تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816363588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فتاح :3 ميليارد متر مكعب كسري منابع آب داريم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فتاح :3 ميليارد متر مكعب كسري منابع آب داريم
وزير نيرو اعلام كرد: با توجه به خشكسالي سال جاري و نيز كاهش ميزان آب ورودي به سدها،‌ هم اكنون با 3 ميليارد مترمكعب كسري منابع آب مواجه هستيم.

به گزارش خبرنگار مهر، پرويز فتاح در جمع خبرنگاران گفت: وزارت نيرو سال جاري در خصوص تامين برق مشكل حادي داشت، چراكه توليد برق به آب وابسته است و كمبود آب تهديدي براي برق سال 88 به شمار مي آيد.

وزير نيرو در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر افزود: به همين جهت با تدبير و ملاحظه فني در حال استفاده از سدهاي برق آبي هستيم، اما در بخش آب مشكل ما متفاوت است، چراكه شبكه برق سراسري است واين امكان را به وزارت نيرو مي دهد كه در نقاطي كه نيروگاه وجود ندارد برق را منتقل كند اما در آب اينطور نيست.

وي تصريح كرد: براي توزيع آب بايد منطقه اي، استاني و حتي بخشي عمل شود، اما به هرحال اگر بتوانيم هدررفت آب را كاهش داده و مديريت كنيم 25 تا 30 درصد به منابع آب شرب اضافه مي شود.

فتاح گفت: البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه اين هدر رفت از دست ما خارج مي شود، بلكه در برخي نقاط آب مصرف مي شود ولي كنتوري براي محاسبه آن وجود ندارد، بنابراين آب به حساب نيامده نيز وجود دارد. در برخي نقاط نيز نهادهايي نظير شهرداريها از آب استفاده مي كنند كه وزارت نيرو در آنجا كنتور ندارد و آب را محاسبه نمي كند.

به گفته وي، در برخي نقاط نيز در اطراف شهرها نيز آب مصرف مي شود ولي كنتوري وجود ندارد، چراكه وزارت نيرو مجاز نبود تا به حال به اين موارد كنتور دهد، اما تقريبا 8 ماهي است كه دولت اين مجوز را به اين وزارتخانه داده است كه به اين موارد كنتور دهد.

وزير نيرو خاطرنشان كرد: بخشي از هدر رفت مربوط به شبكه هاي توزيع و نه انتقال است، چون قطر لوله بالا است، وزارت نيرو كنترل زيادي دارد و هدر روي در مخازن و انتقال وجود ندارد.

وي افزود: تا به حال سابقه نداشته است كه دولت در امر نوسازي خطوط انتقال به وزارت نيرو و در قالب بودجه كمك كند چراكه فلسفه نظري اين بوده است كه براي اين بخش از منابع داخلي شركتها هزينه شود، به اين معنا كه آب را بفروشند و از درآمد آن ترميمها را انجام دهند.

فتاح گفت: دولت و دولتها تنها يكبار براي اين مورد هزينه مي كنند، ولي اين امر عملي نيست چراكه اين اتفاق نمي افتد و بهاي آب از سال 83 ثابت مانده است و تورم جامعه خود را نشان مي دهد. از سوي ديگر، به دليل اينكه صنعت آبفاي ايران مصرف كننده تجهيزات است و طبيعي است كه با ثابت ماندن قيمت آب، درآمد اين شركتها ثابت است اما در مقابل تجهيزات گران شده است.

ضرورت اصلاح قيمت آب

وي ادامه داد: به همين دليل شركتهاي آبفا ناتوان شده از نظر مالي و دفتري زيان ده هستند، در اين راستا راه چاره اين است كه قيمت آب واقعي شود؛ قيمت آبي كه در قالب قبض به در خانه مردم مي رود واقعا در سبد خانوار تعيين كننده نيست.

فتاح گفت: قيمت آب در روستاها 30 درصد قيمت تمام شده و در شهرها عدد بسيار اندكي است، به اين معنا كه برخي اوقات، هزينه چاپ قبوض برق مردم و ارسال آن به درب منزل آنها بيش از قيمت مندرج در قبض براي وزارت نيرو هزينه دارد.

وي تاكيد كرد: بر اين اساس اصلاح نرخ آب يك ضرورت ملي است و دولت در طرح تحول اقتصادي اين موضوع را وارد كرده ولي اگر به هر دليل اين اصلاح صورت نگيرد و در يك دوره كوتاه اين طرح به نتيجه نرسد، بايد فكري براي اين امر در لايحه بودجه سال 88 كل كشور شود.

فتاح گفت: وزارت نيرو موفق نشده دولت و مجلس را قانع كند كه رديف بودجه براي اين امر اختصاص دهند، البته راهكار جديدي نيز به ذهنمان نمي رسد چراكه بانكها و بخشهاي غيردولتي در اين امر به دليل عدم اطمينان از بازگشت سرمايه خود سرمايه گذاري نمي كنند.

ساخت 178 سد در دست مطالعه

فتاح با اشاره به اينكه 178 سد در دست مطالعه است گفت: بايد پذيرفت كه اگر منابع آب سطحي را مهار نكنيم منابع آب زيرزميني در بسياري از مناطق هدر مي رود، چراكه آبهاي سطحي از دسترس وزارت نيرو خارج مي شود.

وي گفت: در برخي نقاط چرخه آب داخل كشور است اما اگر آب به هردليلي از كشور خارج شود، عقل حكم مي كند كه ساخت سدها را در اولويت قرار دهيم، چراكه سدها يك ماموريت تغذيه آب زيرزميني را نيز به عهده دارند.

وزير نيرو ادامه داد: هر سدي كه احداث مي شود تا شعاع 15 كيلومتر در سطح درياچه، تغذيه آب زيرزميني صورت مي دهد كه وزارت نيرو براي اين سدها برنامه ريزي كرده است.

وي تاكيد كرد: وزارت نيرو به منابع آب زيرزميني بايد اهميت ويژه تري دهد چراكه منابع استراتژيك كشور هستند، برخي جاها اهميت اينها براي كشور از چاههاي نفت بيشتر است چراكه چاههاي نفت بالاخره يك روزي تمام مي شوند ولي ما نمي خواهيم كه آب كشور را از دست دهيم و بدون آب بمانيم. بنابراين مخازن زيرزميني آب بايد دائما مديريت شود.

فتاح گفت: اينكه ما تاكيد مي كنيم كه جلوي سطح آب زيرزميني و فرونشست را بگيريم به دليل آن است كه خاك متراكم مي شود و ظرفيت آب را مي كاهد بنابراين اگر باران نيز داشته باشيم نمي توانيم منبع را به ميزان بالاتر از ظرفيت ذخيره كنيم. البته در ذخيره آب منابع زيرزميني اولويت به منابع سطحي داده شده، چراكه از گزند تبخير در امان هستند، توسط لايه هاي زمين فيلتر و حرارتش تنظيم مي شود بنابراين هزينه اي را از دوش بر مي دارد، ولي آبهاي سطحي مسائل خاص خود را دارند.

وي در خصوص كاهش مصرف برق و هدر رفت برق نيز خاطرنشان كرد: البته بايد بدانيم كه در زمينه هدر رفت برق كجا بوده ايم و الان به چه مرحله اي رسيده ايم. در ابتداي كار دولت نهم هدر رفت برق بالاي 20 درصد بود كه ما در يك مرحله اين رشد را متوقف كرده ايم و در مرحله بعد نيز شروع به كاهش آن كرده ايم.

وزير نيرو ادامه داد: هم اكنون ادعا مي كنيم كه زير 18 درصد است، چون مصرف بالا رفته است بايد قاعدتا هدررفت نيز بالا مي رفت اما اين رشد متوقف شده است بلكه 3 درصد نيز ظرف 3 سال اخير پايين آمده است. بنابراين اگر بخواهيم 2 درصد در سال هدر رفت را كاهش دهيم سالها طول مي كشد. برهمين اساس، براي سال 88 از هم اكنون اقداماتي در حال انجام داريم كه اين هدررفت را كاهش دهيم.

توزيع لامپ كم مصرف

به گفته فتاح، البته جلوگيري از هدر رفت برق ابعاد مختلف دارد و فقط در شبكه است، توزيع لامپ كم مصرف در سال جاري يك حركت اساسي است كه مردم و تجار در هر عرصه و ادارات به خوبي استقبال كرده اند.

وي اظهار داشت: تاكنون 25 ميليون لامپ كم مصرف تا امروز توزيع شده كه اميد مي رود ظرف ماههاي آتي نيز 25 ميليون رشته لامپ كم مصرف ديگر نيز توزيع مي شود. اين حركت عظيمي است كه سال آتي نيز با اختصاص 100 ميليارد تومان تكرار شده است، بيش از اين نيز دولت نمي توانست در اين عرصه هزينه كند.

فتاح گفت: اين عدد 4 ميليارد تومان در سال گذشته بوده است اما امسال به 100 ميليارد تومان ارتقا يافته است. در مرحله دوم بحث شبكه ها است كه بايد سيمها را يك جاهايي عوض كنيم كه اين اقدام در حال انجام است و شركتهاي توزيع تماما متعهد شده اند.

وي خاطرنشان كرد: يك بحث نيز انشعابات غير مجاز است. در كشور حداقل 900 هزار انشعاب غيرمجاز داريم كه اين عدد در واقع 6 درصد كل مشتركان است كه به دليل اينكه كنتور نيز ندارند بيشتر از حد متعارف مصرف مي كنند كه اين امر علاوه بر مصرف، به ولتاژ و فركانس شبكه نيز آسيب مي رساند.

وزير نيرو ادامه داد: اقدامي كه وزارت نيرو در اين راستا انجام داده اين است كه با كسب مجوز از دولت اجازه يافته ايم كه ظرف 2 سال اين انشعابات را جمع كنيم. شهرداري ها و شوراي شهر نيز نكاتي داشته اند و گفته اند كه اينها خانه هاشان مجاز نيست، اما به هرحال آب و برق مي خواهند.

فتاح گفت: هم اكنون بحث هدر رفت برق در شبكه به سرعت در حال انجام است كه بتوانيم زودتر از دو سال اين كار را انجام دهيم. فكر مي كنم كه تا آخر سال 88 بيش از 2 درصد را كه قول داده بوديم عمل كنيم.

وي در خصوص استانهايي كه احتمال خشكسالي قويتري دارند نيز گفت: مجموعه بارشي كه در كشور تاكنون صورت گرفته 59 ميلي متر است كه اين عدد نسبت به سال گذشته عدد پاييني نيست، ولي به دليل اينكه خشكسالي شديدي را پشت سر گذاشته ايم و تابستان و پاييز نيز سعي شد كه قطعي و جيره بندي آب نداشته باشيم، از منابع آبي خود استفاده كرده ايم.

3 ميليارد متر مكعب كسري منابع آب داريم

فتاح گفت: هم اكنون منابع آبي كشور نسبت به سال گذشته حداقل 3 ميليارد مترمكعب كسري آب دارند، البته تا اينجا بحث چنداني وجود ندارد اما نگراني ما از ورودي سدها است، ورودي سدها به شدت كاهش يافته و پيش بيني هاي وزارت نيرو درست از آب درآمده است؛ به اين معنا كه بعد از خشكسالي روان آبها به شدت كم مي شود.

وزير نيرو خاطرنشان كرد: هم اكنون استانهايي در كشور بارش طبيعي دارند ولي روان آب بسيار كاهش داشته است؛ بنابراين طبيعي است كه روان آب بنا را بر تغذيه زمين، چاهها و چشمه ها مي گذارد و سپس يك مسير طولاني را طي مي كند تا به ورودي سدها برسد.

وي ادامه داد: اين امر از يك جهت مزيت است چراكه هرچه منابع زيرزميني تغذيه شوند از مشكلات آب كشاورزي، شهرهايي كه از آب چاه تامين نياز مي شوند، آب روستايي و همچنين قناتها كاسته مي شود. اين درحالي است كه وزارت نيرو در تابستان گذشته حدود 7 هزار روستا را با تانكر آبرساني كرد كه هم اكنون از اين تعداد كاسته شده و بارندگي پاييزي باعث شده است كه وزارت نيرو هم اكنون كمتر از 1000 روستا را با تانكر آبرساني كند.

فتاح گفت: دليل اين امر آن است كه چشمه ها، قناتها و چاهها تقريبا آب يافته اند و وزارت نيرو مجبور به آبرساني با تانكر نيست. البته نگراني ما براي شهرهاي بزرگي مثل تهران، اصفهان، شيراز، بندرعباس و تاحدودي خوزستان است. در مورد مشهد نگراني ما كمتر است چراكه بيشتر آب مشهد از چاهها تامين مي شود و مقدار كمي از آن را دو سد در اين منطقه تامين مي كنند،‌ ضمن اينكه براي سال آينده نيز آب مشهد به سد دوستي وصل مي شود ولي اگر آب اين سد نيز به هر دليلي دچار نوسان شود متاثر مي شويم.

به گفته وي،‌ شهرهاي بزرگ اين دغدغه را براي وزارت نيرو ايجاد كرده اند كه بتوانيم به شيوه مناسب آب را تامين كرده و جيره بندي نداشته باشيم ولي اين قول تا حدي دوام دارد چراكه بايد همه مصارف را مد نظر قرار دهيم كه مهمترين آنها تامين آب شرب است بعد از آن، تامين آب زراعي است.

وزير نيرو تاكيد كرد: وزارت نيرو مجبور شد در بخشهايي از استان تهران، اصفهان، خوزستان، هرمزگان و فارس محدوديت براي آب كشاورزي و كشت زمستان و پاييزه ايجاد كند چراكه آب و هواي آنها طوري است كه در پاييز و زمستان نيز مي توانند كشت و زرع داشته باشند. اين محدوديت به خاطر منابع آبي است كه ما را نگران كرده است البته ما نااميد نيستيم چراكه فصل زمستان و بهار آتي را پيش رو داريم.

وي اظهار داشت: پيش بيني هاي هواشناسي و تحليلهاي وزارت نيرو اجازه نمي دهد نگراني ما حل شود. تنها كاري كه ما مي توانيم بكنيم مديريت مدبرانه و هوشمندانه آب است. اين درحالي است كه خشكسالي و ترسالي مربوط به امروز نيست بنابراين آنچه به كمك ما مي آيد تدبير، نگاه فني و هماهنگي در سطح ملي است.

تداوم جلسات ستاد خشكسالي

به گفته فتاح،‌ نمايندگان مردم و دولت در جريان اين حساسيتها قرار گرفته اند و قرار بر اين شده است كه ستاد خشكسالي همچنان به كار خود ادامه دهد. حكم ادامه كار اين ستاد تمديد شده و قرار است به زودي جلسات براي سال 88 نيز تشكيل شود تا اگر قرار است تمهيداتي انديشيده شده و خسارتي پرداخت شود يا محدوديتهاي آب براي برخي امور صورت گيرد،‌ در سطح ملي اين هماهنگي را انجام دهيم.

به گفته فتاح،‌ نگراني وزارت نيرو براي كلانشهرهاي مذكور در فصل جاري نيز هست. اين وزارتخانه با نگاهي كه به آينده دارد تعيين مي كند كه چه طور آب رها شده و مورد استفاده قرار گيرد. هم اكنون نمي خواهيم قطعي آب داشته باشيم و بنا هم نداريم. ولي اين امر به معناي اين است كه منابع آبي استفاده مي شود ولي در مقابل ورودي سدها بسيار كم است و خروجي به صورت طبيعي است.

فتاح گفت: ستاد بحران خشكسالي وزارت نيرو دائم در حال بررسي و تحليل است و نمي توان نسخه كلي نيز بپيچد چراكه هر شهري يا هر شهرستان و بخشي نسخه خودش را دارد و آب مثل برق نيست كه شبكه سراسري داشته باشد. البته سدهايي هم وجود دارند كه چند استان را آبرساني مي كنند، مثل زاينده رود كه هم اصفهان را آبرساني مي كند و هم يزد را يا سد كوثر كهكلويه و بوير احمد كه چند استان را آبرساني مي كند، ‌براي آنها بايد فرا استاني موضوع را تصميم گيري كنيم.

وزير نيرو گفت: نگراني ما بيشتر در تهران و نيمه جنوبي كشور مخصوصا حوضه كارون بزرگ كه شامل دز و كارون است،‌‌ مي باشد كه ورودي هايش به يك سوم در دز و 40 درصد در حوزه كارون كاهش يافته است.

تعميرات نيروگاهي

فتاح در خصوص تعميرات نيروگاهي نيز گفت: برنامه تعميراتي وزارت نيرو براي نيروگاهها هر سال از اول مهرماه شروع مي شد و تا اول تيرماه ادامه مي يافت. چون تعميرات اساسي ما 4 ماه زمان مي خواهد و هر واحد را كه مي خوابانيم تعميرات آن 120 روز به طول مي انجامد. از سوي ديگر،همه نيروگاهها را نيز نمي توان به صورت يكجا تعمير كرد.

وي اظهار داشت: تعميرات نيروگاهها از اول پاييز شروع شده و از 6800 مگاوات تعمير اساسي ما 3000 مگاوات به اتمام رسيده است، يعني برنامه دارد به خوبي جلو مي رود. اميدواريم امسال و در تيرماه مصرف برق در بهار و انتخابات رياست جمهوري اين تعميرات زودتر به اتمام رسد.

فتاح گفت: هم اكنون بار تامين برق كشور به دوش نيروگاههاي حرارتي است چراكه به نيروگاههاي برق آبي گفته شده تا استراحت كرده و آب ذخيره و تنظيم كنند تا سطح آب را بالا برند كه براي تابستان در موقع پيك بتوانيم از برق آبي ها نيز بهره گيرم. مجموعا تصور مي كنم كه تعميرات مسير منطقي و برنامه ريزي شده دارد.

استقبال مردم از اوراق مشاركت

وزير نيرو در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبني بر روند فروش اوراق مشاركت نيز گفت: از روز يكشنبه فروش اوراق مشاركت شروع شده و روز دوم را كه پشت سر گذاشته ايم استقبال مردم بسيار خوب بوده است. البته پيش بيني هم مي شد چون قبل از اين اوراق، اوراقي به فروش نرفته بود.

وي اظهار داشت: در اين فروش موفق شرايط بازار از جمله بورس نيز موثر بوده كه اقبال عمومي بيشتر شده است. ما نيز سعي كرده ايم كه سود بيشتري را به اين اوراق از منابع داخلي پرداخت كنيم. برهمين اساس، سعي شده است مقدار سودي را كه دولت پيش بيني كرده بود به 18 درصد افزايش يابد.

فتاح خاطرنشان كرد: بعضا مراجعاتي به بانكها صورت گرفت كه اوراق مشاركت در آنها تمام شده بود. به هرحال تصور مي كنم كه تمامي 500 ميليارد تومان به فروش مي رسد. نظر بانك مركزي نيز همين است كه ظرف دو سه روز اول تمامي اوراق به فروش مي رسد.
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن