تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820435771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سكوت كامل سازمان حفاظت محيط زيستجاده گلستان4 بانده مى‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: در سكوت كامل سازمان حفاظت محيط زيستجاده گلستان4 بانده مى‌شود!
گروه اجتماعي- سكوت مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست در برابر تخريب پارك ملى گلستان همچنان به قوت خود باقى است؛ سكوتى كه رفته رفته به محو شدن يكى از منحصربه فرد ترين ذخيره‌هاى ژنتيكى از روى نقشه جغرافيايى ايران خواهد انجاميد؛ چنانكه براساس اظهارات يكى از منابع آگاه در سازمان محيط زيست استان گلستان، عمليات جاده‌سازى با ابعاد وسيع‌ترى نسبت به گذشته در اين پاك در حال پيشرفت است تا آنجا كه شبهاتى كه پيرامون 4 بانده شدن اين جاده وجود داشت به يقين تبديل مى‌شود.

اين منبع آگاه كه نخواست نامش فاش شود به پايگاه خبرى «سبزپرس» مى‌گويد كه سازمان محيط زيست در شرايطى در مقابل اين موضوع سكوت اختيار كرده كه برابر اصل 50 قانون اساسي، مسئول مستقيم حفاظت از پارك‌هاى ملى و مناطق تحت حفاظت است.

فعالان حوزه محيط زيست و البته اساتيد علوم زيستى در حالى چشم به راه واكنشى از سوى مسئولان اين سازمان نشسته‌اند كه آنان اين واكنش را به مثابه يك اقدام غيراخلاقى مى‌بينند چرا كه ماه‌ها پيش بود كه معاون منابع طبيعى سازمان حفاظت محيط زيست ادعا كرد: ما تنها مى‌توانيم بر روند ساخت جاده گذرى از داخل پارك نظارت كنيم كه مبادا وزارت راه از تعهدات خود سر باز زند وگرنه احداث اين جاده براساس توافقنامه‌اى است كه در سال 83 ميان سازمان محيط زيست و وزارت راه منعقد شده و در حال حاضر كار به دست پيمانكار سپرده شده است، در اين شرايط مقاومت در مقابل وزارت راه به منزله يك واكنش غيراخلاقى است، وزارت راه از سازمان محيط زيست طلبكار مى‌شود!»

اين در حالى است كه به گفته كارشناسان، سازمان حفاظت محيط زيست، مسئوليت حفاظت از زيستگاه‌هاى حيات وحش را عهده‌دار است، از همين رو وظيفه دارد در مقابل تعرض ساير دستگاه‌ها به منابع طبيعى كشور بايستد، در غير اين صورت بايد در مقابل قانون حساب پس بدهد.

البته اهميت جايگاه اين سازمان، در حفاظت اين ذخيره‌گاه زمانى پررنگ‌تر مى‌شود كه بدانيم، به دليل عبور جاده‌اى به پهناى 50 تا 60 متر از اين پارك، هفته‌اى نيست كه برخورد خودروها با گونه‌هاى جانورى آن حادثه‌اى به بار نياورد كه اين خود مى‌تواند براى پاركى كه در فهرست «سازمان جهانى حفاظت» ثبت شده و داراى گونه‌هاى كمياب جانورى است، يك فاجعه ملى به شمار آيد.

اما سناريوى تعرض به اين پارك از زمانى كليد خورد كه سيل‌هاى متعددى كه از سال 1380 به اين محدوده سرازير شد، بهانه‌اى هم به دست مسئولان وقت سازمان حفاظت محيط زيست داد تا در نامه‌اى مجوز تعريض جاده تخريب شده پس از سرازيرى سيل را صادر كنند.

از آن پس بود كه هجوم شركت‌هاى راهسازى نيز به قلب اين پارك آغاز شد؛ اما مكاتباتى كه اساتيد دانشگاه‌ها و فعالان محيط زيست در همان سال‌ها براى رئيس جمهورى ارسال كردند سبب‌ساز تصويب آئين‌نامه‌اى در هيئت دولت شد كه برابر آن وزارت راه را ملزم به انتقال اين جاده به خارج از پارك مى‌كرد.

اما تاكنون نيز هيچ اقدامى براى بررسى جاده جايگزين از سوى وزارت راه صورت نگرفته است، البته ناگفته نماند كه آنها كمبود بودجه را دليل بى‌توجهى خود به احداث جاده جايگزين مطرح مى‌كنند.

با اين حال تيرماه امسال كانون گسترش فضاى سبز و حفظ محيط زيست ايران نيز، با تنظيم دو دادخواست و ارسال آن به دادستان كل كشور و ديوان عدالت ادارى نسبت به عاملان و قاصران تخريب در پارك ملى گلستان اعلام جرم كرد، در اين دادخواست‌ها كه به دنبال تخلفات متعدد پيمانكار وزارت راه و ترابرى براى ترميم اين جاده و كوتاه آمدن‌هاى گاه و بيگاه سازمان محيط زيست تنظيم شده بود، ضمن تاكيد بر ارزش‌هاى منحصر به فرد زيستگاهى پارك ملى گلستان از ديوان عدالت ادارى و دادستان كل كشور خواسته شد هر چه زودتر دستور جلوگيرى از عمليات اجرايى جاده‌سازى توسط وزارت راه و ترابرى را صادر كند.با ورود دادستانى عمليات جاده‌سازى براى ماه‌ها متوقف ماند اما در هفته‌هاى اخير اين عمليات بر اساس شروطي، ‌دوباره آغاز شد؛ حال در شرايطى كه مسئولان وزارت راه 4 بانده شده اين جاده را در حد يك حدس و گمان مى‌پندارند، منابع آگاه از به يقين تبديل شدن اين حدس و گمان خبر مى‌دهند...
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن