تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816513846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آپا وارد مي‌شود؛ اورژانس رايانه‌اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آپا وارد مي‌شود؛ اورژانس رايانه‌اي ايران
خدمات الكترونيك- طاهره ساعدي:
طرح «آپا» با موضوع آگاهي‌رساني، پشتيباني و امداد حوادث رايانه‌اي كه مي‌توان آن را اورژانس رايانه‌اي ايران ناميد، دوشنبه يازدهم آذر ماه توسط سليماني، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات راه‌اندازي شد.

در طرح آپا كه توسط پژوهشكده امنيت ارتباطات و فناوري اطلاعات مركز تحقيقات مخابرات ايران اجرا شده است فعاليت‌هاي مرتبط با شناسايي تهديدات رايانه‌اي، رصد و كشف آسيب‌پذيري‌هاي موجود در انواع فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي، رسيدگي و كمك به سازمان‌هاي مختلف در هنگام بروز حوادث ناشي از حملات رايانه‌اي و خدمات آگاهي‌رساني عمومي مرتبط با اين حوزه ارائه مي‌شود.

7 دانشگاه اصلي كشور(صنعتي اميركبير، امام‌حسين(ع)، صنعتي اصفهان، صنعتي شريف، فردوسي مشهد، يزد و تربيت‌مدرس) در اجراي طرح آپا مشاركت داشته و با ايجاد آزمايشگاه‌هاي تخصصي خدمات لازم را ارائه مي‌كنند.

آپا چيست؟

آپا، مخفف آگاهي رساني، پشتيباني و امداد است كه در حوزه امنيت فضاي تبادل اطلاعات خدمات مربوطه را ارائه مي‌دهد.حوزه اصلي فعاليت‌هاي آپا موضوع حوادث رايانه‌اي است.

دريافت گزارش حوادث و آسيب پذيري‌ها، رسيدگي به حوادث و آسيب‌پذيري‌ها و ارائه توصيه‌ها، هشدارهاي امنيتي اخبار، آمار و نيز ارائه راهنمايي‌ها و مشاوره‌هاي مفيد براي پاسخ به حوادث از جمله فعاليت‌هايي است كه در حوزه آپا انجام مي‌شود. لازم به ذكر است كه مراكز مشابه در دنيا تحت عنوان CERT يا CSIRT فعاليت مي‌كنند.

ماموريت آپا بيشتر جنبه پژوهشي– تخصصي در حوزه مديريت پاسخ به حوادث دارد، مخاطبين آپا حوزه عمومي است و مراكز خاصي مد نظر نيستند.

از كاربران خانگي گرفته تا انواع سازمان‌هاي دولتي و خصوصي مي‌توانند از نتايج فعاليت‌ها، هشدارها، اخبار و توصيه‌هاي اين مركز استفاده كنند.

براي نمونه شما مي‌توانيد در باره اين موضوعات مشكلات خود را از طريق وب سايت ircert.cc با متخصصان آپا در ميان گذاشته و راهكار دريافت كنيد: آسيب پذيري‌هاي امنيتي در محيط‌هاي انواع سيستم‌هاي رمزنگاري متداول در كشور، انواع نرم‌افزارهاي كاربردي، انواع سرويس‌هاي شبكه‌اي، گزارش‌هاي مرتبط با حوادث ناشي از توليد و انتشار انواع ويروس‌ها، هرزنامه‌ها و پيام‌هاي ناخواسته الكترونيكي (اسپم) و آسيب‌پذيري‌هاي امنيتي انواع محصولات شبكه‌اي.

حمايت مركز تحقيقات مخابرات

جزئيات بيشتر درباره ويژگي‌هاي آپا را بايد از زبان مسئولان طرح شنيد. به گزارش همشهري، عباس ظريف‌كار، رئيس مركز تحقيقات مخابرات ايران با اشاره به تاريخچه‌ تاسيس مركز و چارت آن گفت: فعاليت‌هاي مركز به 2 دسته تقسيم مي‌شود يكي تحقيق روي طرح‌هايي كه از سوي سازمان‌هاي وابسته به وزارت ICT اعلام مي‌شود و ديگري آن دسته از طرح‌ها كه سازمان‌هاي ديگر اعلام نياز خود را براي كمك‌هاي تحقيقاتي به مركز اعلام مي‌دارند.

وي افزود: مجموع فعاليت‌هاي انجام شده در زمينه آپا با همكاري 7دانشگاه بزرگ كشور صورت گرفته است. طرح‌هاي آپا از مجموع‌ طرح‌هايي است كه مورد حمايت قرار گرفته است.

مجتبي جعفري، رئيس پژوهشكده امنيت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز با اشاره به ماهيت فضاي تبادل اطلاعات گفت: فرايند امن‌سازي در وضعيت‌هاي گوناگون شامل اقدامات قبل از حادثه، حين حادثه و بعد از حادثه كه بيان‌كننده تامين، حفاظت، تداوم، تشخص امداد و ترميم است، مي‌شودو مراكز آپا در ديگر كشورها تنها مركز امدادرساني هستند اما در ايران قصد داريم نيروهاي متخصص فعال در اين مركز را نيز آموزش داده و تامين كنيم زيرا بخش تحقيقات آپا، سنگ زيربنايي براي بخش‌هاي اجرايي خواهد بود.

امنيت اطلاعات

اما محمد سليماني، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم از فرصت استفاده كرده تا در مراسم راه‌اندازي آپا بگويد: از 90 سرويسي كه دولت تصويب و ابلاغ كرده تا دستگاه‌هاي اجرايي به‌صورت الكترونيكي در اختيار مردم بگذارند، 64‌سرويس عملياتي شده كه با تبليغ و فرهنگ‌سازي بهره‌برداري مفيدتر از آن امكان‌پذير خواهد شد و مردم در عمل اثبات كردند حاضرند براي IT هزينه كنند، براي رسيدن به دولت الكترونيكي بايد كاغذها را كنار گذاشت.

براي رسيدن به چنين دولتي نيازمند كار عملي هستيم كه تاكنون به‌طور جدي انجام نشده است. با استفاده از سرمايه‌ عظيمي كه در دانشگاه‌ها موجود است مي‌توان به پيشبرد اهداف حوزه ICT اميدوار بود.

وي گفت: متخصصان در حوزه‌ IT يعني كساني كه بتوانند شبكه‌ها را طراحي و پياده‌سازي و امنيت آن را تامين كنند و در يك فضاي مناسب با سرعتي خوب بر آن مديريت داشته باشند، كم داريم.

دو پروژه دولتي موازي

همزمان با افتتاح آپا، خبرگزاري ايتنا گزارشي مخابره مي‌كرد كه در آن آمده بود: آپا در حالي راه‌اندازي مي‌شود كه حدود 2 ماه قبل،پروژه مشابهي از سوي شركت فناوري اطلاعات با عنوان ماهر كه مخفف «مركز امداد و هماهنگي رايانه‌اي» است به مرحله اجرا گذاشته شده بود.

در همين راستا شركت فناوري اطلاعات با اعلام برگزاري مناقصه‌اي درصدد كسب خدمات مشاور ايجاد اين مركز بوده و زمان پاياني دريافت اسناد اين فراخوان تا هفدهم مهرماه بوده است.

هر چند بعدها خبر ديگري درخصوص مناقصه، نتايج و ادامه پروژه مورد نظر اين شركت منتشر نشد. ايتنا گلايه كرده بود: آنچه در ميان اين خبرها مهم است، نوعي موازي‌كاري(و گاه رقابت) است كه به تدريج به رويه‌اي ثابت به‌ويژه در ميان دستگاه‌هاي اداري تبديل شده و قاعدتا موجب اتلاف سرمايه و بودجه مي‌شود و گاه با ايجاد سرگرداني، پيگيري پروژه‌‌ها و نتايج احتمالي آنها(و موفقيت يا شكست آنها) را ناممكن مي‌سازد و از سوي ديگر نشان از عدم‌نگاه مديريتي كلان در عرصه فاواي كشورمان دارد.

البته توضيحات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين خصوص تا حدي ابهامات موازي‌كاري را بر طرف مي‌كند.

سليماني در اين خصوص گفت: با توجه به‌خصوصي‌سازي مخابرات قرار شده است بخش‌هاي حاكميتي مثل امنيت شبكه‌هاي مخابراتي و تامين امنيت، امدادرساني، پشتيباني آگاهي و اطلاع‌رساني در اختيار دولت باقي بماند كه در اساسنامه شركت فناوري اطلاعات منظور و در كميسيون دولت تصويب شد.

مركز تحقيقات مخابرات ايران برنامه‌هاي تحقيقاتي امنيت حوزه IT را انجام مي‌دهد و شركت فناوري اطلاعات از تحقيقات انجام‌شده در امور اجرايي استفاده مي‌كند.

همچنين مركز امدادي را كه شركت IT راه‌اندازي مي‌كند با عملكردي سريع مانند آتش‌نشاني به متقاضيان ياري خواهد رساند.

در هر صورت به‌نظر مي‌رسد با توجه به رعايت نشدن قانون كپي رايت در ايران، دستگاه‌هاي دولتي و مردم در ارتباط با به كارگيري فناوري‌هاي اطلاعاتي مشكلات فراواني داشته باشند.

هك و نفوذ برخي وب سايت‌هاي دولتي، ويروسي شدن رايانه‌ها و شبكه‌هاي مختلف و اختلالات امنيتي موجود، ضرورت راه‌اندازي يك مركز رسمي امداد رايانه‌اي را آشكار كرده بود.

با وجود اين، اين سؤال مطرح است كه با توجه به وضعيت موجود آپا تا چه حد قادر خواهد بود مشكلات امنيتي موجود در فضاي سايبر ايران را حل و فصل كند؟
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن