تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815311453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشائي: پاسداشت زبان فارسي امروز يك تكليف شرعي، ملي و بين المللي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مشائي: پاسداشت زبان فارسي امروز يك تكليف شرعي، ملي و بين المللي است
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: هويت و بقاي كشورهاي فارسي زبان، در گرو حفظ زبان فارسي است و پاسداشت اين زبان اكنون يك تكليف شرعي، ملي و بين المللي است.


به گزارش روز يكشنبه خبرنگار ميراث فرهنگي ايرنا، "اسفنديار رحيم مشائي" در همايش بزرگداشت يك هزار و صد و پنجاهمين سالگرد ولادت پدر شعر فارسي، "ابوعبدالله محمد رودكي" افزود: زبان فارسي كليد گنج عظيم و بي كرانه اي است كه در طول ساليان طولاني از سوي انديشمندان و مصلحان ايراني و غيرايراني به عنوان ميراث بزرگ ملت هاي بزرگ به ارث رسيده است.
وي با بيان اين كه در سده هاي گذشته شاهد افول زبان فارسي از نظر وسعت جغرافيايي در سرزمين هاي ديگر بوديم، اظهار داشت: امروز كه به مدد پيشرفت انساني و آشكارشدن نگاه هاي كوته بين برخي مكاتب ، فرصتي پديد آمده است، براي اعتلاي مجدد زبان فارسي و استفاده از ظرفيت هاي آثار باقي مانده به اين زبان، بايد همت گمارد.
رحيم مشائي خطاب به "دكتر محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري كه در اين مراسم حضور داشت، گفت: شما كه جلوه هاي اين زبان عميق و وسيع را مي شناسيد، دولت جمهوري اسلامي ايران را موظف كنيد تا با نگاه جديد، فصل نويني را براي زبان فارسي در همه ابعادش ايجاد كند.
وي به اشتراك زبان فارسي بين كشورهاي ايران، افغانستان و تاجيكستان اشاره كرد و افزود: اين سه كشور با پژوهش و تحقيق در موضوع انديشه ها، آرا و نقاط قوت و برجسته شاعر بزرگ پارسي گوي رودكي، مي توانند اين ميراث ارزشمند فرهنگي را بيش از پيش در معرض بهره جهانيان قرار دهند.
رحيم مشائي گفت: ابتكار اين كشورها براي برگزاري بزرگداشت رودكي نشان دهنده آن است كه ملت هاي با ريشه و تمدن بر ارزش هاي معنوي خود پامي فشارند و اصرار دارند در كنار تكنولوژي براي سلطه بر طبيعت و بهره گيري از ظرفيت هاي خدادادي جهان، آنچه كه بايد پايدار و ارزشمند بماند،‌ انسان و انسانيت است.
وي افزود: اين محفل شكوهمند نشان بارزي از يك تاكيد جمعي و يك عزم بين المللي و نقطه مشترك سه ملت بزرگ و بسياري از پارسي گوياني است كه امروز در نقاط مختلف جهان زندگي مي كنند كه ما بر انسانيت پامي فشاريم و هيچ راهي براي بهره از ظرفيت هاي جهان وجود ندارد مگر آنكه موجوديت خود را پاس بداريم.
رييس سازمان ميراث فرهنگي گفت: رودكي نشانه بارزي از ظرفيت هاي متعالي يك انسان است كه زبان، بيان، نگاه، قلب و فكر او امروز در بيان، زبان و قلب ميليون ها نفر نماد يافته و ماندگار شده است.
دبير اجرايي همايش بزرگداشت رودكي در مورد اهداف برگزاري اين همايش گفت: همايش با هدف معرفي شايسته مفاخر ايراني در سطوح ملي و بين المللي، توسعه برنامه هاي فرهنگي و الگوسازي براي نسل كنوني، تعميق مناسبات گردشگري فرهنگي و صيانت از ميراث معنوي برگزار مي شود.
"محمدحسين برزين" افزود: در پي برگزاري اين همايش اميدواريم شاهد شكل گيري تحولات جديد ادبي و جرياني باشيم كه منجر به معرفي مفاخر ايراني و توسعه گردشگري فرهنگي شود.
وي ادامه داد: با برنامه ريزي هاي كلان سازمان ميراث فرهنگي براي توسعه پايدار صنعت گردشگري، بايد راهي نو براي رونق پرطرفدارترين شاخه صنعت گردشگري يعني گردشگري فرهنگي بگشاييم كه استفاده از ظرفيت مفاخر ايران به ويژه در سبد تبليغات جهاني موثرترين نماد تحقق اين هدف به شمار مي رود.
برزين گفت: 250 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است كه 60 مقاله متعلق به پژوهشگراني از 27 كشور تاجيكستان، افغانستان، ازبكستان، روسيه، هندوستان، ‌پاكستان، تركيه، قزاقستان، اردن، فرانسه، سوريه، چين، ارمنستان، لبنان، گرجستان، آلمان، هلند، استراليا، قرقيزستان، سوئد، آذربايجان، ايتاليا، عراق، كانادا، مراكش، مصر و بلغارستان و بقيه مربوط به پژوهشگران داخلي است.
وي با بيان اين كه در اين همايش پانصد تن از انديشمندان و صاحب نظران داخلي و خارجي حضور دارند، افزود: اين همايش از سوي سازمان مركزي ميراث فرهنگي و سازمان گردشگري خراسان رضوي، بنياد رودكي و جمعي از اعضاي هيات علمي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و اساتيد برگزار شده است.
همايش بزرگداشت يك هزار و صد و پنجاهمين سالگرد ولادت پدر شعر فارسي رودكي، امروز در تالار وحدت در تهران گشايش يافت.
اين همايش دو روزه، فردا (دوشنبه) در مشهد به كار خود پايان مي دهد.
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن