تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820009805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستان هاي غدير براي بچه هاي دبستاني


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: داستان هاي غدير براي بچه هاي دبستاني


در خبرها آمده بود كه وزارت آموزش و پرورش همزمان با فرارسيدن عيدسعيد غدير خم، مسابقه بزرگ «بچه‌هاي غدير» را در 63 هزار دبستان و براي گروه‌هاي سني الف و ب اجرا خواهد نمود.

چگونگي و كم و كيف اين مسابقه ديني و عقيدتي را در گفت‌وگويي كوتاه با مهندس يوسف يعقوبي‌فر مشاور معاونت امور تربيتي اين وزارتخانه و مديرعامل مؤسسة فرهنگي منادي تربيت، وابسته به معاونت امور تربيتي مي‌خوانيد:

* آقاي مهندس يعقوبي بفرماييد كه اين مسابقه به چه منظور و با استفاده از چه ابزارهايي در دبستان‌هاي كشور برگزار خواهد شد؟

ـ اين مسابقه در راستاي بزرگداشت مراسم عظيم و مجموعه فراموش نشدني واقعة غديرخم در تاريخ اسلام و آموزش لحظه به لحظه آن وقايع و ثبت و ضبط آن در حافظه نسل امروز و نسل‌هاي آينده و نيز به خاطر سنجش استعدادهاي نهفتة دانش‌آموزان در زمينه شعر، نقاشي و داستان‌نويسي هدفمند برگزار مي‌شود و مخاطبان اصلي اين مسابقه نيز بچه‌هاي دبستاني هستند و با استفاده از CDهاي حاوي مطالبي در اين باره به بچه‌ها از آنها دعوت مي‌‌كنيم كه در اين مسابقه شركت كنند.

* اگر ممكن است در مورد محتواي اين CD به خوانندگان روزنامه اطلاعات توضيحات بيشتري بدهيد

ـ عرض شود كه اين CD حاوي يك انيميشين (كارتون) ايراني درباره واقعه غدير و معرفي شخصيت اميرالمؤمنين حضرت علي(ع) با زبان و بياني كودكانه است كه در داخل كشورمان و توسط هنرمندان ايراني تهيه شده است.

اين CDها از طريق معاونت پرورشي و تربيت‌بدني هر منطقه و شهر و استان دراختيار مدارس و بچه‌ها قرار مي‌گيرد و پس از ارائه توضيحات كافي توسط مسئولان مدارس به بچه‌ها،‌ اين CDها دراختيار قرار مي‌گيرد و آنها نيز با استفاده از تمامي محتوا CD و با توجه به زمينه‌هاي مستعد هنري كه دارند نقاشي‌هايي را كه مي‌كشند يا شعرها و داستان‌هايي را كه در اين باره خلق مي‌كنند دراختيار مديران مدارس قرار مي‌دهند.

* آيا شركت همه بچه‌هاي دبستاني در اين مسابقه آزاد است؟

ـ بله، هيچ محدوديتي ندارد. با اين وصف كه مديران و مسئولان هر مدرسه تعداد 5 اثر از بهترين آثار خلق شده توسط دانش‌آموزان مدرسه خود را انتخاب كرده و دراختيار معاونت پرورشي هر شهر يا منطقه قرار دهد.

* دانش‌آموزاني كه خلق‌كننده اين آثار هستند آيا بعدها مي‌توانند مجموعه‌اي از آثار خود را يك جا داشته باشند؟

ـ بله، درنظر داريم بعد از انجام مسابقه و انتخاب آثار برتر اين مسابقه، مجموعه‌اي از آثار برگزيده دانش‌آموزان را در زمينه‌هاي شعر، داستان و نقاشي جمع‌آوري، چاپ و عرضه كنيم كه نسخه‌هايي از آنها نيز دراختيار شركت‌كنندگان در اين مسابقه (كه فهرست همه آنها را داريم) قرار خواهد گرفت.

* آقاي يعقوبي‌فر بفرماييد كه آيا دانش‌آموزان دبستان محدوديتي هم از نظر موضوع خلق اين گونه آثار دارند و آيا حتماً نقاشي، شعر يا داستان آنها بايد از زمينه‌اي‌ تاريخي برخوردار باشد؟

ـ خير، اين محدوديت وجود ندارد و هر دانش‌آموزي هر برداشتي را در هر قالبي داشته باشد مي‌تواند در قالب يك اثر هنري خلق كرده و دراختيار مديران مدرسه خود بگذارد، و ما از اين رهگذر مي‌خواهيم نوع ارتباط قلبي و فكري و روحي بچه‌ها را با اميرمؤمنان بيشتر تقويت كنيم، كه البته از نظر ما انتظار زيادي هم از نسل امروز نيست. زيرا بچه‌هاي ما شيعه آل‌علي(ع) هستند و ما از آنها انتظار خلاقيت هرچه بيشتر را داريم.

* آيا دانش‌آموزان مناطق اهل سنت هم مي‌توانند در اين مسابقه شركت كنند؟

ـ از قضا آنها بهتر و بيشتر مي توانند شركت كنند و در سال‌هاي قبل هم كه اين مسابقه به نوعي در سطح مدارس كشور برگزار مي‌شد، دانش‌آموزان زيادي از مناطق مختلف اهل تسنن در اين مسابقه شركت داشتند و تعدادي از آنها نيز در رديف برندگان جوايز سالهاي قبل بودند.

* پيش‌بيني شما از ميزان حضور و استقبال دانش‌آموزان چيست؟

ـ ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه از حدود 8 ميليون دانش‌آموز پايه‌هاي دبستاني، تعداد يك ميليون نفر در اين مسابقه شركت كنند و سازوكارهاي لازم را نيز براي حضور يك ميليون دانش‌آموز دبستاني در اين مسابقه تدارك ديده‌ايم.

* اين آثار توسط كدام يك از كارشناسان و داوران ارزيابي خواهد شد؟

ـ‌ اساساً اين طرح با مشاركت فعال و پشتيباني ستادبوستان غدير سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان به اجرا درمي‌آيد و آثار جمع‌آوري شده و برگزيده استانها نيز در ستاد بوستان استان اصفهان و با حضور كارشناسان و داوران آن ستاد مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و جوايز ارزنده‌اي به آثار برگزيده اين مسابقه اهداء خواهد شد.

* بفرماييد جوايز و هداياي اين مسابقه چيست؟

ـ‌ اين مسابقه در 3 مرحله ارزيابي مي‌شود. در مرحله اول براي هر يك از 5 نفر برگزيده در هر دبستان يك برگ لوح‌تقدير به همراه بسته مربوط به مرحله دوم مسابقه ارسال خواهد شد و از اين طريق نيز دانش‌آموزان در جريان چگونگي برگزاري مرحله دوم مسابقه قرار مي‌گيرند و در مرحله بعدي نيز به برگزيدگان اين مسابقه جوايزي چون كمك هزينه‌هاي سفر حج‌عمره و كمك سفر به عتبات عاليات و صدها جايزه ديگر اهداء مي‌شود و در كنار آن نيز از ميان مديران برگزاركننده اين مسابقه نيز از هر استان و با تشخيص معاونت پرورشي و تربيت‌بدني هر استان مدير منتخب و برتر برگزاركننده جشن بچه‌هاي غدير نيز مورد تشويق قرار گرفته و از هر استان يك مدير كمك هزينه سفر به مشهد مقدس را دريافت مي‌كند.

* آقاي مهندس يعقوبي، با تشكر از شما كه در اين مصاحبه شركت كرديد، لطفاً بفرماييد كه آيا خلق‌كنندگان اين گونه آثار بعدها نيز در حوزه فعاليت‌هاي شما امتياز ويژه‌اي خواهند داشت؟

ـ قطعاً همين طور است و ما اسامي اين هنرمندان كوچك و آثار آنان را هميشه در رخدادهاي فرهنگي آينده مدنظر خواهيم داشت و آنها را به حال خودشان رها نخواهيم كرد؛ چون ما با اجراي اين مسابقه تازه آنها را كشف كرده‌ايم.

* چرا اين شيوه را براي نشر عقايد عقيدتي و مذهبي در مدارس انتخاب كرده‌ايد؟

ـ ما معتقديم كه آموزه‌ها و انگاره‌هاي عقيدتي و ديني را نبايد به طور سنگين و غيرقابل درك از بچه‌ها خواست يا به آنها ارائه كرد.

ارائه اين گونه آموزه‌ها به شكل قطره‌چكاني و به قولي ديگر با قاشق مرباخوري به بچه‌ها، پاسخ مثبت‌تر و مساعدتري مي‌دهد و نمي‌توان از دانش‌آموزان پايه‌هاي اول دبستان انتظار داشت بروند كتابهاي سنگين مربوط به واقعه غدير را بخوانند و براي ما پاسخ‌هاي سنگين علمي و عقيدتي بياورند.




 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن