تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816534154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي عملكرد و محتواي سايت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي پنجره فرهنگ مروج فرهنگ نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بررسي عملكرد و محتواي سايت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي پنجره فرهنگ مروج فرهنگ نيست


عملكرد سايت وزارت ارشاد با اهداف اين وزارتخانه همخواني ندارد.
بررسي پايگاه اينترنتي وزارت ارشاد نشان مي‌دهد كه اين پايگاه نتوانسته وظايف و سياست‌هاي وزارت ارشاد را در فضاي مجازي اجرا كند.

گسترش مناسبات فرهنگي با ملل و اقوام مختلف، فراهم كردن زمينه‌هاي وحدت ميان مسلمانان ،گردآوري و طبقه‌بندي كليه مدارك فرهنگي از قبيل فيلم و كتاب و نشريات، اجراي قوانين مربوط به نشريات و تعيين ضوابط و مقررات، ايجاد توسعه و اداره كليه امور نمايندگي‌هاي فرهنگي ايران خارج از كشور از اهداف خاص وزارت ارشاد است. همچنين گردآوري عكس‌ها و خبرها درباره ايران و كشورهاي جهان، توسعه فعاليت‌هاي اطلاع‌رساني عمومي، ايجاد، توسعه و بهره‌برداري از تاسيسات ايرانگردي و جهانگردي از ديگر اهداف اين وزارتخانه است.
از اهداف ذكر شده تنها چند مورد محدود در فضاي مجازي محقق شده و ديگر اهداف و عملكرد وزارت ارشاد رد پاي چندان محكمي در فضاي مجازي ندارد.
سايت ارشاد چه مي‌كند
Ershad.irدر مهر ماه سال 1385 فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز كرد و به عنوان سايت رسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شد. منوي اصلي سايت شامل معرفي وزارتخانه، وظايف و سياست‌ها، قوانين و مقررات، آمار و اطلاعات فرهنگي ،راهنماي مراجعان، انتشارات، كتابخانه مركزي و پيوندها است. قسمت مركزي سايت نيز به درج اخبار اختصاص دارد. همچنين در انتهاي صفحه پيوندهايي وجود دارد كه از طريق آنها امكان دسترسي به اخبار آرشيو به طور مجزا براي مخاطب فراهم مي‌شود. اخبار موجود در سايت در چند بخش مطبوعات، فرهنگ، هنر، بين‌الملل، سينما، دين، استان‌ها و متفرقه طبقه‌بندي شده‌اند.
به نظر مي‌رسد رويكرد سايت ارشاد رويكردي اطلاع‌رساني است چرا كه بخش برجسته در اين سايت بخش اخبار است و نسبتا به روز هم هستند، با وجود اين، بخش اخبار سايت وزارت ارشاد نتوانسته مرجع مناسبي براي رسانه‌ها باشد. اخبار موجود يا برگرفته از ساير رسانه‌هاست و يا اگر توليدي باشد بار محتوايي ضعيفي دارد. مثلا در هنگام بررسي اين سايت خبري تحت عنوان ساماندهي انتشار آگهي‌هاي تبليغاتي روي خبرگزاري‌ها رفت ولي اين خبر جايگاهي در سايت وزارت ارشاد نداشت اخبار موجود در اين سايت اغلب حاكي از برگزاري همايش‌ها است. البته اين اشكال به اكثر سايت‌هاي وزارتخانه‌اي وارد است چرا كه در اكثر مواقع مسئوليت اداره سايت در دست روابط عمومي سازمان است. همين امر موجب مي‌شود تا سايت صرفا رويكردي اطلاع‌رساني داشته باشد و نه خدماتي و در پيشبرد هدف اطلاع‌رساني، سايت وزارتخانه صرفا به تريبوني براي معرفي وزارتخانه مبدل مي‌شود.
معرفي وزارتخانه يكي ديگر از بخش‌هاي نسبتا كامل اين سايت است . در واقع ميزان پوشش سايت وزارت ارشاد را مي‌توان در دو بعد اطلاع‌رساني و اطلاعات سازماني خلاصه كرد. در اين بخش تاريخچه، معاونت‌ها، نمودار سازماني، حوزه‌هاي ستادي و سازمان‌ها و مراكز تابعه معرفي شده‌اند. با اين حال، اين بخش اين ظرفيت را دارد كه اطلاعات بيشتري را در خود جاي دهد. مثلا اطلاعات مربوط به معاونت‌ها كامل نيست، بخش حوزه‌هاي ستادي محتوايي را در برنگرفته است همچنين تاريخچه مربوط به سايت نيز در نظر گرفته نشده است.
در بخش آشنايي با صدور مجوزها نيز به مجوزهاي كلي اشاره شده و اطلاعات خردتر در مورد صدور اقلام فرهنگي مانند انتشاركتاب و... وجود ندارد آمار و اطلاعات فرهنگي موجود در سايت نيز اغلب قديمي و ناقص هستند مثلا آمار ارائه شده از نشريات تا سال 85 ارائه شده است. در بخش كتابخانه سايت نيز امكان بهره‌مند شدن از محتوا وجود ندارد. در صورتيكه وزارت ارشاد با شعار گسترش فرهنگ كتابخواني و استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي لازم براي ترويج كتابخواني در سطح كشور بايد بتواند اين بخش از سايت خود را به صورت جامع ارائه دهد. حداقل كار ممكن اين است كه بتواند اطلاعات كتاب شناسي كتب موجود در كتابخانه وزارت ارشاد را عنوان كند.
فقدان نقشه سايت و نداشتن نسخه انگليسي از ديگر ضعف‌هاي اين سايت است. پيوندهاي سايت نيز نيازمند به روز رساني هستند.
Ershad.ir از طراحي مناسبي برخوردار است. طراحي اين سايت بر اساس فلش است و امكان تغيير رنگ پس زمينه وجود دارد. همچنين مي‌توان از فيدهاي موجود در سايت در ديگر سايت‌ها استفاده كرد. اين قبيل موارد نشان دهنده آن است كه سايت وزارت ارشاد روندي تعاملي را در پيش گرفته تا بتواند با مخاطبان خود ارتباط بيشتري برقرار كند و اين روند از مزاياي سايت وزارت ارشاد محسوب مي‌شود.
درگاه خدمات الكترونيكي ارشاد
درگاه خدمات الكترونيك وزارت ارشاد يك سايت مستقل از سايت ارشاد است به طوريكه لينك درگاه خدمات الكترونيكي در Ershad.ir وجود ندارد!
در صفحه نخست اين سايت مي‌توان متوجه شد كه درگاه خدمات الكترونيكي هنوز تكميل نشده به طوريكه در معرفي طرح درگاه در نخستين صفحه اين چنين آمده است : اين وب‌سايت به قصد الكترونيكي كردن عرضه خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عرصه‌هاي مطبوعات و تبليغات، كتاب و نشر، موسسات فرهنگي و فعاليت‌هاي آموزشي و ديني، هنر و سينما در حال تكوين است. در حين انجام پروژه، وب‌سايت خدمات الكترونيكي وزارتخانه به تدريج داراي درجات بالاتر اتوماسيون خواهد شد. اين پروژه در پنج گام اجرايي در جهت افزايش درجه اتوماسيون پيش خواهد رفت.
5 گامي كه قرار است در اين سايت طي شود بدين شرح است :
1)اطلاع رساني به عموم مردم از ليست خدمات عرضه شده، ارائه توضيحات بخشي از كل خدمات، نحوه درخواست خدمات و پيگيري از ديد خدمت گيرندگان و قراردادن فرم‌هاي متقاضيان روي سايت كه درخواست‌كنندگان پس از چاپ (Print)كردن آنرا پر كرده و به طور دستي به واحد مربوطه در وزارتخانه تحويل مي‌دهند
2) ثبت درخواست توسط متقاضي در يك فايل كاري مانند Word و ارسال الكترونيكي فرم به واحد مربوطه وزارتخانه براي بررسي و رسيدگي به درخواست و مطلع كردن متقاضي از نتيجه.
3) مكانيزه كردن كل خدمات عرضه شده به شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي به طوريكه مراجعات حضوري متقاضيان به واحدهاي وزارتخانه به حداقل برسد به همراه ايجاد قابليت دسترسي مستقل واحدهاي ارائه دهنده خدمات براي اعمال تغييرات و به روز كردن ويژگي‌هاي خدمات.
4) تجميع Integration اين وب‌سايت با ديگر واحدهاي درگير در وزارتخانه در تحقق مراحل اخذ خدمات از ديدگاه مديران، كارشناسان و كاربران مسئول ارائه خدمات از جمله درخواست استعلامات و دريافت پاسخ آن حتي اگر برخي فرآيندهاي درون وزارتخانه‌اي هنوز خودكار Automated)) نشده باشند.
5) ايجاد ارتباطات الكترونيكي سيستم وزارتخانه‌اي فوق با برخي ديگر سازمان‌ها، بنگاه‌هاي كار و كسب و نهادهاي درون كشوري (و در فاز بعدي برون كشوري) درگير در تحقق مراحل اخذ خدمات از ديدگاه مديران، كارشناسان و كاربران مسئول ارائه خدمات از جمله درخواست استعلامات و دريافت پاسخ آن حتي اگر برخي فرآيندهاي مد نظر هنوز خودكار((Automated نشده باشند كه شامل فعاليت‌هايي مانندCA(Certificate authority) و يا امضاي الكترونيكي مي‌شود.
بررسي درگاه خدمات الكترونيكي ارشاد نشان مي‌دهد كه اين سايت در فاز نخست به سر مي‌برد چرا كه در بخش خدمات معاونت‌ها اطلاعات محدودي وجود دارد و امكان ارائه خدمات به صورت اينترنتي وجود ندارد. مثلا در بخش معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري اطلاعات مربوط به صدور مجوز تاسيس موسسه ويدئو رسانه قيد شده ولي شرايط لازم براي متقاضي و قوانين و مقررات را ذكر نكرده است بنابراين در اين بخش نه تنها امكان در خواست اينترنتي صدور مجوز وجود ندارد بلكه امكان پرينت گرفتن از فرم و پر كردن آن براي مراجعه حضوري نيز وجود ندارد! حتي معاونت‌هاي ديگر مانند برنامه‌ريزي و توسعه، معاونت حقوقي و امور مجلس محتوايي جز يك وب پيج سفيد را شامل نمي‌شود.
بنابراين به نظر مي‌رسد كه هنوز نخستين گام از طرح درگاه خدمات الكترونيكي به درستي طي نشده چرا كه اطلاع‌رساني به عموم مردم، توضيحات نحوه در خواست خدمات و امكان چاپ فرم‌ها براي تحويل دستي به واحد مربوطه به طور كامل فراهم نشده است.
وزارت ارشاد منزوي نباشد
قانون، رسالت سنگيني را در دو بعد داخلي و خارجي برعهده وزارت ارشاد قرار داده است.
انعقاد قرارداد در زمينه مبادلات فرهنگي هنري سينمايي جهانگردي خبري مطبوعاتي و شركت در جلسات سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي، انجام همكاري‌هاي فرهنگي و ارشادي با مركز اسلامي و فرهنگي ساير كشورها به منظور اشاعه فرهنگ اسلامي همچنين ايجاد و توسعه و بهره‌برداري از تاسيسات ايرانگردي و جهانگردي و تامين وسائل لازم براي مسافرت‌هاي فردي جمعي جهانگردان ايراني و خارجي در داخل كشور از جمله وظايف وزارت ارشاد در بعد منطقه‌اي و بين‌المللي است كه مي‌تواند در فضاي مجازي نيز رنگ اجرايي به خود بگيرد. به نظر مي‌رسد وزارت ارشاد بايد تلاش بيشتري در راستاي برقراري ارتباط مجازي با ديگر كشورها داشته باشد تا فرهنگ و جاذبه هاي ايراني را از اين طريق در عرصه بين المللي معرفي كند.
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن