تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816865838




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش بازسازي افغانستان؛/كامل/ خط هوايي كابل ـ چابهارـ تهران راه‌اندازي مي‌شود افغانستان بازار مناسبي براي صادرات و توليد كالاهاي ايراني است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: همايش بازسازي افغانستان؛/كامل/ خط هوايي كابل ـ چابهارـ تهران راه‌اندازي مي‌شود افغانستان بازار مناسبي براي صادرات و توليد كالاهاي ايراني است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

همايش بازسازي افغانستان صبح امروز با حضور مقامات بلندپايه افغاني و مسئولان ايراني در محل هتل المپيك تهران برگزار شد و شركت‌كنندگان بر تعامل بيشتر طرفين در گسترش روابط اقتصادي تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مالكي ـ سفير ايران در افغانستان ـ در همايش بازسازي اقتصادي افغانستان با اشاره به سابقه‌ تاريخي كشور افغانستان در سه دهه گذشته كه همراه با جنگ و خونريزي و در همين حال جان‌فشاني‌هايي بوده گفت: شب گذشته پس از جلسه‌ هيات دولت رياست جمهوري به وزراء تاكيد كردند كه با حضور در محل اقامت هيات افغاني به مذاكره با آن‌ها بپردازند كه به نظر مي‌رسد بسياري از مشكلات در همين گفت‌وگوها حل شد؛ رقابت اقتصادي در افغانستان بسيار بالاست و شركت‌هاي ايراني بايد جايگاه ويژه‌اي را براي اين صحنه در نظر بگيرند.

او با اشاره به برنده‌ شدن شركت‌هاي چيني در مناقصات معدن در افغانستان گفت: متاسفانه بنا به اظهارات معاون رياست جمهوري افغانستان شركت‌هاي ضعيفي از ايران در اين مناقصات شركت داشته‌اند كه در گفت‌وگوهاي شب گذشته وزير صنايع و مقامات افغاني بر حضور شركت‌هاي معتبر صنعتي در افغانستان تاكيد شد.

وي همچنين جايگاه كشور افغانستان در جاده ابريشم سابق را يادآور و خواستار احياي آن شد و گفت: در اجلاس پاريس كه براي بازسازي افغانستان برگزار شد ايران در دو زمينه مهم متعهد شد كه يكي از آنها كمك بلاعوض 50 ميليون دلاري به افغانستان و ديگري اختصاص 300 ميليون دلار تسهيلات بانكي بود كه اين موضوع در جلسه هيات دولت هم در تير ماه امسال تصويب شد؛ فقط موانعي در زمينه‌ بانك‌ها در ايران و افغانستان وجود دارد كه اميدواريم با رفع آن تسهيلات فراموش شده‌ 250 ميليون دلاري هم كه تاكنون اختصاص نيافته بود احيا شود.

او با اشاره به جايگاه ويژه بندر چابهار از اختصاص 50 هكتار زمين براي تجار افغاني و ثبت 65 شركت در يك روز پس از بازديد تجار افغاني از اين منطقه خبر داد و گفت: اميدواريم خط هوايي تهران ـ چابهار ـ كابل بزودي راه‌اندازي شود.

همچنين سيد صادق سيد بابايي ـ دبيركل همايش ـ با اشاره به جايگاه پنجم ايران در زمينه‌ سرمايه‌گذاري در افعانستان گفت: كشورهاي تركيه، آمريكا، چين و امارات به ترتيب جايگاه‌هاي برتر را با وجود تفاوت‌هاي فرهنگي و زباني به خود اختصاص داده‌اند.

او نبود امكانات گمركي در مرزهاي دو كشور و ضعف در زمينه مسائل حمل و نقل و ترانزيتي و مشكلات صدور ويزا را از جمله دلايل كاهش سرمايه‌گذاري‌ها عنوان كرد و افزود: نبود اطلاعات از بازارهاي يكديگر به همراه ذهنيت منفي تجار افغاني از برخي به اصطلاح صادركنندگان ايراني و نبود ضمانت‌نامه‌ها براي سرمايه‌گذاران ايراني از جمله دلايل كاهش سرمايه‌گذاري ايران در افغانستان است.

وي افزود: دبيرخانه دائمي همايش پيگير قردادهاي منعقد شده بين دو كشور خواهد بود.

اولويت كمك ايران بايد تربيت نيروي انساني باشد

غلامرضا مصباحي‌مقدم ـ رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ـ بر تمركز فعاليت‌هاي ايران براي تربيت نيروي انساني در افغانستان تاكيد كرد.

او گفت: افغانستان كشوري با ويژگي‌هاي خاص و بازسازي آن براي امنيت ما بسيار مهم است. چرا كه اگر اقتصاد و كشاورزي در آن كشور رشد كند و كشت جايگزين خشخاش وجود داشته باشد هزينه‌هايي كه سالانه براي جلوگيري از قاچاق مواد مخدر و نيز نيروي انساني صرف مي‌شود كاهش مي‌يابد.

رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بازسازي افغانستان را همه‌جانبه و شامل بخش‌هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي دانست و گفت: با توجه به توانمندي‌هاي ايران بايد به رشد دانش و تربيت نيروي انساني و ايجاد زيرساخت‌ها در افغانستان كمك كرد ضمن اينكه همان طور كه در بودجه سالانه بخشي از بودجه ما را كمك به افغانستان تشكيل مي‌دهد از كمك‌هاي كوتاه‌مدت هم نبايد غافل شد.

مصباحي‌مقدم ايجاد راه‌آهن سد و توسعه برق و انرژي را زمينه‌هايي دانست كه دولت ايران بايد به آنها ورود كند و بخش خصوصي ايران هم مي‌تواند در زمينه صادرات كالا و همچنين توليد كالاهاي مورد نياز كشور افغانستان با توجه به نيروي انساني ارزان‌قيمت آن اقداماتي انجام بدهد.

وي از آمادگي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي براي قانونگذاري خبر داد و گفت: كميسيون مشترك اقتصادي بين دو كشور بايد راه‌اندازي شود و ايجاد شعب بانك‌هاي ايراني در افغانستان مي‌تواند كار تجارت بين دو كشور را آسان‌تر كند.

او در پايان گفت: توجه به بازسازي افغانستان در اولويت‌هاي ما بوده اما بايد خيلي بيشتر به آن توجه شود همان طور كه بنا به گفته مسوولان افغاني در 30 سال گذشته ما ميزبان‌هاي خوبي براي آنها بوده‌ايم اميدواريم كه آنها هم ميزبان‌هاي خوبي براي تجار ما باشند كه اين كار را مي‌توانند با روان‌سازي قوانين اداري و تجاري و تضمين امنيت انجام بدهند.

افغانستان از تجارب ايران استفاده كند

سهم افغانستان از تجارت خارجي ايران تنها 500 ميليون دلار از مجموع 140 ميليارد دلار است.

مهدي غضنفري ـ رييس سازمان توسعه تجارت ـ در همايش بازسازي افغانستان گفت: حجم تجارت ميان دو كشور با توجه به اشتراكات فرهنگي، تاريخي و زباني مي‌تواند به سه تا چهار ميليارد دلار برسد.

او ناامني جاني و مالي را از جمله دلايل تمايل نداشتن سرمايه‌گذاران ايراني به حضور در اين كشور عنوان كرد و گفت: ما در ايران تجربيات خوبي در زمينه بهسازي زيرساخت‌هاي فضاي تجاري داريم و آماده هستيم اين تجربيات را در هشت زمينه مختلف منتقل كنيم كه اگر اين تجربيات مورد استفاده كشور افغانستان قرار نگيرد و زيرساخت‌ها براي حضور سرمايه‌گذاران آماده نشود به دليل ريسك بالا امكان كمي براي حضور فعالان تجاري وجود دارد.

معاون وزير بازرگاني به افتتاح 223 پروژه فني ـ مهندسي در 33 كشور جهان از سوي شركت‌هاي ايراني اشاره كرد و خواستار در اولويت قرار گرفتن شركت‌هاي ايراني براي حضور در پروژه‌هاي پيمانكاري افغانستان شد.

وي با ارائه آماري از تجارت كشور گفت: از كل تجارت سال گذشته ما 70 درصد آن مربوط به مواد نفتي و گاز بوده است و 23 درصد غير نفتي است كه از اين حجم 69 درصد كالاهاي صنعتي، 23 درصد كشاورزي، پنج درصد معدن و سه درصد فرش بوده است و از واردات 20درصد كالاي سرمايه‌اي 20 درصد مصرفي و 60 درصد واسطه‌اي بوده كه تجار افغاني براي صادرات به ايران مي‌توانند از اين آمارها استفاده كنند.

غضنفري با اشاره به مزيت‌هاي ايران در زمينه‌هاي مختلف صنعتي كشاورزي و گردشگري خواستار تعامل بيشتر بين طرفين اقتصادي شد.

عوارض ترانزيت بين دو كشور حذف شد

به گزارش ايسنا در ادامه همايش دكتر باقري زاده ـ مديرعامل منطقه آزاد چابهار ـ به مزيت‌هاي اين منطقه براي ترانزيت كالاها از افغانستان و صادرات به اين كشور پرداخت.

او عضويت افغانستان در سازمان‌ها و پيمان‌هاي منطقه‌اي و جهاني را از مزاياي اين كشور برشمرد و گفت: تفاهم‌نامه‌هاي زيادي بين دو كشور و بخصوص منطقه آزاد چابهار با افغانستان منعقد شده كه حتي عوارض دريافتي از حمل ونقل و ترانزيت كالاها و انعقاد قراردادهاي مختلف براي تسهيل روابط تجاري بين دو طرف از آن جمله است.

او به مذاكراتي كه از سال 82 بين منطقه آزاد چابهار و افغانستان انجام شده بود اشاره كرد و گفت: در چهارم خردادماه سال جاري توافق‌هاي خوبي در زمينه ايجاد خط ترانزيتي بين مبدا و مقصد، خط كشتيراني، ايرلاين مشترك كابل ـ چابهار ـ تهران، كابل ـ چابهار ـ دوبي و بالعكس و اختصاص 50 هزار هكتار زمين در منطقه آزاد چابهار به تجار افغاني بين دو كشور منعقد شد.

او ادامه داد: همچنين حدود 20 روز پيش هيات اقتصادي از استان‌هاي مختلف افغانستان كه حدود 60 نفر بودند به منطقه آزاد چابهار آمدند و علاوه بر تاسيس 65 شركت در يك روز توافق‌هايي در زمينه تاسيس شركت‌هاي هلدينگ، تاسيس بانك خارجي، بانك طلا و جواهر، احداث شهرك‌هاي مسكوني و گردشگري انجام شد كه در حال پيگيري است.

وي در ادامه به بيان ويژگي‌هاي خاص منطقه آزاد تجاري چابهار مثل معافيت از ماليات تا سال 1402 و موقعيت استراتژيك اين منطقه كه آن را جزو 14 منطقه استراتژيك جهان به دليل دسترسي به آب‌هاي آزاد قرار داده است پرداخت.

ايجاد زيربناها و زيرساخت‌ها براي آغاز فعاليت‌هاي اقتصادي ضروري است

افعانستان پس از سي سال جنگ و تخريب سراسري راهي طولاني براي بازسازي در پيش دارد كه با توجه به موقعيت حساس افغانستان كشورهاي همسايه بايد به آن كمك كنند.

محمد احسان‌ضيا ـ وزير توسعه روستايي افغانستان ـ‌ با اشاره به روابط برادرانه دو كشور ايران و افغانستان در طول سال‌هاي گذشته افزود: اگر افغانستان در مصيبت بماند اين مشكلات عمق پيدا كرده و سد راه توسعه اقتصادي كشورهاي مجاور هم خواهد شد.

او با اشاره به دو چالش فقر مزمن و نبود امنيت در افغانستان گفت: سرمايه‌گذاري در افغانستان يك ضرورت است و بايد در زمينه توليد كالاهاي مصرفي در داخل كشور افغانستان سرمايه‌گذاري شود. متاسفانه در سال گذشته افغانستان فقط 200ميليون عدد تخم‌مرغ وارد كرده كه به عنوان يك كشور زراعي و دامداري بايد بتواند توليدات خود را در اين زمينه افزايش دهد.

وزير توسعه روستايي افغانستان سياست اقتصادي افغانستان را اقتصاد آزاد اما با حمايت از فقرا و زمينه‌سازي براي بهبود وضع آن‌ها براي از بين بردن فاصله طبقاتي عنوان كرد و گفت: ايجاد زيربناها و زيرساخت‌ها براي آغاز فعاليت‌هاي اقتصادي بسيار ضروري است تا مردم بتوانند از كشت خشخاش روي بگردانند و به توليد محصولات كشاورزي مفيد بپردازند.

خواستار ادامه كمك ايران براي كار و تحصيل افغان‌ها هستيم

در ادامه اين همايش پيمان ـ نايب رييس مجلس شوراي اسلامي افغانستان ـ با اشاره به اينكه دشمنان افغانستان اين كشور را با ثبات و قانومند نمي‌خواهند گفت: خواب غفلت جهان كار را به جايي رساند كه احساس ناامني باعث شد پاي مللي به افغانستان باز شود كه حتي فكر آن را هم نمي‌كردم اما به جاي اينكه اين حضور مرهمي بر دردهاي مردم باشد باز هم مي‌بينيم كه افغانستان آرامش ندارد.

او بنيادگرايي و دموكراسي كه بدون توجه به فرهنگ و دين مردم باشد را از مشكلات افغانستان دانست.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي افغانستان همچنين با مطرح كردن برخي انتقادات كه آن را دعواي برادرانه ناميد خواستار حضور محصلان افغاني در دانشگاه‌هاي ايران و رفع موانع دولت براي حضور كارگران افغاني در كشور شد و گفت: ما از كشور ايران انتظار داريم كه به افزايش تخصص و بالا بردن سطح علمي مردم افغانستان كمك بيشتري بكند و همان طور كه تاكنون كمك بسياري به ما كرده است از اين پس هم شاهد همكاري بيشتري در جذب محصلان افغاني باشيم.

مشوق‌هاي بيشتري به تجار ايراني مي‌دهيم

معروفي ـ سفير افغانستان در ايران ـ با اشاره به اينكه پس از تصويب قانون اساسي برقراري مجلس و استقرار شوراهاي ولايتي در افغانستان فرصت‌هاي مناسبي براي كشور همسايه ايجاد شده است گفت: 30 سال جنگ در افغانستان باعث شد تا ما هم از اقتصاد منطقه‌اي و هم از اقتصاد جهاني عقب بمانيم اما در پي برقراري نوع جديدي از روابط تجاري و اقتصادي براي حضور بهتر هستيم.

او به اهميت منطقه آزاد چابهار در دستيابي افغانستان به آبهاي آزاد و برقراري روابط تجاري بهتر بين تجار ايراني و افغاني اشاره كرد و گفت: در حال حاضر سياست‌هاي ايران بر رشد سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي تمركز دارد و افغانستان مي‌تواند زمينه بسيار مناسبي براي اين سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي باشد تا هم افغانستان و هم بخش خصوصي ايران رشد كنند.

سفير افغانستان در ايران گفت: بر اساس اعلام بانك جهاني رشد اقتصادي افغانستان در سال 2005 ، 50 درصد بوده كه نشانگر زمينه‌هاي مناسب حضور ايران در آن كشور است.

معروفي همچنين به بيان مشكلات تجار و كارگران افغاني در ايران پرداخت و گفت: كسب جواز كار، جواز اقامت و ماليات‌هاي سنگين در كنار عدم پايبندي شركت‌هاي ايراني به تعهدات خود از جمله اين مشكلات است ضمن اينكه ما هم بايد تعهد بيشتري براي ارائه مشوق‌ها به تجار ايراني حاضر در افغانستان بدهيم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن