تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804122452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نياز طرح فاضلاب تهران به اعتبار 2625 ميليارد توماني


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: نياز طرح فاضلاب تهران به اعتبار 2625 ميليارد توماني


سرمايه ، منظرويسي: با وجود اينكه كلانشهر تهران يكي از معدودترين پايتخت هاي بزرگ جهان است كه با توجه به وسعت، جمعيت و همچنين قدمت شبكه آبرساني، فاقد شبكه فاضلاب شهري بوده و طبق معيارهاي موجود از نظر يك شهر سالم، مواجهه با مشكلات زياد ناشي از اين كمبود است. عدم اجراي تاسيسات جمع آوري فاضلاب، شهر تهران را در دام عارضه مهلك آلودگي آب گرفتار كرده است. تاجايي كه قبل از اجراي طرح در سال 73 در اين زمينه كار اساسي صورت نگرفته و حيات شهري بزرگ به لحاظ بحران محيط زيستي و آلودگي بهداشتي و نبود شرايط ايمن براي زندگي سالم در معرض خطر جدي قرار گرفته است و سلامت عمومي را به طور جدي تهديد مي كند.

گفته مي شود در حال حاضر دفع فاضلاب در تهران به روش هايي همچون دفع در چاه هاي جذبي، جوي خيابان ها، مسيل هاي طبيعي، قنوات و سپتيك تانك ها انجام مي گيرد كه هركدام از اين روش ها از نظر خطر آلودگي منابع آب هاي زيرزميني، شيوع بيماري هاي گوناگون، مشكلات و مسائل بهداشتي و آلودگي توليدات كشاورزي تهديداتي را به همراه دارد. البته از كل جمعيت حدود 13 تا 16 درصد از تاسيسات جمع آوري و تصفيه فاضلاب بهره مي گيرند.در اين باره گفت وگوي «سرمايه» با تكتم فرمانفرمايي كارشناس ارشد فاضلاب و مدير روابط عمومي شركت فاضلاب شهر تهران را در ادامه مي خوانيد...

---
¦در خصوص پروژه فاضلاب تهران و مراحل اجرايي آن توضيح دهيد؟
تصفيه خانه بزرگ فاضلاب جنوب تهران در مجموع براي هشت واحد و هر واحد با ظرفيت 525 هزار نفر طراحي شده كه در حال حاضر شش واحد آن در حال احداث است وچهار واحد از مجموع هشت واحد اين تصفيه خانه بزرگ با اعتبار دريافتي از بانك جهاني احداث مي شود.
اين تصفيه خانه جزء بزرگ ترين و پيشرفته ترين تصفيه خانه هاي درحال ساخت منطقه است كه چهار واحد آن با وام دريافتي از بانك جهاني توسط شركت واتك واباگ اتريش و دو شركت سراوان و توسار ايراني ساخته مي شود.
¦با بهره برداري كامل واحدهاي تصفيه خانه هاي فاضلاب تهران چه تعداد جمعيت تحت پوشش قرار خواهد گرفت؟
با افتتاح چهار واحد در فاز اول جمعيتي معادل دو ميليون و 100 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد همچنين دو واحد نيز طبق برنامه بايد با بودجه هاي عمراني داخلي احداث شود. با راه اندازي كامل هشت واحد اين تصفيه خانه، جمعيتي معادل چهار ميليون و 200 هزار نفر تحت پوشش قرار مي گيرند و فاضلاب جمع آوري شده پس از رسيدن به استاندارد موردنياز كشاورزي، وارد تاسيسات آبياري زهكشي دشت ورامين و ري مي شود پساب تصفيه شده هشت واحد قادر به آبياري حدود 50 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي دشت هاي پايين دست خواهد بود.
¦بانك جهاني چقدر وام به اين پروژه مي دهد؟
فاز اول 145 ميليون دلار است كه به طور كامل دريافت شده. فاز دوم در دست اقدام است ومطالعات زيست محيطي و امكان سنجي اقتصادي آن درحال اجراست كه منتظر تكميل طرح جامع بازنگري فاضلاب تهران و گزارش نهايي بانك جهاني هستيم.
¦ظاهراً براي تخصيص اعتبارات بيشتر از بانك توسعه اسلامي نيز درخواست وام شده است. ميزان اين وام چقدر است؟
وام بانك توسعه اسلامي138 ميليون دلار است كه با اقدامات انجام شده توسط اين شركت پيش بيني مي شود سال آينده دريافت شود.
¦كمك دولت از محل طرح هاي عمراني براي اين طرح چقدر بوده است؟ ظاهراً تخصيص اعتبارات از سال 85 تا 88 روند صعودي داشته است؟
بله همين طور است از ميزان 30 ميليارد كمك دولت در سال 87 حدود 17 ميليارد تاكنون تخصيص يافته و مابقي نيز تا پايان تيرماه 88 تخصيص خواهد يافت.
در سال گذشته(86) نيز فقط يك ميليارد تومان از 50 ميليارد دستور رياست محترم جمهور اختصاص يافت. در حال حاضر اين طرح براي تكميل و بهره برداري كامل به اعتباري معادل 2625 ميليارد تومان نياز دارد كه تاكنون 600 ميليارد تومان هزينه شده است.اگر طرح فاضلاب تهران فقط با منابع داخلي خود ادامه يابد اين طرح با توجه به اعتبار مورد نياز 132 سال طول مي كشد. وضعيت ايده آل مالي براي اين طرح نيز تزريق سالانه 180 ميليارد تومان است كه در اين صورت طرح در مدت 15 سال به اتمام مي رسد.با اجرايي شدن دستورات رياست محترم جمهور در رابطه با تامين اعتبار اين طرح از محل منابع عمومي دولت و فاينانس مي توان اميد داشت كه سالانه مبلغ 110 ميليارد تومان براي اجراي طرح فاضلاب تهران تامين خواهد شد و با اين اعتبار مي توان با اجراي سالانه 354 كيلومتر شبكه جمع آوري فاضلاب، طي 25 سال آينده اين پروژه را به اتمام رساند.
¦اجراي طرح فاضلاب تهران
از چه زماني آغاز به كار كرد؟
با توجه به موارد مطرح شده طرح فاضلاب تهران به عنوان بزرگ ترين طرح محيط زيستي كشور، از سال 1373 در گستره اي به مساحت 70 هزار مترمربع در مناطق 22گانه تهران و براي پوشش
5/10 ميليون نفر از جمعيت اين شهر آغاز به كار كرد. اين طرح براساس اولويت هاي كارشناسي شده تهران (همچون وضعيت بستر زمين شناسي يا وضعيت توپوگرافي مناطق) به پنج فاز عملياتي در يك دوره زماني 20 تا 25 سال پيش بيني شده است و طبق برنامه حدود 9 هزار كيلومتر احداث شبكه جمع آوري، 76 كيلومتر تونل فاضلابرو و نصب بيش از 875 هزار انشعاب فاضلاب در پروژه اجرا خواهد شد.
¦اهداف كيفي كه براي اين طرح در ابتدا تعريف شده كه بسيار مهم و حياتي اند، كدامند؟
حفاظت از محيط زيست، ارتقاي سطح بهداشت عمومي، جلوگيري از آلودگي منابع آب زيرزميني به عنوان بخشي از منابع تامين آب، تبديل هزينه هاي سنگين درمان به هزينه هاي اندك پيشگيري، توسعه فضاي سبز و تلطيف هواي شهر، جلوگيري از مصرف خام فاضلاب جهت آبياري مزارع سبزي و صيفي جات، تبديل آب از چرخه يكبارمصرف و مخرب به چندبار مصرف و سازنده، تزريق پساب به آبخوان هاي اطراف تهران براي تغذيه سفره آب هاي زيرزميني. بايد توجه داشت رشد لجام گسيخته شهرها پيامدهاي ناگوار و ناهنجاري همچون تخريب محيط زيست و افزايش روز افزون انواع آلودگي ها را به دنبال داشته است. از جمله مهم ترين آلودگي ها كه سلامت عمومي شهروندان را تهديد مي كند آلودگي منابع آب سطحي وزيرزميني است. فاضلاب توليد شده در منازل مسكوني و مراكز صنعتي به سرعت در رودخانه ها، مسيل ها و سفره هاي آب زيرزميني جذب مي شوند و اين پاك ترين نعمت الهي را به يك توده آلوده تبديل مي كنند. براي نمونه وارد شدن يك مترمكعب فاضلاب خانگي به منابع زيرزميني مي تواند 40 مترمكعب از اين منابع را آلوده كند و در ادامه اين سناريوي تلخ ورود آب هاي زيرزميني آلوده به چرخه مصرف باعث انواع بيماري ها، تهديدهاي انساني و زيست محيطي مي شود. طرح فاضلاب تهران به عنوان بزرگ ترين طرح زيست محيطي كشور، رسالت سنگين زدودن اين آلودگي ها را از پيكر كلانشهر تهران برعهده گرفته است. با اجراي اين طرح فاضلاب توليد شده در منازل مسكوني شهر تهران با استفاده از 9 هزار كيلومتر شبكه اصلي و فرعي به تصفيه خانه هاي مجهز فاضلاب انتقال مي يابند. اين پساب مخرب و تهديدكننده پس از تصفيه، مجدداً به چرخه مصارف كشاورزي و فضاي سبز باز مي شود و اين امر گام بزرگي در حفظ سلامت و بهداشت شهروندان محترم است.
¦اعتبار موردنياز اين طرح چقدر است؟
اين طرح با اعتباري بالغ بر 2650 ميليارد تومان در دست اجراست و پيش بيني مي شود با اتمام آن حدود 875 هزار انشعاب به مشتركان واگذار شود. نكته قابل توجه اينكه براي واگذاري انشعاب به مشتركان فقط يك سوم قيمت تمام شده هر انشعاب از آنها دريافت مي شود و بقيه مبلغ اجراي طرح از محل طرح هاي عمراني داخلي و اخذ وام از بانك جهاني تامين مي شود.
¦در خصوص احداث تونل هاي مورد نياز در راستاي تكميل اين پروژه بفرماييد.
در راستاي اجراي اين طرح علاوه بر شبكه هاي فرعي جمع آوري، پيش بيني احداث 54 كيلومتر تونل فاضلابروي اصلي در غرب و شرق تهران پيش بيني شده است. تونل فاضلابروي غرب به طول 30 كيلومتر و تونل فاضلابروي شرق تهران به طول 24 كيلومتر، فاضلاب هاي خانگي جمع آوري شده به وسيله انشعاب فرعي را به تصفيه خانه هاي جنوب و جنوب غربي تهران انتقال مي دهند. هم اكنون عمليات احداث تونل فاضلابروي شرق تهران در حال اجراست كه تاكنون حدود 15 هزار متر از احداث اين تونل پايان يافته است. اين تونل در مجموع در پنج قطعه مختلف تعريف شده كه قطعات صفر، يك و دو به اتمام رسيده و تحويل موقت انجام شده است و طبق پيش بيني انجام شده دو قطعه باقيمانده سه و چهار هم تا پايان امسال تكميل و به بهره برداري خواهند رسيد.اين تونل فاضلاب هاي خانگي حدود سه ميليون نفر از ساكنان شرق تهران را تحت پوشش قرار مي دهد و حداكثر فاضلاب خروجي از اين تونل 5/20 مترمكعب در ثانيه محاسبه شده است.ويژگي منحصربه فرد ساخت اين تونل اجراي همزمان عمليات لاينينگ و بتون اصلي است كه از اين نظر جزء كم نظيرترين تونل فاضلاب دنيا به شمار مي رود و حتي هم اكنون از روش ساخت اين تونل در احداث تونل فاضلاب شهر سنگاپور استفاده مي شود. اين تونل از جنوبي ترين نقطه كلانشهر تهران يعني تصفيه خانه جنوب آغاز مي شود و از مسير خيابان شهيد غيوري، پارك توسكا، بزرگراه آزادگان و بعثت، هاشم آباد، نبرد، پيروزي، سي متري نيروي هوايي و دماوند نهايتاً به خيابان سبلان شمالي منتهي مي شود.
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن