتبر علمي داخلي به چاپ رسيده 199 مقاله است. مجموعه طرحهاي تحقيقاتي 219 طرح، طرحهاي دانشگاهي برون دانشگاهي (سازمانها و كارخانه ها و شركت ها در بيرون از دانشگاه نياز به اجرا و بهره برداري از آنها داشتند) 13 مورد بوده است .
از ابتداي تاسيس دانشگاه تا كنون حدود 200 مقاله نيز در كنكره ها و كنفرانس هاي علمي و داخلي و خارجي ارائه شده است . پرتوي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در مورد تبديل شدن زنجان به شهر دانشگاهي بيان داشت: من حقيقتاً اعتقاد دارم كه زنجان پتانسيل هاي بسيار قوي براي تبديل شدن به شهر دانشگاهي را دارد.
وي افزود: ديگر اساتيد و دانشگاهيان بزرگوار چون پروفسور تبوتي هم همين عقيده را دارند و معتقدند زنجان پتانسيل هاي فراواني براي تبديل شدن به شهر دانشگاهي در كشور دارد. شهر دانشگاهي در سطح جهان اينگونه معرفي مي شود شهري كه نسبتاً آرام باشد، امنيت در آن خوب باشد. راههاي مواصلاتي خوبي با بقيه مناطق داشته باشد. پتانسيل هاي خوب مخابراتي داشته باشد وبا پايتخت و كلان شهرها ارتباط داشته باشد، آب و هواي تميز و اقليم خنك داشته باشد. مردمان نجيب و بي آزار داشته باشد، پايگاه علمي كهني محسوب شود (زنجان از قديم الايام مدارس و علماي بزرگي چون شيخ اشراق سهروردي و . . . داشته است) زنجان در موقعيتي قرار گرفته كه بايد سرريز دانشجويي شهرهاي بزرگ وآلوده را جمع كند.
پرتوي خاطرنشان ساخت: يك دانشجو وقتي با 2 يا 3 ساعت مسافت مي تواند به يك شهر آرام و خوش آب و هوا برسد چرا در يك شهر آلوده و شلوغ و پر ترافيك باقي بماند. پانسيون ها و خوابگاههايي مجهز (فضاهاي ورزش – اينترنت – اغذيه فروشي و . . .) با كرايه 20 هزار تومان در اختيار دانشجويان قرارداده ايم كه در مراكز بزرگ با چند ميليون هم نمي شود بدست آورد. همچنين همه امكانات در اختيار اساتيد است تا به دور از استرس و شلوغي كلان شهرها در محيطي آرام و مجهز به فعاليت بپردازند.
وي گفت: در سراسر جهان دانشگاهها يا دولتي اند يا غيردولتي چون ارائه خدمات آموزشي از بهترين نوع است. دولت در تمام جوامع به دانشگاههاي غير دولتي سوبسيد مي دهد و كمك مي كند و اگر توان آن را ندارد تمام بار آموزشي را به دوش بكشد بايد زمينه را براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين بخش فراهم كند. دانشگاه آزاد دانشگاه غير دولتي است كه هيچ كمكي به آن نمي شود در حاليكه اين دانشگاه با 20درصد هزينه اي كه در دانشگاه هاي دولتي صرف مي شود حدود 50 درصد بار آموزشي كشور را بر عهده دارد و هيچ كمكي را از سوي دولت شاهد نبوده است و سوال اصلي اينجاست كه با توجه به اصل 44 قانون اساسي و كوچك شدن دولت و نهادهاي دولتي افزايش دانشگاههاي دولتي با چه انگيزه اي ميتواند باشد؟!
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد وضعيت جنبش دانشجويي و نقش آن در شرايط كنوني و بخصوص در انتخابات پيش رو گفت: در طول100 سال اخير دانشجويان و دانشگاهيان و روشنفكران جامعه نقش عمده اي در جنبش ها و حركت هاي ملي داشتند. جنبش مشروطه خواهي – ملي شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامي سه حركت عظيمي بودند كه با هدف حكومت قانون و استعمار زدايي و توسعه كشور توسط روشنفكران آن زمان كه قشر تحصيلكرده بودند به وقوع پيوست مهمترين و اصلي ترين هدفي كه در جنبش و اعتراض دانشجويي 16 آذر 1332 متجلي بود مبارزه با سلطه بيگانگان بخصوص سلطه خارجي بود كه در واقعه كودتاي 28 مرداد همان سال اين سلطه گري به اوج خود رسيد بود و متعاقب آن كودتا در سفري كه نيكسون رئيس جمهور وقت امريكا در آذرماه به ايران داشت هدف افزايش سلطه گري و استعمار خارجي بود كه دانشجويان آگاه آن زمان چون شهيدان شريعت رضوي بزرگ نيا و قندچي در اعتراض به اين سياست در دانشگاه تهران با فجيع ترين شرايط به خاك و خون كشيده شدند و اين حركت آگاهي دانشجويان در آن شرايط و خلوص و فداكاري و آرمان خواهي آنها را به اثبات رساند.و از دهه 40 به بعد نهضت هاي ملي گرايش مذهبي پيدا كردند و روشنفكران حول علما و روحانيون گرد آمدند وشخصيت هاي برجسته اي چون دكتر شريعتي و آيت اله مطهري در حسينيه ارشاد جلسات و محافل پر شوري تشكيل داده و با راهنمايي و آگاه سازي نيروها، زمينه پيروزي انقلاب اسلامي را فراهم آورند.
بنابراين مي توان گفت كه در طول يكصد ساله اخير در انقلاب هاي مشروطه و ملي شدن و انقلاب اسلامي روشنفكران و دانشگاهيان در هر سه نهضت نقش پر رنگ و عمده داشتند و اكنون نيز همين انتظار است و من مطئنم همه طيف هاي سياسي مطرح در جامعه بر نقش دانشگاهها و دانشجويان واساتيد در تعيين سرنوشت كشور تاكيد بسيار دارند و هيچ نگرش سياسي اين نقش را منتفي نمي كند .
وي تصريح كرد: اختلاف نظرات و سلايق به برخي از آرمانها و اولويت هايي كه در تعيين آنها وجود دارد بر مي گردد. ضمن اينكه برخي از حركتهاي دانشجويي كه متأثر از القائات دشمنان اين مرزوبوم بوده باعث برخي بدبيني ها شده است و گرنه مطمئناً همه گرايش هاي سياسي بر سالم بودن محيط دانشگاههاي ايران و مصر بودن دانشجويان و دانشگاهيان در پياده كردن و تحقق آرمانهايي كه در طول صد سال اخير مطرح بوده هستند، آرمان استقلال خواهي و مبارزه با استعمار، دستيابي بر حاكميت قانون و آزادي خواهي و مبارزه با استبداد.
دكتر پرتوي اظهار داشت: دستيابي به توسعه و پيشرفت كه گاهي اختلاف سلايق از اينجا پيش مي آيد. برخي توسعه را در غربي شدن مي بينند و برخي در روش هاي ديگر توسعه.
يقيناً اهداف و آرمانها يكسان هستند ولي راهكارها ممكن است متفاوت باشد و اين اختلاف نظرات گاهي بين طيف دانشگاهي و طيف هاي ديگر صورت مي گيرد و گاهي بين خود دانشجويان صورت مي گيرد كه كاملاً عادي و طبيعي است و اين نظرات نبايد سركوب شوند، بلكه بايد در چارچوب هاي قانوني مطرح شوند.
چرا كه اگردر چارچوب قانوني نباشد جامعه را دچار هرج و مرج مي كند و اين خيلي خطرناك است. علاوه بر اينكه ما را از آرمانها دور مي كند وبه عقب هم بر مي گرداند.
وي در پايان اضافه كرد: اين نگرشها در چار چوب قانون اگر بتوانند اكثريت را با خود همراه كنند مي توانند در جامعه حاكم شوند و تجلي آن در انتخابات ديده مي شود. نگرشهاي ديگر هم بايد نظرات خود را بيان كنند و در جامعه مطرح شوند و تا انتخاب بعدي فعاليت نمايند./01
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن