تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813084914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش «ايران» از وضعيت توليد مشترك خودروسازان خوب و بد ادغام خودروسازان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش «ايران» از وضعيت توليد مشترك خودروسازان خوب و بد ادغام خودروسازان
[مرجان اسلامى فر]

رئيس جمهور در زمان رونمايى از خودروى كاملاً ايرانى مينياتور صحبت از موضوعى كرد كه چندى پيش مهرداد بذرپاش مديرعامل گروه خودروسازى سايپا عنوان كرده بود. احمدى نژاد گفت: خودروسازان كشور دست به دست هم دهند تا از همه ظرفيت هاى موجود با شرط حفظ رقابت استفاده كنند. اين جمله تداعى كننده ادغام خودروسازان بود كه همه مديران حاضر در مراسم رونمايى از مينياتور به آن پى بردند. هر كدام از مديران تحليل هاى مختلفى داشتند. رئيس سازمان گسترش و نوسازى اين امر را در هم افزايى خودروسازان تعريف كرد و دبير شوراى سياستگذارى خودرو از انواع ادغام ها سخن گفت. به هر ترتيب مطالعات نهايى در مورد ادغام خودروسازان از زمان مفيدى رئيس اسبق سازمان گسترش و نوسازى آغاز شده بود و اكنون تكميل شده است. بدين جهت در صورت تأييد نهايى ادغام مى توان در يك فرصت پنج ساله ادغام خودروسازان را با پيش شرط هاى چون اصلاح قوانين و ايجاد زيرساخت هاى مناسب فراهم كرد. به گفته كارشناسان صنعت خودرو، زمانى مى توان به ادغام خودروسازان با هدف كاهش هزينه ها و حضور در بازارهاى جهانى دست يافت كه زيرمجموعه هاى خودروسازان با هم ادغام شوند. محرابيان وزير صنايع و معادن نيز در اين باره اظهار نظرى نكرده است. منطقى مديرعامل ايران خودرو نيز مانند گذشته مخالف ادغام خودروسازان است اما مديرعامل سايپا معتقد است: «اين كار بالاخره بايد انجام شود.» وى گفته است: اگر اين راه غلط بود ۴۳ شركت خودروساز طى۷ سال گذشته به ۷ گروه خودروساز تبديل نمى شدند. بذرپاش توضيح داد: ادغام به معنى از بين بردن برند نيست.
ادغام در قالب هم افزايى
در اين باره احمد قلعه بانى رئيس سازمان گسترش و نوسازى معتقد است: ادغام خودروسازان موضوعى است كه هر سال در مورد آن صحبت مى شود. اما ادغام به معنى آن نيست كه كارخانجات خودروسازى كشورمان به صورت صددرصد ادغام شوند. لذا ادغام را بايد در قالب هم افزايى تعريف كرد. از اين رو هم افزايى در برخى از فعاليت ها چون تنوع محصول، كيفيت محصول، قيمت و عرضه خودرو مى تواند مؤثر باشد. اين توضيح بيانگر آن است كه بايد به فكر هم افزايى دو خودروساز سايپا و ايران خودرو بود. وى با بيان اينكه در برخى از زمينه ها بايد ادغام و يا همكارى مشترك صورت گيرد، اذعان داشت: براى افزايش هم افزايى بايد از توان بالقوه خودروسازان تحت پوشش سازمان گسترش استفاده كرد. در اين راستا بايد زيرساخت ها و ساختارهايى كه مى تواند سطح همكارى دو خودروساز كشورمان را افزايش دهد طراحى شود. به عنوان مثال در بخش طراحى و پلتفرم امكان همكارى مشترك وجود دارد. هر خودروساز مى تواند با قيمت هاى مختلف اما با يك پلتفرم مشترك توليد كند. قلعه بانى كه ادغام را در قالب هم افزايى مى داند، خاطرنشان كرد: به هر ترتيب ادغام را بايد به عنوان يك نتيجه و محصول ياد كرد. طبق صحبت هاى رئيس جمهور خودروسازان بايد از حداكثر ظرفيت هاى خود براى ارتقاى سطح توليدات استفاده كنند البته به شرط حفظ رقابت. وى يكى شدن خودروسازان را بى معنا دانست و ادامه داد: استفاده از ظرفيت هاى توليدى و قطعه سازى به منزله يكى شدن خودروسازان نيست. ادغام با هدف افزايش ظرفيت دو خودروساز مدنظر سازمان گسترش و نوسازى است. اين امر سبب موفقيت بيشتر خودروسازان كشورمان در بازارهاى بين المللى مى شود.
مديريت جداگانه در ادغام كارخانجات خودرو
رئيس سازمان گسترش و نوسازى به جدا بودن مديريت كارخانجات خودروسازى اشاره و تصريح كرد: مديريت كارخانجات مى تواند جداگانه باشد اما مديريت ساختارى و استراتژى مى تواند در اين صنعت به صورت واحد شكل گيرد. وى با رد اين مسئله كه ادغام يا هم افزايى خودروسازان سبب انحصار در بازار خودروى كشور مى شود، تأكيد كرد: از آنجا كه هم افزايى با هدف حفظ رقابت بين دو خودروساز است انحصار ايجاد نمى شود. همچنين در يك فاصله زمانى مناسب بايد تعرفه ها به عددى برسد كه امكان افزايش صادرات براى خودروسازان داخلى و رقابت با خودروسازان خارجى فراهم شود. براساس استراتژى صنعت خودرو حداقل ۵۰درصد ظرفيت هاى توليدى خودروسازان بايد به كشورهاى هدف صادر شود.
كاهش قيمت خودرو
اما مظفر اعوانى دبير شوراى سياستگذارى خودرو درباره موضوع ادغام خودروسازان، گفت: مسئله ادغام به دليل تقاضاى كلى خودروسازان در دنيا اجتناب ناپذير است. يعنى سطح رقابت در دنيا به گونه اى است كه مقياس اقتصادى توليد بايد رعايت شود. از طرف ديگر همان گونه كه مصرف كننده انتظار دارد بايد تا حد امكان قيمت خودروهاى توليدى را كاهش داد. زمانى كه قيمت ها كاهش پيدا كند، هزينه ها بايد مديريت شود. لذا همكارى دو خودروساز در بخش طراحى و ساير خدمات مى تواند اين مهم را سبب شود.در حال حاضر هزينه ها به صورت موازى دوبار صورت مى گيرد. اگر ادغام به صورت صحيح انجام شود، هزينه ها تقليل مى يابد. اگر طراحى و خدمات پس از فروش خودروسازان يكى شود، هزينه ها سبك تر و صرفه جويى به همراه خواهد داشت. بخش هاى مختلف كارخانه نيز اين مصداق را دارد. وى تأكيد كرد: اگر در درازمدت بخش هاى مختلف دو شركت سايپا و ايران خودرو ادغام شوند، قاعدتاً مى توانند با قيمت تمام شده كمترى محصول خود را در بازار عرضه كنند و سطح رقابت خودشان را با خودروسازان خارجى افزايش دهند.وى گفت: مدل هاى مختلفى در مورد ادغام خودروسازان مطرح است كه با توجه به شرايط ،مى توان گزينه مناسب را انتخاب كرد. يكى از انواع ادغام ها مانند پژو و سيتروئن است. در حقيقت مى تواند چهره دو خودروساز ثابت باشد اما پشت صحنه ادغام شوند. نوع ديگر ادغام اين است كه دو خودروساز كاملاً يكى شوند كه اين امر ساز و كار خودش را مى طلبد.
ادغام در مدت پنج سال
دبير شوراى سياستگذارى خودرو، يادآور شد: اگر قرار است دو خودروساز كاملاً ادغام شوند بايد قوانين و مقررات كشور به صورت يك بسته ديده شده و ساختارهاى موردنياز آن ايجاد شود. به هر ترتيب در مدت يك سال نمى توان چنين تصميم بزرگى را انجام داد. معتقدم در يك فرصت پنج ساله ادغام بايد پيگيرى شود. از سويى ديگر تعرفه بايد به ۳۰ درصد برسد. اعوانى در پاسخ به اين سؤال كه كدام مجموعه در ادغام خودروسازان مى تواند گام اول را بردارد، اذعان داشت: اين كار تا زمانى قابل انجام است كه سهام دو شركت در اختيار دولت است. در حال حاضر ۶۰ درصد سهام ايران خودرو و سايپا در بورس مى باشد. اما سهام مديريت آن در دست دولت است. لذا با اتخاذ شيوه هاى مناسب مى توان آرام آرام دو خودروساز را ادغام كرد. بعد از واگذارى سهام دو شركت موضوع ادغام منتفى است.
كسى مخالف ادغام نيست
وى يادآور شد: معتقدم در درازمدت بايد خودروسازان ادغام شوند. البته اگر بخواهيم بمانيم و رقابت كنيم. اما اگر قرار است فقط خودرو بفروشيم نيازى به ادغام نيست. در آينده شرايط رقابت سخت تر مى شود و براى آن كه مقياس توليد حفظ شود بايد نياز بازار را پاسخ داد. اعوانى درباره اين كه ايران خودرو با موضوع ادغام خودروسازان مخالف است، افزود: روش و زمان در اين امر سهم بسزايى دارد. اگر به يكباره مسئله ادغام صورت گيرد من هم اين موضوع را غيرممكن مى دانم. اما اگر در درازمدت و با استراتژى خاص ادغام پيگيرى شود كسى مخالف نخواهد بود.
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن