تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815598744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاكيد بر ضرورت تدوين چشم انداز نظام تعليم و تربيت


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تاكيد بر ضرورت تدوين چشم انداز نظام تعليم و تربيت
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/10/04
وزير آموزش و پرورش بر ضرورت تدوين چشم انداز نظام تعليم و تربيت متناسب با سند چشم انداز بيست ساله و افق ايران 1404 تاكيد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، عليرضا علي احمدي در همايش علمي خانواده گفت : در عصر كنوني عوامل موثر در فرايند تعليم و تربيت تا حد قابل توجهي با گذشته متفاوت است.
وي افزود : اگر در گذشته معلم و مدرسه اصلي ترين مرجع تشكيل دهنده هويت اجتماعي و شخصيتي تلقي مي شد و تعامل خانه و مدرسه نقش بي بديلي در اين باره داشت ، اكنون رقباي بي رحم و پرجاذبه اي براي ما ايجاد شده است.
علي احمدي گفت : بايد بينديشيم كه در شرايط جديد چگونه مي توان نقش خانه و مدرسه و تعامل آن را بازسازي كرد تا بتوان بر اثر بخشي فرايند تعليم و تربيت
و نتايج مورد انتظار دست يافت.
وي افزود : در جامعه رسانه اي در دنياي كنوني ، عوامل محيطي ، رسانه هاي همگاني ، فرهنگ عمومي و نهادهاي فرهنگي وراي خانه و مدرسه در فرايند تعليم و تربيت اثرگذار است.
علي احمدي گفت : بر اين اساس اگر نقش رسانه هاي همگاني اعم از رسانه هاي رسمي كشور و ديگر رسانه ها را در تربيت فرزندان خود موثرتر از خانه و مدرسه بدانيم سخن گزافي نيست.
وي افزود : با شرايطي مواجهيم كه رسانه ملي به گونه اي ، فرزندان ما را مسحور مي كند و شب هنگام ، ترغيب آنان به كاهش تماشاي برنامه ها و استراحت براي رفتن به مدرسه به آساني ميسر نيست.
علي احمدي اضافه كرد : اكنون هيچ هماهنگي اي ميان رسانه هاي ملي و نهادهاي رسمي تعليم و تربيت وجود ندارد .
وزير آموزش و پرورش در عين حال گفت : البته ما و رسانه ملي در چارچوب يك نظام ارزشي برنامه ريزي و اقدام مي كنيم و احتمال هماهنگي در نشستها و
رايزني ها تا حدي ميسر است زيرا چشم انداز مشتركي مبتني بر جهان بيني و ايدئولوژي واحدي داريم.
وي با تاكيد بر روشن تر شدن اين چشم انداز مشترك افزود : چشم انداز نظام تعليم و تربيت بايد متناسب با افق ايران 1404 ترسيم و ملكه ذهن نهادهاي تعليم و تربيت شود كه البته اين نقش ماست و بايد در پي رفع آن باشيم.
علي احمدي گفت: البته ما از يك نظام ارزشي پيروي مي كنيم و به طور طبيعي ميان ما ، نظام دانشگاهي و صداوسيما هم راستايي فكري وجود دارد و خلاهاي موجود را تا حدي برطرف مي كند.
وي افزود : اما بخشي از فرهنگ عمومي و عوامل شكل دهنده هويت اجتماعي در اختيار رسانه هايي است كه از نظام فكري متفاوت و حتي متضادي نشات مي گيرد.
علي احمدي اضافه كرد : اكنون اينترنت ،‌ ماهواره ، بلوتوث و ديگر رسانه ها در بسياري موارد به عنوان محمل و ابزار تهاجم فرهنگي نظام سلطه در صحنه فعالند و چه بخواهيم و چه نخواهيم ماموريتهاي محوله خود را ايفا مي كنند.
وي گفت : اين رسانه ها افزون بر كودكان و نوجوانان در زندگي معلمان ، مديران و مسئولان وارد شده اند و به نسبتهاي مختلف تاثير ايجاد كرده اند.
علي احمدي افزود : بر اين اساس بايد دانست در چنين جامعه اي چگونه مي توان نقش خانه و مدرسه و پيوند ميان آن را بازسازي كرد ؟
وي گفت : همچنين اين پرسش مطرح است كه آيا نقشهاي سنتي در عرصه تعليم و تربيت كفايت مي كند يا بايد نقش هاي جديدي تعريف كرد ؟
علي احمدي با فراخواندن كارشناسان علوم تربيتي براي پاسخگويي به چند پرسش در عرصه تعليم و تربيت افزود : آيا محور همكاري خانه و مدرسه به مشق شب و پرداخت هزينه كلاسهاي فوق برنامه منحصر مي شود يا مسئوليت هاي بيشتري در اين باره وجود دارد ؟
وي گفت : همچنين بايد دانست آيا همين نهاد انجمن اوليا و مربيان كشش و ظرفيت نقش آفريني در شرايط نوين جامعه را دارد يا نهادهاي ديگري بايد ايجاد شود؟
علي احمدي بر لزوم نظارت بر عوامل پيرامون خانه و مدرسه تاكيد كرد و گفت : ‌بايد دانست آيا مي توان برنامه هايي براي مصونيت بخشي كودكان و نوجوانان
در مواجهه با اينترنت و ديگر ابزار نظام سلطه ارائه كرد ؟
وي افزود : اگر براي واكسينه كردن كودكان و نوجوانان در مواجهه با اين
پديده ها مي توان برنامه داشت ، طراحي و اجراي برنامه ها به عهده كيست و خانواده و مدرسه چه نقشي در اين باره دارند ؟
علي احمدي گفت : ما با پديده اي مواجهيم كه فرزندان ما تا زماني كه در خانه و مدرسه حضور دارند رفتارهاي اجتماعي بروز مي دهند كه با رفتار آنان در
محيط هاي ديگر متفاوت است.
وي افزود : چرا فرزندان ما در سنين پايين تر كه تحت الحفظ خانواده هستند رفتارهايي بروز مي دهند كه با جلوه رفتاري آنان در محيطهاي دانشگاهي متفاوت است.
علي احمدي نوع تعامل با فرزندان را در خانه و مدرسه قابل تامل دانست و اضافه كرد : زماني كه فرزندان ما به بلوغ مي رسند و آزادي عمل مي طلبند ما به عنوان اوليا ، معلم ، مربي و مدير مدرسه اين آزادي را به شايستگي به رسميت
نمي شناسيم در حالي كه خداوند اين آزادي را به رسميت مي شناسد.
وي گفت : بر اساس فلسفه نظام هستي ، دختران و پسران در دوره اي سني لياقت ، آگاهي ، مسئوليت پذيري و قدرت تصميم گيري دارند تا راه و رسم زندگي خود را انتخاب كنند و اهل تكليف شوند.
علي احمدي افزود : چرا رفتار ما با فرزندان به گونه اي است كه همواره آنان را كودك و نابالغ مي پنداريم و در خانه و مدرسه تفاوتي ميان افراد بالغ و نابالغ
قائل نمي شويم ؟
وزير آموزش و پرورش گفت : اگر اين آزادي عمل را به موقع به رسميت نشناسيم در خانه و مدرسه و محيط هاي ديگر شاهد رفتار متناقض فرزندان خود خواهيم بود.
وي با بيان اين كه روشهاي تعليم و تربيت ما اشكال دارد افزود : بايد با تامل در اين موضوع مشاركت فرزندان را در فرايند تعليم و تربيت پذيرفت .
علي احمدي گفت : اكنون به علت مشكلات اجتماعي كودكان خود را صبح زود از بستر خواب به محيطهاي غيرقابل قياس با كانون گرم خانواده مي كشانيم كه اين نوعي اجحاف است.
وي افزود : بايد اين موضوع بررسي شود كه چه ساعتي از شبانه روز شايسته است كه كودكان را به چنين محيطهاي منتقل كنيم و اين اقدام ما از نظر آرامش روحي و شخصيت كودكان و آينده تعليم و تربيت چقدر موثر است؟
علي احمدي گفت : اين پرسش مطرح است كه تغيير ساعت كارها به ويژه براي خانمهاي شاغل و ساعت كار مدارس چقدر ضرورت دارد و چگونه بايد تغيير كند.
وي تاكيد كرد :‌اگر به اين نتيجه برسيم كه چنين رفتاري ، ظلم در حق كودكان است بايد براي نحوه تنظيم ساعت آغاز كار در اين حوزه ها راهكار مناسبي يافت.
وزير آموزش و پرورش گفت : اگر اين موضوع درد است و براي آينده نظام تعليم و تربيت مصيبت به بار مي آورد بايد براي چگونگي پيشگيري از آن تدبير كرد .
وي همچنين با تاكيد بر مهارت آموزش به كودكان و نوجوانان افزود : بايد نقش مدرسه ، خانواده ، صدا و سيما و ديگر نهادهاي مسئول در اين باره مشخص شود .
علي احمدي بر اراده پروري كودكان نيز تاكيد و اضافه كرد : مسئوليت پذيري در كودكان و نوجوانان در مقايسه با گذشته كاهش يافته و رفاه نسبي خانواده ها در فرايند تعليم و تربيت بدآموزي و نقصان ايجاد كرده است.
وزير آموزش و پرورش درپايان بر عزم ملي ، ايجاد تناسب ميان اختيارات و مسئوليتها ، مشاركت همه نهادهاي مسئول و ايفاي نقش فعال تر آنان در صحنه براي تحقق اهداف نظام تعليم و تربيت كشور تاكيد كرد.
تصوير دارد
كد : 0001/10107
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 663]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن