تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816777359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشد 22 درصدي بازار تلفن همراه پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: رشد 22 درصدي بازار تلفن همراه پاكستان


ميثم لطفي : مطالعات صورت گرفته و گزارش هاي منتشرشده در رسانه هاي مختلف دست كم موفقيت پنج اپراتور از شش اپراتور بزرگ مخابراتي پاكستان را تاييد مي كند و نشان مي دهد اين كشور در سال هاي اخير تا چه اندازه توانسته در زمينه زيرساخت هاي مخابراتي و سيستم هاي وابسته تقويت شود.

طبق گزارش هاي منتشرشده از مركز ITU، طي يك سال قبل از ژوئن 2008، فناوري در كشور پاكستان
24 درصد رشد كرده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 15 درصدي را نشان مي دهد. بيشتر رشد پاكستان در سال هاي اخير مربوط به بازار پوياي تلفن همراه در اين كشور مي شود و طبق آمارهاي منتشر شده، در تابستان 2008 بيش از 6/84 درصد از كل تماس هاي برقرار شده در اين كشور از طريق تلفن همراه بوده است و بر اساس آنچه مركز مخابراتي پاكستان(PTA) اعلام كرده، اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 15 درصدي را نشان مي دهد.
رشد و توسعه شبكه تلفن همراه پاكستان طي سه سال گذشته مساله اي بوده كه در اين مدت تمامي مراكز خبري به آن پرداخته اند. اپراتور تلفن همراه پاكستان هم اكنون ماهي 1/2 ميليون مشترك را به مجموع مشتركان خود مي افزايد و طبق آخرين آمارهاي منتشر شده، هم اكنون بيش از 55 ميليون پاكستاني از خدمات مخابراتي استفاده مي كنند.
كارشناسان نرخ نفوذ تلفن همراه در پاكستان را بيش از 30 درصد اعلام كرده اند و پيش بيني مي كنند تا سال 2011 تعداد مشتركان تلفن همراه در اين كشور به 110 ميليون نفر برسد.
با افزوده شدن دو اپراتور به مجموع فعالان مخابراتي پاكستان در سال 2005، مجموع اپراتورهاي اين كشور به شش عدد رسيد تا رقابت هاي تازه اي براي عرضه خدمات بهتر به جمعيت
150 ميليون نفري پاكستان آغاز شود. شركت Mobilink كه زيرنظر شركت مخابراتي Orascom مصر فعاليت مي كند و نخستين خدمات خود را در سال 1994 وارد بازار كرد، هم اكنون 50 درصد از سهم بازارهاي مخابراتي پاكستان را به خود اختصاص داده و مجموع مشتركان آن تا آخر فوريه 2008 به 30 ميليون نفر رسيده است.«زوهر خالق» مديرعامل شركت Mobilink كه از سال 2003 به اين پست منصوب شده در اين باره مي گويد: «ما در اواخر سال 2002 فقط يك ميليون مشترك داشتيم و هم اكنون تعداد مشتركان ما به 24 ميليون نفر رسيده است. اين رشد چشمگير باعث شده ما سالانه هزار نفر به كارمندان خود بيفزاييم و طي سه سال گذشته بيشترين تاثير را بر بازار مخابراتي پاكستان بگذاريم.»
شركتMobilink هم اكنون يكي از سه شركت بزرگ مخابراتي پاكستان محسوب مي شود كه توانسته با توسعه كمي و كيفي فعاليت هاي خود، درآمدهايش را از اين بازار تا چند برابر افزايش دهد. اپراتورهايي مثل Telenor و Warid Telecom كه از سال 2005 وارد اين بازار شده اند، خود را بسيار توانمند نشان داده اند و با استفاده از فناوري هاي روز و عرضه خدمات مختلف توانسته اند بخش زيادي از پاكستاني ها را به سمت خود بكشانند.
بيشتر اپراتورهايي كه هم اكنون در اين كشور فعاليت مي كنند به سمت شبكه EDGE روي آورده و در اين ميان خالق اعلام كرده كه هنوز زمان لازم براي معرفي فناوري WCDMA در پاكستان فرانرسيده است. كارشناسان زمان عرضه اين فناوري در پاكستان را سال 2010 پيش بيني كرده اند. اين مساله مي تواند Warid را كه از اپراتورهاي اصلي مخابراتي در اين كشور محسوب مي شود با مشكل مواجه كند و امكان عرضه خدمات نسل سوم تلفن همراه را براي پاكستاني فراهم آورد. در ماه مه سال گذشته اين اپراتور اعلام كرده بود 17 شهر اصلي پاكستان را تحت پوشش خدمات خود قرار داده كه از اين شهرها مي توان به اسلام آباد، كراچي و لاهور اشاره كرد.
Warid Telecom هم اكنون در تلاش است خدمات شبكه WiMAX را براي پاكستاني ها عرضه كند. اين شركت در حال حاضر خدمات پهن باند را براي خطوط ثابت اين كشور عرضه كرده و فيبرهاي نوري خود را تا شعاع پنج هزار و 500 كيلومتري اين كشور منتشر كرده است تا از اين طريق امكان مشاهده برنامه هاي تلويزيون روي تلفن همراه، ويدئوكنفرانس، انتشار اينترنت پرسرعت، خدمات صوتي بين المللي و... فراهم شود.خالق اظهار داشته كه Mobilink از مدت ها پيش استفاده از WiMAX را آغاز كرده اما پاكستان هنوز توان استفاده صحيح از اين فناوري را ندارد. او مي گويد: «هدف ما از ارائه اين خدمات تبديل شدن به بهترين عرضه كننده خدمات مخابراتي و ارتباطي در منطقه است و اين مساله باعث شده كاربران شاهد خدمات جديد و متنوع از Mobilink باشند.»
افزايش كمي سيم كارت در پاكستان نيز از اهداف ديگري است كه هم اكنون توسط مسوولان بلندپايه اين كشور دنبال مي شود. اين مساله باعث شد از اواخر سال 2005 قانوني در پاكستان تصويب شود كه به موجب آن شركت هاي مخابراتي آسان تر مي توانند خدمات خود را در اختيار مشتركان تلفن همراه بگذارند. اگرچه تاكنون مشكلات فراواني در اين زمينه وجود داشته و اپراتورهاي پاكستاني نتوانسته اند خدمات خود را به موقع در اختيار مردم بگذارند، دولت اين كشور ادعا مي كند از آغاز سال 2009 اين مشكلات را برطرف مي كند و از اين پس سرويس هاي بيشتري را در اختيار شهروندان خود قرار خواهد داد.
مركز مخابرات پاكستان براي فعاليت اپراتورها در كشور خود قوانين بسياري را وضع كرده است اما در اين ميان بايد گفت تمامي اين قوانين به گونه اي طراحي شده اند كه هيچ يك از مراكز عرضه كننده خدمات مخابراتي با مانعي مواجه نخواهند شد و سرويس هاي متنوع خود را به سادگي در اختيار كاربران خواهند گذاشت.
خالق در اين باره اظهار داشته است: «اپراتورهايي كه سهم آنها از بازارهاي پاكستان بيش از 25 درصد باشد، از اولويت بيشتري برخوردارند و مي توانند در زمينه تغيير قيمت خدمات نظرات خود را ارائه دهند. در زمينه رقابت هاي تنگاتنگ اين اپراتورها و قيمت خدماتي كه از جانب آنها ارائه مي شود، Mobilink نمونه مناسبي محسوب مي شود كه همواره با كاهش قيمت ها توانسته تعداد بيشتري از افراد را به سمت خود بكشاند.»
در حالي كه تعداد مشتركان تلفن همراه در پاكستان روز به روز افزايش مي يابد و بازار موبايل در اين كشور رونق پيدا مي كند، خالق معتقد است وجود شش اپراتور در پاكستان براي درازمدت كافي نخواهد بود.
در حال حاضر دو اپراتور فعال در اين كشور بخش اعظم مشتركان پاكستاني را از آن خود كرده اند. شركت Paktel تا پايان ژانويه 2008 بيش از يك ميليون مشترك داشته است. اين شركت در اوايل سال گذشته ميلادي توسط مركز بين الملليMillicom به قيمت 284 ميليون دلار به شركت بزرگ China Mobile فروخته شد. پيش از اين86/88 درصد از Paktel را شركت Millicom در اختيار داشت. اين مساله باعث ايجاد تغييرات فراوان بر بازار مخابراتي پاكستان شده و اپراتورهاي اين شركت را وادار كرده به فكر اقدام جديدتري بيفتند. در حالي كه پاكستان ادعا مي كند تا مدتي ديگر خدمات نسل سوم تلفن همراه را عرضه خواهد كرد، تنها حدود يك سال است كه اپراتورهاي خاورميانه به ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه علاقه نشان داده اند و البته بايد توجه داشت بازارهاي رقابتي چنين مساله اي را ايجاب مي كند.
بايد توجه داشت افغانستان هم تاكنون تلاش هايي را براي بهره مندي از فناوري
G 3 آغاز كرده است. در پاكستان اپراتور Wateen قراردادي را با شركت موتورولا براي ارائه خدمات بي سيم برمبناي فناوري WiMax منعقد كرده است. جالب آنكه اين اپراتور در مالكيت يك شركت اماراتي موسوم به «گروه ابوظبي» است. با اجراي اين پروژه چند ميليون دلاري بخش قابل توجهي از خاك پاكستان تحت پوشش خدمات پرسرعت بي سيم چندرسانه اي قرار خواهد گرفت. انتظار مي رود پياده سازي اين طرح تا اواسط سال جاري ميلادي به پايان برسد.
اگرچه ايجاد زيرساخت هاي مطمئن پرسرعت شبكه اي يك ضرورت انكارناپذير است اما براي ايجاد توازن بين عرضه و تقاضا ضروري است كاربران محتوياتي مناسب و جذاب را از طريق اين شبكه ها دريافت كنند تا صرف هزينه و وقت براي استفاده از آنها توجيه منطقي داشته باشد. راه حل اين مشكل همكاري با دست اندركاران صنعت رسانه و شركت هاي تامين محتواست كه كم كم پايشان به منطقه خاورميانه هم باز شده است.
منبع: www.itp.net
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن