تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805662767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خبرهايي از دوازدهمين جشنواره‌ي بين‌المللي قصه‌گويي هفت برگزيده سه‌شنبه معرفي مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خبرهايي از دوازدهمين جشنواره‌ي بين‌المللي قصه‌گويي هفت برگزيده سه‌شنبه معرفي مي‌شوند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

** انتخاب قصه مهم تر از اجراي آن است؛ لذا قصه بايد با توجه به شناخت قصه‌گو از مخاطبان احتمالي، فضاي محل اجرا، رسمي بودن مجلس يا قيد و بندهاي اداري و غيره انتخاب و اجرا شود.

به ‌گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حسن دادشكر، پيشكسوت تئاتر كودك در نشستي كه در حاشيه جشنواره دوازدهم قصه‌گويي برگزار شد، با موضوع قصه‌گويي و نقالي مقاله‌اي را ارايه كرد و اين شيوه را گونه‌اي از بازيگري تك نفره دانست.

وي ضمن اشاره به گونه‌هاي مختلف روايي هم‌چون قصه، داستان و حكايت تمام اين‌گونه‌ها را وسيله‌اي براي شناخت دنياي پيرامون عنوان كرد و گفت: اين مقوله‌ها اگر چه امروزه ممكن است به صورت‌هاي مختلف در اختيار مخاطب قرار گيرند، اما در گذشته‌هاي تاريخ، خواندن و نوشتن، صنعت چاپ و امكان انتقال و تكثير آن‌ها محدود و فراگيري گروهي خواندن و نوشتن به عناوين مختلف غير ممكن بود، لذا ادبيات شفاهي، قصه‌گويي، روايت‌گري، نقل و نوع بيان اين مفاهيم، وسيله‌اي براي انتقال داستان‌ها و تجربيات به ديگران بوده است.

وي با برشمردن گونه‌هاي مختلف نمايش، نقالي را نيز يكي از اين گونه¬ها دانست و خاطر نشان كرد: در اين راستا در ايران باستان، گوسانان يعني روايت‌گران، قصه‌گويان و داستان‌پردازان ماهر و چيره دستي بودند كه گاه با به كارگيري سازي به‌ خصوص و گاه با كلامي مسلط، همواره در انتقال و اجراي قابل درك و نمايشي خرد و كلان داستان‌ها مهارت داشتند.

او درباره واقعه‌خوانان گفت: برخي از واقعه‌خوانان به راستي از چيره دست‌ترين بازيگران‌اند. واقعه‌خواني كاري سخت و تخصصي است يا به بياني ديگر، هنري است محتاج پختگي و دانستن فنون و شگردها.

دادشكر ادامه داد: در دنياي امروز و در حال حاضر، اگرچه نقالي از رونق و جذابيت گذشته برخوردار نيست، اما از نظر تربيتي و پرورشي، قصه‌گويي كه عمدتاً توسط مربيان مؤسسات مختلف از جمله كانون و يا معلمان درسي وزارت آموزش و پرورش برگزار مي‌شود، خوش‌بختانه از حس و حال نسبتاً مناسبي برخوردار است.

البته در مقايسه با جمعيت مخاطب و كثرت و تنوع وسائل ارتباط جمعي، بسيار اندك و محدود است.

وي برخي از نمايش‌ها را نيز در حوزه قصه‌گويي طبقه‌بندي كرد و افزود: امروزه نمايش‌هايي نوشته و اجرا مي‌شوند كه تنها بر پايه استعداد و توان يك بازيگر استوار هستند.

به گفته اين استاد تئاتر كودك، اهميت قصه‌گويي آن‌چنان بارز و تعيين كننده است كه در نمايش عروسكي سنتي ژاپن (بن راكو) تمام داستان و گفت‌وگو توسط نقال يا "گيدايو" روايت و اجرا مي‌شود.

**‌ روايت، ژانر مستقل ادبيات شفاهي است كه در آن به اماكن تاريخي، شخصيت‌هاي تاريخي، پيدايش اين يا آن واقعه تاريخي و افسانه‌ها پرداخته مي‌شود.

به ‌گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، پروفسور روشن رحماني، مدرس بخش عمومي زبان و ادبيات تاجيك در سخناني با محوريت قصه‌گويي در ميان مردم تاجيك، هدف قصه‌خواني و قصه‌گويي در زمان‌هاي پيشين را تربيت معنوي و هدف‌گذاري دانست.

رحماني مردم را عامل اصلي گسترش قصه‌هاي شفاهي برشمرد و افزود: عامل ديگر كتاب‌هاي گوناگون مثل «تاريخ طبري» و «قصص الانبيا» و ده‌ها كتاب مختلف هستند كه در مسجدها، حسينيه‌ها، شب‌نشيني‌ها و كوچه بازار و ديگر جاها خوانده مي‌شوند.

اين مدرس دانشگاه تاجيكستان گفت: مردم بعد از شنيدن قصه‌ها، خود نيز آن‌چه را كه موافق ذوق و سليقه‌شان است به آن‌ها مي‌افزودند، كم مي‌كردند و يا آن را با ژانرهاي ديگر فولكلوريك مثل افسانه يكي مي‌شمردند.

به اعتقاد اين قصه‌گو، از طريق همين اصلاحات و كم و زياد كردن‌ها، قصه‌خواني و قصه‌گويي به هنر واقعي مردم تبديل شده است.

رحماني كه در حاشيه دوازدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در اصفهان سخن مي‌گفت، در باره مضمون و موضوع قصه‌ها گفت: مضمون و موضوع قصه‌ها اساساً ديني است و هر يك از قصه‌ها با هر طرز بياني، تبليغ انديشه و افكاري ديني را در بر دارد. در قصه‌هاي اسلامي، چهره‌هاي دين‌هاي ديگر را نيز مي‌توان ديد. بسياري از قهرمان‌ها و چهره‌هايي را كه در دين مسيحي مشهور هستند در قصه‌هاي مردم مسلمان نيز ديده مي‌شود ديد.

وي در پاسخ به پرسشي كه چه‌گونه قصه‌هاي اسلامي با قصه‌هاي مسيحيت داراي اشتراك هستند، گفت: همه دين‌ها بين خود رابطه تاريخي دارند و اين نكته را در كتاب‌هاي مقدس آن‌ها نيز مي‌توانيم مشاهده كنيم.

روشن در افزود: دين اسلام، پيغمبران قبل از اسلام را كه به مسلمانان تعلق ندارند، رد نمي‌كند بلكه هم‌چون نمونه عبرت از آن‌ها بهره مي‌برد و قصه آن‌ها را روايت مي‌كند.

رحماني سپس به تفاوت‌هاي ميان قصه و افسانه پرداخت و گفت: افسانه چند خصوصيت را داراست كه نسبت به ديگر ژانرها بيش‌تر به چشم مي‌آيد، اول سرگرم كننده بودن آن است و دوم، داشتن يك دروغ نامحسوس در طرح قصه است. از سوي ديگر منشا اصلي افسانه‌ها به خصوص افسانه‌هاي سحرآميز، اسطوره‌ها و واقعه‌هاي رنگين، تخيل است.

وي خصوصيت چهارم افسانه را كم‌رنگ بودن جنبه ديني در آن‌ها برشمرد.

به عقيده اين مدرس زبان و ادبيات فارسي، قصه نه تنها با افسانه بلكه با روايت نيز تفاوت دارد، ولي جدا كردن قصه و روايت بحث برانگيز است، چراكه اين دو خيلي به هم شبيه هستند.

** اميمه محسن عليق، تعليم وتربيت را فرايندي دانست كه قرار گرفتن در مركز فعاليت‌هاي آن به ايجاد تغييرها و تحول‌هاي خاصي در افراد منجر مي‌شود.

عليق كه در حاشيه دوازدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در اصفهان سخن مي‌گفت، افزود: به عبارت ديگر از مفهوم فرايند، معناي فعاليت را نيز مي‌توان استنباط كرد. اين فعاليت‌ها از سويي نظري وعملي و از سوي ديگر، داراي محتواي فلسفي، علمي، اخلاقي و ديني هستند.

به ‌گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، به گفته اين مدرس قصه‌گوي لبناني تعليم و تربيت ديني، يعني وارد شدن در فرايندي كه طي آن فعاليت‌هاي ديني، مبتني بر باورها، مفاهيم و زبان ديني صورت مي‌گيرد و مهم‌ترين مفهوم در مباحث ديني نيز مفهوم خداوند است.

اميمه در باره روش انتقال مفاهيم ديني به كودكان و اهميت آن گفت: روشي كه معمولاً در آموزش ديني به كار برده مي‌شود بر حفظ انتقال مطالب و مفاهيم ديني مبتني است. به عبارت ديگر در اين روش كوشش مي‌شود تا از طريق آموزش محتوايي خاص، يك بازخورد مثبت نسبت به ديانت و مفاهيم اخلاقي در دانش‌آموز به وجود آيد.

وي با اشاره به اهميت داستان، در زمينه قصه‌هاي ديني گفت: نكته‌اي كه در انتخاب داستان‌ها و بيان آن‌ها براي كودكان بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه اين داستان چه تأثيري در روحيه لطيف و شاد كودكان دارد.

اين قصه‌گوي لبناني ادامه داد: ما نياز به آن داريم كه براي كودكان، داستان‌هايي را نقل كنيم كه تصورات آنان را غني كنند. اين داستان‌ها بايد متناسب با هدف‌هاي آموزش ديني و در راستاي آن انتخاب شود.

به گفته اميمه، كودكان با دو دسته از داستان‌ها و ماجراهاي تاريخي برخورد خواهند داشت: دسته‌ي نخست، داستان‌هايي هستند كه در آن‌ها چهره‌اي محبت‌آميز و سرشار از عشق و علاقه خداوند به انسان‌ها به تصوير كشيده مي‌شود و دسته‌ي ديگر، داستان‌هايي هستند كه چهره خشمگين و همراه با عذاب‌هاي سخت را ترسيم مي‌كنند.

وي با تأكيد بر ايجاد توازن در روايت اين قصه‌ها براي كودكان گفت: از آن‌جا كه كودكان قدرت انتقال دانستني‌هاي خود در زمينه گروه نخست به گروه ديگر را ندارند و هر گروه را جدا از گروه ديگر مورد قضاوت و بررسي قرار مي‌دهند، هر كدام از اين گروه داستان‌ها، ظرف ذهني آن‌ها را پر، و آنان را در قضاوت دچار وقفه و سردرگمي مي‌كند.

** قصه‌گوي بزرگ تاجيكي معتقد است قصه¬گو بايد چشمي باشد كه هم ببيند و هم بگويد تا بتواند روي مخاطب نفوذ داشته باشد.

به ‌گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در دوازدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در اصفهان، عبدو مومن، قصه‌گوي تاجيكي، با حضور در كارگاه آموزشي قصه‌گويي به آموزش مهارت‌هاي قصه‌گويي پرداخت.

وي در ابتداي جلسه ضمن تأكيد بر تمركز قصه‌گو گفت: وقتي روي صحنه آمدي بايد حس كني كه در آن واحد دو نفر هستي، يكي مخاطب و ديگري قصه‌گو. بايد حس كني كه در يك آن هر دوي اين‌ها هستي. مخاطب و قصه‌گو بايد در وجود قصه‌گو به يك نفر بدل شود.

وي با اشاره به اين نكته كه در قصه‌گويي مبتدي اين امر كمي مشكل است و نياز به تمرين دارد، خاطر نشان كرد: در قصه‌گويي ضرب و ريتم صداي قصه‌گو اهميت فراواني دارد. جملات او بايد قابل فهم و رسا باشد. حتي گاهي لازم است در لحظات ترس يا اضطراب قصه، چند جمله را يك¬نفس پشت سر هم بگويد تا تأثير بيش‌تري روي مخاطب بگذارد.

از نكات قابل توجه اين كارگاه ارايه توضحات عبدو مومن همراه با تمرينات نمايشي بود. او در اين تمرين، از حضار خواست تا با او برخيزند و با تقليد از حركات نمايشي‌اش سعي كنند قصه‌ي فرضي را به مخاطب منتقل كنند.

گفتني‌است در اين كارگاه عادل بزدوده، كارگردان و بازيگر تئاتر كودك نيز حضور داشت.

دوازدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در اصفهان از 30 آذر تا 3 دي برگزار مي‌شود.

** با اعلام اسامي هفت قصه‌گوي برگزيده دوازدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در روز سه‌شنبه پرونده اين دوره از جشنواره رسماً بسته مي‌شود.

به ‌گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مراسم اختتاميه و اعلام نتايج دوازدهمين جشنواره قصه‌گويي در اصفهان عصر روز سه‌شنبه با حضور مديران كانون، ميهمانان خارجي و جمعي از مسؤولان استاني در مجتمع فرهنگي ‌هنري استاد فرشچيان برگزار مي‌شود.

در اين مراسم علاوه بر اعلام نتايج و تقدير از قصه‌گويان برگزيده، از سه مقاله‌نويس برتر كه در بخش جنبي جشنواره مقالات تخصصي ارايه كرده بودند، تقدير مي‌شود.

هم‌چنين در اين مراسم نتايج مسابقه قصه‌پردازي كه در حاشيه جشنواره برگزار شده بود، اعلام خواهد شد.

بر اساس اعلام مسؤولان اين جشنواره قصه‌گويان برتر در چند بخش مربيان كانوني، قصه‌گويان ملي و برگزيدگان استاني تقدير مي‌شوند.

اين مراسم ساعت 5 و 30 دقيقه روز سه‌شنبه (3 دي‌ ماه) برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن