تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813099364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون رييس جمهور: پاسداشت زبان و مفاخر فارسي، يك عبادت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون رييس جمهور: پاسداشت زبان و مفاخر فارسي، يك عبادت است
داخلي. فرهنگي. رودكي.

معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: پاسداشت زبان و مفاخر فارسي در حكم عبادت است.

اسفنديار رحيم مشائي سه‌شنبه در مراسم پاياني همايش بزرگداشت يك هزار و صد و پنجاهمين سالگرد ولادت پدر شعر فارسي، ابوعبدالله محمد رودكي افزود:
عبادت اشكال و نقش‌هاي متفاوتي دارد و هر فعلي كه انسان را به خالق خويش، نزديكتر كند، در حكم عبادت مي‌باشد.

وي زبان فارسي را كليد گنج عظيم و بي‌كرانه‌اي توصيف كرد كه در طول اعصار و قرون متمادي از سوي فارسي زبانان ايراني و فارسي دوستان غير ايراني، به نسل كنوني رسيده است.

مشائي گفت: از آنجا كه در گوشه‌گوشه اين ادبيات كهن بشري، آميختگي فرهنگ ايراني اسلامي و تاسي از دستورات قرآن را مي‌توان يافت، لذا هر قدر در اين زبان بيشتر تتبع مي‌كنيم، نزديكي به خداوند بيشتر احساس مي‌شود.

وي افزود: اين محفل شكوهمند نشان بارزي از يك تاكيد جمعي و يك عزم بين المللي و نقطه مشترك سه ملت بزرگ ايران، افغانستان و تاجيكستان و بسياري از پارسي گوياني است كه امروز در نقاط مختلف جهان زندگي مي‌كنند كه ما بر انسانيت پا مي‌فشاريم و هيچ راهي براي بهره از ظرفيت‌هاي جهان وجود ندارد، مگر آنكه موجوديت خود را پاس بداريم.

مشائي رودكي را نشانه بارزي از ظرفيت‌هاي متعالي يك انسان دانست كه زبان بيان، نگاه، قلب و فكر او در عصر كنوني در بيان، زبان و قلب ميليون‌ها نفر نماد يافته و ماندگار شده است.

استاندار خراسان رضوي هم دراين مراسم گفت: شعر رودكي ديروز، ياري‌دهنده فارسي زبانان بود و امروز، در حكم پرچمي براي همبستگي فارسي زبانان سراسر دنيا مي‌باشد.

محمد جواد محمدي زاده افزود: فلات ايران همواره مهد تربيت بزرگاني چون فردوسي، خيام، عطار، و ابن سينا بوده و يكي از بزرگترين تمدنهاي جهان در فلات ايران و خراسان شكل گرفته است.

وي با بيان اينكه سالگرد درگذشت رودكي، با سالگرد تولد فردوسي تصادفي نيست، گفت: باري را كه رودكي بر زمين نهاد، فردوسي بر دوش گذاشت و همچنين رودكي آغازگر راهي بود كه فردوسي تكميل‌كننده آن بود.

محمدي‌زاده افزود: روان‌بودن، زيبايي، سادگي، نشاط، شادابي و نيز اميد به آينده، از جمله ويژگي‌هاي اشعار رودكي است و به اين دليل مردم، با اين نوع بينش ادبي خيلي عجين هستند.

دبير علمي همايش بين‌المللي رودكي نيز گفت: ‪ ۲۵۰‬مقاله از ‪ ۲۷‬كشور جهان، به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است.

دكتر نادر كريميان افزود: از اين تعداد ‪ ۶۰‬مقاله از پژوهشگران كشورهاي تاجيكستان، افغانستان، ازبكستان، روسيه، هند، پاكستان، تركيه، قزاقستان، اردن، فرانسه، سوريه، چين، ارمنستان، لبنان، گرجستان، آلمان، هلند، عراق، استراليا، قرقيزستان، آذربايجان، سوئد، ايتاليا، كانادا، مراكش، مصر و بلغارستان است.

وي اظهار داشت: در سه روز برگزاري اين همايش ‪ ۴۰‬مقاله برتر قرائت خواهد شد و نيز يكصد مقاله به تاييد هيات علمي همايش رسيده، كه در قالب چند جلد كتاب به چاپ خواهد رسيد.

كريميان گفت: اين كتاب در چهار جلد و تيراژ دو هزار نسخه، چاپ خواهد شد كه جلد اول براي نخستين روز همايش به چاپ رسيد.

وي در خصوص اعضا هيات علمي همايش نيز اظهار داشت: اعضا هيات علمي همايش از اعضا گروههاي زبان و ادبيات فارسي دانشگاههاي مختلف ايران هستند.

اين همايش طي روزهاي اول و دوم دي ماه در تهران و سوم دي ماه نيز در تالار پارك علم و فناوري خراسان رضوي با حضور انديشمندان و صاحبنظران بين المللي برگزار شد.ك/‪۲‬
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن