تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815186161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه‌آهن در سيستان و بلوچستان/ تحقق آرزويي ديرين در دولت نهم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: راه‌آهن در سيستان و بلوچستان/ تحقق آرزويي ديرين در دولت نهم
اقتصادي. راه‌آهن.

مردم سيستان و بلوچستان از سال‌ها پيش تاكنون تنها سوت قطار پاكستان را شنيده‌اند و همواره منتظر تحقق آرزوي شنيدن صداي سوت قطاري ايراني بوده‌اند كه با راه‌اندازي اين خط آهن، روياي ديرينه اهالي تحقق مي‌يابد.

اين در حالي است كه با ساخت راه‌آهن بم - زاهدان، حلقه مفقوده اتصال ريلي اروپا و آسياي جنوب شرقي نيز تكميل و اين مسير نخستين خط راه‌آهن خواهد بود كه ريل‌گذاري آن از مبدا و مقصد به طور همزمان آغاز خواهد شد.

همگان بخوبي مي‌دانند كه اجراي طرح‌هاي مربوط به حمل و نقل جاده‌اي و ريلي هزينه‌هاي بسياري را طلب مي‌كند با اين حال، تحقق آرزوي استفاده از قطار نبايد تحت شعاع قرار گيرد.

خيلي سخت است اهالي سيستان و بلوچستان خود را در ميان دو ايستگاه خط آهن در بم و ديگري به سمت كشور پاكستان ببينند اما امكان استفاده از آنها را براي جابجايي نداشته باشند.

اگرچه وقتي براي نخستين بار، اهالي خونگرم و زحمتكش سيستان و بلوچستان شاهد حضور اعضاي هيات دولت در استان خود بودند، درخواست‌هاي مختلفي را به مسوولان دولتي اعلام داشتند، اما ايجاد راه آهن نيز يكي از مهمترين خواسته‌هاي آنان محسوب مي‌شد.

ايجاد مسير خط آهن بم - زاهدان از سال ‪ ۷۳‬دنبال شد اما پس از سفر استاني دولت اجراي آن شتاب ديگري به خود گرفت به گونه‌اي كه به بيان متوليان امر، اعتبار اين طرح در ‪ ۱/۵‬سال گذشته ‪ ۵/۱‬برابر ‪ ۱۰‬سال قبل از آن بوده است.

افزايش رقم اعتبار در نظر گرفته شده براي تكميل راه آهن در سيستان و بلوچستان خود به تنهايي گويايي همت و توجه دولت نهم به اين مشكل است.

با گشايش خط راه‌آهن كرمان - بم - زاهدان خطوط راه‌آهن كشور، سراسري مي‌شود و ضمن خروج منطقه سيستان و بلوچستان از بن بست ارتباطي، به محروميت زدايي در اين استان نيز كمك بسيار خواهد شد.

مشاور استاندار و دبير ستاد پيگيري مصوبات سفر هيات دولت در سيستان و بلوچستان گفت: يكي از مهمترين طرح‌هاي تصويب شده‌در دور اول سفر، تكميل خط راه‌آهن كرمان - زاهدان است.

"عليرضا كيخا" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: راه آهن كرمان - زاهدان با ‪ ۵۴۸‬كيلومتر طول در ‪ ۲۴‬قطعه به اجرا در مي‌آيد كه تاكنون مسير كرمان به بم بهره‌برداري شده‌است.

وي بيان كرد:ايجاد راه‌آهن چابهار به زاهدان نيز يكي از طرح‌هاي زيربنايي در توسعه ريلي و صنعتي استان محسوب مي‌شود كه سهم بسزايي در توسعه منطقه خواهد داشت.

كيخا تاكيد كرد: بهره‌برداري از اين خطوط ريلي گام موثري در تسريع و تسهيل حمل و نقل كالاهاي صنعتي و معدني استان برداشته خواهد شد.

اين درحالي است كه مدير كل راه‌آهن جنوب شرق كشور نيز در اين زمينه معتقد است: ارتقاي اداره راه آهن سيستان و بلوچستان به راه‌آهن جنوب شرق كشور نمايانگر اهميت ناوگان ريلي اين منطقه است.

"مصطفي داوودي" اظهار داشت: مديريت راه‌آهن جنوب شرق كشور با يك هزار و ‪ ۲۰۰‬كيلومتر طول از نقطه صفر مرزي ايران و پاكستان در منطقه ميرجاوه تا بافق استان يزد به سيستان و بلوچستان واگذار شده است.

او اضافه كرد: اين مهم در حالي اتفاق افتاده است كه هنوز راه‌آهن سراسري كشور به اين استان متصل نشده و دو استان برخوردار نيز رقيب مديريت سيستان و بلوچستان هستند.

وي گفت: اعتبار سرمايه‌اي و عمراني راه‌آهن سيستان و بلوچستان در سال ‪ ۱۳۸۴‬حدود ‪ ۵۰۰‬ميليون ريال بود كه در سال گذشته به پنج ميليارد ريال و امسال نيز به ‪ ۱۰‬ميليارد ريال رسيد.

او اعلام كرد: طول راه آهن بم - زاهدان ‪ ۳۲۳‬كيلومتر است كه با اختصاص اعتبارهاي لازم در سفر هيات دولت به سيستان و بلوچستان ادامه عمليات ساخت آن بسرعت در حال انجام است.

وي بيان كرد: در صورت تامين اعتبار باقي مانده، اين راه حياتي كه نقطه اتصال دو قاره آسيا و اروپا است تا پايان سال ‪ ۸۷‬به بهره برداري مي‌رسد.

مدير كل راه‌آهن جنوب شرق كشور اعلام كرد: اين خط ‪ ۱۷‬تونل به طول شش كيلو متر دارد و براي قطارهايي با سرعت ‪ ۳۰۰‬كيلومتر در ساعت طراحي شده‌است.

داوودي اظهار داشت: تاكنون سه هزار ميليارد ريال براي اين طرح مهم هزينه شده و در سال جاري هم دولت يكهزار ميليارد ريال به‌آن اختصاص داده است.

وي بيان كرد: خط راه‌آهن بم زاهدان كه نقش بسزايي در تحول شرق كشور و كشورهاي همجوار دارد در سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.

داوودي گفت: با توجه به اتصال زاهدان به خط آهن سراسري پاكستان با افتتاح راه‌آهن زاهدان بم، كشورهاي جنوب شرق آسيا از طريق اين خط آهن به اروپا وآسياي ميانه متصل مي‌شوند.

او گفت: روزانه ‪ ۷۰۰‬متر در اين محور ريل‌گذاري مي‌شود كه با توجه به استانداردهاي جهاني اين سرعت و پيشرفت خوب است.

وي اعلام كرد: از اين محور ‪ ۳۵۰‬كيلو متري ‪ ۲۰۰‬كيلومتر ريل‌گذاري شده و مابقي مراحل آماده‌سازي خود را گذرانده است.

او افزود: تاكنون ‪ ۹۰‬درصد زيرسازي‌هاي مربوط به راه آهن زاهدان بم انجام شده و امسال براي اين طرح مهم يكهزار ميليارد ريال اختصاص يافته و دولت سعي دارد كه طرح به زودي مراحل پاياني خود را طي كند.

وي اعلام كرد: بطور متوسط روزانه هزار و هشت متر مسير اين طرح تعيين خط و ريل‌گذاري مي‌شود.

او افزود: راه‌اندازي اين خط راه‌آهن ‪ ۱۰‬هزار شغل غيرمستقيم و ‪ ۹۰۰‬شغل مستقيم به دنبال دارد.

وي همچنين بااشاره به‌برنامه دولت براي اتصال چابهار به شبكه ريلي كشور و اختصاص بودجه اين طرح در لايحه بودجه ‪ ،۸۶‬ابراز اميدواري كرد كه اين طرح نيز در كوتاه‌ترين مدت به پايان برسد.

به گزارش ايرنا، حمل و نقل ريلي به علت توليد آلايندگي كمتر در محيط زيست كه از اهداف توسعه پايدار كشور محسوب مي‌شود و مصرف سوخت و انرژي كمتر مي‌تواند سهم زيادي در حمل و نقل كشوري داشته باشد.

در حال حاضر سه هزار و ‪ ۴۰۰‬كيلومتر راه ريلي در كشور وجود دارد و ‪۱۲‬ هزار كيلومتر نيز در دست مطالعه است.

آنچه اهميت دارد و به نظر مي‌رسد دولت نهم نيز با اولويت سنجني مناسب به آن توجه دارد اينكه با اجراي كامل اين طرح كه راه آهن زاهدان چابهار را نيز دربر مي‌گيرد سيستان و بلوچستان از بن بست ريلي خارج شده و زمينه توسعه هرچه بيشتر استان فراهم مي‌شود.

با اين اتفاق مبارك ، ضمن اينكه آرزوي ديرينه مردم سيستان و بلوچستان با اجراي راه‌آهن زاهدان به چابهار كه تاثير شگرفي در رونق بازرگاني منطقه دارد، تحقق مي‌يابد، تحولاتي مهم براي كشور و منطقه از اين طريق حاصل خواهد شد.ك/‪۴‬
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن